Τετάρτη 16 Ιουλίου 2008

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ


Συνήθως οι εφημερίδες και τα περιοδικά φιλοξενούν από καιρού εις καιρόν, ειδικά δε λίγο πριν από την περίοδο των γιορτών, στατιστικές και αναλύσεις για το χαμηλό ποσοστό αναγνωσιμότητας στη χώρα μας.

Η έρευνα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου δείχνει ότι το ποσοστό των νεοελλήνων που δεν άνοιξαν κανένα βιβλίο, για παράδειγμα το 2005, είναι γύρω στο 45%, δηλαδή το μισό περίπου του πληθυσμού, ποσοστό αρκετά υψηλό για να κινητοποιήσει το συγκινησιακό δυναμικό δημοσιογράφων και αναλυτών, ώστε εν μέσω κοπετών, δακρύων και οιμωγών να θρηνήσουν για την πνευματική ένδεια, και το χαμηλό πολιτισμικό κεφάλαιο της νεοελληνικής κοινωνίας.

Οι ίδιες στατιστικές, επίσης, λένε, ότι το ποσοστό αυτό τείνει να μεγαλώνει με το χρόνο, γεγονός που σύμφωνα με τους αναλυτές αποτελεί εξίσου σημαντικό, αν όχι μεγαλύτερο, παράγοντα ανησυχίας. Πριν ασχοληθούμε με το κατά πόσον πρέπει κάποιος όντως ν’ ανησυχεί μ’ αυτό το 45% και με το είδος των δεινών που πρόκειται να επισωρεύσει στο κεφάλι μας, ας καταφύγουμε για λίγο στη βοήθεια της λογικής για να ερμηνεύσουμε το απλό γεγονός, ότι ενώ οι νεοέλληνες συνεχίζουν ακάθεκτοι ν’ απέχουν της ανάγνωσης, και μοιραία οι πωλήσεις να πέφτουν, τέσσερα βιβλιοπωλεία μαμούθ, τρία στο κέντρο της Αθήνας και ένα στα προάστια τέλεσαν τα προηγούμενα χρόνια με μεγαλοπρέπεια τα εγκαίνια τους. Το αντιφατικό αυτό γεγονός δεν μπορεί να εξηγηθεί παρά μόνον κάτω από τις εξής προϋποθέσεις:

1) είτε υπάρχει ραγδαία αύξηση του πληθυσμού της χώρας, ώστε ενώ το ποσοστό αναγνωσιμότητας να πέφτει, οι αναγνώστες κατ’ απόλυτον τιμήν να αυξάνονται,

2) είτε οι επιχειρηματίες, διακατεχόμενοι από φιλοπρόοδα και πατριωτικά αισθήματα αποφασίζουν, με τελείως αντι-οικονομικούς όρους, να επενδύσουν στο βιβλίο, μήπως και παρακινήσουν περισσότερους στο σπορ της ανάγνωσης,

3) είτε οι στατιστικολόγοι κάπου τα ΄χουν μπλέξει. Διαλέγετε και παίρνετε!

Εφ’ όσον λοιπόν το χαμηλό ποσοστό αναγνωσιμότητας αποτελεί για τους κοινωνιολόγους-αναλυτές παράγοντα ανησυχίας, δεν θα ήταν παράλογο αν υποθέταμε ότι η εντελώς αντίθετη κατάσταση θα εκλαμβάνετο ως η ιδανική. Τουτέστιν, εφόσον το προαναφερθέν 45% μετατρεπόταν σε 0%, η Ελλάδα θα εκπλήρωνε τις προϋποθέσεις της ιδανικής, ουτοπικής Πολιτείας.
Παρά ταύτα, η ιστορία δεν έχει εισέτι αποδείξει ότι οι μικρές ή οι μεγάλες αρνητικές αποκλίσεις από την κοινωνική ουτοπία σχετίζονται ευθέως με την αναγνωσιμότητα και τον όγκο των κυκλοφορούντων βιβλίων, μιας και το σχετικά πρόσφατο παράδειγμα τής, μετά τη Βαϊμάρη, Γερμανίας, έδειξε ότι ούτε η βαθιά γνώση του Γκέτε και του Σίλλερ, ούτε η βαθιά συγκίνηση των τότε κρατούντων από τις συνθέσεις του Βάγκνερ συνέβαλαν στον εξανθρωπισμό τους και στην αποφυγή του παγκόσμιου αιματοκυλίσματος.
Ας αναλογιστούμε για λίγο, αφήνοντας τη φαντασία μας ελεύθερη, την κατάσταση που θα προέκυπτε αν η αναγνωσιμότητα γενικευόταν και οι πόλεις και τα χωριά γέμιζαν από βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες. Μερικές ενδεχόμενες επιπτώσεις θα ήταν:

1) καταποντισμός της οικονομίας από πτώση της παραγωγικότητας, καθ’ ότι οι έλληνες θα προτιμούν να διαβάζουν από το να εργάζονται,

2) πτώση του αριθμού των γεννήσεων μιας και το διάβασμα σαν μοναχική δραστηριότητα δυσχεραίνει τις κοινωνικές επαφές, με συνέπεια να μειώνονται οι πιθανότητες συνευρέσεων, ερώτων, γάμων και κατά συνέπεια γεννήσεων,

3) αδράνεια της σκέψης και σταδιακή εξασθένιση της σπιρτάδας και ικμάδας της φυλής μας, επειδή το διάβασμα σαν παθητική δραστηριότητα, (κοινώς, κατανάλωση έτοιμης τροφής σε μαλακούς καναπέδες και πολυθρόνες), οδηγεί σε πνευματική και σωματική οκνηρία.

Το ότι οι γυναίκες, που είναι και οι κατ’ εξοχήν αναγνώστριες, απολαμβάνουν σημαντικά χαμηλότερες αποδοχές από τους άρρενες συναδέλφους τους, αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα της αντιπαραγωγικότητας της πράξης της ανάγνωσης.
Επιπλέον, θα ήθελα να επισημάνω ότι η παντελής παράλειψη στις στατιστικές, ως περιττών και ασήμαντων, ερωτήσεων του τύπου ‘τι διαβάζουν αυτοί οι οποίοι δηλώνουν ότι διαβάζουν’, μοιραίως τοποθετεί τα Άρλεκιν και τον Χέγκελ στο ίδιο τσουβάλι. Το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι περισσότεροι αναγνώστες τείνουν στην κατεύθυνση του Άρλεκιν και των ομοειδών τους μάλλον, παρά προς την κατεύθυνση του Χέγκελ, μας οδηγεί να υποθέσουμε για άλλη μια φορά, ότι μια αύξηση της αναγνωσιμότητας στο 100% δεν θα προσέθετε και πολλά στην εξύψωση του ατόμου και στην ευημερία μιας κοινωνίας. Από την άλλη μεριά βέβαια, το τι θα προσέθετε μια πλειοψηφία αναγνωστών φανατικών οπαδών και μελετητών του Χέγκελ, καλύτερα ας μη το συζητήσουμε τώρα.

Σαν επόμενο βήμα, λογικό θα ήταν να γραφτεί ένα ανάλογο σημείωμα με τίτλο ‘Γιατί πρέπει να διαβάζουμε’. Μιας κι όμως τις απαντήσεις στο προαναφερθέν ερώτημα, (για να σοβαρευτούμε), τις θεωρώ αυτονόητες, θα προχωρούσα σε σειρά πολλαπλών σημειωμάτων με τίτλους όπως ‘Πώς διαβάζουμε’ , ‘Τι διαβάζουμε’, ‘Γιατί διαβάζουμε’, ‘Που διαβάζουμε’ και ούτω καθ’ εξής, με φανερή τη διάθεση να εξαντλήσω όλη τη γκάμα των ερωτηματικών αντωνυμιών. Ίδωμεν!

27 σχόλια:

  1. Cynical , σαρκαστικό το κείμενο. Περιμένω ένα ανάλογο κείμενο με τίτλο : "Γιατί πρέπει να βλέπουμε 8 ώρες την ημέρα τηλεόραση!". Θα είχε την πλάκα του, να δούμε τι συμπεράσματα θα μπορούσαν να βγουν από αυτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Αλέξανδρε.Δεν χρειάζεται και πολύ σκέψη. Με τόσες ώρες θα ανοίξουν οι πνευματικοί μας ορίζοντες, θα εισχωρήσουμε στο μέσο ελληνικό μυαλό, γενικά θα αρχίσουμε να ενσωματωνόμαστε στην ελληνική κοινωνία, θα .... ασε να το σκεφτώ, μου φαίνεται πολύ ωραιο θεμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα Αλσήνικαλ, η μέχρι τώρα εμπειρία μου στο νησί, μου αποκάλυψε τα εξής: Νέοι άνθρωποι του φύλου σας, αγνοούν τις λέξεις θέσφατο, τραγελαφικό, όπως δεν ξέρουν και το τί είναι το google. Στις συνέπειες της κατακόρυφης ανόδου της αναγνωσιμότητας, πρόσθεσε και την αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας, γιατί όταν νυχτώνει θα ανάβουν το φως. Τέλος, σημείωσε ότι το "θεωρούνταν" που χρησιμοποιείς στο κείμενό σου, είναι τρίτο πληθυντικό πρόσωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ισως δεν πρέπει να διαβάζουμε αλλά σίγουρα πρέπει και θέλουμε να μας διαβάζουνε.

    Το ποσόστο των Ελλήνων που όχι μόνο διαβάζουν αλλά μελετουν κιόλας το θεωρώ πολύ υψηλότερο του 45% για να αποδειχθεί ο ισχυρισμός μου σας καλώ να πάρετε πρωινό Μετρό οπου θα δείτε εκκατοντάδες επιβάτες να διαβαζουν τον δωρεάν διανεμόμενο τύπο και ακόμα καλύτερα επισκεφθείτε ενα οποιοδήποτε πρακτορείο στοιχηματων ,ακόμα και στο πιο απομεμακρυσμένο ακριτικό χωριό (για να μη πω ιδίως εκεί)οπου χειμαζόμενοι αγρότες απόφοιτοι στην καλύτερη περίπτωση του Δημοτικού μελετούν τά ειδικά έντυπα ,γεμάτα απο πολύπλοκες στατιστικές αναλύσεις ,για να συντάξουν το δικό τους σύστημα βαζιζόμενοι στις πιο εκκεντρικές πτυχές της θεωρίας των πιθάνοτήτων,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημέρα Αλσουέλ, εξυπονοείς δηλαδή ότι οι άνθρωποι του δικού σου φύλου γνωρίζουν ΟΛΟΙ τι σημαίνει το θέσφατο, το τραγελαφικό κ.λ.π; Πολύ σωστές οι επισημάνσεις σου. Το διάβασμα είναι επι πλέον και ενεργοβόρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα ντε Προφούντιε. Καλά κάνατε και επισημάνατε το γεγονός ότι οι στατιστικολόγοι εκαναν όντως μιση δουλειά που δεν έλαβαν υπ' όψιν τους τον τύπο, τις φυλλάδες, όπως την Espresso και Traffic και άλλες ακατανόμαστες, τις αθλητικές εφημερίδες, όπως τον Φίλαθλο, τη Γάτα, το Φως, την Εξέδρα των Σπορ, τα περιοδικά, όπως το Hello, το Σοκ, το Λοιπόν, το Σοκ, το Ciao, τους Financial Times, το περιοδικό Στοίχημα, και άλλα ομοειδή, τους καζαμίες, τα στιχακια των ημερολογίων, τα ωροσκόπια, τα free press.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @καλημέρα σίνικαλ,

    Εδώ που είμαι διαπίστωσα ότι τα βιβλιοπωλεία (στην κοντινή κωμόπολη) δεν υπάρχουν. Υπάρχουν δηλαδή αλλά είναι είτε χαρτοπωλεία είτε πουλάνε τουριστικά είδη.

    Το ίδιο φαντάζομαι συμβαίνει και με τους αναγνώστες (στο πλαίσιο που αναφέρεσαι), διαβάζουν δηλαδή αλλά διαβάζουν άρλεκιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εγω πάλι νομίζω οτι εκτός τους
    ανθρώπους που τους αρεσει το
    διάβασμα και η αναζήτηση γνώσης,
    οι αλλοι διαβάζουν όταν δεν έχουν να κάνουν τιποτα άλλο(να δουν τηλεόραση πχ)
    Γι αυτό στις διακοπές ανεβαίνουν οι
    πωλήσεις βιβλίων
    Άλλα και μετά απο αυτές διαβάζουν
    φυλλάδες και οχι μόνο, για να περάσει
    η ωρα τους στο μετρό κτλ

    ΥΓ
    Να υποθέσω οτι διακοπές τέλος?

    τσίου!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητή cynical,o σαρκασμός σε συνδυασμό με την ωραία γραφή κυριαρχουν στο όμορφο κείμενο σου,εγώ θα προσθέσω γιατί πρέπει να διαβάζουμε:γιατι έτσι θα ξεστραβωθούμε!γιατί το βιβλίο ανοίγει τα μάτια του κόσμου!γι αυτό το φοβούνται οι σκοταδιστές και το κυνηγουν!
    Την ΚΑΛΗΣΠΈΡΑ ΜΟΥ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το τι διαβάζουμε, μικρή σημασία έχει.
    Είναι πια τόσο ισχυρό το ερέθισμα από χίλιες άλλες πηγές, όπως τα media, που κανείς μετά την ηλικία των 12 ετών, δεν περιμένει να .... εκπαιδευτεί από την λογοτεχνία ή την φιλοσοφία.
    Απλά την απολαμβάνει.
    Και τι απολαμβάνεις;;; Απολαμβάνεις το να ζωγραφίζεις εικόνες, εκεί που οι λέξεις, και η αλληλουχία τους σημαίνουν απολύτως διαφορετικά πράγματα για τον καθένα μας.

    Ακόμα και στο Αρλεκιν που λέει ότι «ο Marc και η Cathy, κάθονται αγκαλιά σε ένα παγκάκι», ο καθένας μας δημιουργεί μια διαφορετική εικόνα για τον Marc, για την Cathy, για το παγκάκι, για το πώς την κρατάει αγκαλιά.
    Και αυτή η διαφορετική εικόνα, η φαντασιακή εικόνα, είναι αυτή που τελικά διαμορφώνει και την γοητεία της μεταξύ μας διαφορετικότητας.

    Σε αντίθεση με την τηλεόραση που σου δίνει μασημένη τροφή, που δίνει την ίδια εικόνα σε όλους μας για τον κάθε Marc και την κάθε αγκαλιά, αν κάτι μπορεί να κάνει η ανάγνωση είναι να καλλιεργήσει την σκηνοθετική σου φαντασία.
    Να σε βάλει και εσένα πρωταγωνιστή στο κάθε …δράμα, που σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα είσαι απλά θεατής.
    Μέσα από την ανάγνωση, ζεις ότι δεν έχεις την δυνατότητα, δεν έχεις τις αντοχές και συνήθως δεν έχεις τα κότσια να ζήσεις ....πραγματικά.

    Αν χρησιμοποιείς την ανάγνωση απλά για να ...τσιτάρεις, ίσως είναι καλύτερο να μην διαβάζεις καθόλου.
    Αν χρησιμοποιείς την ανάγνωση για να γίνεις ....όμοιος, ας απαγορευτεί δια νόμου η κάθε είδους ανάγνωση ή μη μόνον η απολύτως εκπαιδευτική.

    Άρα μέσα στις διάφορες προσεγγίσεις της ανάγνωσης, αυτή που με προκαλεί ιδιαίτερα είναι το «γιατί διαβάζουμε»;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. τα ιδια μου ελεγε κι ενας ταξιτζης τις προαλλες. Οτι ειδικα η νεα γενια δεν διαβαζει (ο ιδιος,45αρης, ισχυριστηκε οτι εχει ντουλαπες ολοκληρες με βιβλια) κι οτι δεν διαβαζει επειδη εξ-ειδικευεται. Κοιταζει σε μια πολυ συγκεκριμενη κατεθυνση και ολα τα υπολοιπα τα αγνοει.
    Τωρα γενικα για το μεσο Ελληνα και το βιβλιο δεν ξερω τι ισχυριζονταν οι στατιστικες.Απο σενα τα μαθαινω.
    Φανταζομαι παντως οτι αυτο που κανουμε τωρα εχει βαλει το χερακι του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλώς όρισες cynical.

    Πάντως και από το 45% που ανέφερες, ένα ποσοστό διαβάζει (σύμφωνα με τα δικά του λεγόμενα) για να κοιμηθεί.
    Δηλαδή όλος ο κόσμος διαβάζει για να "ξυπνήσει", ο Έλληνας διαβάζει για να "κοιμηθεί".
    Και εδώ πρωτοτυπήσαμε!

    ΕΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. νομίζω ότι πρέπει να διαχωρίσουμε την ανάγνωση από την αγορά βιβλίων.
    το γνωστό σλογκαν "Αυτό το βιβλίο αξίζει να βρίσκεται στη βιβλιοθήκη σας ", τα εξηγεί όλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλημέρα rider. Ειπαμε να πας διακοπες, όχι να ψαχνεις βιβλιοπωλεία! Και αν εχουν κανενα βιβλιο αυτο θα ειναι σιγουρα κανενα απο τα best sellers του Καστανιώτη.
    Ξεχασα επισης να αναφερω στα αναγνώσματα και τις διαφημιστικές φυλλάδες του Κωτσόβολου, τα "βιβλία" που εκδιδουν τα supermarkets ΑΒ, το Άττικα, το Μall, το ΙΚΕΑ, κ.λ.π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλημέρα Karaflokotsyfa. Ειπαμε ότι αυτες οι μερες στα ....Bora -Bora ήταν μονο η πρόγευση. Ακολουθούν αλλεπάλληλα κύματα διακοπών δυστυχώς.
    Με το διάβασμα απορώ πώς μπορούν κατακαλόκαιρο και το κανουν. Εγω αδυνατώ να συγκεντρωθώ. Ούτε καν στο δελτιο του Star.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπητέ VaD, δεν αντιλέγω ότι ό,τι και να διαβαζει κανεις καλό ειναι. Πιστευω ότι καλλιστα μπορούν οι άνθρωποι να χωριστουν σε δυο διαφορετικες κατηγοριες, αυτοι που διαβαζουν (ο,τιδήποτε) και αυτοι που δεν ενδιαφερονται να αναζητησουν τη γνωση ή την απόλαυση μέσα στις λέξεις. Το διάβασμα προυποθετει επιλογή και κοπο και αυτά τα δυο ειναι ικανα να ξεχωρισουν τους ανθρώπους.
    Την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλημέρα Κατερίνα. Πολύ ωραία η αναλυση που κανεις για την εμπειρία και τα αποτελέσματα της αναγνωσης. Η εικονα πολλές φορες σε δεσμευει σε βομβαρδίζει, δεν σου δινει το χρονο να σκεφτεις. Τα βιβλία τα "πας", δεν σε "πάνε".
    Πιστευω ότι η "εκπαιδευση" δεν σταματάει ποτέ και όσο διαβαζει καποιος τόσο πιο πολυ τρίβεται και η ...μυλόπετρα. Οι γνωσεις που αποκτάει κάποιος, οι αποριες που λύνει, το τράβηγμα της κουρτίανς, μήπως δεν συνιστούν απόλαυση;

    Γιατί άραγε διαβάζουμε;;
    Η αγαλλίαση που παιρνω από ενα ωραιο κειμενο, (πρέπει να προσδιορισω τι σημαινει ωραιο), όπως και ότνα ανακαλύπτω μια καινούργια πτυχή του κοσμου, με λιγα μονο πράγματα μπορεί να συγκριθει.

    Γιατι δεν γραφεις γιαυτό Κατερίνα;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Γεια σου Νελλη. Πρωτα-πρωτα και η 45-άρηδες Νέα Γενιά είναι, για να διορθώσουμε λίγο τα πράγματα. Αν δεν τα διαβαζει γιατι μαζεψε
    ντουλάπες βιβλία; Αν φοβάται ότι εξειδικευτηκε τοσο πολύ, υπάρχουν και άλλα βιβλία που θα τον βοηθήσουν απο απο-ειδικευτεί..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλημέρα ΕΕ. Μιας και ο ελληνας διαβαζει για να κοιμηθει, δεν προτεινεις στς βραβευθεισες στρωματοποιίες να χαριζουν μαζι με το στρώμα και από κανένα βιβλίο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Γειά σου Aerostatik. Τα coffee table books όλα αυτή τη δουλεια εξυπηρετούν Και ειναι πολλά τα ρημάδια.
    όσα εχουν εικόνες, οκ. Αυτά που δεν εχουν γιατι να τα βαλεις στα ραφια; Τι χρησιμευουν; Βεβαια υπάρχουν και οι βουλιμικοί, όπως εγω κατά καιρούς, που αγοράζω κάποια βιβλία και μετά τα αφήνω, γιατι με δυσκολευουν και ώσπου να τα διαβασω, βρισκω άλλα που μου αποσπούν την προσοχή και πάει λέγοντας...

    Ελπίζεις ότι θα τα διαβάσεις κάποτε και λες ας βρισκεται εδώ να με προκαλεί και να με γεμίζει ενοχές. Λες ας πάρω το Κεφάλαιο, ή τη Φαινομενολογια του Πνευματος, ή τον άνθρωπο χωρις Ιδιότητες, πρεπει οπωσδήποτε να τα διαβασω και άλλα καμιά διακοσαριά. Και τα στοκαρεις και σε πιανει πανικος μετά, γιατι τα νεα βιβλία εκδιδονται με ταχύτητα του φωτος και ...άστα να πάνε. Αγχώθηκα πάλι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Cynical, αν με ρώταγαν ποια έιναι η πιο προσωπική σου εμπειρία, θα έλεγα η ανάγνωση.
    Και ίσως γιαυτό δεν γράφω ...δημόσια για αυτήν. Η ανάγνωση, ίσως και η μουσική είναι τόσο ...προσωπικά πράγματα.
    Είναι η κρυφή σου ζωή.
    Και άντε την φανερή σου....μπορείς να την αυτοσαρκάζεις. Αλλά την τόσο προσωπική σου;;; Αντέχεις;;;

    Υ.Γ. Και μιας και δεν μας ακούει κανείς και έχεις και πολλες διακοπές μπροστά σου, κάτι μου λέει ότι θα σου αρέσει το "ποιος σκότωσε την Εμμα Μποβαρύ;" του Ντουμενκ. Μπορεί και να σε πάει...
    Αλλά πάλι μπορεί να το σκοτώσει και η μεγάλη ....ηλιοφάνεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αυτή η ανάρτηση μάλιστα έχει κοινωνικό – διαπλαστικό περιεχόμενο, πολύ τη φχαριστήθηκα. Να φανταστείτε ότι σήμερα 18 Ιουλίου, πάνω που ήμουν έτοιμος να αγοράσω ένα βιβλίο - δώρο σε φίλη που γιορτάζει, μόλις διάβασα καλά την ανάρτηση άλλαξα γνώμη. Όχι δεν θα της πάρω βιβλίο. Διαπίστωσα ότι έχει όλα τα ελαττώματα που αναφέρει η ανάρτηση. Διαβάζει πολύ, είναι οκνηρή, τώρα έχασε και τη δουλειά της και είναι άνεργη, δεν κάνει δίαιτα, και δεν καταρτίζεται για ένα νέο επάγγελμα ώστε να είναι παραγωγική- ανταγωνιστική και να φάει τη δουλειά μιας άλλης.

    Όχι, όχι, θα της πάρω ένα παρεό για να είναι έτοιμη για αγώνα δρόμου στις διακοπές που θα πάει.

    Αυτή η ανάρτηση μου άλλαξε χαρακτήρα. Αν διαβάσω και τις άλλες σίγουρα θα γίνω άλλος άνθρωπος. Όσο για εκείνους που διάβαζαν πολύ και κατέληξαν από τον Τάδε Έφη… στον «Αγών μου», είναι φανερό, δεν έχουν θάλασσες για να αγοράζουν παρεό και μαγιό και έτσι το έριξαν στο ανθρωποκτόνο διάβασμα.

    Όσα σχόλια πρόλαβα και διάβασα ήταν καλοκαιρινή απόλαυση. Ένα ατελείωτο μέτωπο σαρκασμού!

    Στέργιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Άσε Κατερινα οι αναγνωστικές μου προτιμήσεις είναι από τις πιο κρυφές πτυχές της ζωής μου. Άλλο τι λέμε δημόσια και τι δείχνουμε ότι διαβάζουμε δημόσια. Να σου εξομολογηθώ τις φορές που στραβοκοίταξα τις μεσα σελιδες της "Εσπρεσσο"; Α δεν λέγονται αυτά τα πράγματα. Θα τσαλακώσω το προφιλ μου..
    Σ'ευχαριστώ για την βιβλιοπρόταση. Θα την εξερευνησω! Εχω ταξιδια μπροστά μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλώς τονα τον Στέργιο. Μακριά από βιβλία! Μας κάνουν αντικοινωνικούς! Σίχαμα να βλέπεις νιους και νιες σαν τα κρυα τα νερα στις παραλίες, μεσα στη μουγκαμάρα, να εχουν χωμένες τις μούρες σε βιβλία και ούτε μια κουβέντα βρε παιδάκι μου να μην ανταλλάσσου! Καλό είναι αυτό; Όποιος διαβάζει πολύ δεν έχει χρόνο να σκεφτεί...
    Κάτω τα βιβλία...
    Καλό το παρεό για τη φίλη σου, αλλά πώς θα αποκλείσεις ότι δεν θα το συνοδεύσει και με ένα βιβλίο;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Άν θελήσει κανείς νά πληροφορηθεί γιά τήν ζωή, τίς ιδέες καί τό έργο κάποιου αγαπημένου καλλιτέχνη, πολιτικού, φιλοσόφου κτλ, δέν έχει παρά νά αγοράσει σέ κάποιο βιβλιοπωλείο τήν βιογραφία του - άν υπάρχει - καί νά μάθει εκείνα τά οποία θά επιθυμούσε. Άλλος τρόπος δέν υπάρχει όταν οί άνθρωποι αυτοί δέν βρίσκονται πλέον έν ζωή ώστε νά επιδιώξει νά τούς συναντήσει καί νά κάνει τίς ερωτήσεις τίς οποίες θά ήθελε, ή όταν είναι απρόσιτοι καί δέν έχουν διάθεση καί χρόνο ώστε νά ασχολούνται μέ τόν έναν καί τόν άλλον καί νά δίνουν αναφορά γιά τήν ζωή τους καί τίς ιδέες τους. Αυτά όσον αφορά τούς επωνύμους καί τούς διάσημους, τώρα όσον αφορά τούς άλλους, τούς πολλούς, τών οποίων ή ζωή δέν είχε κάτι τό ενδιαφέρον ώστε νά γίνει ανάγνωσμα, θά περάσουν όλοι αυτοί καί θά φύγουν μέσα στήν ανωνυμία εκτός καί θελήσουν νά δημοσιοποιήσουν τά σχετικά μέ τήν ζωή τους καί τίς απόψεις τους, αποκτώντας μία σελίδα στό ιντερνέτ επί παραδείγματι, δίνοντας μέ τόν τρόπο αυτόν τήν δυνατότητα καί σέ άλλους νά τούς γνωρίσουν καί νά τοποθετηθούν καί αυτοί μέ τήν σειρά τους επί τών διαφόρων ζητημάτων.
    Λόγοι κοινωνικοί υποχρεώνουν τόν άνθρωπο νά γνωρίζει πώς σκέφτεται καί πώς συμπεριφέρεται ή κοινωνία τής οποίας είναι καί αυτός μέλος καί αυτό επιδιώκει έν μέρει μέ τό διάβασμα.
    Διαβάζει κανείς γιά νά μάθει σχετικά μέ τούς άλλους γύρω του καί τίς απόψεις των, γιά νά γνωρίσει ακόμα εάν οί δικές του ταυτίζονται μέ αυτές τών υπολοίπων καί αναμφίβολα νοιώθει μεγάλη ικανοποίηση οσάκις συμβαίνει αυτό.
    Καταλήγουμε. Διαβάζει κανείς γιά νά μάθει σχετικά μέ τούς άλλους καί γράφει γιά νά μάθουν οί άλλοι γι'αυτόν.
    Οί περιπτώσεις πάλι πού κάποιοι διαβάζουν κάποιο μυθιστόρημα απλώς για νά περάσουν οί ώρες είναι μία άλλη ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Καλησπέρα CS και καλώς ήρθες.
    Οι βιογραφιες των απλών ανθρώπων, αποτελούν κατά κύριο λόγο το υλικό της λογοτεχνίας. Πραγμα που σημαινει οτι οι ζωες αυτες, που καθε αλλο παρά απλες ειναι, εχουν πολυ μεγάλο ενδιαφέρον. Οντως, διαβαζοντας γνωριζεις τον κόσμο και μεσα απ' αυτον και τον ιδιο σου τον εαυτό.

    Το ίδιο και γράφοντας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. h apantisi gia mena vrisketai sti leksi 'marketing'

    o logos pu ano oi misoi elines den diavazoun, anigoun pantou mikra kai megala vivliopolia (kai sto internet) ine oti iparxei ena market, mia omada anthrwpwn diladi, pu ine idieterws

    1) xrimatika anetoi na ksodepsoun
    2) diavasteroi

    Etsi, den ehi simasia ean akomi kai to 60 ta ekato ton ellinon den diavazei ,arkei na yparxei ena market, to opoio opote mpeni se vivliopolio na dinei apo 100 euro kai pano (opws kanw egw kai eho dei poli kosmo na kanei)

    Mipos telika (den to lew me kaki diathesh alla sarkastikh), Cynical, esu den polisixnazeis se bibliopolia na dis ti ginetai? Ego apo mikri pu mpenovgeno stou Eleutheroudaki stin Athina blepo panta polikosmia, pote den eho vri tin isihia mou (poli spania). Isws epeidi ine kentriko kai mpenoun arketoi gia na hazepsoun tha mou pis, alla ida kai kosmo nagorazei poli viblio tote (imoun mikri kai den iha megalo hartziliki nagoraso ki egw ,aplws evlepa allous nagorazoun biblia me ti sesoula)

    Elpizo na katanoisate ti simeni 'marketing' me to sxolio mou kai giati eno oi misoi ellines den anigoun oute biblio oute efimerida, o kosmos twn biblioppwlwn gnorizei mia mikri anthisi ta teleutea xronia.

    Anna

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!