Δεν είναι η πρώτη φορά που θα μιλήσουμε εδώ για την καλοστημένη αγορά και τους επιχειρηματίες του Φόβου, (δείτε για παράδειγμα «Η Κουλτούρα του Φόβου» και «Οι Έμποροι του Φόβου»), αυτούς δηλαδή που κερδοσκοπούν πατώντας πάνω στις αγωνίες μας για τη ζωή, αγωνίες τις οποίες συγκεκριμενοποιούν σε απτούς, πλην εξαγοράσιμους φόβους με τη βοήθεια του τάδε ή δείνα προϊόντος ή υπηρεσίας που παρέχουν. Πρώτες και καλύτερες φυσικά οι ασφαλιστικές εταιρίες, οι οποίες μέχρι και καλύψεις για πτώση αστεροειδούς πάνω στο κεφάλι μας έχουν επινοήσει.
Σήμερα όμως, για να μην συγχυστώ πολύ, θα τις αφήσω στην άκρη και θα μιλήσω για καλλυντικά και συγκεκριμένα για την άκρως επιθετική διαφήμιση της εταιρίας καλλυντικών RoC σχετικά με ένα από τ’ αντηλιακά της προϊόντα, όπως καταχωρήθηκε στο ένθετο της κυριακάτικης «Καθημερινής» και φαντάζομαι και σε πολλά άλλα περιοδικά.
Από την επαφή μου με τις διαφημίσεις και εφ’ όσον τις έχω ζυγίσει σωστά, έχω την εντύπωση ότι η μεγάλη τους πλειοψηφία προσπαθεί να πλασάρει το προϊόν μέσα από τη δημιουργία ενός κλίματος θετικού, που θα προκύψει από την κατανάλωση του συγκεκριμένου προϊόντος και μόνο. Για παράδειγμα ένα στεγαστικό δάνειο προωθείται μέσα από μια σειρά εικόνων που παραπέμπουν στην ευτυχία την οποία η απόκτηση ενός σπιτιού θα φέρει στον δανειολήπτη, και όχι μέσα από εικόνες που παραπέμπουν στις συμφορές από τις οποίες θα γλιτώσει επειδή δεν έχει ένα σπίτι δικό του και κατ’ επέκταση και ένα δάνειο ολόδικό του επίσης. Το ίδιο συμβαίνει και στο πλασάρισμα μιας σειράς καταναλωτικών προϊόντων, όπως αυτοκίνητα, ποτά, ρούχα, καλλυντικά κ.λ.π.
Η διαφήμιση όμως του συγκεκριμένου αντηλιακού ξεκόβει τελείως από την πεπατημένη, καθ’ όσον σείει εντελώς προκλητικά και ξεδιάντροπα τον μαύρο πανί του καρκίνου του δέρματος και μάλιστα της πλέον θανατηφόρου, αλλά συνάμα και της πλέον σπάνιας εκδοχής του, τού μελανώματος.
«1 στις 3 γυναίκες που γνωρίζει για το μελάνωμα, δεν προστατεύεται», είναι το διαφημιστικό motto της εταιρίας, επικαλείται μάλιστα και «έρευνα», υπό τύπον τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε 260 γυναίκες, για να «τεκμηριώσει» την αδιαφορία των γυναικών και επομένως την αναγκαιότητα αγοράς του προϊόντος που θα τις σώσει.
Για την αχρειότητα και μόνο της διαφήμισης αυτής, καλό είναι να βάλουμε την εταιρία στα μαύρα κατάστιχα!
Σήμερα όμως, για να μην συγχυστώ πολύ, θα τις αφήσω στην άκρη και θα μιλήσω για καλλυντικά και συγκεκριμένα για την άκρως επιθετική διαφήμιση της εταιρίας καλλυντικών RoC σχετικά με ένα από τ’ αντηλιακά της προϊόντα, όπως καταχωρήθηκε στο ένθετο της κυριακάτικης «Καθημερινής» και φαντάζομαι και σε πολλά άλλα περιοδικά.
Από την επαφή μου με τις διαφημίσεις και εφ’ όσον τις έχω ζυγίσει σωστά, έχω την εντύπωση ότι η μεγάλη τους πλειοψηφία προσπαθεί να πλασάρει το προϊόν μέσα από τη δημιουργία ενός κλίματος θετικού, που θα προκύψει από την κατανάλωση του συγκεκριμένου προϊόντος και μόνο. Για παράδειγμα ένα στεγαστικό δάνειο προωθείται μέσα από μια σειρά εικόνων που παραπέμπουν στην ευτυχία την οποία η απόκτηση ενός σπιτιού θα φέρει στον δανειολήπτη, και όχι μέσα από εικόνες που παραπέμπουν στις συμφορές από τις οποίες θα γλιτώσει επειδή δεν έχει ένα σπίτι δικό του και κατ’ επέκταση και ένα δάνειο ολόδικό του επίσης. Το ίδιο συμβαίνει και στο πλασάρισμα μιας σειράς καταναλωτικών προϊόντων, όπως αυτοκίνητα, ποτά, ρούχα, καλλυντικά κ.λ.π.
Η διαφήμιση όμως του συγκεκριμένου αντηλιακού ξεκόβει τελείως από την πεπατημένη, καθ’ όσον σείει εντελώς προκλητικά και ξεδιάντροπα τον μαύρο πανί του καρκίνου του δέρματος και μάλιστα της πλέον θανατηφόρου, αλλά συνάμα και της πλέον σπάνιας εκδοχής του, τού μελανώματος.
«1 στις 3 γυναίκες που γνωρίζει για το μελάνωμα, δεν προστατεύεται», είναι το διαφημιστικό motto της εταιρίας, επικαλείται μάλιστα και «έρευνα», υπό τύπον τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε 260 γυναίκες, για να «τεκμηριώσει» την αδιαφορία των γυναικών και επομένως την αναγκαιότητα αγοράς του προϊόντος που θα τις σώσει.
Για την αχρειότητα και μόνο της διαφήμισης αυτής, καλό είναι να βάλουμε την εταιρία στα μαύρα κατάστιχα!
Καλησπέρα cynical.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο ωραίες και αν είναι αισθητικά ή καλλιτεχνικά πολλές διαφημίσεις η αισθητική του κέρδους συνεχίζει να είναι πάντοτε σκοτεινή, ύπουλη και να βασίζεται στην εξαπάτηση.
Καλησπερα @Rider,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν ξερω, θαρρεις και εχουν βαλει στο ματι τους καρκινοπαθεις μια σαν επιδοξους καταναλωτες του Χατζηδακη και μια σαν μπαμπουλα για αυξηση πωλησεων. Εξαπατηση, εξαπατηση, αλλα αυτοι περνανε τα θεμιτα ορια.
Καλημέρα Cynical,
ΑπάντησηΔιαγραφήη διαφήμιση θα βρει, ανάλογα με το κοινό που απευθύνεται, τον πιο πρόσφορο τρόπο να πουλήσει. Όσο πιο χαμηλό πνευματικά το κοινό, τόσο πιο αχρείος ο τρόπος. Εχεις προσέξεις ότι πολλά αυτοκίνητα διαφημίζονται μέσω των ίππων του κινητήρα; Το κοινό εδώ είναι οι καβλόγκαζοι.
Την συγκεκριμένη δεν την είδα, είδα εκείνη του Υπουργείου για το τσιγάρο. Εκείνη που έδειχνε μαύρα πνευμόνια, αρτηρίες βουλωμένες, κλπ κλπ. Δεν ελπίζω να αποκτήσει ηθική, -ή έστω δεοντολογία- το μάρκετινγκ, εντάξει, τα ξέρουμε αυτά, αλλά υποτίθεται πως η πολιτεία οφείλει να μας προστατεύει κάπως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑστείο ε;;...
Καλημερα @swell,
ΑπάντησηΔιαγραφήκοίταξε οσες αντιστασεις και να εχεις αν βλεπεις συνεχεια μπροστα σου ενα διαφημιστικο μηνυμα συνεχεια, σε καποια στιγμη χαλαρότητας ή αναποφασιστικοτητας ή παρορμητισμου θα υποκυψεις. Εκει νομιζω οτι πονταρουν, στο να αποκτησεις παβλοβεια συμπεριφορα.
Καλημερα Θαναση Ξ.,
ΑπάντησηΔιαγραφήτουλαχιστον το υπουργειο υγειας δεν εχει ιδιοτελη συμπεριφορα. Οσες εταιριες ακολουθουν τετοιου ειδους marketing στοχευουν κατευθειαν να δημιουργησουν πανικο, να σε ακινητοποιησουν λογικα και να σε σπρωξουν κατευθειαν στα ταμεια τους. Επιχειρουν την χειριστη συναισθηματικη εκμεταλλευση και κανονικα διαφημισεις αυτης της μορφης πρεπει να απαγορευονται.
Τεοιου ειδους διαφημιστικη τακτικη, αλλα οχι τοσο αμεση ειχε ακολουθησει και η benetton η οποια παρουσιαζε φωτογραφιες μελλοθανατων ή φορεων του aids κλπ με σκοπο να σε ακινητοποιησει συναισθηματικα. Προκαλεσε κατακραυγη. Εκτοτε δεν το ξαναεπιχειρησε.
ήταν τουλάχιστον αισθητικά άρτια?
ΑπάντησηΔιαγραφή(διαστροφή επαγγελματικής φύσεως...)
@akrat καλημερα,
ΑπάντησηΔιαγραφήμονο η απειλη με μεγαλα γραμματα σε ασπρο φοντο και η φωτογραφια του αντηλιακου. Τιποτε αλλο που να αποσπα το νου απο την απειλη!
η θετικότητα σε μια διαφήμιση αφήνει περιθώρια κριτικής και παράβλεψης του μηνύματος-ψεύδους της, η αρνητικότητα μέσω της στόχευσης σε φοβικά σύνδρομα και ένστικτα αυτοσυντήρησης, όμως δεν αφήνει κανένα περιθώριο κριτικής απόρριψης της: Καλύτερα να την ακούσουμε, δεν έχουμε να χάσουμε τίποτε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης παύει να είναι η κλασσική διαφήμιση της υπόσχεσης μιας ευτυχίας που λείπει από τον πολύ κόσμο και μετατρέπεται σε μέντορα ενημέρωσης και εγχειρίδιο/οδηγό επιβίωσης στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
Με αυτόν το τρόπο ξεφεύγει από τον διακριτό χώρο του μυθικού που την στοχοποιούσε ως διαφήμηση και την παράβλεπες και ενσωματώνεται στον χώρο της "έγκυρης ενημέρωσης", δίπλα σε σχετικά άρθρα περιοδικών για την υγεία, κλπ, χωρίς να ξεχωρίζει από αυτά πλέον.
Τώρα πλέον, δεν θα τσιμπάνε μόνο οι αφελείς, οι αμόρφωτοι και οι ανασφαλείς, αλλά και πολλοί περισσότεροι και μάλιστα μορφωμένοι: Επιτρέπεται εσύ κύριε/κυρία μου με τόσα πτυχία, κλπ, κλπ να αγνοείς τους κινδύνους της έκθεσης στο ηλιακό φως; Να μην κάνεις το τάδε εμβόλιο, κλπ, κλπ, Να συνεχίζεις να τρως τροφές χωρίς λιπαρά, υδατάνθρακες, κλπ, κλπ;
Εχ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τη γνώμη μου ούτως ή άλλως η διαφήμιση αχρεία είναι, όποια "υφή" κι αν έχει...
(Εγώ λέω ν' αρχίσω να πουλάω ασφάλειες για όταν θα γίνει ο ήλιος μας υπερκενοφανής!)
Τέτοιου είδους επιθετικές διαφημίσεις χρησιμοποιούνται συνήθως από κρατικούς φορείς προκειμένου να αντιμετωπιστούν σοβαρά κοινωνικά ζητήματα, όπως ο αλκοολισμός, το να οδηγεί κάποιος έχοντας πιει, το κάπνισμα. Είναι μια τεχνική που σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες και από ό,τι φαίνεται λειτουργεί. Η Roc προσπαθεί να αναπαράγει αυτή την τακτική με σκοπό να σοκάρει και να εκφοβίσει το κοινό και χωρίς έγκυρα στατιστικά στοιχεία-όπως σωστά γράφεις- για να αυξήσει τα κέρδη της. Ως εκ τούτου συμφωνώ μαζί σου ότι ο τρόπος προώθησης των προϊόντων της είναι ανήθικος και δεν θα αγόραζα ποτέ καλλυντικά από μια εταιρεία που επιχειρεί να με χειραγωγήσει συναισθηματικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω πως στη συγκεκριμένη περίπτωση είστε πολύ άδικοι. Δεν μπορούμε να βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι την πτώση αστεροειδούς και το (απόλυτα υπαρκτό) ανηθικο μάρκετιγκ με τον καρκίνο του δέρματος (πολύ περισσότερο δε τον καρκίνο του πνεύμονα, που οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στο κάπνισμα) , που είναι ένας απόλυτα; υπαρκτός και τρομερός κίνδυνος. Η εταιρία έχει απόλυτο δίκιο, απλά και μόνο μια μεσημερινή βόλτα σε οποιιαδήποτε ελληνική παραλία μπορεί να πείσει και τον πιό επιφυλακτικό. Αυτό δε που για τους ενήλικες είναι αβλεψία, η μη προστασία από τον ήλιο και η έκθεση σε ακατάλληλες ώρες, όταν αφορά τα παιδιά γίνεται έγκλημα. ¨οσο άγρια και να είναι μια διαφήμιση που τα λέει αυτά ποτέ δεν μπορεί ναείναι αρκετά άγρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό μεσημέρι κ καλό καλοκαίρι (με αντηλιακό Σ;ο))))))
@swell και τα MOTO GP εάν το σκεφτείς τι άλλο είναι από ένα αγώνισμα για να φανατίζονται περισσότερο διάφοροι ανόητοι και να πηγαίνουν να χρεώνονται και να αγοράζουν μηχανές που δεν οδηγούνται και είτε σκοτώνονται είτε σκοτώνουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλους κάπου μας βρίσκουν μπόσικους...
Από ό,τι βλέπω ανακάλυψαν οι μαρκετίστες τις θεάρεστες μεθόδους της υγειονομικής προπαγάνδας. Λαμπρά, δηλαδή ηλίου φαεινότερον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου @Tyler,
ΑπάντησηΔιαγραφήη εν λογω διαφημιση στοχευει κατ' ευθειαν στην προκληση πανικου με εντελώς χυδαία επιστημονικοφανή διαπιστευτηρια, (μια ψευδο-ερευνα επί του προφανούς).
Οπως εγραφα λιγο καιρο πριν οι φαρμακοβιομηχανιες εχουν εκδοσει μεχρι και συναφη προπαγανδιστικα περιοδικα με αδιάβλητο και ουδετερο επιστημονικο μανδυα. Εχει ξεφυγει το πραγμα @Tyler..
γεια σου @Darhiir...
ΑπάντησηΔιαγραφήάνοιξε εσυ ασφαλιστικη εταιρια για υπερκαινοφανεις και θα σε διαφημισω δεόντως!
γεια σου Εύα
ΑπάντησηΔιαγραφήμπορουμε να συζητήσουμε την διαφημιση από το κρατος όταν γινεται ανιδιοτελώς για την προστασια της δημοσιας υγειας κ.λ.π. για το κατά ποσον δηλαδή ειναι θεμιτό να είναι επιθετική, αλλά όταν υπέισέρχεται η ιδιοτελεια για το κέρδος και μονον, τοτε την απορριπτω ασυζητητί. Όπως και συ.
Γεια σου Μαύρε Γάτε,
ΑπάντησηΔιαγραφήαν σε πετύχει λιγο μπόσικο κανενας απο ασφαλιστικη εταιρια θα σου μαυρισει την ψυχή με τους κινδύνους που θα σού αραδιάσει. Ασε, ώρες ώρες γινονται πολύ θρασείς.
Η εν λογω εταιρια, σκοτιστηκε για την υγεια μας. Να πουλησει θελει με τον πιο ανεντιμο τροπο.
Βεβαια όλοι στην παραλια θα παμε με αντηλιακο, αλλά άλλης εταιρίας! Και δοξα τω θεω υπάρχουν πολλες ώστε να μην κολλήσουμε.
καλό μεσημέρι και σε σένα. καλυτερα δε τα πρωινα ή απογευματικα μπάνια. Για τους ρομαντικους δε, συστήνονται τα βραδινά!!
Γεια σου NiemandsRose,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι καλώς ήρθες,
ως τώρα μάς είχαν συνηθίσει στο να επικαλούνται "επιστημονικές έρευνες" για να 'αποδείξουν" την αποτελεσματικότητα των προιόντων τους. Τώρα φαίνεται ότι αγριεύουν. Θα εχω το νου μου να δω αν η τακτικη αυτη θα γενικευτεί.
Γεια σου Cynical,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι εγώ θα συμφωνήσω με τον μαύρο Γάτο. Από τι στιγμή που είναι επικίνδυνο να κάθεσαι στον ήλιο δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να μην το λέει κάποιος δυνατά. Ακόμα κι αν αυτός ο "κάποιος" είναι μία εταιρία. Σίγουρα δεν την νοιάζει αυτή καθ'αυτή η υγεία μας, αλλά να πουλήσει το προιόν, αλλά το ζήτημα είναι το κεντρικό μνμ της διαφήμισης που λέει "προστατευτείτε από τον ήλιο". Τώρα κάποιοι θα αγοράσουν Roc κάποιοι άλλοι κάτι άλλο. Δεν εχει μεγάλη σημασία. Εξάλλου ότι διαφήμιση και να κάνει κάποιο προιόν, αν δεν ικανοποιήσει τον πελάτη δεν θα επιβιώσει.
Ξεχασες κυνικη την αρνητικη διαφημιση στεγαστικου δανειου με την προβολη αντιπαθεστατου σπιτονοικοκυρη που καταφθανει απαιτητικος να εισπραξει το νοικι?!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦυσικα θα επρεπε να ειχε προηγηθει εμπεριστατωμενη επιστημονικη ερευνα περι του ποσοστου των αντιπαθων ιδιοκτητων και των ψυχικων τραυματων που ενδεχεται να επιφερει η συμπεριφορα τους!!!
Αστειευομαι...
Συμφωνω παντως μαζι σου για την αστηριχτη τρομοκρατηση-προωθηση προιοντων.
Γεια σου @NdN,
ΑπάντησηΔιαγραφήπιστευω οτι υπαρχουν θεμιτοι και αθεμιτοι τροποι να περασεις ενα μηνυμα. Τον συγκεκριμενο τον κατατασσω στους αθεμιτους.
Το μηνυμα δεν περνιεται μονο ετσι. Το να επιλεγεις αυτον τον τροπο σε διαχωριζει αυτοματα απο αυτους που επιλεγουν καποιον αλλον, πιο εξυπνο και πιθανον πιο χιουμοριστικο.
Αν ησουν κοκκινοσκουφιτσα, θα ακουγες τον κακο λυκο , ακομα κι αν σου ελεγε αναμεσα στα αλλα και καποια σωστα πραγματα;
καλησπερα Μαριε,
ΑπάντησηΔιαγραφήμαλλον αμυδρα τον θυμαμαι. Αλλα υποπτευομαι οτι θα εμοιαζε περισσοτερο με καρικατουρα και μαλλον γελιο θα εβγαζε παρα τρομο!!
Ε! τωρα δεν συγκρινεται ο τρομος του σπιτονοικοκυρη με τον τρομο του καρκινου. Ο σπιτονοικοκυρης ειναι απειρως πιο ανηλεης και τρομακτικος! Μπρρρρ!!!