Πριν λίγα μόλις χρόνια, ήταν αδιανόητο για κάποιον να βγει μπροστά και να δηλώσει ευθαρσώς, χωρίς περιστροφές και φιοριτούρες ότι είναι άθεος. Ούτε άθρησκος, ούτε αγνωστικιστής ούτε τίποτα άλλο διστακτικό και συγκαλυμμένο. Άθεος, νέτα σκέτα! Αν κι ακόμα σήμερα τα πράγματα δεν είναι εντελώς αδιάφορα, εν τούτοις η αθεΐα δεν συγκαταλέγεται στις αιτίες της ηθικής έκπτωσης και των κοινωνικών δεινών και ο άθεος δεν εξομοιώνεται πλέον με τον βελζεβούλη.
Τον ρόλο του άθεου τις μέρες αυτές τείνει να τον πάρει, όπως αντιλαμβάνομαι, αυτός που δηλώνει απών απ’ την εκλογική διαδικασία, αν κρίνω από τις επιθέσεις και την πίεση που τού ασκείται στο δημόσιο διάλογο. Κατ’ αναλογία με τον άθεο, όπως δεν τού αναγνωριζόταν το δικαίωμα να απέχει από οποιοδήποτε θρησκευτικό δόγμα, κατά τον ίδιο τρόπο νομίζω ότι δεν αναγνωρίζεται και το δικαίωμα κάποιου να μην συμμετάσχει στις εκλογές, στην επονομαζόμενη και «γιορτή της Δημοκρατίας».
Κι όπως ήταν πρόθυμη η κοινωνία να στιγματίσει τον άθεο και να του φορτώσει τα δικά της δεινά, με τον ίδιο τρόπο η κοινωνία πάλι είναι έτοιμη να στιγματίσει αυτόν που δεν θέλει να ψηφίσει, άσχετο αν έχει λόγους σοβαρούς και αιτιολογημένους, καραδοκώντας μάλιστα να του φορτώσει κι όλα τα μελλοντικά δεινά που πιθανόν θα προκύψουν.
Θαρρώ πως δεν είναι εύκολο να βγαίνεις σήμερα και να δηλώνεις δημόσια τέτοιες απόψεις, όπως παλιά δεν ήταν εύκολο κι ήθελε θάρρος και νεύρα γερά για να δηλώνεις δημόσια άθεος. Τελικά, ίσως δεν άλλαξαν και πολλά. Η κοινωνία, πάντα θα βρίσκει ένα δόγμα να προσκολλάται και να πολώνεται.
Αφορμή γι αυτές τις σκέψεις, στάθηκε το ποστ του grsail που με περισσό κουράγιο δηλώνει ότι «Δεν θα ψηφίσω τίποτα». Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά το θεώρησα γενναία πράξη! Εννοείται ότι δεν αναφέρομαι στην ουσία του ποστ.
Τον ρόλο του άθεου τις μέρες αυτές τείνει να τον πάρει, όπως αντιλαμβάνομαι, αυτός που δηλώνει απών απ’ την εκλογική διαδικασία, αν κρίνω από τις επιθέσεις και την πίεση που τού ασκείται στο δημόσιο διάλογο. Κατ’ αναλογία με τον άθεο, όπως δεν τού αναγνωριζόταν το δικαίωμα να απέχει από οποιοδήποτε θρησκευτικό δόγμα, κατά τον ίδιο τρόπο νομίζω ότι δεν αναγνωρίζεται και το δικαίωμα κάποιου να μην συμμετάσχει στις εκλογές, στην επονομαζόμενη και «γιορτή της Δημοκρατίας».
Κι όπως ήταν πρόθυμη η κοινωνία να στιγματίσει τον άθεο και να του φορτώσει τα δικά της δεινά, με τον ίδιο τρόπο η κοινωνία πάλι είναι έτοιμη να στιγματίσει αυτόν που δεν θέλει να ψηφίσει, άσχετο αν έχει λόγους σοβαρούς και αιτιολογημένους, καραδοκώντας μάλιστα να του φορτώσει κι όλα τα μελλοντικά δεινά που πιθανόν θα προκύψουν.
Θαρρώ πως δεν είναι εύκολο να βγαίνεις σήμερα και να δηλώνεις δημόσια τέτοιες απόψεις, όπως παλιά δεν ήταν εύκολο κι ήθελε θάρρος και νεύρα γερά για να δηλώνεις δημόσια άθεος. Τελικά, ίσως δεν άλλαξαν και πολλά. Η κοινωνία, πάντα θα βρίσκει ένα δόγμα να προσκολλάται και να πολώνεται.
Αφορμή γι αυτές τις σκέψεις, στάθηκε το ποστ του grsail που με περισσό κουράγιο δηλώνει ότι «Δεν θα ψηφίσω τίποτα». Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά το θεώρησα γενναία πράξη! Εννοείται ότι δεν αναφέρομαι στην ουσία του ποστ.
Εγώ cynical ξέρεις τι έχω καταλάβει? Ότι αυτοί που δηλώνουν ότι δεν θα ψηφίσουν όπως αυτοί που δήλωναν παλαιότερα ότι είναι άθεοι ίσως το κάνουν από μόδα! Είναι συνήθως οι βολεμένοι του συστήματος. Και είναι αυτοί που τα περιμένουν όλα από τους άλλους και δεν κάνουν τίποτα για να βελτιώσουν την κατάσταση..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάρε παράδειγμα την Αμερική. Με την ίδια λογική κάποιος που δεν ψηφίζει στην Αμερική πιστεύει ότι όλοι ίδιοι είναι.
Βέβαια ο Ομπάμα προσπαθεί να φτιάξει το σύστημα υγείας με αποτέλεσμα να μην πεθαίνουν σα τα σκυλιά από έλλειψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Αλλά για αυτούς "όλιο ίδιοι είναι"..
Γιάννης
Νομίζω cynical ότι ο συγκεκριμένος παραλληλισμός δεν είναι ιδιαίτερα πετυχημένος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ομοιότητα του άθεου με αυτόν που συνειδητά αρνείται να ψηφίσει σταματά ακριβώς στο σημείο που αναφέρεις (την -ας πούμε- "λαική κατακραυγή") ενώ η προσπάθεια ορθολογικής εξήγησης των δύο φαινομένων δεν είναι το ίδιο εύκολη.
http://toaspro-mavro.blogspot.com/2009/09/blog-post_17.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι έχει ανάψει καλή κουβέντα στου GRSAIL, αλλά
ΑπάντησηΔιαγραφήούτε κι εγώ θα αναφερθώ στην ουσία της εκεί ανάρτησης.
Ευτυχώς -κι ένα θετικό- στην Ελλάδα δεν σκοτωνόμαστε πια για 'πολιτικές διαφορές'. Οι εκλογές μπορεί να μας πολώνουν, μπορεί να τσακωθούμε, να βριστούμε, να ξεκατινιαστούμε, αλλά ταυτόχρονα θα καλαμπουρίσουμε, θα αστειευτούμε, θα γίνει και λίγο πανηγυράκι, και στις 5 Οκτωβρίου, πάλι εδώ θα 'μαστε, όπως λέει και το τραγούδι 'τους φίλους δεν τους καίμε'...
Κατ’ ‘αρχάς δεν πιστεύω ότι υπάρχει πραγματικά «άθεος». Όλοι έχουν κάποιο θεό :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά δεύτερο λόγο, η άποψη της «εξαναγκαστικής ψήφου» ισχύει για όσους δηλώνουν δημοκράτες. Για όσους προτιμούν άλλου τύπου πολιτικά συστήματα (μοναρχία, αναρχία κοκ) αντί της δημοκρατίας, η ψήφος δεν είναι αναγκαστική.
Αν όμως κάποιος δηλώνει δημοκράτης, τότε είναι οξύμωρο να μην ψηφίζει. Όπως όταν κάποιος δηλώνει θρήσκος, είναι οξύμωρο να μη μετέχει στα της θρησκείας του.
Για επανεξέτασε τώρα το «ανάλογό» σου :)
Το θέμα όμως είναι πώς, η δήλωση ή μη δήλωση της αθεΐας, αφορά την προσωπική στάση ζωής ενός ανθρώπου και δεν έχει τόσες άμεσες προεκτάσεις ή επιρροή στο πολιτικοκοινωνικόοικονομικό γίγνεσθαι. Η αποχή όμως από την ψήφο, συνδέεται περισσότερο με τις διεργασίες όπως επηρρεάζουνε τον άνθρωπο και την καθημερινή του ζωή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι γίνεται σούσουρο επειδή πολλοί πολιτικοποιημένοι, άνθρωποι με άποψη δεν ξέρουν τι να ψηφίσουν. Κάποιοι οδηγούνται στην σκέψη της αποχής, αλλά με πολλές τύψεις και προβληματισμούς. Αυτές οι τύψεις είναι άτιμο πράγμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιάννη,
ΑπάντησηΔιαγραφήαναφέρομαι σε όσους τεκμηριώνουν τις απόψεις τους, τις οποιες δεν ειναι εύκολο να προσπεράσεις χωρίς να προβληματιστείς.
Πολλοι θεωρούν ότι με την ψήφο μια στα τοσα χρονια δεν μπορεις να βελτιωσεις και πολλα, και αυτο συμβαινει οχι επειδη φταιει η ψηφος αλλα το εξαχρειωμενο πολιτικο συστημα της χωρας μας, που αλλα λεει και αλλα κανει τελικα.
Η αποχη απο τις εκλογες δεν σημαινει αναγκαστικα αποδοκιμασια της δημοκρατιας, αλλα του συγκεκριμενου τυπου εγχωριας δημοκρατιας που προδιδει συστηματικα τον εαυτο της.
Σχετικα με την περιπτωση Ομπαμα δεν ειναι το ιδιο. Αν υπήρχε καποιος σαν κι αυτον εδω, που να ενεπνεε τοσο, ισως δεν θα ειχαμε να συζηταμε και τοσο περι αποχης.
@ΜylD
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν εξεταζω την πραξη απο την μερια του πραττοντος, αλλα απο τη μερια της κοινωνιας και οπως αυτη την κρινει. Εστιαζω στην "λαικη κατακραυγη" για τις επιλογες δυο κατηγοριων ανθρωπων με πεποιθησεις που διαφερουν απο το mainstream. Ομως καθ' όλα αιτιολογημενες. Και σαν τετοιες νομιζω οτι θα επρεπε να γινονται σεβαστες.
Ασπρο-Μαυρο,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαιρο εχω να πιασω τους νευροβιολογους στο στομα μου. Καλα εκανες και μου τους ξαναθυμισες!
Γεια σου Θαναση Ξ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομιζω οτι εχουμε ωριμασει λιγακι παραπανω. Επισης τα προβληματα εχουν αγριεψει, και νομιζω σε αυτες τις εκλογες ο κοσμος απαιτει περισσοτερο απο ποτε, ουσιαστικο πολιτικο λογο και οχι αρλούμπες του μπαλκονιου.
Επισης, υπαρχει εντονη δημοσια συζητηση για την κριση του συγκεκριμενου μοντελου δημοκρατιας στον δυτικο κοσμο. Οχι της δημοκρατιας συνολικα, διοτι ευκολα γινεται η συγχυση και ο αποπροσανατολισμος. Αλλα του τροπου λειτουργιας των κομματων (ειδικα στην Ελλαδα) της διαφανειας, της αντιπροσωπευσης. Φερ' ειπειν υπαρχει αναγκη για την καθιερωση ανεξαρτητων αρχων, οπως και η συμμετοχη στη δημοσια διαβουλευση και της κοινωνιας των πολιτων.
Ολα αυτα ειναι σημαντικα θεματα και θα πρεπει να τα αγγιξουμε με νηφαλιοτητα και πραγματικο ενδιαφερον.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήθα εννοεις, συνθηματα του τυπου "Ολυμπιακε μου, θεε μου", φανταζομαι.
Η αποχη απο εκλογες στη συγκεκριμενη φαση του δημοκρατικου πολιτευματος και στη συγκεκριμενη χωρα, δεν συνεπαγεται αρνηση της δημοκρατιας γενικα.
Το οτι υπαρχει κριση και φθορα του συγκεκριμενου μοντελου, ειναι γνωστο και ηδη βρισκεται στην πρωτη γραμμη του διαλογου σε ολες τις δυτικες δημοκρατικες χωρες.
Και οπως ειναι φυσικο ολοενα και πληθαινει ο κοσμος που αρνειται να συμμετασχει σε ενα μοντελο που κατ' επιφασιν ονομαζεται δημοκρατικο. Μη ψηφιζοντας, δηλωνεις αρνηση νομιμοποιησής του, επομενως ελπιζεις οτι θα επιτυχανθυνθουν οι διαδικασιες επιδιόρθωσής του. Ειναι στειρο να επιμενουμε να υπερασπιζομαστε κατι που ειναι κατα γενικη ομολογια χρεωκοπημενο.
Και απο οτι βλεπουμε, θεσμικες αλλαγες προς την κατευθυνση ανακτησης δεν υπάρχουν καν στην ατζεντα των κομματων.
Δες αμα θελεις το σχολιο μου στον Θαναση Ξ.
Σοφια εχεις δικαιο, εν μερει ομως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι με την ψηφο εχεις επιδραση στο κοινωνικο γιγνεσθαι, οπως και με την αρνηση της ψηφου. Μπορεις να ψηφισεις απο ακροδεξιους, ακροαριστερους, φασιστες και οτι αλλο τραβαει η ψυχη σου. Στην Γαλλια Λεπεν, στην Αυστρια τον μακαριτη τον Χαιντερ. Οποτε δε βλεπω το λογο, πως η αρνηση ψηφου μπορει να ειναι πιο καταστρεπτικη απο την ψηφο την ιδια.
Δεν ξέρω πως μπορείς να αρνηθείς την νομιμοποίηση ενός συστήματος, χρησιμοποιώντας μεθόδους που προβλέπονται από το σύστημα και μάλιστα θεωρούνται "λευκή εντολή".
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό θα ήταν να βλέπουμε τί σημαίνει πραγματικά μια πράξη μας, αντί να σκαρφιζόμαστε κατά το δοκούν ερμηνείες.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήη θεση αυτη εχει νοημα οταν υποθετεις οτι η δημοκρατια αρχιζει και τελειωνει στην καλπη. Μια κυβερνηση που δεν νομιμοποιειται απο μεγαλη κοινωνικη μεριδα , ασχετο αν εχει την πλειοψηφια, δεν μπορει να σταθει. Ενα μικρο παραδειγμα ειναι η πτωση της κυβ. Καραμανλη, εξ αιτιας ελλειψης νομιμοποιησης.
Αλλωστε η συνεχιζομενη αποχη στις ευρωπαικες χωρες, δεν πηγε στραφι. Ανοιξε ενα πεδιο διαλογου για την παθολογια της δημοκρατιας και για το πως θα μετασχηματιστει, λαμβανοντας υπ' όψιν νεες παραμετρους, οπως και ενα πιο μορφωμενο και απαιτητικο εκλογικο σωμα.
Xavier,
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτο το "δεν ξερω τι να ψηφισω", δεν συνιστα κριση; Δεν πρεπει να το ξαναδουμε το θεμα συνολικα;
Ο Καραμανλής δεν έπεσε, παρέδωσε εξουσία για ιδίους λόγους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δημοκρατία δεν αρχίζει και τελειώνει στην κάλπη, απλά οι πολίτες την κατέληξαν σε αυτό το σημείο και τώρα θέλουν να απεμπολήσουν και το τελευταίο "οχυρό" της.
Καμία σχέση με νομιμοποιήσεις ή όχι.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτρεψε μου να διαφωνησω. Δεν νομιζω οτι η ψηφος ειναι το τελευταιο οχυρο της δημοκρατιας. Εδω μιλαμε για εξυγιανση και διευρυνση της δημοκρατιας και οχι νομιμοποιηση ενος σαπιου εν πολλοις συστηματος. Γιατι να πρεπει καποιος καταναγκαστικα να συμμετεχει σε ενα παιχνιδι, του οποιου οι κανονες εχουν παραχαραχτει;
Ακομα και τα λευκα, που ειναι μια συνειδητη εκφραση αποχης δια της συμμετοχης, τα εχουν ακυρωσει, διοτι τα προσμετρουν στα ακυρα, που ειναι εντελως αλλη περιπτωση.
Και οσοι συνειδητα δεν συμμετεχουν στις εκλογες, κατα πλειονοτητα συμμετεχουν σε διαφορα αλλα fora δημοσιας διαβουλευσης.
Μηπως δεν ειναι παραχαραξη της ψηφου, να ψηφισεις αναγκαστικα καποιον με μιση καρδιά;
Παντως, δεν ειναι απλο να διαχειριστει κανεις συνειδησιακά σημερα το θεμα της ψηφου. Καθε πλευρα νομιζω οτι εχει και ενα κομματι δικιου. Καλυτερα όμως να το δουμε το θεμα, παρα να το αφοριζουμε.
Και το νοημα του ποστ ηταν ο αφορισμος των απεχόντων, οχι η υπεράσπιση της αποχής.
Ουδέποτε θα μπορέσεις να ψηφίσεις κάποιον με όλη σου την καρδιά, πάντα κάπου, σε κάτι θα διαφωνείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι ένα από τα χαρακτηριστικά της δημοκρατίας.
Αλλιώς, θα βάζαμε όλοι υποψήφιοι κια θα ψηφίζαμε όλοι τον εαυτό μας.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήυπάρχουν "μισες" και "μισές" καρδιες. Η "μισή" οπως το εννοω εδω, τεινει προς το "αδεια"! Δηλαδη συνολικη απορριψη, το τονιζω, της σημερινης συγκυριακης καταστασης των κομματων και της λειτουργιας τους. Τερμα τα ψεμματα και οι λοβιτουρες.
Ο grsail παντως αραδιασε ενα σωρο επιχειρηματα για το γιατι δεν ψηφιζει. Πολλα απο αυτα καλυπτουν πολυ κοσμο.
Δε διαφωνώ πως τα επιχειρήματα καλύπτουν πολύ κόσμο. Εκ του αποτελέσματος απλά αναιρούνται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ χώρα θα διοικηθεί από αυτόν που θα παρουσιάσει πλειοψηφία στους ψηφίσαντες μη-άκυρο/λευκό, ακόμα και αν η αποχή αγγίξει το 90%.
Μας αρέσει δεν μας αρέσει.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήπροσπαθησα να αναφερθω στη διαλεκτικη της αποχής.Ότι δηλαδη, με μεγαλη αποχη δεν μπορεις να κυβερνησεις το ιδιο οπως στην περιπτωση της μεγαλης συμμετοχης. Και οτι όταν το σωμα των πολιτων πλεον, και οχι των ψηφοφορων δειχνει να διαφοροποιειται σαφως, τοτε πρεπει σαν κυβερνηση να το λαβεις σοβαρα υπ' οψιν στα σχεδια σου.
Πραγματικα, συγχώραμε, αλλα δεν εχω αλλα επιχειρηματα για την ωρα.
Δεν τίθεται θέμα, συζήτηση κάνουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλά δεν πιστεύω ότι "βαΐζεί" τ' αυτί κανενός από την αποχή. Είτε σε πολιτικό, είτε στο οποιοδήποτε άλλο επίπεδο.
Το ότι θα έπρεπε να βαΐζει και το ότι ούτε εμένα μου αρέσει η κατάσταση, όπως σε πολλούς άλλους, είναι απλά "θεωρία"
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήεγω παλι πιστευω οτι η ανοιχτη συζητηση που αρχισε για τη δυσλειτουργια και τον τροπο οργανωσης των κομματων, οφειλεται στον εμπρακτο πλεον τροπο εκδηλωσης της δυσαρέσκειας των ψηφοφόρων.
Αλλιως, γιατι να εχουν λογο να μετασχηματιστουν; Τελος πάντων.
Επικοινωνιακά τρυκ :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέραν της συζήτησης άλλωστε είδες να αλλάζει κάτι στα μέσα, τους τρόπους και τις επιδιώξεις;
darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήγια να ειμαι ακριβης, θα παρακολουθησω καποιες συζητησεις και θα καταγραψω αν διαφαινεται κατι νεο στον οριζοντα.
Παντως, δεν πιστευω στις θεαματικες μεταβολες. Αλλα και ουτε υποτιμω τις οποιες μικρες! Εχουμε δρομο...
Κάποιος (ο πρώτος στην σειρά) έγραψε "οι άθεοι το λένε από μόδα".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμβαίνει και αυτό, αλλά υπάρχουν οι συνειδητοποιημένοι άθεοι που δεν δέχονται ότι ένα οποιοδήπτε ιερατείο (χριστιανικό, μωαμεθανικό, βουδιστικό κ.α) μπορεί να έχει την παραμικρή σχέση με τον Θεό (τον Κατασκευαστή του Σύμπαντος).
Αυτοί πιστεύουν ότι αθεΐα = ελευθερία και προφανώς η φιλοσοφία τους επεκτείνεται και στην πολιτική όπου δεν δέχονται ότι ο Καραμανλής, ο Παπανδρέου, ο Τσίπρας, ο Ομπάμα, ο Λένιν ή ο Χριστόδουλος ή ο Κόκκαλης θέλουν (ή και να θέλουν ότι μπορούν) να προσφέρουν κάτι στην Κοινωνία πέραν της προσωπικού τους συμφέροντος. Άρα προφανώς η ψήφος δεν έχει κανένα νόημα. Αν τα πλήθη δεν χειραγωγούνταν από τον Τύπο και την Τηλεόραση και τα διάφορα μέσα "μαζικής" ενημέρωσης απλά οι προύχοντες δεν θα παρείχαν ποτέ στους λαούς το πολίτευμα της δημοκρατίας αλλά ούτε καν της ολιγαρχίας. Θα διοικούσαν όπως οι φαραώ με θεοκρατική απολυταρχία.
Κακοπροαίρετος φυσικός
Άρα
Χμ.. πράγματι, δεν το είχα σκεφτεί καθόλου έτσι, έμεινα απλά στον δυισμό της προσωπικής vs της πιο κοινωνικής σφαίρας της αθεΐας και της άρνησης ψήφου. Θενκς! Έχω πάντως, μια αίσθηση που αιωρείται, ότι ίσως να μην υπάρχει απάντηση σε τέτοιου είδους ερωτήματα αν και για μένα, η απάντηση πολλές φορές δεν είναι απολύτως απαραίτητη: με ενδιαφέρει η συζήτηση που την αναζητά.
ΑπάντησηΔιαγραφή;-)
Όντως, οι θεαματικές μεταβολές προϋποθέτουν επανάσταση, όχι "μεταρρυθμίσεις" :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατ’ εμέ, οι πολιτικοί που ήδη υπάρχουν, δεν αλλάζουν χαρακτήρα. Όταν αναλάβουν πολιτικοί άλλου χαρακτήρα, τότε θα υπάρξει μεταβολή. Και επειδή οι αλλαγές χαρακτήρα είναι αργές, έχεις απόλυτο δίκιο που δεν περιμένεις θεαματικές μεταβολές.
Οπότε το θέμα είναι πως θα τους δείξουμε ενεργά την έξοδο από την πολιτική σκηνή…
Αν και όπως σου είπα και νωρίτερα, είμαι πεπεισμένος πως η πλειοψηφία του ελληνικού λαού είναι υπέρ του σημερινού συστήματος.
Δηλωνω αθεος , εχω να ψηφισω 20 χρονια και με διεγραψαν απο τους εκλογικους καταλογους και ελπιζω να με διαγραψουν απο ολους τους καταλογους τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚακοπροαίρετε Φυσικε,
ΑπάντησηΔιαγραφήγια την αθεια δεν το συζηταω και πολυ. Δεν χρειαζεται και καμια ιδιαιτερη προσπαθεια να μην πιστευεις σε καποιο μεταφυσικο δογμα. αλλα αυτο ειναι αλλη συζητηση, που καποτε την καναμε εδω για τις ριζες της θρησκευτικης πιστης.
Πιστευω ομως οτι η επιλογη των κυβερνωντων δεν πρυποθετει την ιδια μορφη μεταφυσικης πιστης, οπως στις θρησκειες. Ειναι απλως μια "αναθεση έργου" σε καποιους που θεωρεις οτι μπορουν να τα βγαλουν περα με τη διακυβερνηση, επειδη δεν μπορουμε να τη νκανει ο καθενας, λογω αλλων ασχολιων. Ειναι σαν να ανθετεις σε εναν μηχανικο, που θεωρεις ικανο, να σου χτισει ενα γερο σπιτι. Καπως ετσι το αντιλαμβανομαι.
Καθε ενας απο αυτους που ανεφερες εκπροσωπει και μια διαφορετικη μεθοδο "χτισίματος". Ο καθενας με τις γνωσεις του και τα συμφεροντα του διαλεγει και σε ποιον θα εμπιστευτει τα του οικου του. μ'αυτη την εννοια η ψηφος εχει νοημα. Μπορει ομως, αν δεν εμπιστευεσαι κανεναν, να μην χτισεις καν σπιτι, αλλα να ζητησεις από τα πολυτεχνεια να αναβαθμισουν τις σπουδες τους ωστε να βγαζουν καλυτερους μηχανικους. Τοτε, θα αλλαξεις και γνωμη και θα βαλεις μπρος τα μπετά!
Η παροχη δικαιωματος εκλεγειν εγινε κατοπιν μεγαλης κοινωνικης πιεσης. Αν δεν ηταν αυτη, φυσικα θα κυβερνουσαν σαν Φαραω.
Σοφια,
ΑπάντησηΔιαγραφήο νηφαλιος διαλογος φερνει και τις απαντησεις και τος λυσεις. Σιγα, σιγα...
darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήπαλι, εχω τη γνωμη, οτι για να γινουν επαναστασεις, θα πρεπει ηδη να εχουν συντελεστει θεαματικες κοινωνικες ανακατατάξεις. Δεν ξεκινας μια επανασταση στα καλά καθούμενα. Πρεπει να υπάρχει μια κρισιμη μαζα.
Οι πολιτικοί ειναι ετσι οπως ειναι γιατι δεν υπάρχουν αξιοπιστοι θεσμοι και αλωνιζουν. Αν αλλαξουν, και υπαρχει ελεγχος και αυστηρες κυρωσεις, να δεις πώς αλλαζουν και αυτοι. Οι ιδιοι ανθρωποι, σε αλλα περιβαλλοντα θα γινουν παναγίες!!
Ανωνυμε,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν καταλαβα καλα.
Σε διεγραψαν απο τους εκλογικους καταλογους επειδη ειχες δηλώσει άθεος; Δηλαδη θεωρησαν οτι ενας αθεος δεν μπορει να ειναι και πολιτης;
Πολυ ενδιαφέρον, μα τον τουτάτη!
Ξεχνάς ότι για να υπάρχει έλεγχος και αυστηρές κυρώσεις, πρέπει να τις θεσπίσουν οι πολιτικοί (αλλιώς επανάσταση!). Άρα δυστυχώς, αν δεν αλλάξουν οι πολιτικοί πρώτα, αλλαγή δεν υπάρχει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για την επανάσταση, ναι, πάνω κάτω έτσι είναι, δεν ξεκινά στα καλά καθούμενα, γιατί είναι θέμα τρόπου, όχι πράξης! (βλέπε προτελευταία παράγραφο)
@ σε όλους σας τους σχολιαστές...
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν ήθελα να συμμετάσχω..,
αλλά μου τα κάνετε μαντάρα... ιδιαίτερα όταν συγκρίνετε την
επώνυμη αποχή με την ανώνυμη δημοκρατία...
και ιδιαίτερα με το αρχαίον κράτος της πόλης των Αθηναίων...!!!
...γι' αυτό σας προτείνω να διαβάσετε ...
την ανάρτηση "αυτοδυναμία" στο Simple Man Post..:
http://simplemanposts.blogspot.com/2009/09/blog-post_9690.html
...που με εκφράζει απόλυτα και σεμνά όσον αφορά τον έλληνα ψηφοφόρο...!
...και επιφυλάσσομαι για τις επόμενες μέρες με μια πολλή χειρότερη/υβριστική ανάρτηση..!
καλό σας απόγευμα,
καλό σαββατοκύριακο..!
cynical και οι Αρχαίοι Έλληνες αφόριζαν με τον χαρακτηρισμό ιδιώτη όσους δεν συμμετείχαν στα κοινά. Από εκεί προήλθε και η λέξη idiot..
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με αυτά που λες για την Δημοκρατία που έχουμε..Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ψηφίζουμε..
Πάντως εγώ επανέρχομαι ότι τώρα το να δηλώνεις ότι θα απέχεις υποκρύπτει ένα είδος ελιτισμού, μαγκιάς και μόδας. Είναι trendy λοιπόν, αυτό ήθελα και να τονίσω στο αρχικό μου σχόλιο..
Γιάννης
Μπλέξαμε τα μπούτια μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά εμένα χρησιμοποιώ τον όρο «άθεος» μόνο χάριν συνεννόησης αλλά δεν τον δέχομαι και δεν τον καταλαβαίνω. Είμαι διαλεκτικός υλιστής, όχι άθεος. Δεν αποδέχομαι καμιά υπερφυσική, μεταφυσική ή υπερβατική δύναμη πέρα από τις υλικές δυνάμεις. Ο άθεος τι είναι; Λέει ότι δεν πιστεύει σε θεό αλλά τίποτα άλλο. Όμως οι άνθρωποι αυτοπροσδιορίζονται δεν ετεροπροσδιορίζονται.
Και όταν λέω διαλεκτικός υλιστής δεν το μετατρέπω σε πίστη ή θρησκευτικό δόγμα, αλλά σε αποδοχή μιας υλικής υπόστασης του κόσμου, συνεχώς μεταβαλλόμενη που δεν επιδέχεται δογματοποίηση, όπως δυστυχώς πολλές φορές βλέπουμε να γίνεται. Διαφορετικά ο διαλεκτικός υλιστής μετατρέπεται σε ιδεαλιστής (πίστη σε δόγμα) και ενώ δηλώνει άθεος πιστεύει σε έναν «θεό».
Ποτέ δεν δίστασα να πω αυτό που είμαι, όσα προβλήματα και αν μου έφερνε, πολλές δεκαετίες τώρα. Τότε που η C λέει ότι ήταν δύσκολο να πεις είσαι «άθεος». Γνώρισα και εκατοντάδες σαν εμένα και δεν είδα σχεδόν κανένα να μετανοεί στα γεράματα και να «γυρίζει στο θεό» όπως κάποιοι φανατικοί θρησκευόμενοι μας πιπιλίζουν το μυαλό. Ωστόσο κάποιοι άθεοι και όχι διαλεκτικοί υλιστές, μπορεί να «γύρισαν» αλλά αυτοί απλά δεν ήταν πουθενά και ίσως να μην είχαν φύγει ποτέ. Γιατί με «δηλώσεις» δεν φεύγεις. Ήταν απλά «αντί».
Καμιά σχέση η ψήφος με όλα αυτά. Ψηφίσω κανονικά, πάντα. Και θεωρώ τη ψήφο μια μόνο πράξη της μάχης για δημοκρατία και καλύτερη ζωή. Η δημοκρατία ούτε αρχίζει ούτε τελειώνει εκεί και κακώς αφαιρούμε την ουσία της και τη κουκουλώνουμε με τον τύπο της για να μη ζητά κανένας, τίποτε άλλο, από μια ψήφο στη δημοκρατία. Αυτό δεν είναι δημοκρατία. Έτσι με την αφυδάτωση της δημοκρατίας, η εξώθηση σε αποχή από τα δρώμενα και την ουσία της, μεταφράζεται σε κάποιες περιπτώσεις και σε αποχής από τη ψήφο.
Όμως δεν φταίνε μόνο αυτοί που απέχουν αλλά πρωτίστως οι εξουσίες που τους οδηγούν εκεί με την αφυδάτωσης της δημοκρατίας σε μια ψήφο, με την έννοια ότι "καμιά αξία δεν έχει και ο,τι να ψηφίσεις, εμείς τη πολιτική μας θα την εφαρμόσουμε". Θέλει μεγάλο άλμα στη συνείδηση και τη δράση για να πεις φεύγω από τη μοιρολατρία που με ρίξατε και βγαίνω στον αγώνα και φυσικά στη ψηφοφορία. Τότε η ψηφοφορία έχει άλλο νόημα.
Αν και ψηφίζω συστηματικά (εννοώ ότι δεν έχει τύχει ποτέ ως τώρα να μην), βρίσκω κι εγώ, ελαφρώς φασιστική αυτή την επιθετικότητα εναντίον όσων δηλώνουν ότι απέχουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι μόνο ότι, αν το σκεφτεί κανείς σοβαρά, αυτό το σύστημα δεν μπορεί να αλλάξει με τις εκλογές (οπότε οι ψηφοφόροι, ως συνένοχοι, μάλλον διαχειρίζονται μαζί με τους ενδιαφερόμενους μια σαπίλα) αλλά είναι και το ότι, αν υποθέσουμε ότι η αποχή μπορούσε να πάρει μια αφάνταστα δραματική έκταση (ναι, ξέρω ουτοπικό), αντί να "εξυπηρετήσει", όπως λένε οι πολέμιοί της, τα κόμματα εξουσίας, ξαφνικά, όχι μόνο θα γινόταν ο εφιάλτης τους, αλλά και ίσως θα σήμαινε το τέλος της χρησιμοποίησης εναντίον μας, αυτής της "δημοκρατικής" διαδικασίας.
Β. Βimbo,
ΑπάντησηΔιαγραφήμήπως μπέρδεψες τα βλογσ?
Σήμερα, απ' όσο θυμάμαι, δεν παίξαμε καθόλου το έργο "Η Δημοκρατία στην Αρχαία Αθήνα".
Καλωςορισες Συνοδοιπόρισα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑσχετο με τις αντιρρησεις των περισσοτερων, πιστευω οτι ολη η συζητηση που ξεκινησε για το ποιόν της συγχρονης δημοκρατιας, και την αναγκαιοτητα θεσμικων ή αλλων ρυθμισεων, προεκυψε απο το διογκούμενο κυμα αποχης σε ολη την ευρωπη.
για τις συνεπειες της γενικευμενης αποχης, υπαρχει το βιβλιο του Σαραμαγκου "Περι Φωτισεως", στο οποιο ειχα αναφερθει σε αναρτηση κατω απο το ιδιο Label με το παρον ποστ.
Γιαννη,
ΑπάντησηΔιαγραφήενασχοληση με τα κοινα δεν ειναι η ψηφος μια φορα στο τοσο. Καταλαβαινεις, τι κοπο και κοστος καταβαλει καποιος που πραγματι ασχολειται ουσιαστικα με τα κοινα.
Δεν συμφωνω με την εξηγηση που δινει περι μοδας, για το λογο οτι υπαρχει απο πισω μια αιτιολογηση που στεκεται.
Απο την αλλη μερια, εχεις δικαιο στο εξης, που συμβαινει γενικα όταν μια συμπεριφορα γενικευεται, αυξανει και ο ρυθμος των ανθρωπων που την ασπαζονται. Απλωνεται κάπως σαν χιονοστιβαδα.
..μααά..,
ΑπάντησηΔιαγραφήαγαπητή CYNICAL..:
μόνον στο "αρχαίον" κράτος της πόλης των αθηνών υπάρχει/ισχύει
η ψυχοδιαβρωτικά υποχρεωτική ψήφος , ο εξανδραποδισμός των "ιδιωτών"
και η αγοραία/τυφλή δικαιοσύνη..!?!
μήπως κάνω λάθος..???
B. Βimbo
ΑπάντησηΔιαγραφή(και συ πρωι-πρωι επιασες δουλεια στο βλογ;)
δεν μπορω να απαντησω, διοτι δεν γνωριζω. Αλλα τωρα εχω καλο κινητρο να το ψαξω. Πολυ βαριες κατηγοριες παντως σερνεις!
Καλημερα Στεργιο,
ΑπάντησηΔιαγραφήσημερα σε βλεπω πιο ήπιο!
Κατα ποσο ειναι δοκιμος ο προσδιορισμος αθεος δεν νομιζω οτι υπαρχει προβλημα. Υπαρχει ο ανόητος, ο άπατρις, ο απελπις,... Το στερητικο "α" βρισκεται μπροστα απο πολλες λέξεις.
Άλλο θέμα(;).
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή η φωτο με τον τράγο με προβληματίζει. Ο τράγος ανεβαίνει ή πέφτει; Εγώ αμφισβητώ ότι πέφτει και η ιστορία των κατσικιών το επιβεβαιώνει. Έχω δει άλλωστε ζωντανά να ανεβαίνει, ποτέ όμως να πέφτει.
Μικρός όταν ήμουν ο πατέρας μου, μου έδειχνε κάτι απίστευτα απόκρημνα βράχια σε χαράδρες στο Μπόζ-Ντακ (όρος των Σερρών) πάνω στα οποία πήγαιναν τα κατσίκια. Ποτέ άνθρωπος δεν μπόρεσε να πάει εκεί. Μου έλεγε πως, από κει τη νύχτα, κορόιδευαν εκ του ασφαλούς το λύκο. Μου έλεγε πως δεν μπορούσε ποτέ να τα πιάσει εκεί και μόνο όταν ήθελαν αυτά ανέβαιναν. Έβλεπα μάλιστα και τότε κάποια κατσίκια που πηδούσαν από βράχο σε βράχο στα απόκρημνα και με έπιανε ο τρόμος. Γράπωνα τα βράχια που καθόμουν μη φύγω στου διαβόλου το βάθος. Με πόση άνεση όμως αυτά έβοσκαν και κινούνταν!!! Σαν αν μην έτρεχε τίποτα. Και από πείρα ξέρω ότι τα κατσίκια είναι από τα εξυπνότερα ζώα.
Λέω τώρα εγώ. Σιγά μην άφηναν τα κατσίκια, να γίνουν αποδιοπομπαίοι τράγοι! Τους ανθρώπους θα πετούσαν από τα βράχια. Όπως κάποιοι τους πέταξαν έξω από τα δρώμενα, τη πολιτική και τη δημοκρατία και τώρα ψάχνονται να σωθούν με την αποχή. Σε «απόκρημνα» μέρη όμως η αποχή μπορεί να είναι και αυτοκτονία. Αν τα κατσίκια δεν είχαν μυαλό, συμμετοχή και δράση θα γινόταν κρέας για τα ψάρια που είχε το ποτάμι στο βάραθρο.
Καλημερα Στεργιο,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι γω της ιδιας αποψης ειμαι, οτι το κατσικι δεν πέφτει. Αλλα, αν υπάρξουν ενστασεις, μπορούμε να το θεσουμε το ζητημα σε ψηφοφορια. Το μονο ευκολο, να στησουμε μια κάλπη στο βλογ και να περιμενουμε.
Μπορουμε να κανουμε και εκστρατεια, υπερ της μια ή της αλλης αποψης, και στο τελος να στρεψουμε την προσοχη των ψηφοφορων, απο τις τρεχουσες εκλογες σε αυτο το μειζον προβλημα του κατσικιου.
Αμα δε, θεσουμε εκ παραλλήλου και το διλλημμα, αν πετάει ο γάιδαρος ή δεν πετάει, τότε στις 4/10 κνεις δεν θα εχει μυαλο για να πάει να ψηφισει.
Κατι ιδεες που ριχνεις Στεργιο, μέρες που ειναι!