Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΚΑΙ ΧΡΕΟΣ: (όλη η Αλήθεια με Αριθμούς)

του Θανάση Αυγερινού

25-3-2010


ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΚΑΙ ΧΡΕΟΣ


Α) Τα δημοσια εσοδα ως ποσοστο του ΑΕΠ

Ελλάδα (ΕΕ-15)

Άμεσοι φόροι 8% (12%)

Έμμεσοι φόροι 12% (14%)

Σύνολο φορών 20% (26%)

Κοινωνικές εισφορές 14% (14%)

Σύνολο εσόδων 34% (40%)


Τα δημόσια έσοδα είναι μικρότερα κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ στην Ελλαδα. Από το μέσο όρο της ΕΕ-15. Δηλαδή περίπου 15 δις


Έκανα μια σύγκριση με ιστορικά στοιχεία και είμαστε στο επίπεδο του 1960 για τα φορολογικά έσοδα

Πού οφείλεται η υστέρηση

α) Μη απόδοση ΦΠΑ 2 μον

β) Φοροδιαφυγή 2,5 μον

γ) απαλλαγή φορολ. νομικών προσώπων 1,5 ΑΕΠ

Αυτά με συντηρητικές εκτιμήσεις


Β) Οι δημοσιες δαπανες

Ελλαδα (ΕΕ-15)

Πρωτογενεις Δαπανες 23% (26%)

Κοινωνικες Δαπανες 19% (19%)

Συνολο 42% (45%)


Β(α) Οι πρωτογενεις δαπανες (μισθοι συνταξεις υγεια προνοια κτλ) είναι 3% κατω από το μ.ο της ΕΕ δηλ 7,5 δις


Πρωτογενεις δαπανες ως % του ΑΕΠ 2000-2009 (Ελλαδα)

2000 (2009)

Μισθοι δημ 7% (6,7%)

Συνταξεις δημ 2,3% (2,6%)

Επιχ ασφαλ ταμειων 1,5% (4,8%)

Περιθαλψη 0,5% (0,53%)

Κοινωνικη προστασια 1,2% (1,75%)

Επιχορηγηση φορεων 1,2% (1,34%)

Καταναλωτικες δαπανες 1,5% (1,45%)

Αποδιδομενες 2,1% (2%)

Αντικριζομενες 1,3% (1,5%)

ΣΥΝΟΛΟ 19% (22,8%)


@ Οι δημοσιες δαπανες αυξηθηκαν το 2000-2009 κατά 2,8 μον ΑΕΠ αλλα παραμενουν 3 μον κατω από το μεσο ορο της ΕΕ


@ Οι μισθοι σαν ποσοστο του ΑΕΠ μειωθηκαν 0,3 μον ΑΕΠ Και αντιστοιχα αυξηθηκαν οι συνταξεις δημοσιου Μισθοι και συνταξεις ( αυτό εννοουν σα μισθολογικη δαπανη ) είναι σταθερες 9,3% του ΑΕΠ λιγο κατω από το μεσο ορο ΕΕ-15 που είναι 10%


@ Οι επιχορηγησεις ασφαλιστικων ταμειων αυξηθηκαν από 1,5% σε 4,8% ( 3,3 μον ) κυριως λογω φαρμακευτικης και νοσοκομειακης Δαπανης όπως θα δουμε παρακατω


Β(β). Οι κοινωνικες δαπανες είναι στα επιπεδα ΕΕ αλλα σε αυτές το κρατος συμμετεχει με 5% του ΑΕΠ και οι εργαζομενοι/εργοδοτες με 14% όπως φαινεται από τις κοινωνικες εισφορες 2009


Κοινωνικες εισφορες

Εργαζ/εργοδ 23 δις

Κρατος 11 ,6δις

Προσοδοι 1δις

Διαφορα 1δις


Συνολο 36,6δις


Δαπανες ασφαλιστικων ταμειων

2000 (2009)

Συνταξεις 9 δις (23) δις

Φαρμακα 1 δις (8) δις

Νοσοκομεια 1 δις (9) δις


@Απο τους παραπανω πινακες βλεπουμε ότι οι εισφορες

Εργαζομ/εργοδοτ καλυπτουν τις συνταξεις


@ Βλεπουμε την τεραστια σπαταλη /καταληστευση των ασφαλιστικων

εισφορων του κρατους στο νοσοκομειακο/φαρμακευτικο κυκλωμα


@Ολη η αυξηση της επιχορηγησης ασφαλιστικων ταμειων (3 μον ΑΕΠ)

από το κρατος αναμεσα 2000-2009 εχει παει σε αυτό το κυκλωμα, ό

που οι δαπανες αυτές αυξηθηκαν από 2 δις σε 17 δις 2000-2009


ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΤΟΧΕΙΑ ΝΟΜΙΖΩ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΑ

ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΚΥΡΙΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ (φοροδιαφυγη, φοροαπαλλαγη κεφαλαιου) ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΛΟΓΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΟΥ/ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ.


Γ) Δημοσιονομικη προσαρμογη

Από οσα ειπαμε παραπανω μια δικαια και παραγωγικη Δημοσιονομικη Προσαρμογη θα ηταν σε βαθος 3τιας. Τα εξοδα να μειωθουν κατά 2,5 μον ΑΕΠ ( κυριως νοσοκ/φαρμα και σπαταλες δημοσιου). Τα εσοδα δε να αυξηθουν 5 μον ΑΕΠ με συλληψη φοροδιαφυγης και καταργηση φοροαπαλλαγων, ωστε να εχουμε εσοδα 25% ΑΕΠ και εξοδα 21%.Ετσι ωστε να εχουμε ένα πρωτογενες πλεονασμα 4% που είναι απαραιτητο αν θελουμε να μιλαμε για εξυπηρετηση δημοσιου χρεους


Δ) Δ η μ ο σ ι ο Χ ρ ε ο ς

Το δημοσιο χρεος αυξηθηκε από το 2000 μεχρι το 2009 κατά 145 δις Από 124 δις το 2000 σε 270 δις το 2009 Αυτό είναι το δημ χρεος της γενικης όπως λεμε κυβερνησης. Ένα ερωτημα είναι πως δημιουργηθκε ένα τοσο μεγαλο χρεος. Ένα άλλο βασικο , αν μπορει να εξυπηρετηθει


Δ(α) Θα δουμε πως δημιουργηθηκε αυτό το χρεος τα χρονια 2000-20009

Δεν παω πιο πισω όχι γιατι δεν εχει σημασια αλλα γιατι δεν εχω

προς το παρον ασφαλη στοιχεια .


Συσσωρευση χρεους 2000-2009

Πρωτογενες ελλειμα +43,4 δις

Τοκοι -100 δις

Προγρ Δημοσ Επενδυσεων -50,7 δις

ΟΤΑ-ΝΠΔΔ +12,5 δις

Εξοπλιστικα -20 δις

Νοσοκομ-Τραπεζες -Δανεια -14,8 δις

Ασφαλεια -προνοια -11,8 δις

Αποκρατικοποιησεις +8 δις

Λοιπα -11 δις

ΑΥΞΗΣΗ ΧΡΕΟΥΣ - 145,5 δις


@ Τα στοιχεια αυτά από του κρατικους προυπολογισμους 2000-2009

Δειχνουν ότι το δημοσιο όχι μονο δεν επιβαρυνε τη συσωρευση

χρεους το χρονικο αυτό διαστημα αλλα και μας ξεχρεωσε κατά 43,5 δις

διοτι ειχε πρωτογενη πλεονασματα


@ Το ιδιο εκαναν και οι ΟΤΑ-ΝΠΔΔ ( η γνωστη ασπρη τρυπα) με 12,5 δις


@ Το μεγαλο κοματι του χρεους προερχεται από τοκους -100 δις


@ Ένα μεγαλο κοματι επισης προερχεται από το προγραμμα δημοσιων

επενδυσεων ( δες μεγαλοεργολαβοι ) - 50,7 δις


@ Τα υπολοιπα είναι εξοπλισμοι ,δανεια για μετοχες ,επιχορηγ. νοσοκομειων

Ασφαλιστικων ταμειων κτλ όπως αναφερονται στον πινακα


@ Οι αποκρατικοποιησεις απεφεραν μονο 8 δις στην 10 ετια


Αυτή ειναι η πραγματικοτητα του δημοσιου χρεους


Το μεγαλο μερος είναι από τη αυτοτροφοδοτηση του χρεους

(τοκοι) και το προγραμμα δημοσιων επενδυσεων


@ Τα δημοσιο(σαν κεντρικη κυβερνηση) επεδρασε θετικα και όχι

αρνητικα αυτό το διαστημα οπως εσφαλμενα αναφερεται. Σαν

δε ευρυτερος δημοσιος τομεας ειχε αρνητικη επιπτωση όχι όμως

σε μεγαλο βαθμο


Δ(β) Το ερωτημα τωρα αν μπορει να εξυπηρετηθει αυτό το χρεος

Τα πραγματα είναι οριακα και από αποψη οικονομικη αλλα και πολιτικη Αυτή τη στιγμη το χρεος ( γενικης κυβερνησης) είναι 113% του ΑΕΠ Αν εξασφαλιστουν ο προυποθεσεις


1) Πρωτογενες πλεονασμα 4% του ΑΕΠ μεχρι το 2003 που θα διατηρηθει

σταθερο μεχρι το 2020

2) Ονομαστικη (πραγματικη+ πληθωρισμος) αυξηση ΑΕΠ 5% μεχρι το 2005 καινα διατηρηθει μεχρι 2020

3) Πτωση των μεσοσταθμικων επιτοκιων στο 4,5-4 % μεχρι το

2004

4) Εκμετάλλευση περιουσιας δημοσιου

5) Εναλλακτικες μορφες δανεισμου κτλ

6) Μια σοβαρη ομαδα ειδικων υπο τη εποπτεια της βουλης μεχρι το 2020 και του Προεδρου. Τοτε μπορουμε να πουμε ότι θα τα καταφερουμε το 2020 να εχουμε χρεος 95% του ΑΕΠ και να θελουμε 5 χρονια ακομα να το κατεβασουμε στο 80-85% του ΑΕΠ που είναι ένα θεμιτο μεγεθος.


Αυτοι που δεν είναι αισιοδοξοι , και δεν εχουν αδικο, επικαλουνται το πολιτικο προβλημα που δεν είναι άλλο από το ποιος θα πληρωσει ολη αυτή την προσπαθεια και σε ποια βαση θα γινει η ανδιαρθρωση κοινωνιας και οικονομιας.

Αν

1) δεν συμβαλλουν αυτοι που πρεπει

και όλα τα βαρη φορτωθουν στους εργαζομενους

2) το οικονομικο-

παραγωγικο όπως και το κοινωνικο-πολιτικο συστημα αναδιαρθρωθει

πανω στις ιδιες σαθρες δομες , δεν θα μπορεσει να βγει περα αυτή

η ιστορια. Που κατά τη γνωμη μου είναι και το πιθανοτερο.




9 σχόλια:

  1. Οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων δεν φαίνονται στα χαρτιά. Φαίνεται ότι παίρνουν 800-900 ευρώ και παίρνουν πάνω από 1500 ευρώ οι περισσότεροι εξ αυτών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αλέξανδρε,

    πολύ γρήγορα ακυρωσες ολοκληρη μελετη.

    Με κούφανες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέροντα τα στοιχεία της ανάρτησης του Θανάση Αυγερινού.
    Με την ανάλυσή του συμφωνούμε λίγο - πολύ οι περισσότεροι, νομίζω, σε αυτά τα blogs.

    Έχω όμως πρόβλημα με την προτεινόμενη αντιμετώπιση του χρέους.
    Νομίζω ότι μόνη ρεαλιστική αντίδραση είναι η επαναδιαπραγμάτευση του χρέους.
    Ο Αυγερινός υπαινίσσεται δυνατότητα αποπληρωμής.
    Οι όροι που βάζει είναι αρκετά εξωπραγματικοί, π.χ.
    "Ονομαστικη αυξηση ΑΕΠ 5% μεχρι το 2005 και να διατηρηθει μεχρι 2020".

    Εμένα προσωπικά με αποπροσανατολίζει.

    Το σημαντικό παίζεται τώρα με το τι θα μας ζητήσουν για να μας "βοηθήσουν" ώστε να συνεχίσουμε να πληρώνουμε.
    Φοβάμαι ότι η Ελλάδα καλείται να πληρώσει πολεμικές αποζημιώσεις για μια μάχη που ακόμη δεν έδωσε.
    Πώς το έλεγε ο GR πριν κάμποσο καιρό ?

    Η Ελλάδα στη θέση μιας χώρας που έχασε τον πόλεμο ... Κάτι τέτοιο.

    Αν πρέπει τωρα κάτι να κάνουμε, (όσοι συμφωνούμε), είναι να προβάλλουμε έντονα προς τα έξω την απαίτησή μας να μην αποφασίζει ο ΓΑΠ και όσοι δημιούργησαν το πρόβλημα ΕΡΗΜΗΝ ΜΑΣ. Κεντρικό αίτημα πρέπει να είναι η επαναδιαπραγμάτευση του χρέους, όχι η συνέχιση του δανεισμού !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετική h αναρτηση!!!

    Γιατί το άλλο όνομα της «επικοινωνίας» ειναι προπαγανδα. Και η επικοινωνική πολιτική στηριζεται ακριβώς στην διαχυση διαφορών ανακριβών αριθμών που προκυπτουν απο αλχημείες, επιλεγμένων στατιστικών στοιχείων, και εντυπώσεων.

    Μία παρατηρηση όσον αφορά στην προβλεψη για την αντιμετωπιση του χρέους.
    Αν δεν γνωρίζουμε που θα κινηθεί η αναπτυξη (η ύφεση στην πραγματικότητα) τι προβλεψη μπορείς να κάνεις για την αντιμετωπιση του χρεους; Δηλαδή αν η ύφεση πάει στο 4 ή στο 5 (και σε αυτήν την φάση ακουγεται και αισιοδοξο το σενάριο), τι φορολογικά έσοδα θα έχεις, τι καταναλωση θα έχεις (για την εισραξη της έμμεσης φορολογίας), τι ποσοστό ανεργίας θα έχεις (και κατ’ επεκταση επιδοματα ανεργων αλλά και μειωση των εισφορών);

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει κάτι περισσότερο χρήσιμο τέτοιες μέρες … Εύγε !

    Ένα δύο πράγματα που θέλω να πω:

    - τελικά η φοροδιαφυγή δεν είναι ΤΟ πρόβλημα, η μη απόδοση ΦΠΑ είναι οικονομικά και θεσμικά σοβαρότερη
    - η επίδραση των εξοπλιστικών στο όλον πρόβλημα δεν συνάγεται διότι μπορεί να συνεισέφεραν 20 δις στο χρέος της δεκαετίας 2000-2009 αλλά η συνολική δημόσια δαπάνη είναι της τάξης των τεσσάρων (4) μονάδων του ΑΕΠ ετήσια
    - η επίδραση της εισφοροδιαφυγής και των χαρισματικών εισφοροαπαλλαγών και εισφοροδιαγραφών δεν συνάγεται
    - τα 23 δις των ασφαλιστικών εισφορών δεν διασπώνται σε εργοδότες και εργαζόμενους
    - η εξέλιξη των δαπανών ασφαλιστικών ταμείων 200-2009 από 11 σε 40 δις (!) μήπως πρέπει να επανεξετασθεί; Δεν πιστεύω στα μάτια μου

    ταύτα και μένω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. H CYNICAL ειμαι:

    Θα καταθεσω μια πρωτη απορια.

    Συμφωνα με τις επισημες ανακοινωσεις το δημοσιο ελλειμμα ανερχεται στο 12,7% του ΑΕΠ.
    Με τα παροντα στοιχεια του Θ. Αυγερινου, εχουμε:

    Δημοσια εσοδα = 34% ΑΕΠ
    Δημ Δαπάνες (πρωτογ. + κοινων)= 42% ΑΕΠ

    Η διαφορα αυτη μας αφηνει με ενα ελλειμμα 8%.

    Το υπολοιπο 4,7% του ελλειμματος από που προκύπτει;

    Συμφωνα με τον Καζάκη
    http://youpayyourcrisis.blogspot.com/2010/03/blog-post_09.html#more
    οι τοκοι αξυπηρετησης του δημ χρεους ανερχονται στο 7-8% του ΑΕΠ.


    Αν τους συμπεριλαβουμε στα εξοδα τοτε το ελλειμμα γινεται 15%-16%.

    Ας μου εξηγησει καποιος, γιατι ...χανομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ καλή παρουσίαση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας. Χρήσιμο για τον έλεγχο των στοιχείων θα ήταν η αναφορά της πηγής και η διευκρίνηση για το αν πρόκειται για κεντρική ή γενική κυβέρνηση. Τα συμπεράσματα για την αντιμετώπιση, όμως, του χρέους είναι νομίζω εξωπραγματικά : αύξηση ΑΕΠ 4-5% έως το 2020 ; Ξεχάστε το. Δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων με το βάρος να πέφτει στη φορολογία ; Απίθανο λόγω υφεσιακής επίπτωσης. Συγκράτηση επιτοκίων σε 4-4,5% ; Αδύνατον σε συνθήκες γενικευμένης διεθνώς κρίσης χρεών.
    Συμφωνώ απολύτως με τον ΝΡ πως το κλειδί του χρέους βρίσκεται στην αναδιαπραγμάτευσή του και μάλιστα στην μερική ακύρωσή του (έμμεση ομολογία χρεοκοπίας).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ καλή παρουσίαση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας. Χρήσιμο για τον έλεγχο των στοιχείων θα ήταν η αναφορά της πηγής και η διευκρίνηση για το αν πρόκειται για κεντρική ή γενική κυβέρνηση. Τα συμπεράσματα για την αντιμετώπιση, όμως, του χρέους είναι νομίζω εξωπραγματικά : αύξηση ΑΕΠ 4-5% έως το 2020 ; Ξεχάστε το. Δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων με το βάρος να πέφτει στη φορολογία ; Απίθανο λόγω υφεσιακής επίπτωσης. Συγκράτηση επιτοκίων σε 4-4,5% ; Αδύνατον σε συνθήκες γενικευμένης διεθνώς κρίσης χρεών.
    Συμφωνώ απολύτως με τον ΝΡ πως το κλειδί του χρέους βρίσκεται στην αναδιαπραγμάτευσή του και μάλιστα στην μερική ακύρωσή του (έμμεση ομολογία χρεοκοπίας).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!