Η τέφρα, ή ας πούμε η σκόνη που άφησε πίσω του το ηφαίστειο της Ισλανδίας με το περίεργο όνομα δεν λέει να κατακαθίσει, για άλλον όμως λόγο από αυτόν, που καθήλωσε στο έδαφος αρκετές χιλιάδες πτήσεις.
«Σηκώθηκαν τα πόδια να χτυπούν το κεφάλι», συνήθιζε να λέει η θυμόσοφη γιαγιά μου, κάθε φορά που εμείς τα μικρά αντί να λουφάξουμε μετά από κάποια σκανταλιά, βγάζαμε γλώσσα, και ζητούσαμε μάλιστα και τα ρέστα από πάνω για την τιμωρία που ερχόταν. Το ίδιο ακριβώς κάνουν τώρα και οι αεροπορικές εταιρίες, με το να ζητούν από τις κυβερνήσεις και από τους αρμόδιους οργανισμούς ασφαλείας, τα ρέστα για τις απαγορεύσεις που επέβαλαν στις πτήσεις, αποτέλεσμα των οποίων ήταν να βρεθούν στα καλά καθούμενα με αρκετά δισεκατομμύρια χασούρα.
Ενώ θα ήταν εύλογο να ζητήσουν κάποια αποζημίωση, λόγω απρόβλεπτου φυσικού φαινομένου, με το ίδιο σκεπτικό που και οι αγρότες ζητούν και παίρνουν αποζημιώσεις λόγω έκτακτων καιρικών φαινομένων, στην περίπτωση αυτή όμως η αιτίαση της αποζημίωσης δεν ήταν το φυσικό φαινόμενο καθ’ αυτό, αλλά οι άστοχοι, κατά τη γνώμη τους, κυβερνητικοί χειρισμοί λόγω της υπερβάλλουσας σχολαστικότητας που επέδειξαν στο θέμα της ασφάλειας των επιβατών.
Δηλαδή, κατηγορούν ευθέως τις κυβερνήσεις για τον ιδιαίτερα σώφρονα τρόπο που χειρίστηκαν την υπόθεση, αφήνοντας να εννοηθεί πως αν ήταν στο χέρι τους δεν θα δίσταζαν και να πετάξουν, παρ’ όλο που δεν υπήρχε από κανέναν επιστημονικό φορέα πιστοποίηση για το ανώτατο όριο τέφρας που μπορούν οι κινητήρες να χωνέψουν χωρίς να στομώσουν και να καταστραφούν. Τέτοιο όριο αναγκάστηκαν να θεσπίσουν εκ των υστέρων, εν σπουδή και κατόπιν πιέσεων, όπως απεδείχθη.
Δεν μου το βγάζετε λοιπόν απ’ το μυαλό, ότι ήταν κι αυτός, δηλαδή η απειλή μηνύσεων από τις αεροπορικές εταιρίες, ένας από τους λόγους που οι αιθέρες άνοιξαν τόσο νωρίς και χωρίς ακόμα να έχουν καθαρίσει εντελώς, όπως οι πάγιοι κανονισμοί όσον αφορά την ηφαιστειακή τέφρα ορίζουν.
Η ιστορία αυτή είναι αρκετά διδακτική για τον τρόπο που λειτουργούν τελικά οι εταιρίες όταν πρόκειται να διασφαλίσουν τα κέρδη τους. Και δεν είναι τυχαία η δυσπιστία εκ μέρους ημών, των πελατών τους όσον αφορά την αγαθότητα των προθέσεών τους.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να προσθέσω και κάτι τις σχετικά με το μύθο των φτηνών αεροπορικών εισιτηρίων, γεγονός που τάχατες επετεύχθη λόγω της αοράτου χειρός της αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού. Στην πραγματικότητα τα αεροπορικά εισιτήρια, μετά από μια περίοδο όντως χαμηλών τιμών, τα τελευταία χρόνια έχουν ακριβύνει κατά πολύ για όσους δεν μπορούν να προγραμματίσουν το ταξίδι τους αρκετούς μήνες πριν. Ο λόγος; Τα καρτέλ φυσικά που δεν άργησαν να σχηματιστούν ανάμεσα σε ομάδες αεροπορικών εταιριών, όπως ακριβώς συμβαίνει και σε κάθε τομέα της οικονομίας. Αυτό το τελευταίο, για όσους ακόμα διατηρούν ψευδαισθήσεις περί ελεύθερου ανταγωνισμού κλπ.
Μ'έχει προβληματίσει η στάση των αεροπορικών εταιριών. Από τη μια βρίσκω όντως απαράδεκτη την προκλητική τους στάση απέναντι στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που ακόμα κι αν υπερέβαλαν, προς όφελος των επιβατών έγινε. Από την άλλη, σκέφτομαι πως δε θα συνέφερε τις εταιρίες να πετάξουν γνωρίζοντας ότι υπάρχει κίνδυνος και ρισκάροντας ένα ή περισσότερα δυστυχήματα με εκατοντάδες νεκρούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίνεται πάντως πως σε περιόδους κρίσης το περιθώριο συνυπολογισμού της ασφάλειας των επιβατών μειώνεται σημαντικά.
καλησπέρα
Καλησπερα Μανο,
ΑπάντησηΔιαγραφήκι ομως, σημερα παρουσαστηκε προβλημα στους κινητηρες μαχητικων της RAF λογω της τεφρας.
ρεπορταζ στην Independent
EΔΩ
"Flawed computer models may have exaggerated the effects of an Icelandic volcano eruption that has grounded tens of thousands of flights"
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.ft.com/cms/s/0/0821cc00-4bb5-11df-9db6-00144feab49a.html
Έχουν δίκιο οι αεροπορικές εταιρείες αν τα μοντέλα του VAC ήταν λανθασμένα.
Αντίθετα, αν η χασούρα οφειλόταν αποκλειστικά στο φυσικό φαινόμενο δεν θα δικαιούνταν τίποτα -- ομοίως για τους αγρότες.
Ο κρατικός παρεμβατισμός είναι παντού επιζήμιος.
Όσο για την ασφάλεια των πτήσεων, οι αμερικανικές εταιρείες έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν μόνες τους αν θα πετάξουν. Εϊδατε κανένα πρόβλημα;
Στάχτη και μπούρμπερη παντού.... Είναι πάντως, χρήσιμο να ξέρεις τί κριτήρια χρησιμοποιούνε αυτοί στους οποίους βασίζεις την ασφάλειά σου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα cynical..
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς στην προσπάθεια να κερδίσουν δεν διστάζουν μπροστά σε τίποτε. Η τέφρα ήταν ένα έκτακτο φαινόμενο που ανέδειξε την δυστυχώς πάγια φιλοσοφία τους. Οι κανόνες ασφάλειας πτήσεων σε ΠΟΛΛΕΣ περιπτώσεις αγνοούνται, ή παρακάμπτονται, και ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ βέβαια οι πιλότοι γι΄αυτό. Αρκεί να σκεφτείτε, πως η μη τήρηση πχ της ορθής διαδικασίας προσέγγισης σε κάποιο αεροδρόμιο, μπορεί να σημαίνει μεγάλη εξοικονόμηση σε καύσιμα. Αρκεί να θυμηθείτε το ατύχημα της HELIOS, όπου ένα αεροσκάφος που ΔΕΝ είχε μηχανικό πρόβλημα, πέφτει επειδή κάποιος για να κερδίσει δεν συντήρησε τις φιάλες οξυγόνου στο πιλοτήριο !!...
Ανώνυμε, οι οικονομολόγοι του FT και τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών καλό θα ήταν να καταλάβουν πως οι πραγματικοί επιστήμονες όταν δεν έχουν αρκετά στοιχεία και ικανοποιητικά μοντέλα προτιμούν να είναι προσεκτικοί στα συμπεράσματά τους, ειδικά δε όταν εμπλέκονται ζωές. Μ' άρεσε πολύ αυτή η πρόταση στο άρθρο των FT:
ΑπάντησηΔιαγραφή"[...]to use a US-style system, which gives carriers greater latitude – and potential liability – to make such judgments"
Η έμφαση δική μου. Δηλαδή αν αναλάβουν οι εταιρείες να αποζημιώσουν τα θύματα no problem. Το πρόβλημα είναι πως άνθρωποι που σκέφτονται μ' αυτόν τον τρόπο κυβερνάνε τον κόσμο.
Αγαπητε Ανωνυμε,
ΑπάντησηΔιαγραφήτο "MAY have exaggerated..." δεν συνιστα σταθερο έδαφος ληψης τετοιων αποφασεων. Ειναι το ρημαδι το "ΜAY" που τα χαλαει.
Αλλά δεν ειναι ετσι τα πραγματα!
Διοτι οι κατασκευαστριες εταιριες ΔΕΝ εχουν πιστοποιησει τους κινητηρες σε περιπτωση ηφαιστειακης τεφρας. Η μονη οδηγια που δινουν ειναι "ΝΟ ΤΟLERANCE".
Στη σελιδα του bbc news υπαρχει αφθονη αρθρογραφια.
Μου φαινεται οτι καπου εχεις κολλησει στο μάντρα "για ολα φταιει το κρατος", που δεν διαφερει καθολου απο το παπαρηγειο "για ολα φταιει το κεφαλαιο".
Λιγη εξασκηση της κριτικης σκεψης δεν βλαπτει.
Το τι κανουν οι αμερικανικες εταιριες το εφερες σαν παραδειγμα ορθης σκεψης;
γεια σου Sophia,
ΑπάντησηΔιαγραφήποια ακριβως ειναι τα κριτηρια δυσκολο να ξερεις. Εμενα μου φτανει οτι αυτα τιθενται απο ανεξαρτητους οργανισμου;ς και οχι απο τις εταιριες.
Καλημερα Θαναση,
ΑπάντησηΔιαγραφήαπ' οτι βλεπω η διαμαχη εχει μετατοπιστει προς το παρον προς την κατευθυνση αν θα πληρωσουν οι εταιριες τα εξοδα των επιβατων για φαγητο και υπνο. Παλι καλα.
Αλλα αυτο που εχει σημασια ειναι οτι αυτο που ο περισσοτερος κοσμος στοιχηματιζε οτι θα συμβει, δηλ οι αεροπορικες εταιριες να παιξουν κορωνα γραμματα την ασφαλεια των πτησεων, οντως συνεβη!
Καλημερα Κυριακο,
ΑπάντησηΔιαγραφήισχυροποιεις και το δικο μου επιχειρημα.
Αλλα τωρα τι; Θα διαπραγματευομαστε και τα αυτονοητα;
Καλημέρα cynical, δυστυχώς εκεί φτάσαμε, να συζητάμε τα αυτονόητα. Να είσαι σίγουρη πως αν οι κυβερνήσεις άφηναν τις εταιρείες ελεύθερες και συνέβαινε ατύχημα, οι ίδιοι άνθρωποι που κατηγορούν τις κυβερνήσεις σήμερα θα της κατηγορούσαν πάλι για το ελλιπές θεσμικό πλαίσιο ελέγχου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚυριάκο,
ΑπάντησηΔιαγραφήειμαι σιγουρη οτι ετσι θα συνεβαινε. Σε καθε περιπτωση δε που βρισκουν τα σκουρα στο κρατος προσφευγουν. Το ζωντανο παραδειγμα ειναι η σημερινη κριση.
Συμφωνώ απολύτως. Σκέψου ακόμη το παράλογο κι ανήθικο των απαιτήσεων, ότι τα έξοδά τους είναι πολύ μικρά, αλλά δεν έχασαν και πολλά έσοδα. Οι πτήσεις δεν πραγματοποιήθηκαν, αλλά πέραν της μιας μέρας καμία δεν είναι υποχρεωμένοι να πληρώσει ξενοδοχεία και τροφή στους επιβάτες της. Καμία δεν επέστρεψε χρήματα σε επιβάτες (άρα δεν έχασαν έσοδα, αφού τα λειτουργικά μιας πτήσης συμπεριλαμβανομένων και των υπαλλήλων εδάφους και γραφείων καλύπτονται γενικά με το 1/3 της πτήσης και κάτι λιγότερο). Ωστόσο, τα φερέφωνα των εταιρειών αυτών, οι δημοσιογράφοι, δεν τις κατηγορούν όπως κατηγορούν εργαζόμενους και απεργούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα μη σου πω Δήμο, ότι κερδισαν κιολας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΙσως γιαυτο λουφαξαν γρηγορα γρηγορα!
Είναι πολύ μεγάλο λάθος ο παραλληλισμός του «προϊόντος» των αεροπορικών, με τα προϊόντα των αγροτών. Ούτε καν για αποζημιώσεις λόγω φυσικών καταστροφών δεν έχουν δικαίωμα να ομιλούν. Το αγροτικό προϊόν είναι αναγκαίο και βασικό συστατικό της ζωής, το αεροπορικό, όχι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς η πολιτική για μια ακόμη φορά έδειξε πόσο αδύναμη είναι μπροστά στο χρήμα.
Darthiir,
ΑπάντησηΔιαγραφήμπορει να εχεις και δικαιο. Σκεψου να αρχισουν να φωναζουν οι ξενοδοχοι και να ζητουν αποζημιωσεις αν το καλοκαιρι αποδειχτει βροχερο και οι τουριστες δεν ερθουν...