Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Η ιδιωτική εκπαίδευση καταστρέφει τη δημόσια


Όσοι και όσες προσπαθούν να επιβάλλουν το μοντέλο των αγορών στην εκπαίδευση, με το σκεπτικό ότι δια του ανταγωνισμού ανάμεσα στα ιδιωτικά και δημόσια πανεπιστήμια, θα ανέβει και το επίπεδο των σπουδών των δημοσίων, μάλλον δεν έχουν ιδέα για το τι μιλάνε. Δεν είναι μόνο ο κυνισμός που έρχεται μ’ ευκολία να εξισώσει το οποιοδήποτε καταναλωτικό προϊόν των malls και της λαϊκής με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά η άγνοια για τις ιδιαιτερότητες και τους μηχανισμούς της ίδιας της ιδιωτικής εκπαιδευτικής «αγοράς» όπως αυτή λειτουργεί σε άλλες χώρες, και την οποία ευαγγελίζονται να μεταφέρουν αυτούσια και στα δικά μας τα μέρη.


Η μονότονα πλέον επαναλαμβανόμενη φράση ότι ο ανταγωνισμός ρίχνει τις τιμές και βελτιώνει τις υπηρεσίες, δεν έχει καθολική εφαρμογή, πόσο μάλλον σε περιοχές της οικονομίας, όπως η εκπαίδευση, με τα εντελώς ιδιάζοντα «προϊόντα» της.


Ας αγνοήσουμε προς το παρόν την παράδοση και το κοινό αίσθημα, που θέλουν την εκπαίδευση δημόσιο αγαθό και όχι καταναλωτικό προϊόν, και ας μιλήσουμε με όρους αγοράς για να δούμε και στην πράξη πόσο καλά πληρούνται.


Αν λάβουμε υπ’ όψιν μας την αμερικανική αγορά ιδιωτικών πανεπιστημίων, που αποτελεί και το αρτιότερο μοντέλο, βλέπουμε ότι ο υποτιθέμενος ανταγωνισμός που εν τοις πράγμασι τη διατρέχει, δεν έχει κατορθώσει να εκπληρώσει τους δυο βασικούς του νόμους, δηλαδή 1) τη μείωση των τιμών του εκπαιδευτικού προϊόντος, και 2) τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στα δημόσια ιδρύματα.


Αν πάρουμε σαν παράδειγμα το «πουλάω κάλτσες», τότε ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε πολλές βιοτεχνίες καλτσών θα είχε επιφέρει, όπως λέει και η θεωρία, μείωση τιμών, διότι κάποιοι καλτσοβιοτέχνες είτε θα εισήγαγαν περισσότερα και νεώτερα μηχανήματα και θα αύξαναν την παραγωγή, είτε θα έκοβαν τους μισθούς στο μισό, ενέργειες οι οποίες θα ανάγκαζαν και τους γείτονες να κάνουν το ίδιο. Κι επειδή μόνο η τιμή δεν φτάνει, αν το προϊόν συνεχίζει να παραμένει σκάρτο, κάποιοι από δαύτους θα προσπαθούσαν να πλέξουν πιο γερές κάλτσες, γεγονός το οποίο θα συμπαρέσυρε προς το καλύτερο και τις κάλτσες του γείτονα, κ.ο.κ.


Αν η εκπαίδευση ήταν κάτι το ανάλογο, τότε σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση καλών ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, θα διαπίστωνε κανείς πτώση της τιμής του εκπαιδευτικού προϊόντος, δηλαδή πτώση των διδάκτρων, καθώς επίσης και άνοδο του επιπέδου των δημοσίων πανεπιστημίων της περιοχής, βάσει μιας απλουστευτικής εκδοχής της προσφιλούς δαρβινικής θεωρίας, περί της επιβίωσης του καταλληλότερου. Τα κακά δημόσια πανεπιστήμια, για να επιβιώσουν, θα αναγκάζονταν, όπως λέει η θεωρία να ανταγωνιστούν τα καλά ιδιωτικά.


Μια όμως προσεκτικότερη εξέταση της γεωγραφικής θέσης των αμερικανικών πανεπιστημίων δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι. Δηλαδή τα καλά δημόσια δεν γειτνιάζουν κατ’ ανάγκη, με τα καλά ιδιωτικά. Ενώ τα καλύτερα και ακριβότερα ιδιωτικά πανεπιστήμια, βάσει των διεθνών πινάκων κατάταξης, (στους οποίους αναφερθήκαμε με όχι ιδιαίτερη εκτίμηση σε προηγούμενο ποστ), βρίσκονται συγκεντρωμένα στη βορειοανατολική ακτή, τα καλύτερα δημόσια πανεπιστήμια βρίσκονται στην άλλη μεριά, στη δυτική, στην πολιτεία της Καλιφόρνιας, αλλά και διάσπαρτα σε τυχαίες περιοχές. Επιπλέον, το μόνο δημόσιο αμερικάνικο πανεπιστήμιο που βρίσκεται στις 20 πρώτες θέσεις του πίνακα κατάταξης είναι το πανεπιστήμιο του Michigan, μακριά από κάθε καλή γειτονιά, ενώ το πολιτειακό πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης στο Stony Brook, παρ’ ότι γειτνιάζει με ένα μεγάλο μπουκέτο καλών ιδιωτικών πανεπιστημίων, μετά βίας τα καταφέρνει να εξασφαλίσει την 78η θέση στις διεθνείς κατατάξεις.


Ο λόγος είναι ότι τα ιδιωτικά, απομυζώντας όλους τους πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς, καθιστούν τα διπλανά τους δημόσια ανίκανα ν’ ανθίσουν με αποτέλεσμα να μαραζώνουν. Δηλαδή αντί να συντηρούν τον ανταγωνισμό, τον καταστρέφουν, όπως θα έκανε, ας πούμε ένα μονοπώλιο.


Σχετικά τώρα με τα δίδακτρα των ιδιωτικών πανεπιστημίων, αντί να μειώνονται, όπως θα έπρεπε να συμβαίνει αν λειτουργούσε ο μεταξύ τους ανταγωνισμός της αγοράς, αυτά αντιθέτως συνεχίζουν να απογειώνονται, γεγονός που επιτείνει τον μονοπωλιακό ή ολιγοπωλιακό τους χαρακτήρα.


Αν η εκπαίδευση συνέχιζε να αντιμετωπίζεται σαν δημόσιο αγαθό, όπως ο αέρας και το νερό, τότε η κατοχή του εκπαιδευτικού προϊόντος από τον έναν που θα ενδιαφερόταν να το αποκτήσει, δεν θα το στερούσε από τον άλλον, καθ’ όσον όλοι θα είχαν εξ ίσου την ίδια απεριόριστη πρόσβαση σ’ αυτό. Αντιθέτως, στην περίπτωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, και στο βαθμό που αυτή προσλαμβάνεται σαν προϊόν όπως όλα τα άλλα, η πρόσβαση επιτρέπεται μόνο σε περιορισμένο κοινό, για το λόγο ότι οφείλει να διατηρήσει την αξία του προϊόντος που παρέχει. Δηλαδή, όσοι λιγότεροι έχουν πρόσβαση στο προϊόν αυτό, τόσο και η αξία του ανεβαίνει στην αγορά, με αποτέλεσμα να διευρύνεται η ψαλίδα ανάμεσα στην ιδιωτική και τη δημόσια εκπαίδευση, όπου το «προϊόν» της τελευταίας, ως παρεχόμενο δωρεάν, καταλήγει να μην έχει ουσιαστικά καμιά οικονομική αξία.


Η άδεια λοιπόν λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων παράλληλα με τα δημόσια, δεν επιδιώκει τη βελτίωση συνολικά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως διατείνεται, αλλά το ακριβώς αντίθετο, που είναι η περαιτέρω υποβάθμιση των δημοσίων, ο περιορισμός του αριθμού των πτυχιούχων, (τους οποίους έτσι κι αλλιώς ο σημερινός καταμερισμός εργασίας δεν χρειάζεται σε μεγάλες ποσότητες), καθ’ ότι η πλειονότητα που δεν θα μπορεί να πληρώσει δίδακτρα, θα αποθαρρύνεται και να σπουδάσει, και από την άλλη μεριά, η εξασφάλιση μεγαλύτερης αξίας εκπαιδευτικού προϊόντος σε μια μικρότερη κοινωνική μερίδα, η οποία και θα μπορεί, πληρώνοντας, να το αποκτήσει.


22 σχόλια:

  1. Ήθελα απλώς να πω ότι η αναφορά στην Δαρβινική θεωρία σχετικά με την «επιβίωση του καταλληλότερου» είναι κάπως επικίνδυνη. Αυτός ο κοινωνικός δαρβινισμός μας κατατρέχει τείνοντας να γίνει νοητικός αυτοματισμός. Είναι σαν να εξηγούμε τις χημικές διεργασίες με όρους γεωλογίας και τις βιολογικές με όρους χημείας … καταστροφή ! (γνωρίζω ότι δεν το εννοείς έτσι, απλώς θεώρησα χρήσιμη την σημείωση).
    Τώρα, όσον αφορά στο κόστος ή στην «τιμή αγοράς» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θεωρώ ότι ο κεντρικός επ’ αυτού στόχος της «εκείθεν» αλλά και «εδώθεν» του Ατλαντικού κοινωνικής/οικονομικής ελίτ είναι η ενίσχυση της δυσκολίας πρόσβασης των πολιτών στη γνώση. Δηλαδή η κατά το μέγιστο δυνατό περιφρούρηση και διατήρηση αυτής της πρόσβασης, μέσω αύξησης του κόστους ή κάθε άλλης μορφής «φίλτρων», εντός των πλαισίων της ελίτ καθ’ αυτής. Αυτό αποτελεί όρο επιβίωσης της ίδιας αλλά και του συστήματος. Το μοντέλο – δυστυχώς – αποδίδει και είναι δοκιμασμένο από την εποχή των Φαραώ.
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. grsail,

    σχετικα με τη δαρβινικη θεωρια στη συγκεκριμενη περιπτωση, τη χρησιμοποιω με ειρωνικο τροπο.

    Ακριβως αυτο, θελω να πω. Οτι απο την περιοδο της μαζικης εκπαιδευσης, περναμε πλεον στην εκπαιδευση των ολιγων. Ενα σωρο λογοι συντελουν γιαυτο, και κυριως η μεταβολη του εργασιακου τοπιου.
    Επισης, απαξ και αρχισε να μεταβαλλεται η αντιληψη περι εκπαιδευσης, και να νοειται σαν επενδυση και προιον που μπορει να ψωνιζει καποιος στην αγορα, αυτοματα χανεται και η καθολικοτητα της.

    Αυτα τα δυο, δλδ εκπαιδευση-προιον και περιορισμος της προσβασης σε αυτη αποτελουν το ιδιο και το αυτο πραγμα. Το δευτερο αποτελει συνεπεια του πρωτου. Γιαυτο και ας παψουν οι ψευδαισθησεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η απουσία της καθολικότητας της εκπαίδευσης είναι τραγικότατη. Πριν λίγο καιρό σκότωσα και την τελευταία αυτή ψευδαίσθηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητή Cyn καλό απόγευμα.
    Θα συμφωνήσω με τη λογική σου αν και θέλω και τα ιδιωτικά.
    Σαφώς και δεν θα πέσουν οι τιμές, σαφώς και δεν θα γίνουν καλύτερα τα ιδιωτικά λόγω ανταγωνισμού. Σιγά μην ανησυχήσουν οι δημόσιοι για τον ιδιωτικό ανταγωνιστή τους και θελήσουν να κάνουν τη δουλειά τους. Απλά η κοινωνία θέλει και τα ιδιωτικά, κυρίως στην Ελλάδα με τη δίψα για ανώτατη εκπαίδευση. Αν είναι να στείλω το γιο μου στην Ξάνθη να γίνει Φυσικός, τον στέλνω στην Αθήνα σε ένα ιδιωτικό με τα ίδια χρήματα. Δεν βλέπω που είναι το πρόβλημα. Σαφώς κα πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι και αξιολόγηση για όλους. Στο φινάλε σε ένα δημόσιο θα πάρει πτυχίο αντιγράφοντας, στο ιδιωτικό ίσως το πάρει με το σπαθί του. Θα αναδημοσιεύσω τη θεωρία σου, το ξέρω ότι μου το επιτρέπεις. Για χαρά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γεια σου leo,

    το κεντρικο επιχειρημα ηταν ότι η υπαρξη των ιδιωτικων δεν βελτιωνει τη δημοσια εκπαιδευση, αλλα το αντιθετο.

    Επισης, η στροφη προς την ιδ. εκπαιδευση ερχεται την περιοδο που η μορφωση θα πρεπει (λογω αλλαγης του εργασιακου τοπιου) να ανηκει σε ενα ολο και πιο περιορισμενο κοινο, αυτο που θα μπορει να την πληρωνει, γιατι ετσι το εκπαιδευτικο προιον θα διατηρει την αξια του στην αγορα εργασιας και ετσι θα παραμενει προς καταναλωση σε ολο και πιο περιορισμενα στρωματα. Η εκπαιδευση δεν ειναι πια για ολους και δεν χρειαζεται να την πληρωνει το κρατος για να αυξανει τον ανατγωνισμο αναμεσα στους κατοχους εκπαιδευτικου κεφαλαιου. Ο ανταγωνισμος αυτος ριχνει προφανως τις τιμες, δλδ τους μισθους.

    Αυτη ειναι η πραγματικοτητα οπως την αντιλαμβανομαι.

    Ακομα και να παει ο γιος του σε Ιδ. πανεπ. θα υπαρχουν αλλοι γονεις που θα στελνουν τα παιδια τους σε πιο φημισμενα δλδ πιο ακριβα Ιδ. πανεπιστημια, των οποιων οι αποφοιτοι θα μοιραζονται για τον εαυτο τους ολοενα και λιγοτερες καλοπληρωμενες θεσεις εργασιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γεια σου elf,

    δεν χρειαζεται πια καθολικη εκπαιδευση. Το κεφαλαιο εννοω. Κι ολα τα υπολοιπα που ακουγονται ειναι φληναφληματα για να θολώνουν τα νερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Λοιπόν και για να μη κοροϊδευόμαστε. Όλη η ανάπτυξη της σύγχρονης επιστήμης είναι αποτέλεσμα της ίδρυσης και λειτουργίας των δημόσιων πανεπιστημίων. Εκείνων των υπέροχων πανεπιστημίων που ιδρύθηκαν στη Γαλλία λίγο πριν και μετά την επανάσταση όπως η Ecole Polytechnique. Όπως και των γερμανικών πανεπιστήμιων που ιδρύθηκαν πάνω στο πρότυπο του Justus von Liebig που συνέδεσε την έρευνα με τη διδασκαλία και αντιγράφηκαν από όλο τον αναπτυγμένο κόσμο. Επαναλαμβάνω, και προκαλώ όποιον θέλει να με διαψεύσει. Όλη η σύγχρονη επιστήμη είναι καρπός των δημοσίων πανεπιστημίων που λειτουργούσαν χωρίς καμιά αξιολόγηση και χωρίς κανένα ανταγωνισμό πέρα από εκείνον που η ίδια η έρευνα, η γνώση και η αγάπη γι αυτήν επιβάλει. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τη μέση εκπαίδευση. Έχεις απόλυτο δίκιο cynical στο σχόλιό σου. Απλούστατα στο κεφάλαιο είναι αδιάφορη πλέον η γνώση και η παραγωγή της και η στάση του απέναντί της είναι πλέον εχθρική. Ως εκ τούτου το μόνο που χρειάζεται είναι η ύπαρξη μιας εξειδίκευσης, όχι παιδείας, η οποία θα παρέχεται στην οικονομική, κατά κύριο λόγο, ελίτ, και η οποία θα έχει σαν στόχο της όχι την έρευνα, την ανάπτυξη της γνώσης και της παιδείας αλλά τη διοίκηση των κοινωνιών. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "Η ιδιωτική εκπαίδευση καταστρέφει τη δημόσια"


    εαν το δεις απο μια αποψη ειναι πολυ καλο ξερεις

    αντι απαντησης ενα βιντεο που βρηκα ευκαιρο φανταζομαι θα σου ειναι οικειο

    http://www.youtube.com/watch?v=VJsHSXsKa00&feature=related

    αναρωτιεμαι στον τιτλο σου ποιος ειναι το αιτιο και ποιο ειναι το αιτιατο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Napo

    το βιντεο ειναι εκτος θεματος, δεν εχει καμια σχεση με ο,τι αναφερεται στο ποστ. Για κανε λιγο ακομα κοπο να το ξαναδιαβασεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. επ αριστερα,

    να προσθεσω κι εγω κατι για τα γερμανικα πανεπιστημια: ηταν απο τα τελευταια που μπηκαν στο χορο του "εκσυγχρονισμου", κι αυτο οταν αρχισαν να μην τους δινουν καλη σειρα στους πινακες καταταξης! Οποτε επρεπε να εκσυγχρονιστουν, δλδ να στραφουν περισσοτερο προς τις fast food σπουδές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η θέση του eparistera: «είναι αδιάφορη πλέον η γνώση και η παραγωγή της και η στάση του (κεφαλαίου) απέναντί της είναι πλέον εχθρική» εκτός από ανατριχιαστική είναι και ορθή. Οποιαδήποτε γνώση δεν παράγει άμεσο κέρδος ή ιεραρχία (βλ. όπλα και τεχνικές εξουσίας) απλούστατα «δεν μας αφορά» !
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. μαλλον δεν καταλαβες τη σχεση του βιντεο

    Η αριστερα αντι να ψαχνει δρακους και ανεμομυλους νεοφιλελευθερους εχθρους μπορει να κοιταξει την ιδια της την αποτυχια ζωγραφισμενη στις πορτες των γραφειων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το οτι με τρια μαστερς και δυο phds δεν βρισκει καποιος δουλεια, στις ΗΠΑ και οχι εδω, δεν εχει σχεση με το βιντεο που εστειλες.

    περιμενω καλυτερα επιχειρηματα, και μαλιστα εντος θεματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. επισης τα προβληματα της αγορας εργασιας δεν δημιουργουνται απο την ιδιωτικη εκπαιδευση

    τουναντιον μαλιστα με ιδιωτικοποιηση των πανεπιστημιων και καλυτερη σχεση τους με την αγορα και την κοινωνια μπορουν να παραγουν γνωση χρησιμη και αμεσα αξιοποιησημη και οχι αχρηστη γνωση

    Αλλα οπως δειχνει και το βιντεο τα ελληνικα πανεπιστημια δεν παραγουν καν (καλη η κακη) γνωση συνεπως τι δυνατοτητες θα εχουν στην αγορα εργασιας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. λοιπον αποφασισα να ξαναδιαβασω ολοκληρο το κειμενο σου



    "προσπαθούν να επιβάλλουν"

    κανεις δεν προσπαθει να επιβαλλει τιποτα
    Η ελευθερια της παραγωγης και ανταλλαγης πλουτου (παιδεια) δεν επιβαλλεται
    Αντιθετα η εννοια της δημοσιας παιδειας και κοινωνικου κρατους μονο με επιβολη μπορει να εφαρμοστει αφου εαν μια μειοψηφια δεν το θελει θα πρεπει να το υπομεινει
    Π.χ. εαν μια μειοψηφια δε θελει δημοσια πανεπιστημια δεν μπορει να επιλεξει να μην πληρωνει φορους για αυτα

    "σκεπτικό ότι δια του ανταγωνισμού"

    το βασικο σκεπτικο δεν ειναι αυτα
    Βεβαιως σε μια πρωτη φαση μπορει και να βελτιωθει το πανεπιστημιο
    Το μειζον ομως ειναι η εναλλακτικη δυνατοτητα αυτων που θελουν σοβαρη παιδεια και αυτων που απαιτουν ελεγχο σε αυτη και αξιολογηση. Ο μονος τροπος για να γινει αυτο ειναι η απειλη της μη πληρωμης διδακτρων που υπαρχει στα ιδιωτικα
    Αντιθετα σε ενα δημοσιο η οποιαδηποτε διαφωνια ή αδυναμια παραγωγης γνωσης δεν συνιστα αμεση παυση πληρωμων

    Το βασικο σκεπτικο λοιπον ειναι η σταδιακη εξαφανιση της δημοσιας παιδειας ως ανεδαφικης και ανικανης να ανταπεξελθει στο κοστος της. Τελικη λυση ειναι η ιδιωτικοποιηση ολων και η αμεση κινητροδοτηση και ο ανταγωνισμος θα ανοιξουν τα ματια των πελατων


    "μόνο ο κυνισμός που έρχεται μ’ ευκολία να εξισώσει το οποιοδήποτε καταναλωτικό προϊόν των malls και της λαϊκής με την εκπαιδευτική διαδικασία"

    μπορει να ειναι κυνισμος μεχρι σημερα ομως δεν εχει προταθει καποια συγκεκριμενη εναλλακτικη ερμηνεια του φαινομενου. ΕΞαλλου και οι δημοσιοι καθηγητες ειναι εργαζομενοι και διεκδικουν λεφτα δε τους ειδα να δουλευουν αμισθη. Συνεπως η φιλοσοφια του "λειτουργηματος" καλο ειναι να χρησιμοποιηται και οταν δεν συμφερει


    "Ας αγνοήσουμε προς το παρόν την παράδοση και το κοινό αίσθημα, που θέλουν την εκπαίδευση δημόσιο αγαθό"

    Μακαρι η αριστερα να διεκδικουσε εξισου ολες τις παραδοσεις και τα κοινα αισθηματα του τριπτυχου πατρις-θρησκεια-οικογενεια για να αναφερω μερικα
    Καλο επισης ειναι να μην διεκδικουμε αγαθα με τα λεφτα των αλλων


    "1) τη μείωση των τιμών του εκπαιδευτικού προϊόντος,"

    φανταζομαι πως το κοστος της παιδειας στην ελλαδα δεν εχει να ζηλεψει τιποτα απο τις ΗΠΑ

    "2) τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στα δημόσια ιδρύματα"

    αντιθετα εχει να ζηλεψει πολλα απο το επιπεδο των αντιστοιχων δημοσιων των ΗΠΑ


    Ομως και στα ιδιωτικα πανεπιστημια (οπως τα βαφτιζουν τελος παντων) ειναι κλασσεις ανωτερα απο τα δημοσια
    Ποιος θα παει να σπουδασει οικονομικα σε ενα δημοσιο και ποιος θα παει στο δεερεε? και φυσικα ποιος θα προτιμηθει
    Ποιος θα παει να σπουδασει σκηνοθεσια στο ΑΠΘ και ποιος στη σχολη σταυρακου/nyc ??

    Νομιζω πως οι διαφορες ειναι προφανεις
    Και μονο που μπαινεις στο αντιστοιχο κτιριο το καταλαβαινεις αυτο


    "Αν πάρουμε σαν παράδειγμα το «πουλάω κάλτσες»,"

    αφηνεις εντεχνα απεξω το κινητρο παραγωγικοτητας και του κερδους το οποιο ειναι η βαση της βελτιωσης του συστηματος σε αντιθεσε με ενα δημοσιο εργοστασιο καλτων με ρουσφετια καλτσες ακριβες λες και ειναι φτιαγμενες απο χρυσαφι κτλ

    "εξέταση της γεωγραφικής θέσης"

    το παραδειγμα σου ειναι κακο γιατι εδω υπαρχουν πολιτικοι παραγοντες π.χ. αλλη ειναι η σοσιαλιστικη καλιφορνια και αλλο ειναι το τεξας π.χ.
    Αλλη ιδεολογια εχει η δυτικη και αλλη η ανατολικη ακτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. "Ο λόγος είναι ότι τα ιδιωτικά, απομυζώντας όλους τους πόρους"

    Αλλη μια κλασσικη παρεξηγηση
    Εδω εντεχνα οικοιοποιησαι ολο τον πλουτο και θεωρεις πως μοιραζεται λανθασμενα και ανισα π.χ. το 2% των πανεπιστημιων εχει το 90% της χρηματοδοτησης
    Ειναι η κλασσικη λογικη πως το 98% του παγκοσμιου πλουτου ειναι στα χερια 100 ατομων και αρα μοιραζεται σε αυτους λανθασμενα

    Το λαθος αυτης της λογικης εγκειται στο γεγονος πως ο πλουτος δεν μοιραζεται στην ελευθερη αγορα
    Αυτο συμβαινει μονο στη δημοσια αγορα με κρατικα ελεγχομενο αναδιανεμητικο συστημα
    Αντιθετα στην ελευθερη αγορα το συστημα αυτορυθμιζεται δηλαδη το πανεπιστημιο που θελει να παραγει τον περισσοτερο πλουτο (ερευνα) προφανως θα εχει μεγαλυτερη παραγωγη και περισσοτερη ανταλλακτικη αξια για να παρει χρηματοδοτηση
    Αντιθετα ενα κακο πανεπιστημιο δεν χρειαζεται παραπανω χρηματοδοτηση και θα δυσκολευτει να βρει

    π.χ. το 90 η nintendo ειχε το 60% της αγορας πες 600εκατ στη βιομηχανια ελεκ παιχνιδιων και η sega το 30% δηλαδη 300εκατ
    το 95 μπηκε η sony που ΠΑΡΗΓΑΓΕ νεο πλουτο (παιχνιδια) αξιας 4 δις
    Η Nintendo με 1δις ηταν στο 20% και η sony με 4δις στο 80%

    ερχεσαι λοιπον εσυ και λες ηρθε η sony και πηρε ολους τους πορους απο την nintendo
    Μα η Nintendo αυξησε τις πωλησεις της κατα 50%
    Προφανως η σοφιστεια εγκειται στο γεγονος πως τα 5δις ανηκαν κατα ενα μαγικο τροπο και στους 2 και με καποιο δολιο τροπο τα πηρε η σονυ


    "όπως ο αέρας και το νερό"

    εαν ειναι δημοσια αγαθα για ποιο λογο κοστιζουν λεφτα και οποιος δεν εχει του τα κοβουν?
    Για ποιο λογο υπαρχουν ιδιωτικες εταιριες που τα εμπορευονται τοτε?


    "όλοι θα είχαν εξ ίσου την ίδια απεριόριστη πρόσβαση σ’ αυτό"

    απο που και ως που στα δημοσια συστηματα ολοι εχουν απεριοριστη προσβαση?
    Στην ελλαδα για να εχεις προσβαση χρειαζεσαι φροντιστηρια
    Στη σοβιετια λιγοι μπορουσαν να πανε πανεπιστημιο γιατι ησαν λιγα οι περισσοτεροι πηγαιναν στην φαμπρικα
    Απο που προκυπτει πως η δημοσια παιδεια ειναι απεριοριστη?
    Ισα ισα που επειδη ακριβως δεν ειναι απεριοριστη και εξαιρετικα περιορισμενη γιαυτο το λογο και μονο η ιδιωτικοποιηση της διασφαλιζει πως ολοι εχουν την δυνατοτητα να την βρουν
    Εαν π.χ. υπαρχει ζητηση αργα η γρηγορα θα καλυφθει για να παραχθει κερδος
    Αντιθετα στο δημοσιο ισχυουν συλλογικα και οχι ατομικα κριτηρια
    Αλλοι θα αποφασισουν εαν αξιζει για σενα να φτιαχτει η θεση

    Ενα παραδειγμα εδω
    http://www.youtube.com/watch?v=7FCuWrxPg3o


    "όσοι λιγότεροι έχουν πρόσβαση στο προϊόν αυτό"

    Λαθος γιατι ακριβως το κινητρο κερδοσκοπιας θα οδηγησει στην κατασκευη επιπλεον θεσεων και σχολων
    Π.χ. στην αμερικη υπαρχουν περισσοτερα πανεπιστημια απο την σοβιετικη ενωση
    Στο χονγκ κονγκ περισσοτερα απο την κινα
    κτλ

    "είναι η περαιτέρω υποβάθμιση των δημοσίων"

    τα δημοσια δεν υποβαθμιζονται λογω των ιδιωτικων
    Ακομα και εαν δεν υπαρχουν ιδιωτικα οπως π.χ. στην ελλαδα παλι τα δημοσια πανεπιστημια καταρρεουν
    π.χ. εδω http://www.youtube.com/watch?v=gtCzFtLStIk
    και εδω http://www.youtube.com/watch?v=VJsHSXsKa00

    φταινε τα ιδιωτικα πανεπιστημια για αυτο?


    συνεπως τα δημοσια υποβαθμιζονται ΜΟΝΑ ΤΟΥΣ λογω ακριβως της ελλειψης κινητρο αναβαθμισης
    Το δημοσιο συστημα δεν διαθετε κινητρο προοδου

    Για να στο πω και πιο προβοκατορικα ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ να ειναι στο ιδιο επιπεδο με τα ιδιωτικα



    "ο περιορισμός του αριθμού των πτυχιούχων,"

    συγχεεις τον αριθμο των πτυχιων με την γνωση
    Και στην ελλαδα υπαρχουν πολλοι πτυχιουχοι αλλα αυτο δε σημαινει πως εχουν πραγματικη γνωση και εφοδια
    Η ποιοτητα των ελληνικων πανεπιστημιων ειναι τετοια που και 100 πτυχια να εχεις δεν αξιζεις οσο ενα πτυχιο χαρβαρντ ή ακομα και ντεερεε

    "ο σημερινός καταμερισμός εργασίας δεν χρειάζεται σε μεγάλες ποσότητε"

    απο που ακριβως προκυπτει αυτο?
    Αλλο πραγμα οι ελαστικες σχεσεις εργασιας και αλλο οι γνωσεις και τα προσοντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. "πλειονότητα που δεν θα μπορεί να πληρώσει δίδακτρα, θα αποθαρρύνεται"

    περαν του οτι στην πραξη δεν επαληθευεσαι γιατι εαν ισχυε αυτο τοτε π.χ. δε θα φτιαχνονταν φτηνα αυτοκινητα ή φτηνα κινητα για να μενουν ακριβα και να τα αγοραζουν μονο οι πλουσιοι ενω σημερα ο καθε αλβανος εχει 2 κινητα και αυτοκινητο εχει η κουτση μαρια

    αλλα περαν τουτου πως ακριβως θεωρεις πως μπορει κανεις να ΕΛΕΝΞΕΙ το κοστος των πανεπιστημιων?
    Θεωρεις πως υπαρχει καποιο συστημα που αποφασιζει?
    Γιατι επισημαινεις μια ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ σχεδον θεοσταλτη (λεμε τωρα δε ξερω και εαν εισαι πιστη) λογικη που ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ το πλαφον?

    Γιατι λοιπον εσυ δεν ιδρυεις ενα φτηνο πανεπιστημιο για τους φτωχους και να ανατρεψεις τον κανονα που μολις ειπες?
    Απο που ακριβως απαγορευεται αυτη η πρακτικη στην ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ελευθερη αγορα?
    Προφανως σε μια αγορα που θεωρεις πως πρεπει ενας χωρος παραγωγης πλουτου παιδειας να εχει ΑΔΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ απο το κρατος δεν μιλαμε για ελευθερη αγορα

    Αυτο μονο σε μια μωνοπωλιακη αγορα οπως στην ελλαδα επιτυγχανεται με μονο τους γονους πλουσιων οικογενειων να εχουν αρκετα λεφτα για φροντιστηρια και κατεπεκταση ανωτατη παιδεια
    Επισης μονο πλουσιοι μπορουν να στειλουν τα παιδια τους εκτος ελλαδας για να σπουδασουν σε καλα πανεπιστημια
    Αντιθετα σε ενα φιλελευθερο συστημα θα μπορουσε και ο φτωχος να τα παει εδω οπως κανουν σε αλλες σοβαροτερες χωρες του κοσμου οπως στην αμερικη (κουπονια δανεια επιδοτησεις κτλ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. "σε ολο και πιο περιορισμενα στρωματα"

    ξεχνας ασφαλως πως η δημοσια εκπαιδευση κοστιζει αισθητα πιο ακριβα στον φτωχο ο οποιος πολλες φορες δεν την χρειαζεται αλλα την πληρωνει
    Το κοστος της δημοσιας παιδειας ειναι τοσο μεγαλο που με τα ιδια λεφτα θα μπορουσαν αυτοι που θελανε να πανε ακομα και στο χαρβαρντ

    Αντιθετα με το παρον συστημα ουσιαστικα εχεις τους φτωχους να πληρωνουν φορους για να πηγαινουν οι πλουσιοι στο πανεπιστημιο




    "θα υπαρχουν αλλοι γονεις που θα στελνουν τα παιδια τους σε πιο φημισμενα δλδ πιο ακριβα Ιδ. πανεπιστημια, των "

    αυτο δε σημαινει και πολλα γιατι ουτως η δαλλως η ικανοτητα και η θεληση του μαθητη μετραει πανω απο ολα
    Συνεπως το παιδι του φτωχου θα παρει μια υποτροφια θα δουλεψει παραπανω και θα γινει πλουσιος

    Να υπενθυμισω πως ο μαυρος φτωχος ομπαμα εγινε πλανηταρχης και φοιτητης του χαρβαρντ

    Συνεπως η ρατσιστικης φυσης αντιληψη πως ο φτωχος ειναι καταδικασμενος δεν αποδυκνυεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μου αρέσει πάντως που περιορίζεσαι στα πανεπιστήμια, ενώ η χώρα μας είναι το έμπρακτο παράδειγμα καταστροφής της παιδείας γενικότερα από την ιδιωτική εκπαίδευση, και όχι μόνο της δημόσιοας εκπαίδευσης. Από νηπιαγωγίο μέχρι και το λύκειο!
    Στο πανεπιστήμιο θα κολλήσουμε τώρα;

    (Επίσης θαυμάζω την υπομονή σου!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Darthiir

    προσπαθω να αντλω επιχειρηματα απο εμπειριες και απτα παραδειγματα. Δεν πολεμας το θηριο με ξορκια...

    Θελει ψιλοβελονια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μάλλον όπλα μαζικής καταστροφής χρειάζεται, αλλά δυστυχώς μόνο το θεριό τα έχει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αν η χρηματοδότηση των δημόσιων πανεπιστημίων εξαρτάται από το πόσοι φοιτητές τα προτιμούν για τις σπουδές τους, τότε ναι, θεωρητικά, ο ανταγωνισμός από τα ιδιωτικά μπορεί να οδηγήσει στη βελτίωση τους.

    Στην πράξη χώρος για σοβαρά ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα δεν υπάρχει, παρά μόνο για πανεπιστήμια στούρνων που αγοράζουν πτυχία. Καμία επίδραση δε μπορούν να έχουν στην δημόσια παιδεία, αρνητική ή θετική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!