Πηγή του διαγράμματος: εδώ
Τι μάς λέει το παραπάνω γράφημα; Ότι η ανεργία των εργαζομένων με πτυχίο, απλό ή ενισχυμένο με μεταπτυχιακά, στις ΗΠΑ τραβάει την ανηφόρα. Από 3,4% το 2000, έφτασε σήμερα αισίως στο 8,4%, αφού έκανε ένα θεαματικό πήδημα το 2008. Η συνολική ανεργία είναι στο 9,9% εδώ και καιρό, όπερ σημαίνει ότι είτε έχεις πτυχίο, είτε δεν έχεις, το ίδιο και το αυτό.
Ποια συμπεράσματα βγαίνουν;
1) ότι η θεωρία, για την οποία τιμήθηκε και με βραβείο Νόμπελ ο ultra νεοφιλελεύθερος Πισαρίδης, σύμφωνα με την οποία δουλειές υπάρχουν, μόνο που αυτές δεν βρίσκονται στο ίδιο σταυροδρόμι με αυτούς που τις ψάχνουν, κι αυτό για διάφορους λόγους, όπως για παράδειγμα, επειδή δεν μπορούν να πουλήσουν τα σπίτια τους και να μετακινηθούν, (θεωρία του άλλου πολυ-τιμημένου και ανεκδιήγητου A. Ostwald), είναι επιεικώς για τα μπάζα. Και να σκεφτείς ότι το συμπέρασμα αυτό είχε βγει μέσα από σχοινοτενείς αναλύσεις, μακροσκελείς εξισώσεις και υψιπετή μαθηματικά!
2) ότι η αγορά, ή ότι έχει απομείνει από αυτή στις αναπτυγμένες χώρες δεν χρειάζεται πλέον εξειδικευμένους σε τόση ποσότητα όπως την προηγούμενη περίοδο του '60-'80. Γιαυτό άλλωστε και ιδιωτικοποιούνται τα πανεπιστήμια, γιαυτό άλλωστε και θεσπίζονται δίδακτρα εκεί όπου δεν υπάρχουν, και τριπλασιάζονται (ΗΒ), εκεί που ήδη υπήρχαν. Ξεχάστε τα πολλά πολλά πτυχία. Όσοι ακόμα τα θέλουν, θα πρέπει να τα χρυσοπληρώνουν, δηλαδή οι συνήθεις ύποπτοι. Εφ' όσον η εκπαίδευση γίνεται προϊόν μοιραία θα ακολουθήσει τους νόμους της αγοράς. Για να περιοριστεί η ζήτηση θα πρέπει να ανέβουν οι τιμές.
3) ότι οι οικονομολόγοι ό,τι είχαν να πουν το είπαν. Η βασιλεία τους πλέον τελειώνει όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά γιατί έχουν αρχίσει να πολλαπλασιάζονται τα παραδείγματα τα οποία δείχνουν ολόγυμνη την ανεπάρκεια των εργαλείων και των θεωριών τους. Για να μη διασυρθούν ακόμα παραπέρα ας γυρίσουν όσο είναι καιρός στα σχολειά και τα γραφεία τους και ας αφήσουν τη διαχείριση των κοινών στην πολιτική.
Tέλος εποχής...
κυνική
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτό κατά την εκτίμησή σου είναι θετική προοπτική ή αρνητική?
Εννοώ ότι το λες υπό την έννοια "it's the end of the world" ή περισσότερο κάτι σαν "επιτέλους τους ξεφορτωνόμαστε"?
Προσωπικά, ανησυχώ μήπως η πτώση στο μορφωτικό επίπεδο των μαζών αποτελεί τελικά ταξικώς αντικοινωνική καταστολή.
Οχι, οχι Αθηνά
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο εχω γραψει κι αλλες φορες για το τελος εποχης της μαζικης παιδειας, για το λογο οτι δεν χρειαζονται πια τοσα πτυχια, και κατα συνεπεια να τα χρηματοδοτουν. Οχι οτι αυτο ειναι καλο για τις κοινωνιες. Προφανως και δεν ειναι.
Λεω οτι εχουμε φτασει στο τελος μιας εποχης, οπου η παιδεια ηταν αξια, οπου δουλειες υπηρχαν και οπου ο κοσμος μπορουσε και εκανε ονειρα.
Σημερα παλι, οι αγορες εχουν γινει τοσο ξεδιαντροπες και αναποτελεσματικες, που και αυτο το μοντελο ειναι σε κριση. κανεις πια δεν τις θαυμαζει οπως πριν καποια χρονια.
Η κριση ηρθε και σαρωσε και τα ιδεολογηματα τους.
Αλλα ακομα το καινουργιο δεν εχει γεννηθει και οι κοινωνιες θα συνεχισουν για πολλα ακομα χρονια να κοιλοπονανε.
δηλαδη η αυξηση των τιμων γινεται για να περιοριστει η ζητηση
ΑπάντησηΔιαγραφήδολιο σχεδιο του καπιταλισμου
ναι, ναι...
ΑπάντησηΔιαγραφήφταινε τα ελλειμματα των πανεπιστημιων...
τόσο απλοικο!
Σχετικά με τον Πισσαρίδη που αναφέρεις απλά να προσθέσω ότι ο συγκεκριμένος είναι ουσιαστικά η συνέχεια της σχολής του Nickel στο Η.Β. όπου τα A.L.M.P. (Active Labour Market Policies) είναι στο επίκεντρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς, δε νομίζω ότι πρόκειται για μεγάλους επιστήμονες αλλά για μεγάλους ρουφιάνους των εταιρειών κ των οργανισμών με τους οποίους συνεργάζονται. Επίσης, όσοι ασχολούμαστε με τα Economics γνωρίζουμε πως γίνεται η διαδικασία αποδοχής κ δημοσιέυσης τέτοιων papers από τα οποία κάποιοι παίρνουν Nομπελ κλπ. Δε διαφέρει και πολύ από το Νομπέλ Ειρήνης!
πειρατή,
ΑπάντησηΔιαγραφήτο κολπο, το να ντυνεις κοινοτοπίες ή βλακειες με κάποιο sexy ονομα, και να τις περνάς σαν σπουδαιες και καινοφανεις, υιοθετειται και απο αλλας επιστήμας, οπως πχ φυσικη.
Ειναι σαν να αλλαζει καποια, το ονομα της με καποιο μεγαλεπήβολο και πιο fancy, και μετά την πρωτη εκπληξη να ερχεται η γειτονισσα και να λεει: Ποια μωρή; Για τη Μαρικα λες, του Βλάσση του μεθύστακα, από την Καρδιτσομαγούλα;
Φίλη cynical,
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζουμε ότι αυτό που επισημαίνεις είναι μέρος μιας ευρύτερης αλήθειας: η τεχνολογική εξέλιξη (σταθερό κεφάλαιο κατά Μαρξ) έχει καταστήσει την ανθρώπινη εργασία (μεταβλητό κεφάλαιο) λιγότερο σημαντικό συντελεστή κερδοφορίας. Από την άλλη, η ενίσχυση τού σταθερού κεφαλαίου, πάντα κατά την ανάλυση τού Παππού Καρόλου, οδηγεί στη μείωση τών κερδών (ως αντιστάθμισμα ο καπιταλισμός τις δύο τελευταίες δεκαετίες πιέζει για απόσπαση μεγαλύτερης απόλυτης υπεραξίας: αντίο 8ωρο π.χ.) ή την κάνει για το χρηματοπιστωτικό τομέα όπου τα κέρδη έρρεαν εν αφθονία, τουλάχιστον μέχρι την κρίση.
Τώρα, ειδικά για τη μετατροπή τής παιδείας σε ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα: Είμαστε της γνώμης ότι η βασική αιτία είναι η διέξοδος τού λιμνάζοντος κεφαλαίου προς κερδοφόρες δραστηριότητες. Αυτό επίσης είναι και η βασική αιτία για την αύξηση τών διδάκτρων σε συνδυασμό όμως με το γεγονός ότι ακόμα η ζήτηση για πανεπιστημιακή μόρφωση εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Το παράπλευρο «όφελος» τής μείωσης των εργαζομένων τριτοβάθμιας (και πέρα) εκπαίδευσης προς όφελος των εργαζομένων επαγγελματικής ειδίκευσης προκύπτει στην πορεία και στην εξέλιξη τής στροφής προς την ιδιωτική εμπορευματοποιημένη παιδεία, της οποίας όμως ο βασικός σκοπός είναι η πρόσβαση του κεφαλαίου σε τομείς που μέχρι πρόσφατα τού ήταν απαγορευμένοι.
Τα λέμε
ΥΓ Το καινούργιο έχει γεννηθεί εδώ και 163 χρόνια! ;-) Εκείνο που δεν έχει γεννηθεί είναι η επικαιροποίησή του!
Ανεκτό επίπεδο ανεργίας: Το επίπεδο ανεργίας στο οποίο ο οικονομολόγος έχει δουλειά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκεί να δεις τι μυαλοφυγόδικα ζουτίρια είναι οι οικονομολόγοι για να καταλάβεις στα χέρια τι όντων έχουμε πέσει.
Η μόρφωση του λαού είναι εμπόδιο στα σχέδιά τους να μας κάνουν υποζύγια και θρεφτάρια (αν δεν μας καθαρίσουν για όργανα).
Η Άυν Ράντ, η ηγερία τους, είχε πει με όλο το ψυχοπαθητικό της θράσος ότι μόνο ο εργοδότης των ανωτέρων τάξεων προσφέρει για να μην εισπράξει τίποτε άλλο παρά αχαριστία από τους άρπαγες εργαζόμενους των κατωτέρων τάξεων.
Εχουμε να κάνουμε με έκφυλους χειρότερους από τους αριστοκράτες της προεπαναστατικής Γαλλίας.
Έκκληση από τους μηχανικούς της κοινής λογικής
ΑπάντησηΔιαγραφήΕμείς οι μηχανικοί της κοινής λογικής, εργολήπτες, μελετητές, εργαζόμενοι στην βιομηχανία και στις υπηρεσίες, δημόσιοι υπάλληλοι, πανεπιστημιακοί, που ευθυνόμαστε -στο μέτρο που μας αναλογεί- περισσότερο για την ευημερία από την κατασκευή των υποδομών, την οικιστική, βιομηχανική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιόδου 1950-1980, και –λιγότερο- για την πτωτική πορεία της χώρας της περιόδου 1981-2011 σε ηθικούς, πολιτιστικούς, πολιτικούς και οικονομικούς όρους, υποβάλλουμε προς την κοινωνία, την κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα την εξής έκκληση.
1. Παράλληλα με την επιδεινούμενη αποβιομηχάνιση της χώρας μας (1975-2010), συνέβησαν –βαθμιαία διογκούμενα- εκφυλιστικά φαινόμενα όπως τετραπλασιασμος των διπλωματούχων μηχανικών, αύξηση του δημόσιου χρέους, μείωση εξαγωγών, και αύξηση εισαγωγών. Τα τελευταία 7 έτη οι περισσότεροι μηχανικοί ζήσαμε την μετα-ολυμπιακή οικονομική κρίση. Πάνω από 20 δις, σπαταληθηκαν για έργα της ολυμπιάδας, τα οποία επιβάρυναν τον δανεισμό της χώρας.
...................
8.Απαιτείται η ριζική αναδιάρθρωση/αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος της α’- και β’-βάθμιας εκπαίδευσης ώστε η παιδεία να προάγει την μέθοδο μάθησης, τις δεξιότητες και την κριτική σκέψη των μαθητών και όχι την αποστήθιση, και έκαστος, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές του να οδηγείται στις αντίστοιχες σπουδές, διαφόρων βαθμίδων (με λιγότερο του 25% σε ανώτατες σπουδές, όπως σε όλες τις χώρες της Ευρώπης).
9.Η βαθμολόγηση να είναι αυστηρή αλλά δίκαιη και αξιοκρατική: να ξεχωρίζουν με σαφήνεια οι άριστοι, οι καλοί και οι μέτριοι, με αποτέλεσμα, οι μαθητές (και οι γονείς τους) να αντιλαμβάνονται έγκαιρα εάν είναι κατάλληλοι ή όχι για την α ή β κατεύθυνση και σε ποια βαθμίδα σπουδών, ανάλογα με τις δυνατότητες/ δεξιότητες (και όχι σύμφωνα με τις φαντασιακές επιθυμίες τους).
10.Την τελευταία 35-ετία το πλήθος των διπλ. μηχανικών σχεδόν τετραπλασιάσθηκε!!!. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των μελών του ΤΕΕ για το 2008 είναι 4,3 % ( 4.365 νέα μέλη ΤΕΕ εκ των οποίων εσωτερικού: 3.742 και εξωτερικού: 623 ). Από έρευνα του 2006, για λογαριασμό του ΤΕΕ, προκύπτει ότι οι μηχανικοί που σπoύδασαν στο εξωτερικό: αποτελούν το 24,7 % του συνόλου (1 στους 4, δηλ. για ποια ισότητα ευκαιριών ομιλoύμε; )αυξάνονται τις 3 τελευταίες 15-ετίες, ως εξής : 1960-1975 7,3%, 1976-1990 39,8% 1991-2006 53,0% (% συνόλου μηχανικών εξωτερικού). Παγκοσμίως, είναι γνωστό ότι ένας καλός διπλωματούχος μηχανικός θα παραχθεί ουσιαστικά 5 ως 10 έτη μετά την αποφοίτησή του από το πολυτεχνείο και ότι οι μηχανικοί απασχολούνται κυρίως στην βιομηχανία. Το πλήθος των εισαγομένων σε πολυτεχνικές και άλλες κορεσμένες σχολές, πρέπει να μειωθεί δραστικά τουλάχιστον την επόμενη δεκαετία.
11. Την ίδια στιγμή που η παγκόσμια οικονομική κρίση υποχρεώνει σε ριζική αναθεώρηση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών κατευθύνσεων, εμείς, αντί να υποστηρίζουμε την αύξηση της βάσης του 10 για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, την καταργήσαμε, επιβραβεύοντας ένα σπάταλο και αδιέξοδο σύστημα παραγωγής πτυχιούχων ανέργων. Δεν είναι δυνατόν το 70% των αποφοίτων Λυκείου να στρέφεται στην ανώτατη παιδεία, δεν υπάρχει χώρος για τόσους επιστήμονες.
12.Το ετήσιο αγροτικό έλλειμμα της χώρας κυμαίνεται από 1.9 έως 2.5 δις. Οι ετήσιες εξαγωγές της Ελλάδας είναι μόλις 25 δις υποδιπλάσιες της Πορτογαλίας. Αν θέλουμε να επιλύσουμε τα παραπάνω προβλήματα και -συνολικά- το πρόβλημα της ισόρροπης ανάπτυξης της χώρας, πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι καιροί έχουν αλλάξει, η τεχνολογία, οι νέοι τομείς, έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες στο χάρτη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Σε τελική ανάλυση, η αντιμετώπιση της σημερινής οικονομικής κρίσης, όπως και οποιεσδήποτε κυβερνητικές πολιτικές στον τομέα της απασχόλησης, έχουν ανάγκη από πολλούς και καλούς τεχνικούς και μεσαία στελέχη με μοντέρνα κατάρτιση και όχι από πολλούς ημιμαθείς και αδιάφορους επιστήμονες.
ΦΚ
4-6-2011
Τέλος εποχής=Βαθιά ανάσα :-Ρ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πτυχίο δεν σε κάνει άνθρωπο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν δεν έπαιρναν αυτά τα γαϊδούρια (με μεταπτυχιακά και καθηγητικές έδρες) συντάξεις από διάφορες μεριές και μεγάλους μισθούς, θα περίσσευε να ζήσουν όλοι.
Αλλά "να περάσουμε εμείς καλά και πέρα βρέχει."