Το ερώτημα αφορά την πρόσφατη διστακτική, είναι αλήθεια, απαίτηση της τρόικας για εκκένωση νησιών με κατοίκους κάτω των 150, ο τρόπος αντιμετώπισης της οποίας, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την κοινωνία, γεννά με τη σειρά της πρόσθετα ερωτήματα.
Γιατί η κυβέρνηση αντέδρασε με τρόπο κάθετο και απόλυτο κατά της συγκεκριμένης πρότασης;
Γιατί η Τρόικα ήταν διστακτική και με οφθαλμοφανές έλλειμμα αυτοπεποίθησης όταν την πρότεινε;
Γιατί, σε επίπεδο κοινωνίας, αντέδρασαν έντονα και αυτοί, οι κήρυκες δηλαδή της ορθοφροσύνης και της προτεραιότητας των ορθολογικών κριτηρίων στη λήψη αποφάσεων, οι οποίοι αντιθέτως, μια τέτοια πρόταση θα έπρεπε να την καλωσορίζουν;
Ήταν η πρόταση της Τρόικας παράλογη και σε σύγκρουση με τις αντιλήψεις περί «εξορθολογισμού», που έχει η ίδια καθώς και το πλέον «σώφρον», όπως αυτό-αποκαλείται, κομμάτι της κοινωνίας;
Όχι φυσικά! Με γνώμονα τα χρήματα που καταβάλουν οι φορολογούμενοι, όσοι τέλος πάντων φορολογούνται, ώστε μια φούχτα άνθρωποι να συνεχίζουν να κατοικούν σε μια βραχονησίδα, δαρμένοι από την αλμύρα και τους αέρηδες, διακονώντας αντιπαραγωγικά και μηδενικής προστιθέμενης αξίας επαγγέλματα, μόνο και μόνο για να τροφοδοτούν με έμπνευση τους ποιητές και να παρέχουν τα καλοκαίρια σε κάποιους αλαφροΐσκιωτους ρομαντικούς, φιλόξενα αγκυροβόλια, με γνώμονα λοιπόν το κόστος, οι κάτοικοι αυτοί θα επιβαλλόταν να μεταφερθούν.
Ο κ. Στουρνάρας, θα έπρεπε ήδη να το είχε σκεφτεί πρώτος. Να πάρει και τα συχαρίκια από την Τρόικα. Θα έπρεπε να είχε βάλει κάτω το μολύβι και το χαρτί και να αποδείκνυε στους αντιρρησίες παλαβούς ότι τόσο κοστίζει το καράβι να πιάνει λιμάνι τη βδομάδα μια φορά, (καύσιμα, καπετάνιος, μούτσος, κλπ), τόσο κοστίζει ο δάσκαλος για να κάνει μάθημα σε τρία παιδιά, τόσο κοστίζει ο γιατρός που το επισκέπτεται μια στις τόσες, τόσο χάνει σε έσοδα το κράτος από τον μειωμένο ΦΠΑ και φορολογικό συντελεστή, τόσο από δαύτο και τόσο από κείνο.
Ο κ. Κουβέλης, θα είχε τις αντιρρήσεις του, ίσως λόγω παλαιότερων αντανακλαστικών, αλλά θα τις προσπερνούσε, ντύνοντας τις προτάσεις Στουρνάρα με κάποιο μακρύ ανθρωπιστικό μανδύα. Οι εκκενωμένοι θα μεταφέρονταν μεν σε άλλο τόπο, λιγότερο κοστοβόρο, αλλά σε καλύτερες και πιο σύγχρονες κατοικίες, και επιπλέον θα τους δινόταν εφάπαξ και ένα κάποιο ποσό ώστε να ξεκινήσουν κάποιο άλλο επάγγελμα.
Αυτά θα έπραττε κάποιος που θα ήταν συνεπής με τις ιδέες του, κάποιος που θα ήταν στ’ αλήθεια ταγμένος στην πραγμάτωση του νοήματος και του περιεχομένου του «εξορθολογισμού» των δαπανών. Γιατί λοιπόν κωλώνουν και δεν το προχωρούν; Πού είναι ο ορθολογισμός τους, για τον οποίον τόσο περηφανεύονται, και τον οποίον σπεύδουν να επικαλεστούν ως οδηγό στην προσπάθειά τους να καθησυχάσουν την κοινωνία που δυσπιστεί; Αν στην περίπτωση αυτή των νησιών, η οποία με βάση τα δικά τους πιστεύω δείχνει καθαρά τι πρέπει να κάνουν, οπισθοχωρούν, πόσο στα σοβαρά θα πρέπει να τους παίρνουμε και για τα υπόλοιπα;
Μήπως υπάρχουν όρια στον «εξορθολογισμό» τους;
Κι αν υπάρχουν, ποια είναι αυτά;
Ας μάς εξηγήσουν επιτέλους, γιατί, μα τον Τουτάτη, μπερδευόμαστε. Και είναι κρίμα να διολισθήσουμε ως κοινωνία, προς μια εξήγηση η οποία θα τείνει να ταυτίσει τον εξορθολογισμό με τον ανασκολοπισμό.
Φίλη cynical,
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχουν πολλές περιπτώσεις που ο εξορθολογισμός και γενικότερα ο ορθολογισμός έχουν όρια. Η περίπτωση που αναφέρεις με τα νησιά είναι μία από αυτές. Όμως, υπάρχουν περιπτώσεις που ο ορθολογισμός δεν πρέπει να έχει όρια.
1. Δεν είσαι φυσικός. Είσαι γιατρός. Χειρουργός. Εφημερεύεις. Φέρνουν εμένα μετά από τροχαίο (χτύπα ξύλο). Και φέρνουν κι ένα πεντάχρονο με οξεία σκωληκοειδίτιδα. Εγώ, αν δεν χειρουργηθώ αμέσως, πεθαίνω. Το παιδί, που δεν έχει προλάβει βέβαια να γίνει τζιεφτακοσάρης, ούτε καν να πάει στο δημοτικό, επίσης αν δεν χειρουργηθεί αμέσως πεθαίνει. Τι κάνεις;
2. Δεν είσαι χειρουργός. Είσαι κυβερνήτης υποβρυχίου. Ενώ βρισκόσαστε σε κατάδυση, κάπου βρίσκετε. Μπάζετε νερά στο διαμέρισμα 3. Αν δώσεις διαταγή να κλείσουν οι εσωτερικές μπουκαπόρτες, πνίγεις πέντε. Αν δεν τη δώσεις πνιγόσαστε όλοι. Τι κάνεις;
Όρια στον ορθολογισμό; Αναμφίβολα. Εκτός από ορισμένες γμνες περιστάσεις...
Τα λέμε
Αμφιβάλεις ότι η πρόταση για την εκκένωση των μικρών νησιών (μπορεί να) ήρθε απ' την κυβέρνηση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως να νομιμοποιήσουμε και την παιδική εργασία;
Και αν δεν μας βγαίνει, μήπως να νομιμοποιήσουμε και το παιδομάζωμα;
Από καινοτομία - δόξα την Ryan και τους σύγχρονους νεοφιλελέδες - σκίζουμε.
Να χέσω τα πτυχία και την ανθρωπιά ολονών ...
καλα προσπερναμε καταρχας πως το συγκεκριμενο θεμα ειναι αστικος μυθος και αξιοποιηθηκε απο τα εγχωρια παπαγαλακια για αντιμνημονιακη υστερια και παμε στην ουσια
ΑπάντησηΔιαγραφήυπο εθνικης και ουχι οικονομικης οπτικης θα ητο σημαντικο να περασει ενα μηνυμα για την κυριαρχια μας και στην τελευταια βραχονησιδα
ολως περιεργως αμφιβαλλω παντως για τα αισθηματα της αριστερας περι "εθνους" και "κυριαρχιας"
απο κει και περα οπως ειπες και εσυ εαν "εξορθολογιστει" η ζωη τους με αποζημιωση ικανη να καλυψει με το παραπανω τις αναγκες τους δεν βρισκω καποιο (μη εθνικιστικο) λογο ενοχλησης
@napo: Αστικός μύθος που μεταφέρεται σε παράγοντες της ακτοπλοΐας από τον αρμόδιο υπουργό; Χμμμμμ, για προσπάθησε καλύτερα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν υπάρχουν όρια. Υπάρχουν μόνο επικοινωνιακά τερτίπια που πατούν πάνω στον πατριωτικό μανδύα. Καλύτερα να χάσετε τον 8ο και τον 9ο μισθό (χάσαμε ήδη τον 10, τον 11ο και το 12ο, αλλά όχι το 13ο και τον 14ο), αλλά να μην αφήσουμε τα νησιά μας έρμαιο στους κακούς Τούρκους...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ (και καλά!) "ιδεολογία" είναι έτοιμη και σερβιρίζεται από πρόθυμα κακοπληρωμένα και ημιμαθή γκαρσόνια. Όταν ο "πελάτης" χορτάσει τα γκαρσόνια δεν χρειάζονται. Αν κάποιο απ' αυτά πει "μα γιατί, εγώ ... που σας βοήθησα;" το πιστόλι είναι οπλισμένο και το τέλος του προδιαγεγραμμένο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μοναστήρι να'ναι καλά και από καλόγριες άλλο τίποτα.
Σκέψου, σκέψου ...
Ο φίλος μας ο Τσαλαπετεινός επιμένει βασιζόμενος στους ανθρώπους κόντρα στον εξορθολογισμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ είμαι μαζί του.
Εσείς;
Πάρτε θέσεις ...
Δηλαδή τώρα είσαι κατά του εξορθολογισμού της ελληνικής κοινωνίας; Δηλαδή όλα τα ανορθολογικά εξαλήφθηκαν και έμειναν οι βραχονησίδες ; Μην κάνεις τόσο φτηνή αντιορθολογική πολιτική, δεν υπάρχει λόγος.
ΑπάντησηΔιαγραφήγεια σου leo,
ΑπάντησηΔιαγραφήτα οριά του ψαχνω, το τι περιλαμβανει και το τι επιδιορθωνει...
Το "υπερ" και το "κατα" δεν εχει καμια θεση εδω. Ειναι πεταγμα της μπαλας εκτος γηπεδου!
Γιατι λ.χ. να ειναι εξορθολογισμος τα 250 και κατι του κατωτατου μισθου ενος 25-αρη?
Γιατι να ειναι εξορθολογισμος, τα 5 εκ. που θα εξοικονομησει το δημοσιο απο την επιμηκυνση κατα 2 ετη του χρονου συνταξιοδοτησης; (Ναι κατα 5 εκ. οπως αναγραφεται στο προσχεδιο του προυπολογισμου).
Γιατι να ειναι εξορθολογισμος τα 30 ευρω απο τα 360 που παιρνουν οι συνταξιουχοι του ΟΓΑ?
Γιατι να ειναι εξορθολογισμος η εξαιρεση απο τα χαρατσια αυτων που ειδαμε στη λιστα ΓΕΝΟΠ ?
Και γιατι να μην ειναι εξορθολογισμος η εκκενωση των μικρων νησιων;
(μικρα νησια δεν υπαρχουν μονο στην μεθωριο αν καποιος θελει να το συνδεσει με θεματα εθνικης ασφαλειας κλπ)
Νομιζω οτι εγινα κατανοητη
Ε, ναι κύριε Λήο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνορθολογικό είναι να θέλει κάποιος να μπορεί να προγραμματίσει λίγο τη ζωή του αντί ορθολογικώς να ζεί για τη δουλειά του και να δουλευει για δεκαπέντε ευρώ,.
Ανορθολογικό είναι να θέλει κάποιος να παίρνει είκοσι μέρες άδεια από τη δουλειά του ή να ξεκουράζεται σαν άνθρωπος αντί ορθολογικώς να απαιτεί μόνο μια μέρα άδεια και εφτά κάδους ανακύκλωσης.
Ανορθολογικό είναι να θέλει να βρεί φάρμακο για τον καρκίνο του αντί να πεθαίνει ησύχως και ορθολογικώς όπως η φύση προστάζει.
Τι να γίνει κύριε Λέο μου, ξεκινάμε από τα εύκολα, τα ξερονήσια.
πολύ καλο και σαρκαστικό
ΑπάντησηΔιαγραφήmarkos
Αφιέρωση στα παιδιά που είτε όλα τα ξέρουν, είτε κάτι έχουν ξεχάσει:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι
κηρύχνουν τη λιτότητα.
Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσίματα
ζητάνε θυσίες.
Οι χορτάτοι μιλάνε στους πεινασμένους
για τις μεγάλες εποχές που θα’ρθουν.
Αυτοί που τη χώρα σέρνουνε στην άβυσσο
λεν πως η τέχνη να κυβερνάς το λαό
είναι πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους του λαού.
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Πολυ ενδιαφερον!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή“Η ανάπτυξη στα χρόνια της κρίσης
Τόνια Παντελαίου 17/10/2012
“…..Το θέμα λοιπόν που ουσιαστικά τίθεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δεν είναι το μνημόνιο-αντιμνημόνιο. Γιατί ένα μέρος της λογικής του μνημονίου είναι σωστό, ενώ ένα άλλο ξεκάθαρα λάθος . Δεν είναι το αν χρειάζονται μεταρρυθμίσεις ή όχι. Αυτές ούτως ή άλλως χρειάζονται, αλλά σε μια κατεύθυνση πολύ διαφορετική από την λογική των λογιστών του καπιταλισμού. Ούτε το πώς θα έρθει η ανάπτυξη. Γιατί η ανάπτυξη δεν είναι μια μονολιθική έννοια. Υπάρχουν διαφορετικά είδη ανάπτυξης και καθένας απ΄αυτούς έχει εντελώς διαφορετικούς τρόπους να έρχεται και να φεύγει. Ούτε το αν το κέντρο βάρους των πραγμάτων είναι στα χέρια των ξένων ή τα δικά μας. Το κέντρο βάρους είναι κυρίως στα χέρια αυτού που ξέρει τι θέλει και μπορεί να το διαπραγματευτεί, να το υπερασπιστεί, να το προσαρμόσει στα πραγματικά δεδομένα. Και για το ότι μέχρι στιγμής αυτοί που φαίνονται να ξέρουν τι θέλουν είναι οι «ξένοι», δεν φταίνε αυτοί, η τουλάχιστον μόνο αυτοί.
Το μέγα θέμα, κυρίως και πριν απ΄ όλα, είναι να συζητηθεί το τι είδους μεταρρυθμίσεις, για ποιό είδος ανάπτυξης. Αλλά για να συζητηθεί αυτό ανοιχτά, τουλάχιστον από την αριστερά, που είναι αυτή που κυρίως υποχρεούται να το θέσει, (γιατί οι ‘άλλοι’ έχουν κάθε λόγο να το αποκρύπτουν ως ερώτημα, αφήνοντας να παραμένει η αντίληψη ότι η μόνη δυνατή ανάπτυξη είναι αυτή που στηρίζεται στο μεγάλο κεφάλαιο και τις διευκολύνσεις του) θα πρέπει παράλληλα να τεθεί με ποιο καθαρούς όρους το ζήτημα του ποιούς ακριβώς υπερασπίζεται αυτή η αριστερά, εκ μέρους ποιών ακριβώς μιλάει. Όσο οι αναφορές της εστιάζουν στον «λαό» ή την «κοινωνία» γενικώς, αρνούμενες να συγκεκριμενοποιήσουν τα ακριβή κοινωνικά στρώματα που μπορούν να έχουν νομιμοποιημένο συμφέρον και ενδιαφέρον στην υποστήριξη αυτής ή της άλλης πολιτικής, το παιχνίδι δεν έχει καμιά ελπίδα να κερδηθεί.
Κατά την δική μου γνώμη , η ολόκληρη αλήθεια έχει ως εξής: Χρειαζόμαστε άμεσα ένα υγιές αστικό κράτος, αλλά συνδυασμένο με τον δύσκολο στόχο της δυνατότητας διατήρησης και αξιοποίησης των ελληνικών μικρομεσαίων οικονομικών και κοινωνικών δομών. Χρειαζόμαστε ανάπτυξη στηριγμένη σε αυτές. Και για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε επειγόντως σοβαρή και εστιασμένη προσπάθεια που να αναδείξει τις σωστές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και το κόστος αυτής της επιλογής για τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους. Και μια αριστερά που να κινητοποιήσει όλο αυτό και να το συνθέσει και να το αντιπαραβάλλει στις προτάσεις των μνημονίων, διεκδικώντας όμως παράλληλα από τους πολλούς Έλληνες να αντιληφθούν ότι η διατήρηση και αξιοποίηση των μικρομεσαίων δομών, ενώ πράγματι είναι ότι καλύτερο μπορεί να προκύψει για την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων, δεν μπορεί να έχει τα παθογενή χαρακτηριστικά που είχε τις προηγούμενες δεκαετίες.
Η ανάπτυξη στην Ελλάδα μπορεί και πρέπει να στηριχτεί στις μικρές οικογενειακές μονάδες, στις μικρές επιχειρήσεις, στην ευελιξία και την ελαστικότητα των αυτοαπασχολούμενων. Στην μικρή, αλλά καθετοποιημένη κλίμακα που τόσο ταιριάζει με την πολυποίκιλη και μικρή κλίμακα των γεωφυσικών και πολιτισμικών καταβολών της φυσικά πλούσιας χώρας μας. Αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει να εφευρεθούν τρόποι δραστικού περιορισμού της παραοικονομίας, της αναξιοκρατίας, της αναποτελεσματικότητας, της στασιμότητας, της μιζέριας, που τόσο εύκολα βρίσκουν έδαφος σε μια τέτοιου τύπου οικονομική και κοινωνική δομή. Πρέπει να βρεθούν ή να αξιοποιηθούν τρόποι καθοδήγησης και ανάδειξης και συντονισμού, που θεωρητικά όλοι τους περιγράφουν εδώ και δεκαετίες, αλλά στην πράξη έχουν θαφτεί κάτω από το βαρύ πόδι της πολιτικής υστεροβουλίας δεκαετιών.…..”
Το πληρες στο
http://www.metarithmisi.gr/el/readAuthors.asp?authorID=274&page=1&textID=13092
Αφώτιστος Φιλέλλην