Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2008

Η Πραγματικότητα της Ανοησίας


1. Περιεχόμενο των προσδιοριστικών χαρακτηριστικών

Το χαρακτηριστικό θέμα των εργασιών του Gibson είναι η οικονομία και επομένως η ματαιότητα της μετα-πολιτισμικής κοινωνίας. Το αντικείμενο συμφείρεται με το καπιταλιστικό παράδειγμα πραγματικότητας το οποίο περικλείει την Τέχνη στην ολότητά της. Ο Marx χρησιμοποιεί τον όρο «προκαπιταλιστική αφήγηση» για να δηλώσει τη διαφορά ανάμεσα στην τάξη (class) και την πραγματικότητα. Κατά μία έννοια το κεντρικό θέμα της κριτικής του Tilton για το νεοδιαλεκτικό παράδειγμα του λόγου είναι η μυθοποιητική διάσταση της πραγματικότητας. Ο Lyotard, από την άλλη μεριά χρησιμοποιεί τον όρο «καπιταλιστική θεωρία» για να δηλώσει τον ρόλο του παρατηρητή σαν αναγνώστη. Επομένως, το πρωταρχικό θέμα των έργων του Gibson αποτελεί τη γέφυρα ανάμεσα στην σεξουαλική ταυτότητα και την αφηγηματικότητα.

2. Οι σχέσεις ισχύος του Φουκώ και η διακειμενική θεωρία.

Στα έργα πάλι του Gibson κυρίαρχη έννοια είναι αυτή της πολιτισμικής πραγματικότητας. Ένας μεγάλος αριθμός λόγων σχετικών με τον νεο-κειμενικό καπιταλισμό μπορεί να αποκαλυφθεί. Έτσι, το Μαρξικό μοντέλο των κατά-Φουκώ σχέσεων ισχύος υποδηλώνει ότι εγγενώς η γλώσσα είναι αποκύημα της φαντασίας.

«Η κοινωνία είναι νεκρή», αποφαίνεται ο Debord. Εάν η καταστρεπτική αυτή οικειοποίηση πράγματι κρατεί, είναι επιτακτική ανάγκη τότε να διαλέξουμε ανάμεσα στις κατά-Φουκώ σχέσεις ισχύος και την μετα-πολιτισμική θεωρία. Μπορεί να ειπωθεί ότι η Sontag χρησιμοποιεί τον όρο «καπιταλιστική θεωρία» για να δηλώσει όχι αφηγηματικότητες σαν τέτοιες, αλλά υπο-αφηγηματικότητες.

Η τάξη (class) είναι μέρος της ασημαντότητας της αλήθειας, λέγει η Sontag. Όμως, σύμφωνα με τον Dahmus, δεν είναι τόσο η τάξη που είναι μέρος της ασημαντότητας της πραγματικότητας αλλά μάλλον το μοιραίο λάθος και η επακόλουθη ανοησία της τάξης. Το συμπέρασμα του καπιταλιστικού σοσιαλισμού είναι ότι η σεξουαλικότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την καταπίεση των αδικημένων, αλλά μόνον υπό την προϋπόθεση ότι η θεμελιώδης υπο-κειμενική θεωρία είναι σε ισχύ. Εάν αυτό δεν συμβαίνει μπορούμε αβίαστα να συμπεράνουμε ότι το Σύνταγμα είναι θεμελιωδώς ελιτίστικο. Όμως, υπάρχουν αρκετές καταστάσεις που τοποθετούν τον καλλιτέχνη στη θέση του παρατηρητή.
Εάν κάποιος εξετάσει από κοντά τις σχέσεις ισχύος του Φουκώ, έχει τις εξης επιλογές. Είτε να αρνηθεί την μετα-πολιτισμική θεωρία είτε να συμπεράνει ότι η γλώσσα με κάποια δόση ειρωνίας, βεβαίως, έχει εσωτερική σημασία. Η Sontag προτείνει τη χρήση της υπο-κειμενικής θεωρίας για να ανασκευάσει την τάξη (class).

Μπορύμε να αναφέρουμε ένα σχετικά μεγάλο αριθμό λόγων σχετιζόμενων με το θέμα. Π.χ. ο Porter υπαινίσσεται ότι πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα στην υπερ-πραγματικότητα του Μποντριγιάρ και την διακριτική κειμενική θεωρία.
Ο Λακάν προωθεί τις σχέσεις ισχύος για να επιτεθεί στην διαίρεση των τάξεων. Επίσης υπάρχουν αρκετές άλλες θεωρίες που αναφέρονται στο ρόλο του συμμετέχοντος σαν καλλιτέχνη. Στο σημείο αυτό μπορούμε να πούμε ότι ο Μπατάιγ χρησιμοποιεί τον όρο «υπο-υλισιτκό ιδεαλισμό» για να δηλώσει τη διαφορά ανάμεσα σε τάξη και κοινωνία.
Συμπερασματικά, θα ήθελα να καταλήξω ότι εάν η Μαρξική θεωρία του καπιταλισμού είναι ορθή τότε θα πρέπει αναγκαστικά να διαλέξουμε ανάμεσα στις σχέσεις ισχύος του Φουκώ και στο παράλογο όπως έχει οριστεί από τον Σαρτρ.
Υ.Γ. Παρακαλώ τα σχόλια να είναι αναλόγου επιπέδου τουλάχιστον!

14 σχόλια:

  1. Σας βλέπω παγωμένους και δεν σχολιάζετε. Μην κωλώνετε βρε!
    Το κλειδί βρίσκεται στον τελευταίο-τελευταίο σύνδεσμο των LINKS
    Όχι, δεν έγινα Βέλτσος στη θέση του Βέλτσου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επιτέλους,
    ένα άρθρο με ξεκάθαρα νοήματα για να συννοηθούμε ...

    Καιρός ήταν να σταματήσουμε να μασάμε τα λόγια μας.
    Η φίλη μας η cynical ανοίγει και πάλι δρόμους.

    NP

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. σιγα μην ερθω μαζι σου στα Highlands...να μου λες τετοια στη διαδρομη και να με καταλαβει αυτοκτονικος ιδεασμος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Nelly, θεωρώ καθήκον μου να φροντίσω τα της μόρφωσεώς σου με νέες θεωρίες και λεξιλόγια. Να πάρεις λίγο, βρε παιδάκι μου, από το touch της νέας κουλτούρας. Δεν μου λες, πώς θα σε παρουσιάσω εκεί στα σαλόνια των Highlands; Θα γίνουν εν τω μεταξύ και άλλα φροντιστήρια από αυτό εδώ το blog.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγω θεωρώ οτι η ανοησία ειναι η άγνοια της πραγματικότητας και της πραγματικής γνώσης που ειναι η Ελληνική γνώση
    Πάνω στην οποία όλοι στηρίζονται, άλλα και την κλέβουν χωρίς κανένας τους να λογοδοτήσει στους Έλληνες που η δεν ξέρουν η σωπαίνουν.

    Καλησπέρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γειά σου Karaflokotsyfa.Συμφωνώ ότι είναι ανοησία να αγνοεί κανείς την πραγματικότητα και να εθελοτυφλεί, αλλά δεν έχω ιδέα τί είναι η "Ελληνική Γνώση". Μπορείς να είσαι λίγο πιο σαφής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εγώ ,καί βέβαια,διαλέγω Σαρτρ,έζησε ωραία ζωή ο μπαγάσας(ουπς συγγνώμη γιά το σολικίσμό δεν είναι τού επιπέδου της ανάρτησης)
    Στα highlands σαλόνια ?κάτι πρέπει να χάνω .Στην καλύτερη περίπτωση να βρείτε τον highlander και το τέρας της λίμνης ness αφού πρώτα καταναλώσετε αρκετα από τα εξαιρετικά τους malts.
    Εβαλες Μάρξ έβαλες Λακάν βάλε και λίγο Φρουντ μην είσαι δογματική και εμπαθής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πριν κάποια χρόνια για να ρίξω μια πρώην φίλη μου φοιτήτρια Παντείου(αχ πως εξευτελιζονται οι ερωτευμένοι)έγραψα γιά λογαριασμό της εργασία για το Βέλτσο που ήταν καθηγητής της.
    Πήραμε 10 ,δεν ξέρω αν αυτό (το 10 δηλαδή)είναι κάτι για το οποίο πρέπει να υπερηφανεύομαι η όχι.
    Οταν αργότερα κάποια άλλη μου ζήτησε κάτι αντίστοιχο για το Ζουράρι είπα ένα υπερήφανο όχι (αυτή βλέπεις ηταν λιγότερο όμορφη από την πρώτη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αχ ένα-ένα τα θυμάμαι

    Η γλώσσα μπορεί καί να πεθάνει Ο ΛΟΓΟΣ ποτέ.

    Απο ότι μπορώ να καταλάβω από το blog της η Νelly είναι ακόμα αρκετά ισσοροπημένη ,αλλά με τις παρέες που κάνει.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. αυτή η ανάρτηση πέτυχε το κβαντικό άλμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλημέρα σας
    Περαστικέ,
    AerostatiK,
    Ν.P.
    de Profundis,
    nelly,
    karaflokotsyfa

    ΤΡΟΜΑΞΑΤΕ Ε;;;;
    χε, χε, χε....
    φαντάζομαι να καταλάβατε την προέλευση του κειμένου. Πρόκειται για ένα ευφυές πρόγραμμα το οποίο παράγει στο δευτερόλεπτο μια σωρεία μεταμοντέρνων κειμένων.

    Ο φίλος N.P. την ξέρει την μηχανή. Με τη βοήθειά της πήρε το δεύτερο διδακτορικό του στην επικοινωνία.

    Η Νελλυ, αν δεν μάθει τι είναι "φοντάν" δεν πρόκειται να έρθει μαζί μου στα Highlands. Σα δεν ντρέπεται κορίτσι πράμμα!
    O de Profundis ας γράψει σε μια λίστα τα malts που προτιμάει. Θα εξετάσω το αίτημα.

    Για τον φίλο de Profundis, που διψάει για Freud, το επόμενο κείμενο το οποίο έχει μόλις σταλεί για δημοσίευση, "The Absurdity of Sexual identity: Constructivism in the works of Freud" φαντάζομαι ότι θα τον βρει σύμφωνο.

    Αν βάλουμε αυτό το κείμενο με κάποιες παρεμβάσεις δίπλα σε αυτά των Βέλτσου, Ντεριντά κ.λ.π. νομίζετε ότι θα δεν θα την πατήσουν πολλοί;

    Γνωρίζετε την υπόθεση Sokal (καθ. φυσικής στο ΝΥ state uni) που συνέβη 10 χρόνια πριν και τα έχωσε γερά στους αυθαιρετούντες των cultural studies; Αν όχι δείτε στο
    http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Άργησα να διαβάσω αυτό το βαθύ post, αλλά ευτυχώς του αφιέρωσα το χρόνο που το άξιζε.

    Μου θυμίζει την ιστορία του automatic paper generator που είχε δημιουργήσει κάποια ανακατοσούρα και στα συνέδρια πληροφορικής.

    http://pdos.csail.mit.edu/scigen/

    Αν και αυτό το κόβω πολύ πιο προχωρημένο. Και με γοητεύει η βαθιά διανόηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γεια σου Xavier. Εγώ κατέφυγα στη βοήθεια ενός post-modern text generator. το Link υπάρχει, υπήρχε ανέκαθεν στο τέλος-τέλος της front-page. Με λίγη παρέμβαση μπορούν τα κείμενα να γίνουν πιστευτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!