Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2009

Περί της Βάσης Εισαγωγής του 10


Αν πρόκειται το δίλημμα σχετικά με την υιοθέτηση ή μη της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια να στραγγαλίσει το διάλογο για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, τότε κομμάτια ας γίνει, ας καταθέσω κι εγώ τη δική μου άποψή μήπως και ξεμπλοκάρει το πράγμα....


Η πρώτη αντίφαση που αντιλαμβάνομαι είναι ανάμεσα στην πρόθεση κατάργησης της εν λόγω βάσης και στη διακηρυγμένη πρόθεση ποιοτικής αναβάθμισης των πανεπιστημίων τόσο από την παρούσα κυβέρνηση, όσο και από τις προηγούμενες. Αν ως αναβάθμιση νοείται η βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, των μαθημάτων και του εκπαιδευτικού προσωπικού, τότε πώς είναι δυνατόν να μένουν έξω απ’ το χορό της αναβάθμισης όλοι εκείνοι για τους οποίους σχεδιάστηκε;


Η δεύτερη αντίφαση που επίσης αντιλαμβάνομαι είναι ανάμεσα στην πρόθεση γενικευμένης αξιολόγησης του πανεπιστημιακού έμψυχου και άψυχου υλικού και στην απουσία πρόθεσης αξιολόγησης των εισακτέων.


Και στις δυο περιπτώσεις πρόκειται για μια ιδιαιτέρως «ευνοϊκή» μεταχείριση της πρώτης ύλης, δηλαδή των αποφοίτων, που κάθε άλλο παρά μακροπρόθεσμα τους ευνοεί.


Ένα από τα επιχειρήματα της αντίθετης άποψης είναι ότι οι αποτυχόντες να εισαχθούν στα πανεπιστήμια λόγω της βάσης του 10, θα στραφούν αναγκαστικά στα ιδιωτικά κολέγια, οπότε για να μην αναγκαστούν τα φτωχότερα στρώματα (γιατί περί αυτού πρόκειται) να στραφούν στα κολέγια και να ξεπαραδιάζονται, ας κατευθυνθούν σ’ ένα συνειδητά υποβαθμισμένο κομμάτι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, (διότι πάλι περί αυτού θα πρόκειται).


Διότι δεν πιστεύω να υπάρχει κανείς που ν’ αμφιβάλει ότι οι εν λόγω σχολές δεν θα εξελιχθούν σ' ένα είδος θλιβερής χωματερής παιδιών μη προνομιούχων στρωμάτων με ελάχιστη πιθανότητα αποφοίτησης και με θολή επαγγελματική προοπτική.


Αν συνεχίζουμε ν’ αντιλαμβανόμαστε ακόμα τα πανεπιστήμια με τη σημερινή τους (ή μάλλον τη χθεσινή τους) μορφή ως συμπαγών και αυτοτελών μονάδων μεταβίβασης μιας συγκεκριμένης γνώσης, η άποψή μου είναι ότι θα πρέπει να κρατήσουν ένα διακριτό ρόλο από τις τεχνικές και επαγγελματικές σχολές, (ανώτερες, ανώτατες κ.λ.π.) για τις οποίες θα πρέπει να ισχύσουν διαφορετικά κριτήρια αξιολόγησης και εισαγωγής.


Στην πραγματικότητα έχω έντονη την αίσθηση ότι το πανεπιστήμιο, όχι μόνο το ελληνικό, αλλά και το παγκόσμιο βρίσκεται στο σταυροδρόμι ενός σημαντικού ποιοτικού μετασχηματισμού, με τον παραδοσιακό του ρόλο, αυτόν της μεταβίβασης της παρακαταθήκης της παγκόσμιας γνώσης να βρίσκεται υπό αίρεση και με τον καινούργιο ακόμα να μην τον έχει βρει. Το πανεπιστήμιο αυτή τη στιγμή μετεωρίζεται ανάμεσα σ’ ένα πρόσωπο αυστηρά ακαδημαϊκό και σ’ ένα άλλο με υπερισχύοντα τα επαγγελματικά χαρακτηριστικά. Και δεν είναι μόνο αυτά. Είναι και το πρότυπο «supermarket» που τείνει ν' ακολουθεί με τον κατακερματισμό των θεματικών πεδίων και της γνώσης σε λίγες μερίδες απ’ εδώ, λίγες φέτες απ’ εκεί.


Όπως όλα, είναι κι αυτό παγιδευμένο στη ίδια ρευστότητα μέσα στην οποία βουρλίζεται και η υπόλοιπη κοινωνία, αδυνατώντας να κλίνει προς κάποια κατεύθυνση με σιγουριά και αυτοπεποίθηση.

19 σχόλια:

  1. Δύο ασήμαντες αντιρρήσεις:
    Αν συνεχίζουμε ν’ αντιλαμβανόμαστε ακόμα τα πανεπιστήμια με τη σημερινή τους (ή μάλλον τη χθεσινή τους) μορφή ως συμπαγών και αυτοτελών μονάδων μεταβίβασης μιας συγκεκριμένης γνώσης, η άποψή μου είναι ότι θα πρέπει να κρατήσουν ένα διακριτό ρόλο από τις τεχνικές και επαγγελματικές σχολές, (ανώτερες, ανώτατες κ.λ.π.) για τις οποίες θα πρέπει να ισχύσουν διαφορετικά κριτήρια αξιολόγησης και εισαγωγής.

    Διακριτός ρόλος? Γιατί? Με ποιά λογική π.χ. ο ψυκτικός ή κομμωτής είναι κατώτερος από τον ηλεκτρολόγο-μηχανολόγο? Απαράδεκτες οι διακρίσεις μεταξύ τομέων ανθρώπινης δραστηριότητας. Άλλωστε η επικρατούσα τάση στα αμερικανικά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια είναι ακριβώς αυτή: η μη-διάκριση.

    Είναι και το πρότυπο «supermarket» που τείνει ν' ακολουθεί με τον κατακερματισμό των θεματικών πεδίων και της γνώσης σε λίγες μερίδες απ’ εδώ, λίγες φέτες απ’ εκεί .

    Δεν πρέπει να το κάνει αυτό? Τι πρέπει δηλαδή να γίνουν οι απόφοιτοι, εγκυκλοπαιδιστές Αριστοτέληδες?

    Λίγο απ' όλα και ειδικά τίποτα.
    Μόνον η εξιδείκευση βγάζει ανταγωνιστικούς επιστήμονες/τεχνολόγους. H γενικολογία χρησιμεύει μόνον για αερολογία.

    Δεν είμαστε μόνοι εμείς οι Έλληνες στον πλανήτη. Αν οι άλλοι εξιδικεύονται εμείς πρέπει να τους ακολουθήσουμε αλλιώς η περιθωριοποίηση είναι η μοίρα μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν ξέρω ρε cynical! Δεν έχω παιδιά και πάνε πολλά χρόνια που καθόμουνα στα θρανία αλλά νομίζω ότι υπάρχει και μια άλλη διάσταση που δεν τονίζεται: το μεράκι του να μεταδώσει γνώσεις! Υπάρχουν μόνο ελάχιστες εξαιρέσεις. Μια δασκάλα στην Ηλιούπολη συνιστά στα παιδιά και αναλύει μια κινηματογραφική ταινία τη βδομάδα, μια άλλη σε ένα ορεινό χωριό της Μεσσηνίας έβαλε τα παιδιά (13 όλα κι'όλα και τα 11 αλβανάκια) και μαζέψανε από τους ηλικιωμένους παλιές λέξεις και τις βγάλανε σε ένα φυλλάδιο αλφαβητικά με τη σημασία τους! Εξαιρέσεις!

    ΥΓ: Δεν σε ξεχάσαμε για τα χόρτα απλώς κάτι κρυώματα και τέτοια και από Δευτέρα κατεβαίνουμε στο χωριό για τις ελιές. Εννοείται ότι με την επιστροφή θα επικοινωνήσουμε και για χόρτα αλλά και για να λάβεις δείγμα δωρεάν του υψηλής ποιότητας αγουρέλαιου παραγωγής μας!! Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Α να 'γειά σου, άλλο πνευματικός, άλλο επαγγελματικός κόσμος...

    Αλλά άμα τα κάνεις όλα για τα λεφτά...
    Ή για τα ψηφαλάκια...
    Πάει περίπατο ο πνευματικός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα IonnKorr,

    Δεν ειναι θεμα κατωτεροτητας ή οχι, αλλα οτι θα κανουν διαφορετικη δουλεια. Αυτο ακριβως θελω να τονισω, οτι τα πανεπιστημια δεν πρεπει να καταντησουν επαγγελματικες σχολες. Ενας "Επιστημονας" δεν εκπαιδευεται για κατι συγκεκριμενο,πώς να κανει δηλ περμαναντ και ντεκαπαζ, αλλά αποκτα ενα ευρυ πεδιο γνωσεων ωστε να μπορει να αντιμετωπισει πολλες και διαφορετικες καταστασεις.

    Καταχωρω στα πολυ αρνητικα την επαγγελματοποιηση της ανωτατης εκπαιδευσης. Οπως και την αυστηρη εξειδικευση.

    Στενευει το μυαλο, ενω θα επρεπε να ανοιγει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε navarino-s

    καλά να λαδώνουμε τους πολιτικούς, τους γιατρούς, τους μηχανικούς και τους δημόσιους υπάλληλους. Αλλά και τους bloggers?

    (Πλάκα κάνω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κυνικη μας εχεις συνηθισει σε αναρτησεις βασισμενες σε στοιχεια.
    Νομιζω οτι σε αυτην την περιπτωση τα στοιχεια δειχνουν οτι το οριο του 10 επιδρα πρακτικα μονο στην εισαγωγη σπουδαστων σε ΤΕΙ και ειδικοτερα εντελως τεχνικης-χειρωνακτικης -αν μπορει να επωθει ετσι- κατευθυνσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. navarino-s,

    εχουμε και λεμε, χορτα, λάδι, όλα ΑΑΑ!,
    λείπουν όμως τα λεμόνια.
    Εχουμε απ' αυτά;; Πω πω γεύμα που θα γίνει!

    Που να βρεθει navarino-s το μερακι! Δεν αντικειμενοποιειται, δεν ποσοτικοποιειται, δεν αξιολογειται, οπότε τι ψαχνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Cynical, καλημέρα.

    Έτσι "εκκινούν" και οι πολιτικοί. Στην αρχή είναι χορτοφάγοι με χόρτα κι αγουρέλαιο και καταλήγουν σαρκοφάγοι με Βατοπέδιο.

    (πλάκα συνεχίζω να κάνω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. IonKorr,

    εγω δεν εχω ταμπού. Το λεω και το φωναζω. Το βλογ δωροδοκειται! Δωροδοκείστε με!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Darthiir,

    Απο το να εχεις ενα παρακμιακο πανεπιστημιο, που ουτε κατ' ονομα δεν μπορει να σταθει, (δεν μιλαω για ολες τις σχολες και τα τμηματα φυσικα), καλυτερα να μην υπαρχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μαριε καλημερα,

    Και με τη βαση του 10 ανενεργή, πάλι αυτες οι σχολες μενουν με πολλες κενες θεσεις. Ειναι τοσο ανυπόλυπτες που δεν τις προτιμαει ουτε ενας αποφοιτος του 5.

    Αυτη η κατάντια, δεν μπορει να λεγεται πανεπιστημιο.

    Και δεν χρειαζεται τετραετης φοιτηση. Ας μετονομαστουν σε ανωτερες επαγγελματικες σχολες, διετους φοιτησης, να μαθαινουν μια συγκεκριμενη τεχνη, να εχουν συγκεκριμενα επαγγελματικα δικαιωματα και να δεις τι ζητηση θα εχουν μετα. Και πόσο θα ωφελησουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημερα και συμφωνω, αλλα επειδη εισαι πιο κοντα στο αντικειμενο γνωριζεις αν το οριο του 10 επιδρα πρακτικα και σε αλλες σχολες περα απο αυτες?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Marie,

    απ' όσο θυμαμαι πολυ χαμηλες βασεις εχουν σχολες οπως ιταλικη και γαλλικη φιλολογια, θεολογικες και ιερατικες σχολες, το παν. αιγαιου σε πολλες σχολες.

    Για να εχουν χαμηλες βασιε σημαινει οτι δεν τις προτιμουν ειτε επειδη δεν προσφερουν επαγγελματικη διεξοδο, ειτε γιατι ειναι πολυ χαμηλης ποιοτητας ειτε συγκροτουνται απο ανεμομαζωματα διαφορων μαθηματων που δεν συνιστουν αντικειμενο αφ' εαυτο, οπως στο παν. αιγαιου.("Επιστημες της θαλασσας", "Γεωγραφιας", κ.α. για παράδειγμα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δεν ηξερα οτι επηρεαζει και παρομοιες σχολες.
    Παντως πιστευω αν και μπορει να προσδιδει ενα ελαχιστο επιπεδο εισακτεων ο θεσμος του 10 χρειαζοντα ριζικοτερες λυσεις οπως θα συμφωνεις και εσυ...
    Συνεχισε να μας δινεις οπτικες του κοσμου με τις αναρτησεις σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Θυμάστε πάντως τι ενδοοικογενειακό πρόβλημα προκάλεσε στη Ν.Δ. η βάση του 10; Ψιθυρίζεται ότι ήταν βασικό κίνητρο στην "αλλαγή" των βαθμολογιών κατά τις πανελλαδικές του 2007. Όποιος τυμβωρύχος, ας κοπιάσει.
    Με συγχωρείς cynical, παρασύρθηκα πάλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλημερα @sz,

    ποια ειναι η δικη σου αποψη για τη βαση του 10 στις εισαγωγικες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. 1. Είμαι δευτεροβάθμιος, δεν με αφορά, άλλη ερώτηση
    2. Με κάλυψες (και όχι μόνο με την πρώτη παράγραφό σου)
    3. Πραξικοπηματικά την "αναίρεσαν" αυτοί που την θέσπισαν, να πω εγώ τη γνώμη μου;

    Είπαμε, παρασύρθηκα..

    Καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλο απόγευμα sz

    καλυφθηκα κι εγώ με τις απαντήσεις σου!
    Να παρασύρεσαι, να παρασύρεσαι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!