ή πώς οι πλούσιοι βλέπουν ένα διαφορετικό ηλεκτρονικό κόσμο απ’ ό,τι οι φτωχοί.
Φανταστείτε ένα Internet, όπου κάποια αόρατα χέρια διαμορφώνουν τις εμπειρίες σας, όπου κάποια τρίτα χέρια προαποφασίζουν τις ειδήσεις, τα προϊόντα, τις τιμές, ακόμα και τους ανθρώπους που συναντάτε. Έναν κόσμο, όπου έχετε την εντύπωση ότι εσείς οι ίδιοι κανονίζετε τις επιλογές σας, ενώ στην πραγματικότητα αυτές περιορίζονται και φιλτράρονται τόσο ώστε να νομίζετε ότι όλα βρίσκονται υπό τον δικό σας έλεγχο.
Τίποτε δεν είναι πιο κοντά στο τι πράγματι συμβαίνει σήμερα. Χάρις στην τεχνολογία που καθιστά ικανό το Google, το Facebook κ.α. να συγκεντρώνουν πληροφορίες για μας και να τις χρησιμοποιούν για να προσαρμόζουν τις εμπειρίες μας στα προσωπικά μας γούστα, συνήθειες και εισοδήματα, το Internet έχει καταλήξει να είναι κάποιος ένας κόσμος για τους πλούσιους και κάποιος άλλος για τους φτωχούς.
Και ιδού, πώς δουλεύει:
Ας αρχίσουμε από τη διαφήμιση, η οποία και ουσιαστικά κινεί το διαδίκτυο. Εταιρίες ορμώμενες κυρίως από την Silicon Valley, επιδίδονται στον εκμαυλισμό των χρηστών, με το ένα χέρι μοιράζοντας τζάμπα «εφαρμογές», και με το άλλο συγκεντρώνοντας προσωπικά στοιχεία τα οποία και μεταπωλούν. Τον περισσότερο χρόνο της σύντομης ιστορίας του internet τα στοιχεία αυτά στόχευαν κλασσικά στην διαφήμιση προϊόντων, ανάλογα με το σε ποιες ηλεκτρονικές γειτονιές συχνάζαμε.
Συν τω χρόνω, με την πρόοδο της τεχνολογίας, οι εταιρίες μπορούσαν να συλλέγουν περισσότερα στοιχεία, ιδιαίτερα χρήσιμα σε ασφαλιστικές και ιατρικές εταιρίες, χωρίς φυσικά να το παίρνουμε πρέφα. Με κατάλληλη επεξεργασία, μπορούσαν να παίρνουν αποφάσεις για τον κάθε χρήστη ξεχωριστά, κυρίως όμως για το εάν θα υπήρχε εμπορικό ενδιαφέρον ν’ ασχοληθούν μαζί του.
Μερικοί γουστάρουν την εξέλιξη αυτή ως «εξατομίκευση» και πιθανόν να κολακεύονται, θεωρώντας την αθώα και αστεία, στην πραγματικότητα όμως αυτό που συμβαίνει είναι πολύ πιο σημαντικό και με μεγάλο αντίκτυπο.
Η νομοθεσία στην Αμερική απαγορεύει στις εταιρίες να πουλούν τα προϊόντα τους σε διαφορετικές τιμές, ανάλογα με τις ιδιότητες του καταναλωτή. Ενώ στο πραγματικό εμπόριο, μπορεί να εμφανίζονται νομοταγείς, στο ηλεκτρονικό ξεσαλώνουν. Το χειρότερο που μπορεί να σού συμβεί είναι να σε αγνοήσουν παντελώς, αν θεωρήσουν ότι είσαι είτε μπατίρης, είτε σπάγκος. Για παράδειγμα, δεν θα σου προσφέρουν ποτέ δάνειο, και συνεπώς, ποτέ δεν θα πάρεις πρέφα ότι τέτοια πράγματα γίνονται σε άλλους.
Εδώ και μια δεκαετία, οι σελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου αλλάζουν συστηματικά τις τιμές βασισμένες σε πληροφορίες, όπως το ποιες σελίδες επισκέπτεσαι, πόση ώρα μένεις σ’ αυτές, ποια ώρα της ημέρας κάνεις τις τσάρκες σου, από πού μπαίνεις και πού προσγειώνεσαι. Η Google μάλιστα μόλις τον περασμένο Σεπτέμβρη κατοχύρωσε πατέντα για την αποτελεσματικότερη ανάλυση των προσωπικών πληροφοριών προς την κατεύθυνση της βέλτιστης τιμολόγησης. Για παράδειγμα, αν καταλάβει ότι ένας χρήστης ψοφάει για κάποιο βιβλίο, θα του το χρεώσει σε υψηλότερη τιμή, ενώ αντίθετα, μπορεί να κάνει και σκόντο αν υποψιαστεί ότι δεν τον πολυενδιαφέρει. Και το κυριότερο, ο χρήστης ποτέ δεν θα ψυλλιαστεί ότι η αυξομείωση της τιμής ενός προϊόντος προέρχεται όχι από την αυξομείωση της ζήτησης, αλλά από τα δικά του και μόνο ίχνη. Κι ούτε θα μάθει, πόσο το αγόρασε ο διπλανός του.
Παρόμοια αόρατα τείχη υψώνονται και στις πολιτικές μας ζωές, καθ΄ ότι το internet, σύμφωνα με την ανάλυση του προφίλ μας, μάς παρουσιάζει ένα κόσμο, τον οποίο το ίδιο έχει αποφασίσει ότι μας ενδιαφέρει. Το αποτέλεσμα είναι να μας σπρώχνει σε κοινότητες ομοίων, οι οποίες επιβεβαιώνουν και ενισχύουν αυτό που ήδη πιστεύουμε.
Η εξάπλωση λοιπόν της εξατομίκευσης δεν έχει και μεγάλη πλάκα τελικά. Προωθεί το διαχωρισμό και την απομόνωση.
Υ.Γ1. Το άρθρο είναι από το Scientific American
Υ.Γ2. Πάνω στην ώρα, στις 26 Φεβρουαρίου θ' ασχοληθεί με τη GOOGLE και η Κομισιόν, σχετικά με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων: Will Google face punishment?
Υ.Γ2. Πάνω στην ώρα, στις 26 Φεβρουαρίου θ' ασχοληθεί με τη GOOGLE και η Κομισιόν, σχετικά με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων: Will Google face punishment?
μόνο μία επιφύλαξη: Το Scientific American έχει πάψει εδώ και καιρό να είναι είτε το ένα είτε το άλλο. Εχει πουληθεί σε Γερμανούς. Προώθησε έντεχνα ΜΟΝΟ παραπληροφόρηση στο Ανθρωπογενές φαινόμενο του θερμοκηπίου, και 100% ΆΠΕ και Πράσινα Άλογα που δεν ξέρω πια ποιον εξυπηρετούν, αλλά απλοϊκά εξυπηρετούν όσους θέλουν φόρο άνθρακα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαφως και οι διαφημίσεις στο gmail ή στο φέησμπουκ έχουν σχέση με λέξεις που γραφεις, αλλά είναι μία "δωρεάν" υπηρεσία. Στον ιδιωτικό πάροχο email που μου κοστίζει χ τον μήνα, φυσικά και δεν υπάρχει διαφήμιση. Ούτε στο βλογκερ (εκτός εάν την επιτρέψεις)
Από αυτή την άποψη, το φέησμπουκ είναι η απόλυτη ψευδαίσθηση, αφού εάν το ξεχάσεις, θα έχεις ξεχάσει οτι ο "τοίχος" είναι δικό σου κατασκεύασμα.
Πέρα απο αυτό, εάν ποτέ η Μάϊκροσοφτ (ή όποιος σου δίνει το λειτουργικό, τα βρει με την γκουκγλ, τύφλα ναχει ο μεγάλος αδερφός. Σαφώς και το διαδίκτυο είναι ο Μεγάλος Αδερφός. Για την ώρα στις περισσότερες χώρες του Δυτικού Κόσμου είναι "ελεύθερος" σχεδόν αμφιδρομος. Σχεδόν. Αλλά εννοείται ότι μπορεί να γίνει όχι δύο ιντρενετ, αλλά 7 δις.
θαρρώ ότι, παραβιάζεις ανοιχτές θύρες αγαπητή cynical!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤίποτα στο ίντερνετ δεν είναι τσάμπα.
Ακόμα και εφαρμογές ή λειτουργικά συστήματα του ανοιχτού κώδικα που τώρα είναι δωρεάν ακολουθούνται από αντίστοιχες εφαρμογές επί πληρωμή.
Χαρακτηριστική περίπτωση το λειτουργικό για σέρβερ Red Hat που στις απαρχές του ήταν δωρεάν, με σκοπό να χτυπήσει το Windows Server τώρα είναι επί πληρωμή.
Φήμες λένε ότι η Canonical που διανέμει δωρεάν το Ubuntu Desktop και το Ubuntu Server με το τελευταίο να έχει επί πληρωμή την υποστήριξή του, θα το διαθέτει κι αυτό επί πληρωμή.
Επίσης δες τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή του Ubuntu στα λειτουργικά ανοιχτού κώδικα:
ΑπάντησηΔιαγραφήFedora Project
Τι γράφει πάνω δεξιά;
Που κατέληξε το OpenOffice; Μα στην Oracle!
Οι κοινότητες ελευθέρου λογισμικού αντιδρούν (γι' αυτό και στο Ubuntu υποστηρίζουν εδώ και λίγο καιρό το LibreOffice) αλλά το ζήτημα είναι, τι προσλαμβάνει και εν τέλει τι καταναλώνει ο πελάτης. Ο τελευταίος δεν είναι φοιτητής θετικών επιστημών που μαθαίνει και δουλεύει linux και τερματικό με γραμμή εντολών
Unfortunately, Mr. Fertik clearly doesn't know what he is talking about. Our online political lives are not being placed between blinders. On any political article I read, I find a mixture of conservative and liberal postings interspersed. This is true of Scientific American, Washington Post, New York Times, Huffington Post, and the National Review.
ΑπάντησηΔιαγραφήThe title and subtitle of this article is unfortunate. I agree to the details of the article but they are unrelated to the title. The targeting of consumers applies, in a good/bad way both for the rich and the poor.
I can only assume that the authors, or the editor, tried to push their political message and thought this was the most appropriate place, although it is not.
Πρακτικές οδηγίες για να φυλάτε τον κώλο σας στον απέραντο κόσμο του ίντερνετ:
ΑπάντησηΔιαγραφή- Μην χρησιμοποιείτε ΙΕ ή ακόμα χειρότερα τον Google Chrome. Ειδικά ο τελευταίος είναι ο μεγαλύτερος ρουφιάνος, λόγω της αρχιτεκτονικής του με τυράκι την "ελαφρότητά" του.
- Χρησιμοποιείτε τον Firefox με όσα plugins σας χρειάζονται και μόνο αυτά. Αλλιώς σέρνεται.
- Έχετε σαν στάνταρ επιλογή στον Firefox την εκκαθάριση ιστορικού, cookies, passwords κλπ κατά την έξοδο.
- Μην χρησιμοποιείτε έναν ενιαίο κωδικό πρόσβασης για όπου κάνετε login. Θα την πατήσετε άσχημα και θα ψάχνεστε.
(από προσωπική πείρα)
- Αποφύγετε το φατσοβιβλίο. Όπως είπε και ο αρχαιοπτέρυγας "ο τοίχος είναι δικό σας κατασκεύασμα".
- Προτιμάτε το τιτιβιστίρι για λινκ προς τις αναρτήσεις του μπλογκ σας, ή σε αλλες ενδιαφέρουσες αναρτήσεις. Μην παρασύρεστε σε σχόλια για τις κάθε είδους προτιμήσεις σας, γιατί όλες οι λέξεις (έστω και να μην έχουν οριστεί σαν χασταγκς ταγκάρονται απ' το twitter. Σ' έπιασαν πελάτη.
- Κατά το δυνατόν μην κάνετε login από ταμπλέτες και σμάρτφον. Αφ' ενός ο Dolphin Browser που έχει καλή συμπεριφορά στο android είναι μέγας ρουφιάνος και σε τρελαίνει στις διαφημίσεις, αφ' ετέρου το android στις κινητοταμπλέτες είναι ότι και τα windows στα πισί: Το πλέον διαδεδομένο λειτουργικό ανά την υφήλιο, όπερ και ευάλωτο σε επιθέσεις ή υποκλοπές.
- Στα μέηλ σας χρησιμοποιείτε τον Thunderbird καθότι έχει δυνατότητα κωδικοπίησης. Μην χρησιμοποιηθείτε το gmail ή το yahoo απ' το web mail παρά μόνο μεσω του Thunderbird
- Σαν τελευταίο όπλο στα πισιά σας χρησιμοποιείστε λειτουργικά ανοιχτού κώδικα (Ubuntu, Fedora, Madriva κλπ) Εκεί μπορείς να ενεργοποιήσεις δυνατότητες κωδικοποίησης αρχείων σου, ακόμα και του ή των δίσκων σας.
Γενικά να είστε ψαγμένοι.
Επίσης, σήμερα το απόγευμα περιμένω να έρθει ο μάστορας για να αλλάξω τέντες. Σκέφτομαι να εξαφανίσω αντικείμενα όπως laptop κτλ από το σαλόνι για να μην τα δει και μας χρεώσει παραπάνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήWelcome to the world.
Πολύ καλό. Μπαίνουμε σε νέα εποχή ηλεκτρονικού απομονωτισμού και έγκαιρa επισημαίνεις ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα στην γέννησή του
ΑπάντησηΔιαγραφήmarkos
παιδια,
ΑπάντησηΔιαγραφήαγχωθηκα!
Εγώ, πάλι σας ευχαριστώ και το προωθώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΜ.Π.
Δυο αρκετά χρήσιμα πρόσθετα στον firefox που βοηθούν σημαντικά στην ιδιωτικότητα είναι το DoNotTrackMe (DNTme) και HTTPSEverywere. Νομίζω αξίζουν την εγκατάστασή τους
ΑπάντησηΔιαγραφή