Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2010

Εκπαίδευση και Έρευνα στο Σύγχρονο Ισλάμ




Και τα δυο, είδηση και συνέντευξη, μού ήρθαν απανωτά, το ένα μετά τ' άλλο. Πρώτα στις 12 Ιανουαρίου, η είδηση για την περίεργη δολοφονία έξω από το σπίτι του από εκρηκτικό μηχανισμό, του Masoud Alimohammadi καθηγητή φυσικής υψηλών ενεργειών στο πανεπιστήμιο της Τεχεράνης, και στο κατόπι, την επομένη, η συνέντευξη στο περιοδικό New Scientist, του Jim Al-Khalili, του ιρακινής καταγωγής καθηγητή πυρηνικής φυσικής στο πανεπιστήμιο του Surrey στην Αγγλία. Παρεμπιπτόντως ο Al-Khalili είναι αρκετά γνωστός στην Ελλάδα, μιας και δυο του βιβλία με τίτλους «Κβαντικά Παράδοξα» και «Σκουληκότρυπες, Μαύρες Τρύπες και Χρονομηχανές» κυκλοφορούν μεταφρασμένα από τις εκδόσεις «Τραυλός».


Από την είδηση της δολοφονίας του Ιρανού καθηγητή, για την οποία κανείς δεν ανέλαβε ακόμα την ευθύνη, αν και η Τεχεράνη κατηγορεί ευθέως τους γνωστούς υπόπτους CIA και Mossad, και από τη συνέντευξη του Ιρακινού ομολόγου του για τη συμβολή των Αράβων στις επιστήμες, συνειδητοποίησα ότι σήμερα το Ισλάμ, ακόμα και το πλέον αφορισμένο του κομμάτι, πέρα από οτιδήποτε άλλο κάνει και επιστήμη. Και μάλιστα καλή.


Έτσι είπα να κάνω μια βόλτα στην περιοχή για να δω τι καλούδια θα μπορέσω να συλλέξω.



Καμιά δυσκολία. Το πλέον φιλόδοξο και αδιανοήτως ασύλληπτο στη σύλληψη και την προικοδότησή του παραμένει το KAUST, το King Abdullah University of Science and Technology στη Σαουδική Αραβία. Ιδρύθηκε πρόσφατα σε μια περιοχή 36,000 στρεμμάτων, 80 χιλιόμετρα βορείως της Τζέντα στην Ερυθρά θάλασσα με ένα προϋπολογισμό πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει στην έρευνα διεθνώς σε πολλούς και διάφορους, πέρα από τα πετρέλαια, τομείς και με τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήριά του, τους ταχύτερους στον κόσμο υπολογιστές του και την αστείρευτη δυνατότητα προσέλκυσης του καλύτερου επιστημονικού δυναμικού παγκοσμίως, δεν μπορεί παρά να το πετύχει. Είναι δε το πρώτο πανεπιστήμιο στην περιοχή όπου τα δυο φύλα μπορούν να συμβιώνουν στις τάξεις, αλλά προς το παρόν όχι και στους κοιτώνες(!). Μια ματιά στις ερευνητικές του κατευθύνσεις σε τομείς όπως ενέργεια, βιοτεχνολογία, βιοεπιστήμες, υλικά, πληροφορική και μαθηματικά, θα σας πείσει για τους σκοπούς του και γιατί όχι να σας προσελκύσει, μια και τα χρήματα και οι ανέσεις δεν φαίνεται να του λείπουν.



Λίγο παρακάτω, βρίσκεται το εξ ίσου φιλόδοξο Qatar Foundation. Κομμάτι μικρότερο αυτό, μόλις στα 14,000 στρέμματα, πέρα από την εκπαίδευση και έρευνα στοχεύει και στην κοινωνική συνοχή και ανάπτυξη όλης της περιοχής. Απ’ τη ματιά που έριξα στα προγράμματά του αποτελεί αντιπρόσωπο αμερικανικών πανεπιστημίων, αλλά με υποδομές που καμιά σχέση δεν έχουν με τα δικά μας αντίστοιχα κολέγια franchise.



Και τελευταία θαναφερθώ στο Royan Institute for Reproductive Biomedicine, Stem Cell Biology and Technology, της Τεχεράνης, ένα από τα παγκοσμίως πρωτοπόρα ερευνητικά κέντρα στην τεχνολογία βλαστοκυττάρων και αναγεννητικής (regenerative) ιατρικής, όπως άλλωστε το ομολογεί και το ίδιο το CNN.


Σίγουρα, τα προηγούμενα δεν είναι τα μοναδικά και ακόμα πιο σίγουρο, το Ισλάμ δεν είναι μόνο αυτό που μάς παρουσιάζουν κατά κόρον τα ΜΜΕ. Αν ανοίξουμε τα μάτια μας, έχουμε ακόμα πολλά να δούμε και να απορήσουμε.


24 σχόλια:

  1. Φαίνεται λοιπόν ότι η σπορά του Πέρση Αβικέννα και του Άραβα Αβερρόη δεν πήγε χαμένη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναί! παραδείγματος χάριν κάπου 250 είναι τα Πανεπιστήμια που λειτουργούν σήμερα στην Περσία (!), οι φοιτήτριες φαίνεται να είναι ελαφρά περισσότερες από τους φοιτητές ... κάτι μας λένε λάθος !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. οι ΔΉΘΕΝ τριτοκοσμικοί του Ισλάμ έχουν πανεπιστημιάρες, ενώ εμείς στην Ελλάδα κολέγια του...να μην το πω...

    Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δει κάποιος την ιστορία του ισλάμ και των Αράβων οι οποίοι είχαν αναπτύξει κατά τον Μεσαίωνα πολύ δυναμικό πολιτισμό και ερευνητική κουλτούρα την ίδια ώρα που οι Ευρωπαίοι κυνηγούσαν μάγισσες. Μάλιστα οφείλουμε μεγάλο μέρος της επιστήμης μας σε μεταφράσεις αρχαίων κειμένων από τους Άραβες.

    Η σημερινή λογική που θεωρεί το Ισλάμ σχεδόν αυτονόητα κακό, είναι τουλάχιστον ανιστόρητη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι Άραβες καταστράφηκαν από την θρησκεία τους. Έχουν αναδείξει κατά το παρελθόν μεγάλους επιστήμονες, κυρίως μαθηματικούς. Η λέξη άλγεβρα π.χ. έχει αραβική ρίζα. Έχουν την κουλτούρα να επανακάμψουν. Αρκεί να αποτινάξουν τους μουλάδες από πανω τους.

    Ακριβώς αυτό που λες για το Ισλάμ, ισχύει και για την Δύση. Η Δύση δηλαδή, δεν είναι μόνο αυτό που παρουσιάζεται κατά κόρον από κάποιους μπλόγκερς, αλλά και πάρα πολλά άλλα, απείρως θετικά πράγματα. Ετσι δεν είναι;

    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. αποδειξη οτι καθε αλλο παρα ο φιλελευθερισμος ειναι η αποκλειστικη προυποθεση της τεχνολογιας και της επιστημης. καλημερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτά να τα βλέπουμε εμείς εδώ στην Ελλάδα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σωστο Αλεξανδρε οτι οι Αραβεs καταστραφηκαν απο το Ισλαμ,οπωs οι Πατριδα μαs και κατ'επεκταση η Δυση κατεστραφηκε απο τον χριστιανισμο.
    ΑΔΥΝΑΜΟΣ ΚΑΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και πάνω που ήμουν έτοιμος να στείλω βιογραφικό στην Σαουδική Αραβία και να γίνω τουλάχιστον Reader (αν όχι Head Professor) μου λες ότι έχει ξεχωριστούς κοιτώνες για άντρες και γυναίκες και έρχεται στο μυαλό μου η εικονα με τα κουνελάκια του Playboy χτες στην Picaadilly και αποφασίζω να μείνω Λονδινάκι!

    Σοβαρά πάντως για Σαουδαραβες δεν γνωρίζω πολλά, αλλά έχω δουλέψει με Ιρανούς και έχουν εξαιρετική εκπαίδευση ιδιως στα μαθηματικά. Ως μηχανικοί είναι πολύ καλοί και συνεργάσιμοι αν και (εσφαλμενα) θεωρούν ότι είναι οι καλύτεροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ΑΔΥΝΑΜΟΣ ΚΑΚΟΣ

    Πιστεύεις πραγματικά ότι η πατρίδα μας ανήκει στη Δύση; Έτσι θέλουμε να πιστεύουμε, είναι όμως έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ααααχαχαχαχα!
    Μα καλά, τώρα το κατάλαβες πως ο δυτικός κόσμος κάνει προπαγάνδα για το Ισλάμ;

    Όπως και εμείς έτσι και αυτοί έχουν τα καλά τους και τα κακά τους. Ίσως όντως έχουν πολύ μεγαλύτερες ανισότητες απ' ότι η δύση, αν και τις έχουν και τις βιώνουν μάλλον με διαφορετικό τρόπο, λόγω και διαφορετικών αντιλήψεων, εξ ου και μας φαίνονται "ακραίες", αλλά δεν είναι οι υπανάπτυκτοι που πρέπει να εκπολιτιστούν!

    Απλά η δύση υιοθετεί και αυτή τη νοοτροπία της διάδοσης της αλήθειας της δια πυρός και σιδήρου, χωρίς να το διαλαλεί!

    Ε-μα!
    (Μα τις χίλιες γκαμήλες)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλημερα σε όλους,

    Ολοι λιγο πολυ γνωριζουμε για τη συνεισφορα των αραβων στη διατηρηση των αρχαιων ελληνικων κειμενων, στη μεταφραση τους στα αραβικα και τη διαδοση τους μετα, μεσω ισπανιας στην Ευρωπη. Οπως και τις μεγαλες φιγουρες του Αβικενα (φωτο) και του Αβερροη. Γνωριζουμε οτι η αλγεβρα ειναι αραβικη επινοηση, αλλα ολα αυτα εχουν επισκιασθει απο το ισλαμ και την αντιειστημονικότητα του. Οπως αλλωστε συμβαινει και με ολες τις θρησκειες οταν αισθανονται οτι πρεπει να υπερασπισουν τα πρωτεια τους.

    Καποιοι απο μας ετυχε να ειχαμε συμφοιτητες ή συνεργατες απο αραβικες χωρες, κοριτσια και αγορια, σε καιρους προτού αρχισει η υστερια με τους μουσουλμανους και φυσικα προτού οι ιδιοι αρχισουν να διεκδικουν εντονα την δικη τους ταυτοτητα και να οχυρωνονται πισω απο το κοράνι. Οχι ολοι φυσικα.

    Με το ποστ αυτο ηθελα απλως να ανοιξω μια χαραμαδα στην επιστημονικη ζωη του συγχρονου ισλαμ. Αργοτερα ισως στην κοινωνικη και πολιτιστικη του ζωη, ωστε να παψουμε να ειμαστε κολλημενοι μονο στην πολιτικη κατασταση που επικρατει εκει. Τα γεγονοτα της τεχερανης φερνουν στην επιφανεια τις διεργασιες στην ιδιοτυπη και πολυ ενδιαφερουσα αυτη κοινωνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αλεξανδρε,

    θα ηθελα να σου επισημανω οτι η αντιθεση στον νεοφιλελευθερισμο, στις οικονομικες του πρακτικες και την ιδεολογια του δεν συνιστα αντιθεση στη Δυση. Αλλο το ενα , αλλο το αλλο.

    Και ο Μαρξ και ο Λενιν και ο Χιτλερ και ο οποιοςδηποτε αλλος, στο δυτικο παραδειγμα ανηκουν. Οπως και ο Διαφωτισμος και ο Ρομαντισμος. Η Δυση δεν ειναι ενα ενιαιο πραγμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλησπέρα Cynical,

    πραγματικά ενδιαφέροντα όλα αυτά που αναφέρονται στην ανάρτησή σου. Δυστυχώς μία κοινωνία δεν αλλάζει μόνο επειδή προοδεύουν οι τομείς της τεχνολογίας και της φυσικής επιστήμης, αλλά κυρίως επειδή εκσυγχρονίζεται η νομοθεσία της και οι πολιτικές διαδικασίες-- στην περίπτωση του Ισλάμ όλοι ξέρουμε ότι λόγω της επιβολής του θρησκευτικού νόμου αυτό είναι ανέφικτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλησπέρα Εϋα,

    σίγουρα οχι, αλλά να, όταν οι γυναίκες μορφώνονται τότε αυξανονται οι πιθανοτητες ν΄αλλαξουν και οι κοινωνιες που ζουν. Στις τεχνικες και θετικες επιστημες απο την αλλη, οι μουλαδες δεν εχουν και πολυ μεγαλη επιρροη.

    Τα συγκεκριμενα ινστιτουτα τα ανεφερα για να δειξω οτι ο κοινωνικος τους οπισθοδρομισμος δεν συνεπαγεται και επιστημονικο.

    Στις ισλαμικες χωρες οι γυναικες σπουδαζουν. Και κανουν ολων των ειδων τα επαγγελματα, με εξαιρεση την Σαουδικη Αραβια και ισως αλλες χωρες. Τωρα μου μπηκε στο μυαλο να ψαξω και να βρω ποσοστα και ανα επαγγελμα κατανομη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Στο Ισλάμ οι αντιθέσεις του σύγχρονου κόσμου είναι απίστευτες. Η μπούργκα με την κβαντική έρευνα συνυπάρχουν όπως ο μεσαίωνας με τα χρηματιστήρια.

    Αλήθεια ερευνά κανείς το γιατί; Τι είναι αυτό που θέλει να διατηρεί ταυτόχρονα μια μεσαιωνική φεουδαρχική πολιτική εξουσία για το λαό επιφυλάσσοντας για την άρχουσα τάξη άκρως κοσμοπολίτική καπιταλιστική λειτουργία;

    Αν το βρούμε αυτό, είναι εύκολο να δούμε πως ανθίζουν οι επιστήμες σε φεουδαρχικό περίγυρο. Καιρός για ξανα-μελέτη του μαρξισμού σαν μηχανισμού για την ανάλυση των σύγχρονων αντιθέσεων του κόσμου. Αλλιώς θα βολοδέρνουμε σε υποκειμενικές και ετσιθελικές αναλύσεις εκτατικού χαρακτήρα για τα αίτια και τα αιτιατά.

    Θα μου πείτε, ανέλυσε κανείς την επί 150 χρόνια συνύπαρξης φεουδαρχίας και καπιταλισμού στην Ιαπωνία και επί 30 χρόνια του ιδίου φαινομένου στη Κίνα;

    Ξέρετε το κέρδος δεν έχει ούτε ιδεολογική ούτε θρησκευτική ούτε κοινωνική μυρωδιά αρκεί να βγαίνει. Και όταν είναι βουτηγμένο στο αίμα έχει τη κολυμβήθρα του Σιλωάμ που λέγεται ταξικοπολιτική-θρησκευτική εξουσία και νομοθεσία που το εξαγνίζει. Ύστερα από αυτό μπορούν να κάνουν πανεπιστήμια πάνω στη Σαρία.

    Φυσικά το Ισλάμ έχει και την προοδευτική τάξη του που δεν είναι οι ισλαμιστές κεφαλαιοκράτες που έχουν τις καταθέσεις τους στην Ελβετία και παίζουν παγκόσμια χρηματιστηριακά παιχνίδια. Ούτε οι Αγιατολαχ είναι. Και έχουν δώσει πολλά στις επιστήμες και τα γράμματα. Μόνο οι ρατσιστές κάθε είδους δεν το αναγνωρίζουν αυτό. Αυτό είναι άλλη μια αντίθεση στον κόσμο του Ισλάμ. Πώς να το λύσουμε;

    Άκουγα στο Σκάι ξημερώματα 17/1 την χειμαρρώδη αφήγηση μια επιστημόνισσας Ιρανής που σπούδασε στην Ελλάδα, μέλος μιας ένωσης σωτηρίας του πολιτισμού και της γλώσσας των Κούρδων… Το καθεστώς των Αγιατολαχ εξόντωσε όλη την ένωση και όλη την οικογένειά της που ήταν στελέχη του Τουντέχ (ΚΚΙρ) άνθρωποι των τεχνών και των γραμμάτων και μόνη αυτή πρόλαβε και δραπέτευσε…

    Αντιφάσεις, αντιθέσεις και αλλοίμονο στη πρόοδο….

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Η αλήθεια είναι ότι τα μονοκομματικά κράτη έχουν κάθε ευχαίρια να επενδύσουν σοβαρά στην παιδεία. Στα άλλα κράτη (δε λέω βέβαια δημοκρατικά) οι επενδύσεις χάνονται κάπου στο δρομο των κομματικών επιταγών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Στεργιο,

    ενα γρηγορο τρεξιμο στο ιντερνετ μου εδειξε οτι οι γυναικες ακομα και στις πιο ακραιες μουσουλμανικες χωρες σπουδαζουν. Αποτελουν το 60% των φοιτητων στο Ιραν και το 58% στη Σαουδικη Αραβια.

    Αυτο που θελω να πω ειναι οτι αν ξεκολλησουμε απο τη μπουρκα, ισως μπορεσουμε να δουμε τις αληθινες διεργασιες.
    Οι δυτικοι εχουμε κολλησει σε αυτη σαν το μοναδικο μετρο κοινωνικης αναπτυξης. Μας ενοχλει αφανταστα και μας μπαινει στα ματια σαν κουρτινα.

    Ξεχναμε οτι εν πολλοις η μπουρκα μπορει να ειναι και επιλογη των γυναικων, με την οποια θελουν να υπερασπιστουν την μουσουλμανικη τους ταυτοτητα, προς τα εξω.

    Πιστευω οτι τις αντιφασεις τις βαζουμε εμεις οι δυτικοι επειδη θελουμε να αναλυουμε το κομματι αυτο του κοσμου με δικες μας εννοιολογικες κατηγοριες. Γιαυτο δεν θα το καταλαβουμε και παντα θα μας ενοχλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Που λες Δημο,

    ας γινονταν βρε παιδι μου επενδυσεις και ας χανοναταν οι μισες. Αλλα ουτε τετοιες δεν γινονται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Με αυτή τη λογική περί εθελοντικής μπούρκας δικαιολογούμε ακόμα και την εθελοντική δουλεία! Άλλο το δικαίωμα στο ντύσιμο και άλλο το δικαίωμα στη κριτική. Υποστηρίζω το δικαίωμα στο ντύσιμο και είμαι σκληρός εχθρός του ντυσίματος που σηματοδοτεί εκμετάλλευση και μειωτική διάκριση. Όπως υποστηρίζω το δικαίωμα στη θρησκεία αλλά είμαι σκληρός πολέμιος κάθε θρησκείας.

    Δεν κατανόησες ότι η κριτική ήταν κοινωνιολογική όχι «δυτική». Αλλοίμονο αν δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα φεουδαρχικά κατάλοιπα σε μια κοινωνία, τότε δεν έχουμε κρίση για τη πρόοδο. Και αυτό δεν είναι υποκειμενικό. Αλλοίμονο τώρα αν τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι υποκειμενική υπόθεση όπως η «αλήθεια» της Δημιουργίας που θέλουν να επιβάλουν οι θρησκόληπτοι των ΗΠΑ.

    Ανέφερα και την Ιαπωνία για φεουδαρχισμό δεν το πρόσεξες. Κατάλοιπα έχουν και η Γερμανία και η Ρωσία.

    Το θέμα είναι ότι σήμερα συμπλέκονται καθυστερημένα κοινωνικά συστήματα με τον καπιταλισμό που είναι και αυτός πλέον αντιδραστικός και φτιάχνουν έναν αχταρμά άκρως αντιδραστικό που όμως αποφέρει κέρδη στις τοπικές οικονομικές ολιγαρχίες και στις πολυεθνικές ταυτόχρονα, παρά το ότι ενίοτε συγκρούονται.

    Δεν αμφιβάλλω ότι πηγαίνουν στο σχολείο πλέον οι περισσότερες γυναίκες στο Ισλάμ. Το Ισλάμ δεν είναι τόσο αντιδραστικό όσο το λένε. Αντιδραστικές είναι κάποιες σέχτες του και το ιερατείο του που ποδηγετεί κάθε εξέλιξη. Αυτό κάπου συμφέρει τις εξουσίες κάπου όμως βλέπουν και αυτές το μεγάλο κόστος της καθυστέρησης. Μα και στην Ιαπωνία είχαμε τα ίδια και οι γυναίκες και οι άντρες τελικά υπερ-μορφώθηκαν αλλά σε μεγάλο βαθμό οι φεουδαρχικές σχέσεις παρέμειναν – μεγάλη επιτυχία της άρχουσας τάξης της Ιαπωνίας. Δεν αποκλείεται τίποτα και στο Ισλάμ όσο κυριαρχεί ο καπιταλισμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Στεργιο,

    το προβλημα μου δεν ειναι να ασκησω κριτικη σε ενα τροπο ζωης που δεν συναδει με τα δικα μου κριτηρια, αλλα το να κατανοησω αν αυτη η κριτικη θα εχει κανενα νοημα σε αυτους τους οποιους κρινω.

    Διοτι προκειται περι διαφορετικων κριτηριων. Ειναι ευκολο να κρινουμε εν ονοματι της ελευθεριας οπως την αντιλαμβανομαστε στη Δυση. Αλλα τι γινεται αν σε αλλη κοινωνια αυτο δεν αποτελει και πρωτευουσα αξια;

    Με απασχολει αρκετα το θεμα της μαντηλας. Και τουτο διοτι ερμηνευεται διαφορετικα αναλογα με το που στεκεσαι. Και δεν μπορω να την καταδικασω, εφ όσον γνωριζω οτι πολλες μουσουλμανες, που ολο και πληθαινουν, απαιτουν να τη φορουν. Και αισθανονται οτι τους στερουμε αυτη την ελευθερια αν τους τη στερήσουμε. Σε αυτες τις περιπτωσεις, καθυστερηση, προοδος, αντιδραση χρειαζονται επαναξιολογηση οταν μιλαμε για αλλου τυπου κοινωνιες. Ειναι οι δυτικες μας ευκολιες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. a salamu aleikum a rahmatullahi wa barakatuh...timia prospa8eia na pesoun kapoia apo ta taboo gia ton Islamiko kosmo alla den arkei...lypamai pou krinete to Islam san to xristianismo enw sthn ousia agnoeite kai thn 8rhskeytikh kai thn mystikistikh diastash tou Islam..Apla exw na pw oti to Islam aneptykse ton politismo pou aneptykse kata ton mesaiwna epeidh den htan 8rhskeia vasismenh sthn ennoia tou 8aymatos ws kati pou ypervainei th fysikh taksi,alla to 8ayma gia to Islam einai h fysikh taksh ka8eayth..Telospantwn epeidh variemai na ekshgw ta panta apo to mhden se "dikhgorous tou diavolou"kai se stelexh tou viosysthmatos pou koyvaloyn ton dytiko "politismo" ka8ws kai enan episthmonikistiko/ekseliktistiko/or8ologistiko/aimatovammeno kosmiko fontamentalismo sto DNA tous,apla 8a pw mhn ekfrazete gnwmh gia pragmata poy paradexteite to epitelous den einai ntroph agnoeite pantelws,(vare8hkame na milate gia emas xwris emas)kai na mhn kanete politismiko imperialismo psaxnontas na vreite pantou thn dysh h thn ellada xrhsimopiwntas thn klise dyalistikh shmeiologia tou "kakou" kai tou "kalou"(8eokratia,skotadismos-gia otidhpote den filtraretai mesa apo tis mhtres in-put,out-put twn kerdofwrwn anaptyksiakwn diadikasiwn ths eley8erhs agoras- h "an8rwpina dikaiwmanta'' "dhmokratia" "xeirafethsh" kai loipa afhrhmena shmainonta viopolitikhs fyshs..xairomai pantws pou ligoi ellhnes kseroun kapoious apo tous megalous 8eologous/filosofous/giatrous/astronomous/ma8hmatikous fysikous mas.. nai oi an8rwpoi aytoi eixan pragmatikh kai synolikh gnwsh oxi monodiastata ylistikh oute katakermatismenh metamonterna hmimorfwsh..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Το ερώτημα δεν είναι αν μπορεί να υπάρξει υψηλή τεχνολογία στις αραβικές και άλλες ισλαμικές χώρες. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να καλλιεργηθεί ελεύ8ερη σκέψη. Μπορούν να τεθούν και να επιχειρηθεί να απαντηθούν φιλοσοφικά ερωτήματα με τρόπο αυτόνομο σε σχέση με το Ισλάμ; Μπορεί να καλλιεργηθεί τεχνη και λογοτεχνία με τρόπο αυτόνομο σε σχέση με το Ισλάμ;

    Η θεωρία ότι η Δύση γνώρισε τον Αριστοτέλη και την αρχαία ελληνική σκέψη μεσω του Ισλάμ είναι σε μεγάλο βαθμό προϊόν παρανοήσεων και έχει καταντήσει μία κοινοτυπία που ανατροφοδοτείται (και ελέω διαδικτύου πλέον). Θα πρότεινα να αγοράσετε και να διαβάσετε το βιβλίο του Συλβαίν Γκουγκενέμ, "Ο Αριστοτέλης στο Μον-Σαιν-Μισέλ. Οι ελληνικές ρίζες της χριστιανικής Ευρώπης", εκδ. Ολκός (σε πολύ καλή ελληνική μετάφραση).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Mαρκο Τ.

    Η τυπικη λογικη και οι κανονες της ορθολογικης σκεψης καλλιεργηθηκαν κατα κυριο λογο στη Δυση. Με τη λιγη τριβη που ειχα με ανθρωπους απο χωρες που δεν ειχαν περασει απο διαφωτισμο και δεν ειχαν παρει δυτικη εκπαιδευση, μου εκανε εντυπωση ο τροπος που δομουσαν ενα συλλογισμο.

    Η επιστημονικη σκεψη προυποθετει σφιχτη λογικη, και εικαζω οτι αυτος ήταν ενας λογος που οι σκληρες επιστημες δεν καλλιεργηθηκαν σε τετοιο βαθμο αλλου, εκτος δυσης.

    Η ιδρυση τετοιων υψηλης "ανταγωνιστικοτητας" πανεπιστημιων και ινστιτουτων στον σκληρο πυρηνα των ισλαμικων χωρων σημαινει οτι οι εν λόγω κοινωνιες μετασχηματιζονται βαθυτερα απ' οσο θελουμε να πιστευουμε.

    Τιποτε παραπάνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!