Κυριακή 14 Μαρτίου 2010

Θρησκευτική Πίστη και Μόρφωση


Αν νομίζετε ότι με το που πήγατε στο πανεπιστήμιο και με το που πήρατε, στην πραγματικότητα ερμο-πήρατε, το ερμο-πτυχίο σας, ταυτόχρονα αυξάνετε και τις πιθανότητες να καταντήσετε άθεοι, πλάνην οικτράν πλανάσθε. Και τούτο διότι το αξίωμα που μάς κληροδότησε ο Διαφωτισμός, σύμφωνα με το οποίο «όπου έρχεται η Μόρφωση, ο Θεός αποσύρεται», αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, δηλαδή εκ της στατιστικής, ψευδές και παραπλανητικό.


Αν και σε μια δημοσκόπηση του World’s Value Survey το 2005, βρέθηκε να υπάρχει μια ελαφριά, τόσο ελαφριά, όσο η πρωινή αύρα, θετική συσχέτιση ανάμεσα στην έλλειψη πίστης και στο επίπεδο μόρφωσης, εν τούτοις η συσχέτιση αυτή άλλαζε πρόσημο όταν επρόκειτο για το βαθμό αθεΐας κατόχων πανεπιστημιακών τίτλων, σε ποσοστό14.8%, έναντι 17.2% μεταξύ αυτών που είχαν περατώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αν και οι διαφορές αυτές είναι όντως μικρές για να θορυβήσουν τους σκεπτικιστές, το ακόλουθο εύρημα είναι σίγουρο ότι θα σηκώσει την τρίχα τους ορθή από έκπληξη και φρίκη: ανάμεσα σε αυτούς που είχαν τελειώσει μόνο τη βασική εκπαίδευση υπήρχε ένα ποσοστό γύρω στο 30% που πίστευαν στην τηλεπάθεια, ενώ μεταξύ των αποφοίτων πανεπιστημίου το ποσοστό αυτό σκαρφάλωνε στο 52%, δηλαδή σχεδόν διπλασιαζόταν!


Κι αν λάβουμε υπ’ όψιν μας τη γενική τάση που λέει ότι οι κοινωνικοί επιστήμονες συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πλέον άθεους μέσα στο επιστημονικό σινάφι, αντιλαμβάνεστε ότι η ζυγαριά της πίστης αρχίζει να γέρνει επικίνδυνα προς τη μεριά των θετικών επιστημόνων, δηλαδή προς τη μεριά εκείνη απ’ όπου θα περιμέναμε να πρυτανεύει η λογική παρά η προκατάληψη! Μην βιαστείτε να απορρίψετε τα στατιστικά ευρήματα. Η δική μου εμπειρία από το χώρο αυτό ομολογώ ότι βρίσκεται σε αγαστή συμφωνία με τη στατιστική.


Θέλετε και πιο φρέσκα αποτελέσματα; Από τη Βρετανία αυτή τη φορά και από τοBritish Social Attitudes Survey. Έρευνα που διεξήχθη το 2008 έδειξε με αναμφίβολο τρόπο ότι ο συσχετισμός μεταξύ πίστης και μόρφωσης είναι και παρά είναι θετικός. Παράξενο στ’ αλήθεια αποτέλεσμα. Αν δεν θέλουμε να πειράξουμε και ν’ αμφισβητήσουμε την ποιότητα ης εκπαίδευσης και το τι σκατά τέλος πάντων διδασκόμαστε στα σχολεία, και δεν μιλάμε φυσικά για Ελλάδα, παρά για πιο αξιοσέβαστες χώρες, τότε μπορούμε ν’ αρχίσουμε να εφευρίσκουμε διαφόρων ειδών θεωρίες, ή ν’ αμφισβητούμε μεθοδολογίες και τα νευροφυσιολογικά (τρομάρα τους!) αποτελέσματα για δήθεν εντυπωμένα (hard wired), λόγω φυσικής επιλογής, κυκλώματα πίστης στον εγκέφαλο και άλλα συναφή ευτράπελα.


Προς το παρόν το θέμα τελεί υπό διερεύνηση. Αν μη τι άλλο, οι επικρατούσες απόψεις λένε ότι οι μορφωμένοι λόγω μεγαλύτερης γενικώς αυτοπεποίθησης μπορούν να σταθούν ευκολότερα στην κοινωνία και να υπερασπιστούν δημόσια τις πεποιθήσεις τους, είτε θεϊστικές είναι αυτές είτε αθεϊστικές. Όπως επίσης και ότι, οι ίδιοι, λόγω μόρφωσης και πάλι και συνεπαγόμενου μεγαλύτερου κοινωνικού κύρους, μπορούν ν’ ασκήσουν μεγαλύτερη επιρροή, είτε προς τη μια είτε προς την άλλη κατεύθυνση.


Άρα δεν είναι, απ’ ότι φαίνεται η μόρφωση αυτή καθ’ αυτή που καθορίζει τη θρησκευτική πίστη, αλλά τα οικογενειακά και τα πολιτισμικά θεϊστικά περιβάλλοντα, τα οποία και διευκολύνονται στην εξάπλωσή τους μέσα από τους πιο μορφωμένους εκπροσώπους τους. Δηλαδή, αυτό που λίγο ως πολύ μάς λένε είναι ότι η θρησκευτικότητα θα αυξάνει με το βαθμό εκπαίδευσης, υπό την προυπόθεση ότι όλοι οι άλλοι παράγοντες που μπορεί να στρέφουν τον άνθρωπο από τα γήινα στα εξωγήινα παραμένουν σταθεροί! Φυσικά το ζήτημα είναι εντελώς ανοιχτό σε ερμηνείες. Η χαρά δηλαδή του κοινωνιολόγου!


Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι περισσότερες είναι οι μελέτες που διερευνούν το συσχετισμό μεταξύ θρησκευτικότητας και ευφυΐας. Επειδή είμαι αντίθετη στο όλο concept των IQ tests, δεν σκοπεύω ν’ ασχοληθώ με το κομμάτι αυτό της έρευνας, κι έτσι θα μείνετε με την αγωνία!




30 σχόλια:

  1. την καλησπέρα μου
    και αντί για απάντηση/σχολιασμό
    προτείνω την ανάρτηση

    Ψυχ-αναλύοντας την εθνική μας μιζέρια

    από την αριστερή στρουθοκάμηλο

    http://aristeristrouthokamilos.blogspot.com/2010/03/blog-post_14.html

    υγ. δυστυχία μου είναι το ότι
    συμφωνώ με τα αποτελέσματα της έρευνας και διαφωνώ πλήρως με τις απόψεις του ψυχιάτρου Ματθαίου Γιωσαφάτ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1)Στη (δυτική κοινωνια) δεν υπάρχει αυτο που ηταν η βαση του Διαφωτισμου: Η διακριση ενός λεπτου στρωματος μορφωμενων και του..αμρφωτου λαου..

    2) στις Δυτικές κοινωνιες(τουλαχιστον) σημερα ενα πολύ μεγαλο στρωμα πληθυμσου ειναι Ειδικοι σε κατι
    3) Ομως μεγαλώνει τρομακτικά η αποσταση αναεσα στις επιστημες και τις ειδικευσεις
    4) Αυτο αναποφευκτα δημιουργει ενα Ελλειμα Νοηματος
    - το οποιο καλύπτει οπως οπως η Κιτς Ημιμορφωση - παραψυχολογια , παραθρησκειες , νιου αιτζ κινηματα , στροφή στην .'' θρησκευτικότητα '' που ομως παραμενει κατιΡιζικά διαφορετικό ως προς την δομή απο την παλια θρησκευτικότητα
    Τωρα ειναι μια επιλογή
    τοτε ηταν κατι σχεδόν Φυσικο και αυτονόητο
    Τωρα ερχεται εκ των υστερων .. Τοτε ερχοταν εκ των Προτερων
    Τωρα γινεται εμμονήη και Ψυχαναγκασμός η Ιδεολογια
    Τοτε ηταν ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. H θεωρία της απροσδιοριστίας by Cynical!

    YΓ: Το τσίμπησες πάλι το σαλονάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καλημέρα και καλή εβδομάδα
    ΠΙΣΤΕΥΩ ΕΙΣ ΕΝΑ ΘΕΟΝ...
    κλπ κλπ κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. η αμφισβήτηση της παράδοσης παίρνει τη μορφή της αμφισβήτησης των θεωριών και των ιδεολογιών.

    Η νιου έιτζ θρησκευτικότητα συντονίζεται αρμονικά με τις διαφημίσεις του τζόνυ γουόκερ: άνθρωπος μόνος περπατεί και γύρω ο κόσμος είναι μικρός: ο άνθρωπος τεράστιος, η δύναμη μόνο στον εαυτό του.

    Αμφισβήτησε τις παραδόσεις των μεγάλων ιδεολογιών, μόνο εσύ μπορείς να αλλάξεις, σου λένε.

    Δεν υπάρχει κοινωνία να επενδύσεις. Υπάρχει μόνο ο εαυτός με τις ανεξάντλητες δυνατότητές του.

    Έτσι το αίτημα της αμφισβήτησης συνεχίζει να παραμένει ζωντανό.

    Η "επιστροφή" στην θρησκευτικότητα έχει να κάνει με όλο αυτό το ρεύμα αμφισβήτησης. Θα κοιτάξω μέσα βαθιά στον εαυτό μου να βρω τον θεό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γεια σου BBimbo,

    περασα απ' εκει και αφησα τον ...οβολόν μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καλημερα de Profundis!,

    Να σε φυλαει και ο χριστος και η παναγια και ολα τα τεγματα των αγγέλων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημερα Νοσφεράτε,

    οι Διαφωτιστες, (όσοι κι αν ηταν αυτοί), σαν Ταλιμπάν του ορθού λόγου, πίστευαν στον εξοβελισμο καθε ανορθολογικου στοιχειου, οπως και αρκετοι ευαγγελιζονται σημερα. Μονο που γιαυτους, ορθος ειναι μονο ο λογος που ταυτιζεται με τις αποψεις τους.

    Σχετικα με τις ειδικευσεις, λες οτι ο ενας δεν καταλαβαινει τον αλλον ακομα και σε κοντινα πεδια. Ή όχι; Το έλλειμμα νοηματος προερχεται απο την ελλειψη βουλησης για κατανοηση.
    Να σου πω, αμα εχεις ενα solid background σε μια ειδικοτητα, με λιγη προσπαθεια μπορεις να καταλαβεις τον αλλον. Κυριως να προσπελασεις το εξειδικευμενο λεξιλογιο. Αυτο ειναι κυριως που απομακρυνει και οχι οι εννοιες που κρυβονται απο κατω.


    Νομιζω οτι τα νουμερα που δινουν οι στατιστικες αναφερονται στις παλιες καλες και Επίσημες θρησκειες που δημιουργούν κοινότητες και συντηρούν κοινωνικότητες και οχι στις καταναλωτικες νεο-εποχικες θεραπευτικες "θρησκειες", τις οποιες ασπάζεσαι για ψυχολογικη χρηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλημερα navarino-s

    εννοεις την ερμηνεια; Του γιατι η πιστη ριζωνει περισσοτερο στους μορφωμενους;
    Ελα ντε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. καλημερα Ανωνυμε

    αυτο ακριβως πιστευω κι εγω για το Νew Age. Ειχα μαλιστα γραψει πριν 2 χρονια αναρτηση με τον τιτλο "Ατομικη Καλλιτερευση! Κοινωνικη Αλλαγή;" όπως υποστηριζουν;

    Φυσικα και οχι. Τα κινηματα αυτα ειναι απο τα πλεον αντιδραστικα επειδη ακριβως απορριπτουν τη δραση και την κοινωνια και θεοποιουν τον εαυτο. Προφανως και ειναι αδιεξοδα και παγιδευουν τοσο κοσμο σε φρουδες αναζητησεις μεσω καταβυθισεων και ομφαλοσκοπήσεων στα τρισβαθα του κενου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φίλη Cynical,


    Δύο λόγια εξ αριστερών: Ο Μαρξ πρέσβευε ότι ο αγώνας εναντίον της θρησκείας είναι προϋπόθεση για την κοινωνική απελευθέρωση. Όλα αυτά τον 19ο αιώνα.

    Σήμερα, δεν μας φαίνεται ότι αυτό ισχύει. Άλλοι είναι οι μεγαλύτεροι εχθροί. Με πρώτον-πρώτον αυτόν που αναφέρεται και στα σχόλια:

    Η μεταφυσική πίστη και λατρεία στον απολύτως εξατομικευμένο άνθρωπο και η συνεπακόλουθη εχθρότητα προς κάθε τι συλλογικό.


    Τα λέμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Aν παρω παραδειγμα τη Σουηδια θα ελεγα οτι εδω ειτε μιλαμε για Παν/κους αποφοιτους, ειτε για κατωτερη εκπαιδευση,ο περισσοτερος κοσμος δεν ειναι θρησκευομενος,αρα εχει να κανει με το πολιτισμικο περιβάλλον και την οικογενεια που εδω τουλαχιστον δεν στηριζεται σε προτυπα οπως τα δικα μας ηθη και κυριως τα περιφημα ''ελληνο
    χριστιανικα ιδεωδη''! :)

    Ευτυχως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ''Σχετικα με τις ειδικευσεις, λες οτι ο ενας δεν καταλαβαινει τον αλλον ακομα και σε κοντινα πεδια. Ή όχι; Το έλλειμμα νοηματος προερχεται απο την ελλειψη βουλησης για κατανοηση. ''

    Το ελλειμα Νοηματος προερχεται απο τον ρευστο Καπιταλισμο της εξατμισης που χαρκτηριζει την εποχή μας .. Οταν ολα αλλαζουν και μαλιστα επιταχυνεται ο ρυθμός της αλλαγήςδιαρκώς δεν προλαβαινει να παραχθει νοημα ..
    Το νοημα ενυπηρχε στην κοινωνική δομή της παραδοσιακής Κοινωνιας .. Ο Ρυθμός του χρόνου οι εναλλαγές των εποχών ηταν και Κοινωνική -φυσικη πραγματικότητα Και ταυτοχρονα καθαγιασμένη απο την Παραδοση ..Ετσι η παραδοση ηταν κατι το σχεδόν φυσικό ..Κυριολεκτικα δεν υπήρχε παραδοση.. Ηταν ενσωματωμένη στην κοινωνική δομή (στην παραδοσιακή κοινωνια)

    Σημερα- στην Πρωτη Ριζικά Μεταπαραδοσιακή Κοινωια της ιστοριας - το Νοημα ψαχνουμε να το βρουμε εκ των υστερων .. Καθε τοσο μας αδειαζουν -με καθε στιγμιαια αλλαγή την οιαδηποτε ρουτινα ή επαναληψη που ειναι και η αναγκαια συνθηκη(η μακροχρονη επαναληψη) για να παραχθει Νοημα ..
    Και που το ψαχνουμε ..Κατ αρχήν στους εδικους ... Αντε να δουμε τι εχει να πει η Φυσική η Χημεια η Ψυχολογια κλπ
    Οι ειδικοι ειναι τα 'Υποκειμενα που υποτιθεται οτι γνωρζιουν ''
    Ομως σιγά σιγά συνηδειτοπουμε οτι
    και αλλοι αντιμετωπιζουν και εμας ως ειδικους ..Και καθως γινομαστε πολοι που αλληλο ψαχνονται και ακρη δεν βρισκουν
    στρεφομαστε προς τοον Μεγάλο Αλλο
    το Υποκειμενο που υποτιθεται οτι γνωριζει
    Ομως δεν τον βρισκουμε πιά
    Και - καθως δεν αντεχουμε αυτήν τηνν ελειψη σταθεροτητας - την ελλειψη πίσης και εμπιστοσυυνης - καθώς δεν αντεχουμε να σκεφτομαστε με σεναρια και πιθανοτητες για το καθε τι -οπως μας προτεινουνν οι - δηλαδή εμεις - ειδικοι -

    Στρεφομαστε συχνα προς τις ευκολες λύσεις ..Τον Φονταμενταλισμό ( που σημαινει να περνουμε τις θρησκειες ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΆ) τις Νιου Ειτζ ψευδαισθησεις , την αστρολογια
    ολα αυτά που συνιστουν
    την Εεργητική αρνηση της αμφιβολιας - Γιατι στην εποχή μας η αμφιβολια εγινε πιά κατι το καθημερινό - κοινωνική συνθηκη , συμβαση , δομικό στοιχειο της Ρευστής νεωτερικοτητας
    Δεν ξερω αν εγινα σαφής .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Aς κανω και μια δευτερη προσπαθεια προσεγγισης
    επειδή ξερω οττι εχεις διαβασει τον ''Ερωτα στη Δυση ''

    -Αν θυμασαι εκει αρχικά ο Ερωτας οπως τον παρουσιαζαν οι τροβαδουροι ηταν μονο μια Μεταφορά ..Στην ουσια μιλοσαν για την Αγαπη του Αληθινου θεου (των Καθαρών )
    - σιγά σιγά ο ερωτας - με την ρομαντική εννοια - περνει την θεση της μεγαλης Θρησκευτικής αφηγησης

    Προσεφερε σε αντρες και Γυναικές μια συνεκτική αφηγηση ενα στορυ.. δηλαδή ενα Νοημα για τον εαυτο τους και για τον κοσμο
    Το οποιο πιά γινοταν Ενδοκοσμιο και οχι Εξω-κοσμιο

    Η Πρωτη νεωτερικοτητα ειχε τους Ρολους στη θεση της παραδοσης - την σταθερη σχετικά κατανομή της εργασιας - και τοους Ερωτικους δεσμους ...

    στην πρωτη νεωτερικοτητα ηταν σαν να κατασκευαζαμε τους εαυτους μας με σαφεις οδηγιες
    σαν να παιζαμε με εκεινο το παιδικο παιχνιδι το Lego ομως με σαφεις οδηγιες για το πως θα ταιριαξουμε τα κομματια μας
    Ομως στη Δευτερη -οπως την αποκαλει ο Ουρλιχ Μπεκ -ή την Ρευστή νεωτερικοτητα κατα Μπαουμαν..
    Οι μικρες οπως και οι Μεγαλες αφηγησεις κατακερματιζονται
    Οι δεσμοι γινονται σχεσεις οι ρολοι Δικτυα
    και ο κοσμος μοιαζει σαν να μας δωσαν τα κομματια lEGO ΣΚΟΡΠΙΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙς ΠΙΆ ΟΔΗΓΙΕς ..
    - στην ταινια Αλιγατορας του Μορετι αν θυμαμαι καλά ενα παιδακι ψαχνει τα κομματια του παζλ απελπισμένο και Φωναζει συνεχεια ''Δεν ειναι αυτό !''
    Για αυτήν την απελπισια στην αναζητηση νοηματος μιλάω .. Αυτη οδηγει σε παρα - η σκετα θρησκευτικές αναζητησεις σημερα - εκ των υστερων και με τροπο Υστερικο ...

    σαν να φωναζεις-τσιριζεις''Δοσμου νοημα''

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αγαπητοί LeftG700

    παρ' ολο που το ποστ επισημαίνει και διερωτάται πάνω στο παράδοξο της μεγαλύτερης διάδοσης της θρησκευτικης πιστης αναμεσα στους αποφοίτους πανεπιστημιου παρα στους άλλους, εν τουτοις, θα προσπαθησω να πω δυο λογια για το σπουδαιο θεμα που θιγετε.

    Συμφωνώ με αυτα που λετε, αλλα για αλλες χωρες. Στην Ελλαδα η μεγαλη μαζα που αυτοπροσδιοριζεται σαν Χριστιανικη αποτελει πολυ μεγαλη τροχοπεδη, πρωτον για την αποκοπη της εκκλησιας απο το κρατος, με τις οσες οικονομικες ελαφρυσνσεις αυτο συνεπαγεται, και δευτερον για τη φορολογηση της εκκλ. περιουσιας.

    Η κυβερνηση που θα το τολμησει, θα βρει απεναντι της μια πολυ μεγαλη αντιδραση απο το χριστεπώνυμον πλήθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Νίκο μου,

    μια αγωνια παραπανω, τι θα πειραξει, στις τοσες που μας περιμενουν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Γεια σου Ελβα,

    περιεργως ο ιΣκανδιναβικες χωρες εχουν μεγαλα ποσοστα αθειας. Τι λενε γιαυτο οι Σουηδοι κοινωνιολογοι;

    Δεν ανησυχουν; Κακως, πολυ κακως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Νοσφερούλη!

    έγινες σαφης. Εγω εννοουσα κατι πιο πεζο, να καταλαβαινει δλδ καποιος απο ενα επιστημονικο πεδιο, καποιον αλλον σε ενα γειτονικο.
    Δεν εννουσα το υπαρξιακο νοημα και την απουσια του.

    Μου αρεσει αυτο που λες για το χρονο. Για να χωνεψεις κατι, για να το βρεις και να το χωνεψεις, για να το ψαξεις, για να το ξεψαχνισεις θελεις χρονο. Αμα δεν τον διαθετεις, ή αμα δεν τον αξιολογεις σαν σημαντικη συνιστωσα του βιου, τοτε μετακινεισαι διαρκως απο επιφαινομενο σε επιφαινομενο.

    Ωραια αναλυση εκανε Νοσφυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. καλησπερα,

    κυκλοφορουν καποια καταπληκτικα ντοκυμαντερ απο τον Richard Dawkins .

    Αν καποιος ενδιαφερεται αξιζει να τα δει .

    "Enemies of reason" (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Enemies_of_Reason)

    και

    "the root of all evil" (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Root_of_All_Evil%3F)

    το πρωτο ειναι λιγο ασχετο με το θεμα του ποστ αλλα το δευτερο δειχνει πολλα πραγματα !

    δυστυχως ειμαστε προβατα οι ελληνες. Ειτε αυτο αφορα την πολιτικη,τον αθλητισμο, την θρησκεια κτλ κτλ

    ΔΗΜΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΩΡΑ ! ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Φίλη Cynical,


    Εντάξει, είμαστε λίγο εκτός θέματος, αλλά τουλάχιστον να διευκρινίσουμε τι εννοούμε, όχι για ν' ανοίξουμε συζήτηση.

    Με τον όρο "θρησκεία", ούτε ο Μαρξ ούτε εμείς εννοούμε το εποικοδόμημα και τους εκκλησιαστικούς μηχανισμούς. Η λέξη περιγράφει, συμβατικά έστω, το θρησκευτικό συναίσθημα.

    Ε, δεν νομίζουμε ότι το θρησκευτικό συναίσθημα είναι η κύρια αιτία σήμερα που ο κόσμος περιφρονεί ή και εχθρεύεται τις αριστερές ιδέες!

    Σωστά αναφέρεις τη δυσκολία του εγχειρήματος σχετικά με αποσύνδεση του κράτους, περιουσία, κ.λπ. Νομίζουμε όμως ότι αυτό ισχύει για τις μεγάλες ηλικίες κι όχι τόσο για τους "νεο-θρησκευόμενους".

    Κι ένα τελευταίο: Η οργανική αποσύνδεση δεν είναι πανάκεια. Σκέψου λίγο την καθολική εκκλησία...


    Τα λέμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. φχαριστω Cynicyla
    κρατα λίγο αυτο το ποστ μπας και μουρθει καμμιά φλασια κξαι γραψω κιαλλα

    - τωρα
    εχω τηνν αμυδρή εντυπωση οτι ατι παιζει με την μετατοπιση σε πολιτικές ταυτοτητας .. Κατι τρεχει μεταξύ της οπολιτικής ταυτοτητας και μετατοπισης σε θρησκειες
    Δηλαδή παραδειγμα : Δεν θυμαμαι σε εποχές του 7ο ή εστω του 80 π.χ να αυτοπροσδιοριζεται καποιος ως ''αριστερός '' με τσοη εμμονή οσο σημερα (Κομμα της Αρσιτερας , Συριζα κλπ)

    Μου φαινεται πολύ αμυντκό , ταυτοτικο και ταυτολογικο πως να το πώ

    και ολιγον ..θρησκευτικό .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Το πρόβλημα ποιο είναι ακριβώς; Νομίζω ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι γνωρίζουν τις διαδικασίες κίνησης του κόσμου, τόσο λιγότερο πιστεύουν σε υπερφυσικές δυνάμεις και «ανώτερα πνεύματα». Αν τώρα αυτό δεν βγαίνει από τις έρευνες τότε τόσο το χειρότερο για τις έρευνες. Εκτός και αν πιστέψουμε ότι η καθυστέρηση και η άγνοια συμβαδίζουν με τη γνώση της μη ύπαρξης υπερφυσικών –μεταφυσικών δυνάμεων!

    Το θέμα έρχεται και επανέρχεται με διάφορες μορφές από τον αρχαίο κόσμο αλλά είναι πάντα ίδιο. Τι προηγείται και τι γεννάει τι; Το είναι ή το πνεύμα; Τώρα αν αυτό διαστρέφεται και μιλάμε για πίστη (σε τι;) ή για αθεΐα απλά μπερδεύουν τα πράγματα.

    Το πραγματικό πρόβλημα κατά την άποψή μου είναι αν στη σύγχρονη εποχή αποδέχεσαι την υλιστική διαλεκτική ερμηνεία του κόσμου ή την ιδεαλιστική ανεξαρτήτως αν είναι θρησκευτική ή απλά μεταφυσική (έξω και πάνω από τους νόμους του υλικού κόσμου). Από αυτή την άποψη δεν δέχομαι εύκολα τον όρο άθεος γιατί αυτό είναι αρνητικός προσδιορισμός και όχι θετικός.

    Τους άθεους τους θεωρούσα πάντα κάτι σαν προδότες μιας πίστης που δεν ήθελαν και πολύ να την αρνηθούν (από φόβο ή κρυφή ελπίδα) και τέλος πάντων μια παρέκκλιση της ορθόδοξης πίστης τους. Αντίθετα ο διαλεκτικός υλιστής καθόλου δεν δέχεται να προσδιοριστεί ως άθεος δεδομένου ότι δεν αναγνωρίζει σε κανένα θεό το πρώτο προσδιοριστικό. Άλλωστε δεν είναι άθεος, είναι υλιστής όπως ο θεός δεν είναι αντιυλιστής, είναι θεός, άσχετα αν δεν υπάρχει.

    Αν έτσι έχουν τα πράγματα όλοι σχεδόν οι άθεοι και οι λειψοί της θρησκευτικής πίστης ανήκουν στο στρατόπεδο του ιδεαλισμού και της μεταφυσικής και ας λένε τα δικά τους. Το αποτέλεσμα είναι οι πραγματικοί υλιστές να είναι στη πραγματικότητα λιγότεροι. Ωστόσο στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες υπάρχει μεγάλος αριθμός ανθρώπων που έχουν υλιστική αντίληψη τους κόσμου γιατί ποτέ δεν διδάχτηκαν την ιδεαλιστική – θρησκευτική. Μη γελιέστε που βλέπετε φωτο στις εκκλησίες της Ρωσίας. Στη πραγματικότητα οι υλιστές είναι πολύ περισσότεροι από χώρες που οι εκκλησίες είναι άδειες. Η διαφορά έγκειται στο ότι ο διαλεκτικός υλιστής δεν ταυτίζεται με τον άθεο.

    Τέλος αυτή η διαμάχη θα διαιωνίζεται σαν ατέρμονη μάχη άγνοιας και γνώσης του κόσμου και των νόμων και αιτιών κίνησης του κόσμου ( ύλης). Ανάμεσα σε αυτές τις δύο άκρες θα υπάρχουν πάντα πολύχρωμες ζώνες με χαρακτηριστικά και των δύο πλευρών (ιδεαλισμού και διαλεκτικού υλισμού) και οι άνθρωποι θα παρουσιάζονται με μεγάλες αντιφάσεις στη στάση τους όπως οι γιατροί που ξέρουν καλά το ιατρικό μέρος αλλά λένε στο τέλος και για θεό παρότι γνωρίζουν ότι αυτός δεν υπάρχει περίπτωση να κάνει τίποτα (ανεστραμμένη αντανάκλαση της δικής τους πραγματικότητας).

    Τέλος και πολλοί διαλεκτικοί υλιστές από λόγους έλλειψης ολοκληρωμένης γνώσης πέφτουν και αυτοί αθέλητα σε ιδεαλιστικά λάθη. Επί πλέον έχουμε άθεους ή υλιστές να δηλώνουν τυφλή πίστη κατά υπερφυσικό τρόπο σε ένα κόμμα, μια ηγεσία, έναν ηγέτη, ένα όραμα κλπ κατά τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι θρησκευόμενοι. Αυτοί στη πράξη είναι εν μέρει ιδεαλιστές, άσχετα αν η θρησκεία τους δεν έχει ουράνιο θεό. Εννοείται πως αυτοί διαφέρουν ποιοτικά από αυτούς που πιστεύουν βαθειά στον διαλεκτικό υλισμό τον οποίο ναι μεν πιστεύουν ισχυρά αλλά αυτός δεν τους επιτρέπει να το κάνουν ιδεαλιστικά αλλά μόνο μέσα από τη καθημερινή επιβεβαίωση της συνεχούς κίνησης του κόσμου (ύλης) και της δράσης τους σύμφωνα με τη γνώση του. Αυτό άλλωστε αποτελεί και τη βάση για την αλλαγή του κόσμου (κοινωνίας) γιατί δεν αρκεί να τον γνωρίσουμε πρέπει και να τον αλλάξουμε, μόνο που τον γνωρίζουμε πραγματικά μόνο αλλάζοντάς τον. Αυτός είναι ο διαλεκτικός υλιστής.

    Σας ζάλισα και ζαλίστηκα!

    Όσο για την τηλεπάθεια, τι σχέση έχει ένα υλικό φαινόμενο όπως τα ηλεκτρονικά σήματα, με οποιαδήποτε πίστη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Παρόλο φυσικός διαβιώ σε ένα τμήμα μαθηματικών κάποιου πανεπιστημίου. Οπότε, έχω καθημερινή επαφή με τα συμπαθέστατα επιστημονικά αδελφάκια μας.
    Αυτό που με έχει εντυπωσιάσει είναι το γεγονός του πόσο θρήσκοι είναι οι μαθηματικοί! Λογικά σκεπτόμενος κάποιος θα περίμενε ακριβώς το αντίθετο μιας και τα μαθηματικά είναι η «αυθεντική» επιστήμη της λογικής. Αλλά η καθημερινή μου εμπειρία αποδεικνύει το αντίθετο, δίνω κάποια παραδείγματα:
    Α) ένας κατά τα άλλα συμπαθέστατος συνάδελφος το πρωί προσπαθεί να αναπτύξει μαθηματικά που βρίσκουν εφαρμογές στη θεωρία χορδών και το βράδυ συμμετέχει σε ανάγνωση αποσπασμάτων από τη βίβλο!
    Β) ένας άλλος είχε μετατρέψει το γραφείο του σε εκκλησία! Παντού εικόνες με αγίους, παναγίες και χριστούς. Άσε που κοιμόταν σε μία εκκλησία!!!
    Γ) σε άλλο γραφείο στους τοίχους υπάρχουν αναρτημένες περικοπές από τη βίβλο!
    Δ) σε δείπνο που παραβρέθηκα έπρεπε να υποστώ το μαρτύριο της προσευχής πριν το φαγητό!
    Ε) μία άλλη πάλι ξημεροβραδιάζεται στις εκκλησίες!

    Όλοι/ες οι παραπάνω είναι ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ με διδακτορικά! Ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορώ να εξηγήσω αυτήν τη συμπεριφορά είναι μέσω του ότι το αντικείμενο τους είναι τόσο αφαιρετικό που ουσιαστικά οι περισσότεροι δεν έχουν την αντίληψη του πραγματικού κόσμου που έχουν για παράδειγμα οι περισσότεροι φυσικοί ή βιολόγοι.

    Άβυσσος, άβυσσος η ψυχή του μαθηματικού…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλημερα Wolfgangius,

    και γω την ιδια διαπιστωση με σεν αεχω κανει, για συναδελφους φυσικους. Χαιρομαι που μου το επιβεβαιωνεις! Στο δκο μας ινστιτουτο εχουμε και screen savers με την παναγία! Εσεις εχετε;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Καμιά αγωνία! Τα αποτελέσματα ήταν πληρωμένα!
    Ο Dawkins έψαχνε με το σταγονόμετρο να βρει ένθεο επιστήμονα με nobel και μέτρησε έναν ή δυο, ανάμεσα σε δεκάδες επιστήμονες.
    Επιστήμονας τώρα και να πιστεύει… μου φαίνεται κουφό!
    Θέλω να πω, πώς έγινε επιστήμονας… με αποκαλυπτικό και θαυματουργικό τρόπο; Και από πού ως πού ένας αγράμματος μπορεί να γίνει άθεος. Δεν τα πιστεύω αυτά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αθεε καλημερα,

    αληθεια ειναι! Πιστεψε το! Στο γενικο πληθυσμο ομως. Δες και wikiepedia στο λημμα atheism.
    Φερ' ειπειν στην Οξφορδη στο πανεπιστημιο, οι αθεοιειναι οι μισοι. Στα μελη της ακαδημιας επιστημων τς Ν Υορκης το ποσοστο των αθεων ειναι πολυ πολυ υψηλο. Αλλα αυτες ειναι ακραιες περιπτωσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Πιθανολογώ ότι αλλάζει ριζικά ο τρόπος που βλέπεις τις θρησκείες με την πνευματική καλλιέργεια. Από εκεί και πέρα συνήθως κάποια μορφή «πίστης» έχουν όλοι, αυτό είναι μάλλον κάτι «έμφυτο» θα έλεγα στον άνθρωπο, εννοώντας όχι κληρονομικό χαρακτηριστικό, αλλά απόρροια του ίδιου του του μυαλού και των μηχανισμών του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ορίσατε!