Η δομή της λεκτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στις κοινωνικές ομάδες που απεργούν και σε όλους τους υπόλοιπους που τους αντεπιτίθενται, μου φέρνει στο νου, και συγχωρείστε μου τον παραλληλισμό, τη δομή του διαλόγου όπως αυτός διεξάγεται ανάμεσα σε δύο τυπικές γλωσσούδες πλύστρες που φιλονικούν στη μιά ταράτσα η μιά, στην απέναντι, η άλλη:
Δε μου λες, ο γιος σου ήτανε αυτός που κλώτσησε την κόρη μου; λέει η μιά.
Α (πα)n, το παιδί μου εμένα δεν κάνει τέτοια πράγματα! Απαντάει η άλλη, κάνοντας τη θιγμένη.
Μα τι λες, καλέ! Αφού τον είδα, που όχι μόνο την κλώτσαγε την Μελπομένη μου, αλλά της έστριβε και την κοτσίδα από πάνω!
Αδύνατον, κάτι θα του έκανε, του Μάκη μου, η κόρη σου, η σιγανοπαπαδιά.
Πώς είπες μωρή την κόρη μου; Σιγανοπαπαδιά; Δε κοιτάς το χλέμπουρα τον δικό σου που δεν έχει αφήσει γατί για γατί στη γειτονιά που να μην το έχει πνίξει; Καιρός να τον συμμαζέψεις πια, που τού ‘δωσες αζάτι και τρομοκρατεί τους πάντες εδώ γύρω!
Ποιον είπες μωρή να συμμαζέψω; Δεν πας εσύ να συμμαζέψεις πρώτα τον άντρα σου, τον απλοχέρη, που δεν έχει αφήσει θηλυκό για θηλυκό στο μαχαλά; Άντε να μην τα βγάλω όλα στη φόρα.
Τι είπες μωρή για τον άντρα μου; Νομίζεις ότι δεν σε βλέπω που τονε τριγυρίζεις; Αλλά, ξέρω γω από πού κρατάει η σκούφια σου. Σάμπως δε μάθαμε πού δούλευε η μάνα σου. Στο μπουρδέλο της Ασπασίας, της πατρινιάς, δούλευε. Πλύστρα τη λες εσύ, μα εγώ άκουσα μια μέρα την κουνιάδα σου, που έλεγε ότι η μάνα σου η Φιφή, άμα ξέμενε, έκανε κι από κανένα μεροκάματο μαζί με τις άλλες παστρικιές...
Τσόκαρο, ε! τσόκαρο, να μην ανοίξω κι εγώ το στόμα μου, γιατί δεν σε ξεπλένει ούτε ο Ιορδάνης ποταμός....
Και πάει λέγοντας, με το «διάλογο» να ξεστρατίζει, ν' ανελίσσεται και να φτάνει σε κρεσέντο, ακριβώς την ώρα που τα ρούχα έχουν πια στεγνώσει, και η κάθε μια μπορεί επιτέλους να γυρίσει πίσω στο κονάκι της για να ξεκουραστεί...
Κάπως έτσι ολισθαίνει κι ο «διάλογος» όταν πρόκειται για απεργούς. Απ’ τη δεύτερη κιόλας στροφή το διακύβευμα έχει οριστικά χαθεί. «Πετάχτηκε η μπάλα στην εξέδρα», το λένε κομψά στα κανάλια, μα, εγώ όμως που δε φοράω γραβάτα και δεν μιλάω κομψά, λέω ότι πάλι βγήκαν παγανιά στη ρούγα, οι πλύστρες.
Όταν ξεκινάει ο απεργός μιλώντας για τις θέσεις εργασίας που θα χαθούν, (ναυτεργάτες), ή για τις εταιρίες που θα τους πάρουν ολονών το επάγγελμα και θα τους κάνουν φτωχομπινέδες μεροκαματιάρηδες, (φορτηγατζήδες), ή για το ξεπούλημα της ενέργειας της χώρας σε βαλιτσάκηδες λαμόγια που κοιτάνε, ίσα που προφταίνουν, ν’ αρπάξουν κάτι απ’ τα έτοιμα, τώρα που βρήκανε τη χώρα αφύλακτη και σε τιμή ευκαιρίας, (εργαζόμενοι της ΔΕΗ), έρχονται τότε τα ξεπουλημένα παπαγαλάκια, μαζί κι η τσαμπερδώνα χορεύτρια βουλευτής, και αρχίζουν εν χορώ να ξετυλίγουνε θαρρείς όπως το πατρόν, τον παμπάλαιο διάλογο της πλύστρας:
Δεν ήσασταν εσείς που τα 'χατε τακιμιάσει με όλες τις κυβερνήσεις, και τα παίρνατε χοντρά; Δεν ήσασταν εσείς που διορίζατε τα παιδιά σας, τις νύφες σας και τ’ αγγόνια σας;
Σοβαρά; Εσύ πόσους διόρισες μωρή; Άντε να μην βγάλω στη φόρα και για το παράνομο που πήγες κι έχτισες στην κοίτη του ποταμού μέσα!
Εκβιαστές!
Τσούλα!
Και πάει λέγοντας...
Κι η χώρα που χάνεται, γι ακόμα μια φορά να πετιέται στην εξέδρα...
13 σχόλια:
Eντυπωσιάστηκα με την ακριβή, ακριβέστατη μεταφορά των λεχθέντων μεταξύ των δύο πλυστρών.
Σωστός! Γλαφυρότατος. Αλλά ποιό είναι, τελικά, το πρόβλημα αυτού του "διαλόγου" - μια χαρά δεν είναι;) Ψάχνω να βρω γιατί στραβώνω και - μάλλον - δεν ξέρω από πού να αρχίσω, φίλε Cynical... Νασαι καλά!
Και καλά οι συνδικαλιστές έχουν το 'δικαίωμα' να κατεβούν στο επίπεδο της πλύστρας. Στο κάτω-κάτω δεν τους έχουμε ψηφίσει.
Η υπεύθυνη και αρμόδια και αιρετή κυβέρνησις όμως;;;...
(εύχομαι καλό καλοκαίρι, cynical, δημιουργική κούραση, και εξαντλητικό γέμισμα μπαταριών)
Επική ανάρτηση με στυλ και ουσία. Να 'σαι καλά.
και η Ελλάδα έγινε ένα απέραντο πλυσταριό με τις μπουγάδες μας να ξανεμίζουν κοινή θέα. Από τα μπαλωμένα σώβρακα, μέχρι τα μεταξωτά βρακιά.
Καλημέρα.
swell,
αμα παρακολουθεις τις ειδησεις, θες δε θες γινεσαι ξεφτερι...
Prths,
απολαυστικος ο διαλογος μεταξυ πλυστρων! Δε λεω. Μόνο που ο Μάκης θα συνεχίσει να πνίγει γατάκια και η Μελπομένη να παρενοχλεί τ' αγοράκια...
Και μεις εδω να ξεστρατιζουμε μονιμως απο το προβλημα...
Θαναση,
τι σε ξενιζει παιδι μου;
Αφεντικά και δούλοι ένα γινήκαμ' ούλοι, δε λέει το ρητό;
καλα να περασεις , οπου κι αν βρισκεσαι ή θα πας!
Γεια σου Κυριακο,
...επικο-ταχτσική!
Με τα χρονια τετοιοι διαλογοι ειχαν χαθει απ' τις γειτονιες, ευτυχως που υπάρχουν και τα καναλια, να τις ανασυρουν απο τη ληθη!
Φιλια στο μικρούλη!
καλημερα Σοφια μου!
Κωλους πάντως διαθετουμε. Και ευμεγέθεις, μάλιστα!
να εισαι καλα!
Αστειεύομαι βέβαια, φίλε Cynical. Το προβλημα του "διαλόγου" είναι ακριβώς αυτό που επισημαίνεις. Δεν πρόκειται για "συζήτηση" - δλδ από κοινού αναζήτηση μιας λύσης, μιας απάντησης, ενός αμοιβαία θετικού αποτελέσματος. Ούτε καν "απλά" για ελαφριά κουβέντα, δικολαβία, ανταλλαγή φράσεων για δημιουργία εντυπώσεων. Τρις-χειρότερα: είναι λόγος παραπλανητικός, αποπροσανατολιστικός, κακόβουλος μύθος. Και, μ'αυτήν την έννοια, απόλυτα γνήσια η κακή αίσθηση, η βία, η προσβολή που αισθανόμαστε όταν τον υποστούμε!
Prths,
ετσι ειναι οπως καλα τα λες. Στα τρις-χειροτερα θα προσεθετα οτι ειναι και α-νόητος.
και παρεμπιπτοντως,η αδυναμια να παραμεινει ενας διαλογος πάνω στο θεμα το οποιο τον πυροδοτησε, ειναι μια συνηθισμενη κατασταση ακομα και στα ...καλύτερα τα σπιτια.
Συχνα αναρωτιεσαι, απο που ξεκινησαν ολα αυτα, και ποιο ηταν αυτο που θελαμε να καταληξουμε.
Χμμμ. Μάλλον διότι βαθύτερα κάτι άλλο θέλουμε από την επικοινωνία (σκόπιμα ή ασυνείδητα). Μπορεί την επικράτηση, τον έλεγχο (πχ φορτώνοντας ο ένας στον άλλον ενοχές ή υποτίμηση). Πάντως για καλό δεν είναι. Είναι σύγκρουση - όχι συνεργασία. Και με τρομάζει, φορές-φορές, πόσο διαποτισμένοι είμαστε όλοι απ'αυτό το στυλ. Και πώς (αμήν!) θα αρχίσει να μη μας είναι "ρούχο"; Ξανα-χμμμμ.
Σ'ευχαριστώ για τον κόπο και την υπομονή σου να ανοίγεις τέ΄τοια ωραία θέματα και να κάθεσαι να ανταλλάσεις σχόλια. Καλό Σ/Κ.
Δημοσίευση σχολίου