Τον τελευταίο καιρό γίνεται αρκετή κουβέντα στη Βρετανία γύρω από την εισήγηση του 2/3 του σώματος των πρυτάνεων για αύξηση των διδάκτρων των πανεπιστημίων από τις 3,000 λίρες που είναι σήμερα η ανώτατη τιμή για ένα έτος σπουδών, στις 5,000 ή ακόμα και στις 7,000 λίρες, μια τερατώδη δηλαδή αύξηση η οποία θα αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο τα παιδιά των κατώτερων και μεσαίων τάξεων από το να επιχειρήσουν να σπουδάσουν.
Τα δίδακτρα εισήχθησαν για πρώτη φορά από τους «Νέους Εργατικούς» το 1998 και ανέρχονταν στις 1,000 λίρες. Δεν πέρασαν δε μερικά χρόνια και το 2004 εκτοξεύθηκαν στα σημερινά νούμερα, αύξηση δηλαδή κατά 300%, προκαλώντας την μήνι της κοινής γνώμης και των φοιτητών, αλλά και επισφραγίζοντας τον εμπορευματικό χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς ταυτόχρονα να έχει επέλθει και βελτίωση του επιπέδου σπουδών, όπως επισημάνθηκε σε παλαιότερες αναρτήσεις μας. Τουναντίον, τα Βρετανικά πανεπιστήμια βρέθηκαν να χάνουν την πρωτοκαθεδρία τους από τις ανταγωνιστικές «εκπαιδευτικές αγορές» της Γερμανίας, της Ελβετίας και των Σκανδιναβικών χωρών, οι οποίες χρεώνουν μάλιστα μηδενικά δίδακτρα. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε εδώ και για την πολιτική της Σκοτίας, η οποία καλύπτει η ίδια τα δίδακτρα των φοιτητών (εκτός των Άγγλων φυσικά!), και έχει δυο από τα πανεπιστήμιά της, του Εδιμβούργου και του St. Andrews, ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου.
Η χρέωση διδάκτρων συνάδει με μια ωφελιμιστική πρόσληψη της παιδείας και με την μετατροπή της από δημόσιο αγαθό σε εμπόρευμα, το οποίο οφείλει κανείς να πληρώσει για να το αγοράσει, όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα εμπορεύματα, και το οποίο εμπόρευμα προσδοκά, μετά το τέλος των σπουδών, να μεταπωλήσει σε υψηλότερη τιμή από αυτήν που αρχικά κατέβαλε, ώστε η επένδυση να αποβεί επωφελής. Αυτή είναι η μόνη και ψυχρή λογική, την οποία επιβάλλει ο οικονομικός ορθολογισμός της εποχής μας. Έτσι, η εικόνα του φοιτητή από αυτή του κοπρόσκυλου και του χασομέρη που ήταν στην προ-επιβολής διδάκτρων εποχή, αναβαθμίζεται σε αυτή του σκληρά εργαζόμενου νέου που παλεύει να σπουδάσει για να ξεπληρώσει το χρέος του, καθ’ ότι δεν νοείται σήμερα κάποιος να αποτελεί υπεύθυνο μέλος μιας κοινωνίας, χωρίς να κουβαλάει και κάποιο χρέος στην πλάτη του. Και μάλιστα τόσο πιο υπεύθυνος και πειθαρχημένος λογίζεται, όσο μεγαλύτερο το χρέος, προς θεού, όχι προς την κοινωνία, αλλά προς τη τράπεζα.
Για όσους ήταν μικροί και δεν θυμούνται, η Παιδεία μέχρι και πρόσφατα, δεν ήταν πάντοτε εμπόρευμα και ο φοιτητής δεν ήταν πελάτης-καταναλωτής, που χρεωνόταν για ν’ αγοράσει «δεξιότητες». Τα πανεπιστήμια δεν ήταν χώροι-προθάλαμοι της αγοράς που μόνο σκοπό είχαν να εκπαιδεύσουν επαγγελματίες με τα κατάλληλα προσόντα για να επανδρώσουν τις επιχειρήσεις και τις εταιρίες. Τα πανεπιστήμια δεν σφράγιζαν τα τμήματα που δεν εξυπηρετούσαν τα τρέχοντα βίτσια ή τα μελλοντικά της αγοράς, ούτε έστηναν καινούργια τμήματα ανάλογα με τα βίτσια των χορηγών, ούτε περισσότερο αποτελούσαν τους ουραγούς της κοινωνίας, αλλά έμπαιναν μπροστά δίνοντας το τέμπο και διαμορφώνοντας τα ήθη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκπαίδευαν σωστά. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε, όπως έχω επισημάνει πολλές φορές, ότι αυτό το μοντέλο που προτείνεται σήμερα μέσω συνεχούς προπαγάνδας και κατασυκοφάντησης των άλλων προσεγγίσεων, δεν αποτελεί τη ΜΟΝΗ λύση για την εκπαίδευση, αλλά τη ΜΟΝΗ λύση για το συγκεκριμένο μοντέλο της κοινωνίας που έχει επιβληθεί από την αγορά, και από το οποίο η κοινωνία κάθε άλλο παρά ωφελημένη βγαίνει.
Το πανεπιστήμιο είναι χώρος που από τη φύση του τάσσεται υπέρ της διάδοσης της παγκόσμιας γνώσης και της διερεύνησης της αλήθειας, οριοθετεί δε εξ ορισμού, το χώρο εκτός των επιχειρήσεων, της αγοράς και του κέρδους, με τις δικές του αξίες και ήθη. Τα πανεπιστήμια οφείλουν να μένουν εκτός αυτής της λογικής και η μόνη μεγιστοποίηση που θα έπρεπε να επιδιώκουν θα ήταν αυτή της γνώσης και της κοινωνικής ωφέλειας από τη διάχυσή της. Η Παιδεία αποτελεί αγαθό από μόνο του, και δεν θα έπρεπε να προσλαμβάνεται εργαλειακά με στόχους έξω και πέρα από αυτήν, εξυπηρετώντας την οικονομία, για παράδειγμα. Ούτε θα πρέπει να συγχέεται με την περίφημη «Κοινωνία της Γνώσης», όπου στην περίπτωση αυτή η «Γνώση» δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά πακέτο συγκεκριμένων δεξιοτήτων προς εφαρμογή σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα επιχειρήσεων, έτοιμων όμως ν’ απαξιωθούν ανά πάσα στιγμή, όταν οι λεγάμενοι στο τιμόνι των επιχειρήσεων αποφασίσουν να στραφούν στο πρώτο μπιχλιμπίδι που θα τους γυαλίσει και θα τους υποσχεθεί μεγαλύτερο κέρδος.
Πηγή: http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/6369/
Τα δίδακτρα εισήχθησαν για πρώτη φορά από τους «Νέους Εργατικούς» το 1998 και ανέρχονταν στις 1,000 λίρες. Δεν πέρασαν δε μερικά χρόνια και το 2004 εκτοξεύθηκαν στα σημερινά νούμερα, αύξηση δηλαδή κατά 300%, προκαλώντας την μήνι της κοινής γνώμης και των φοιτητών, αλλά και επισφραγίζοντας τον εμπορευματικό χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς ταυτόχρονα να έχει επέλθει και βελτίωση του επιπέδου σπουδών, όπως επισημάνθηκε σε παλαιότερες αναρτήσεις μας. Τουναντίον, τα Βρετανικά πανεπιστήμια βρέθηκαν να χάνουν την πρωτοκαθεδρία τους από τις ανταγωνιστικές «εκπαιδευτικές αγορές» της Γερμανίας, της Ελβετίας και των Σκανδιναβικών χωρών, οι οποίες χρεώνουν μάλιστα μηδενικά δίδακτρα. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε εδώ και για την πολιτική της Σκοτίας, η οποία καλύπτει η ίδια τα δίδακτρα των φοιτητών (εκτός των Άγγλων φυσικά!), και έχει δυο από τα πανεπιστήμιά της, του Εδιμβούργου και του St. Andrews, ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου.
Η χρέωση διδάκτρων συνάδει με μια ωφελιμιστική πρόσληψη της παιδείας και με την μετατροπή της από δημόσιο αγαθό σε εμπόρευμα, το οποίο οφείλει κανείς να πληρώσει για να το αγοράσει, όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα εμπορεύματα, και το οποίο εμπόρευμα προσδοκά, μετά το τέλος των σπουδών, να μεταπωλήσει σε υψηλότερη τιμή από αυτήν που αρχικά κατέβαλε, ώστε η επένδυση να αποβεί επωφελής. Αυτή είναι η μόνη και ψυχρή λογική, την οποία επιβάλλει ο οικονομικός ορθολογισμός της εποχής μας. Έτσι, η εικόνα του φοιτητή από αυτή του κοπρόσκυλου και του χασομέρη που ήταν στην προ-επιβολής διδάκτρων εποχή, αναβαθμίζεται σε αυτή του σκληρά εργαζόμενου νέου που παλεύει να σπουδάσει για να ξεπληρώσει το χρέος του, καθ’ ότι δεν νοείται σήμερα κάποιος να αποτελεί υπεύθυνο μέλος μιας κοινωνίας, χωρίς να κουβαλάει και κάποιο χρέος στην πλάτη του. Και μάλιστα τόσο πιο υπεύθυνος και πειθαρχημένος λογίζεται, όσο μεγαλύτερο το χρέος, προς θεού, όχι προς την κοινωνία, αλλά προς τη τράπεζα.
Για όσους ήταν μικροί και δεν θυμούνται, η Παιδεία μέχρι και πρόσφατα, δεν ήταν πάντοτε εμπόρευμα και ο φοιτητής δεν ήταν πελάτης-καταναλωτής, που χρεωνόταν για ν’ αγοράσει «δεξιότητες». Τα πανεπιστήμια δεν ήταν χώροι-προθάλαμοι της αγοράς που μόνο σκοπό είχαν να εκπαιδεύσουν επαγγελματίες με τα κατάλληλα προσόντα για να επανδρώσουν τις επιχειρήσεις και τις εταιρίες. Τα πανεπιστήμια δεν σφράγιζαν τα τμήματα που δεν εξυπηρετούσαν τα τρέχοντα βίτσια ή τα μελλοντικά της αγοράς, ούτε έστηναν καινούργια τμήματα ανάλογα με τα βίτσια των χορηγών, ούτε περισσότερο αποτελούσαν τους ουραγούς της κοινωνίας, αλλά έμπαιναν μπροστά δίνοντας το τέμπο και διαμορφώνοντας τα ήθη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκπαίδευαν σωστά. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε, όπως έχω επισημάνει πολλές φορές, ότι αυτό το μοντέλο που προτείνεται σήμερα μέσω συνεχούς προπαγάνδας και κατασυκοφάντησης των άλλων προσεγγίσεων, δεν αποτελεί τη ΜΟΝΗ λύση για την εκπαίδευση, αλλά τη ΜΟΝΗ λύση για το συγκεκριμένο μοντέλο της κοινωνίας που έχει επιβληθεί από την αγορά, και από το οποίο η κοινωνία κάθε άλλο παρά ωφελημένη βγαίνει.
Το πανεπιστήμιο είναι χώρος που από τη φύση του τάσσεται υπέρ της διάδοσης της παγκόσμιας γνώσης και της διερεύνησης της αλήθειας, οριοθετεί δε εξ ορισμού, το χώρο εκτός των επιχειρήσεων, της αγοράς και του κέρδους, με τις δικές του αξίες και ήθη. Τα πανεπιστήμια οφείλουν να μένουν εκτός αυτής της λογικής και η μόνη μεγιστοποίηση που θα έπρεπε να επιδιώκουν θα ήταν αυτή της γνώσης και της κοινωνικής ωφέλειας από τη διάχυσή της. Η Παιδεία αποτελεί αγαθό από μόνο του, και δεν θα έπρεπε να προσλαμβάνεται εργαλειακά με στόχους έξω και πέρα από αυτήν, εξυπηρετώντας την οικονομία, για παράδειγμα. Ούτε θα πρέπει να συγχέεται με την περίφημη «Κοινωνία της Γνώσης», όπου στην περίπτωση αυτή η «Γνώση» δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά πακέτο συγκεκριμένων δεξιοτήτων προς εφαρμογή σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα επιχειρήσεων, έτοιμων όμως ν’ απαξιωθούν ανά πάσα στιγμή, όταν οι λεγάμενοι στο τιμόνι των επιχειρήσεων αποφασίσουν να στραφούν στο πρώτο μπιχλιμπίδι που θα τους γυαλίσει και θα τους υποσχεθεί μεγαλύτερο κέρδος.
Πηγή: http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/6369/
41 σχόλια:
Το χειρότερο απ όλα είναι ότι η Αγγλική κοινωνία στέκεται σχεδόν απαθής σε αυτό το εγχείρημα ενώ θα περίμενε κανείς να υπάρχουν μαζικές μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις .Γιατί άραγε?? Δεν ξέρω κατά πόσο η ερώτηση αυτή είναι ρητορική η είναι μια ερώτηση που σηκώνει μεγάλη κουβέντα. Γιατί ο κόσμος έχει σταματήσει να μάχεται και κυρίως να ελπίζει ότι κάτι μπορεί να αλλάξει ?????
Καλησπέρα ,
όπως η υγεία , η εργασία αλλά και η ιδια η ανθρώπινη ζωή , έτσι και η παιδεία (δεν θα την έλεγα εκπαίδευση) έχουν εμπορευματικό χαρακτήρα στο καπιταλιστικό σύστημα αξιών .
Δεν με εκπλήσσει καθόλου η κατεύθυνση αυτή του σώματος των πρυτάνεων , όπως και η στάση της Βρετανικής κοινωνίας .
Ολα είναι κοστολογημένα και έχουν την τιμή τους , η παιδεία , η υγεία , η ανθρώπινη ζωή ακόμα και η αξιοπρέπεια .
Δεν απομένει παρά να αντιληφθούμε επιτέλους ποιά είναι η θέση μας σ' αυτή την κοινωνία των δύο ταχυτήτων και να αντιδράσουμε .
De Profundis
το παρακατω ειναι το λινκ της κινησης φοιτητων που ζητουν την ολοκληρωτικη καταργηση των διδακτρων μαζι με μια αλλου τυπου παιδεια, (εκτος της επισημης ενωσης φοιτητων που κοιταει να βρει ενα συμβιβασμο).
http://www.anothereducationispossible.org.uk/
Στη διαδηλωση της 25/2 μαζευτηκαν γυρω στους 800 φοιτητες, αλλα γινονται κινησεις και καταληψεις και σε αλλες πολεις.
Ακόμα πολλες κοινωνιες βρισκονται κατω απο την πλυση εγκεφαλου οτι αυτο που συμβαινει ειναι και το μονο σωστο. Η επιθεση των τελευταιων χρονων ηταν ολοκληρωτικη και μας επιασε ολους απο το σβερκο. Ειδικα οσο ελπιζανε κανενα ξεροκομματο να πεσει απο το τραπεζι. Τωρα νομιζω οτι αυτα διαλυονται και ο,τι θα δουμε βρισκεται μπροστα μας.
Κακο,
η αιτια δε που δεν τους βγαίνουν τα οικονομικά των πρυτανεων ειναι ..τα τοξικα ομολογα. Δεν εχουν χρηματα να πληρωσουν συνταξεις και αυξησεις για τους ταφαγαν οι τραπεζες. Και βρηκαν τον τροπο να τα παρουν απ' τους φοιτητες.
Η κυβερνηση ακομα δεν εχει αποφανθει και ειναι μαλλον διστακτικη να υπακούσει.
Καϋμένη Cynical!
Πόσο πίσω από τις εξελίξεις έμεινες. Μόνο… σταλινικοί ζητούν σήμερα δωρεάν παιδεία! Και για ποιόν λόγο άλλωστε να ζητάμε δωρεάν παιδεία; Ξέρεις ότι, αν στον καιρό σου δεν ήταν η παιδεία δωρεάν, εσύ είναι πιθανόν να ήσουν τώρα πλύστρα στη Κοκκινιά και θα είχαμε απαλλαγεί από διάφορα διαφθορικά δημοσιεύματα σου για δωρεάν παιδεία, αξίες κλπ; Έτσι δεν θα μπορούσες να στείλεις και τον υιό σου στα εξωτερικά να σπουδάσει ώστε να μη φοβόμαστε συνέχεια της δική σου μάστιγας!
Αλλά έτσι είναι κακός τούτος κόσμος που εσύ θέλεις να διατηρηθεί.
Και τι σε πειράζει παρακαλώ που ο στούρνος γιος του έξυπνου χρηματιστή σπουδάσει και αναλάβει με χρήμα του μπαμπά που κλέβει από του χρηματιστήριο, να συνεχίσει το έργο του; Ας είχες και συ μπαμπά χρηματιστή και ας ήσουν στούρνα, καλύτερα δεν θα μας παίδευες με όσα γράφεις!
Τέλος πάντων επειδή δεν καταλαβαίνεις τίποτα από σύγχρονη εποχή πρέπει να σου πω ότι το σύγχρονο όνειρο για σύγχρονο πανεπιστήμιο είναι η μορφή ΑΕ με μετόχους, μάνατζερ, διευθύνοντες συμβούλους και όχι πρυτάνεις πουλημένους, δεν μας κάνουν, θέλουμε γνήσιους επιχειρηματίες που δεν θα εισηγούνται αύξηση διδάκτρων απλά θα την επιβάλλουν όπως ο Δασκαλόπουλος επιβάλει τις τιμές στο γάλα και τη γιαούρτι κουτάλας.
Στο πυρ το εξώτερο και κάποια ερμαφρόδιτα πανεπιστήμια ΜΚΧ ιδιοκτησίας ΜΚΟ που απλά υποκρύπτουν κρατισμό με άλλο όνομα.
Τότε να δεις ανάπτυξη τα πανεπιστήμια! Να μιλιούνια οι επιχειρήσεις που θα ζητούσαν έτοιμα δουλάκια για παραγωγή και έτοιμα παιδιά αφεντικών που θα συνεχίσουν την... ελεύθερη ανάπτυξη των προσωπικοτήτων τους! Και να οι «έρευνες» και «μελέτες» ακόμη και για τη θαυματουργή δύναμη του καπνίσματος, για την ομορφιά των απολύσεων, για την αναζωογόνηση της κοινωνίας δια του θανάτου των αδυνάτων μελών της κλπ, κλπ.
Μιλάμε για επιχειρηματική παιδεία που θα πάει στα άστρα την ωφέλιμη πανεπιστημιακή γνώση και θα πετάξει στο καλάθι των αχρήστων τη περιττή όπως ας πούμε την ιατρική των εργατιών ατυχημάτων. Κουτσούς στραβούς και κουλοχέρηδες δεν θέλουμε, άλλωστε θα κοπεί και η κοινωνική ασφάλιση, ποιος θα τους ταΐζει;
Και αν οι «Νέοι Εργατικοί» ήταν, ας πούμε, πράκτορες και κρυπτοκομμουνιστές και αντί για επιχειρηματικά πανεπιστήμια έβαλλαν δίδακτρα στα κρατικά και στα ΜΚΧ των ΜΚΟ για να θολώσουν τα νερά και να εδραιώσουν τον κρατισμό, καιρός να διορθωθεί το σφάλμα. Να καταψηφιστούν και να έρθει μια τολμηρή κυβέρνηση, πολύ τολμηρή και πολύ σύγχρονη, που δεν θα υπολογίζει το πολιτικό κόστος που λένε, να αλλάξει τα φώτα στα πανεπιστήμια για να δουν το φως τους οι εταιρείες που χειμάζονται από τη κρίση.
Και είναι καιρός να γίνουν αυτά και στη χώρα μας μπας και εκσυγχρονιστεί και αισθανθεί για τα καλά τη κρίση γιατί νομίζω ακόμη οι Έλληνες κοροϊδεύουν γιατί με τους υψηλούς μισθούς και τη δωρεάν παιδεία έβαλαν πολλά στην άκρη και έχουν να τρώνε αντί να δουλεύουν για ένα κομμάτι ψωμί με τη κρίση ώστε να βγει η χώρα από αυτή! Βλέπεις πόσα κακά έχει η δωρεάν παιδεία!
Όλα τα άλλα σου είναι εκ του πονηρού.
ΥΓ "Αληθώς Ανέστη" δεν λέω γιατί κανένας δεν είπε "Χριστός Ανέστη"...
@cynical καλησπέρα.Αν συνεχίσεις να γράφεις αυτά που γράφεις ο ΣΕΒ θα σου προτείνει χρηματοδότηση απλά για να κλείσεις το blog.
Κάτι τέτοια χαλάνε τη νεοφιλελεύθερη προπαγάνδα των βιομηχάνων σε όλο τον κόσμο.
Είναι φοβερό αυτό που λες για τα δίδακτρα την ίδια στιγμή που η Βρετανία έδωσε ό,τι είχε και δεν είχε για να σώσει το τραπεζικό της σύστημα.
@ ΣΤΕΡΓΙΕ ...
αν ήταν έτσι οι σταλινικοί , να είσαι σίγουρος ότι η madame Αλέκα , θα είχε φύγει από το μαγαζάκι και θα είχε ανοίξει άλλο !!!
κι επειδή μου φάνηκες παραπονιάρης .... Χριστός Ανέστη
Cynical? Μάλλον idealistic είσαι, για να μην πω utopian.
Υποπτεύομαι μάλιστα ότι γράφεις και ποιήματα. Από τα ελάχιστα πλέον που είναι έξω από το εμπορικό κύκλωμα.
Στεργιο
στην Αγγλια τα πανεπιστημια διοικουνται απο managers που δεν ξερουν τι τους γινεται απο εκπαιδευτικα. Ολο χαρτια κυκλοφορουν με ερωτηματολογια για να τα κανουν κερδοφορα. Το πως αποτιμουν τωρα τις εξισωσεις δεν το γνωριζω! Οργανωνουν και μαθηματα ανορθωσης του ηθικου των εργαζομενων και μαθηματα positive thinking και αλλα ωραια.
Φανταζομαι οτι αν στριμωξουν τους φοιτητες με υψηλα διδακτρα, να δεις τοτε πως θα εκτιμησουν το πανεπιστημιο και πως θα σωθει η παιδεια απο τις καταληψεις. Ας τους φορτωσουμε χρεος λοιπον για να μαθουν να δουλευουν!
Καλησπέρα @Rider,
η κρατικη χρηματοδοτηση την τη τελευταια δεκαετια επεσε κατα 40-50% ενω οι φοιτητες με την ανωτατοποιηση των polytechnics αυξηθηκαν κατα 100%. Καπως πρεπει να καλυψουν τις τρυπες, οπως και αυτα που χασανε επενδυοντας στα τοξικα ομολογα. Τι ποιο ευκολο να τα φορτωσουν στους φοιτητες; Αλλωστε οσοι ξεκινουν με χρεος, ειναι πιο πειθαρχημενοι στις δουλειες τους...
Γεια σου poet,
ξεκινω απο το δεδομενο οτι αυτο που συμβαινει σημερα, δεν αποτελει νομο της φυσης, αιωνιο και αμεταβλητο και ουτε ηταν παντα ετσι. Ολα αλλαζουν με καποια προσπαθεια και καποιο χρονο.
να είσαι καλά αγαπητή Κυνική - είδα πως ήσουν σέ πλήρη ετοιμότητα με τις δημοσιεύσεις σου για την εμπράγματη ανάσταση...:)
Σε κάθε περίπτωση σου αφήνω τις ευχές μου
έως ότου βρει κανείς το δικό του ξημέρωμα
Βαγγέλης ι.
καλησπέρα
συμφωνώ και συνυπογράφω τη ρομαντική τελευταία παράγραφο..
γενικά το θέμα της εκπαίδευσης (πλέον η λέξη παιδεία δεν μου ταιριάζει σε αυτό το θέμα) έχει καταντήσει να παίρνεις ένα χαρτί που γράφει 2 ονομάτα: το δικό σου διπλα σε ένα άλλο που πουλάει (το πανεπιστήμιο)πρόσθεσε και την μανιώδη βαθμοθηρία και έκλεισε το καρέ.
η κοινωνία της γνώσης ακούγεται πολύ ωραία έννοια αλλά ουσιαστικα είναι κουβάδες με πληροφορίες ενώ η έλλειψη γενικότερης παιδείας είναι το σημαντικότερο πρόβλημα, βέβαια δεν μπορώ να πω ότι περίμενα τίποτα παραπανω απο τους Αγγλους
μια παρατήρηση απο προσωπική εμπειρία: στην Σκαδιναβία οι ντόπιοι σπουδάζουν όλοι με κρατικά δάνεια, το γεγονός της καλής αγοράς εργασίας και των υψηλών μισθών (+ λόγω καμμιά 10αριά άλλους λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν) τους αποτετρέπει να αντιμετωπίζουν το δάνειο σαν ένα βουνό χρέους
ρίξτε μια ματιά εδώ, το έχουν πιάσει σχετικά καλά το θέμα: http://www.edu-factory.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
εδω εμπόρευμα είναι τα παιδία, η παιδεία τι θα ήταν; δημόσιο αγαθό;
η παιδεία είναι δωρεαν παντού, τα πτυχία και τα μεταπτυχιακά είναι πανάκριβα...
"Παιδεία με Αξία και Υπεραξία".
Καλά χρόνια τότε που η παιδεία δεν ήταν εμπόρευμα, διότι ήτανε άτυπη, σε τόπους εξορίας, σιμά σιμά ο μουσικοσυνθέτης ή ο παθιασμένος με τον πονεμένο.
Να το επαναλάβει η ιστορία ή όχι; Πάντως κάποιοι προωθούνται ταχύτατα για να το πετύχουν, μοιρασμένοι επιφανειακά σε ρόλους θυτών και θυμάτων.
Η τυπική εκπαίδευση δυστυχώς δι' αυτούς που θέλουνε να αλλάξουνε τον κόσμο χωρίς να τον καταλαβαίνουνε αλλά διακαώς διακατέχονται απο σύνδρομο στέρησης εξουσίας, καταφεύγουνε συνεχώς σε αντανακλάσεις οάσεων εν μέσω μεταφυσικής και πνευματικής ερήμου.
Σε όλους τους σοφούς σχολιαστές ένα ερώτημα απλό εξαιρουμένης της αναρτησάσης ώς "κυνικής",
-πώς να γίνει η τυπική εκπαίδευση δωρεάν όσο δεν υπάρχει αν πρώτα δεν επαναεπινοηθεί!
Επίσης, επειδή απέχω απο την πραγματικότητα άσ απαντήσει κανείς σοφός γιατί η τάξη η σχολική έχει 30 παιδιά; και μη πάρω απάντηση σαν αδαής ότι ο προυπολογισμός είναι μικρός και οι εκπαιδευτικοί είναι λίγοι διότι είμαι και αφελής αλλά πασχίζω να τηρώ το μέτρο.
Ο νόμος της σχετικότητος λέει ότι για κάθε δεδομένο μάζας παράγεται ίση ενέργεια, σήμερα στην εκπαίδευση παρ' όλην την μάζα παράγεται λειψή ενέργεια ή ... διοχετεύεται αλλοτρίως.
Η παιδεία είναι εμπόρευμα μη μας περνάτε για αφελής, απλώς είναι υποβαθμισμένη/ο έναντι των ευτελών βιομηχανικών προϊόντων που υποστηρίζονται απο το κεφάλαιο, όσοι βαυκαλίζονται τον μαρξισμό ξέρουν ότι αυτό δεν είναι το χρήμα αλλά η ιδιοκτησία σε μηχανές και ανθρώπινο οκτάωρο.
Λοιπόν όσοι επιθυμούν δωρεάν παιδεία και μόρφωση άς πιάσουν το κουπί και μάϊνα να πάνε στην Ιθάκη τους, όσοι δε κουπιάζουν άς είν' καλά εκεί που στέκουν.
Υπάρχει και άλλου είδους δωρεάν παιδεία σαν τα συσίτια στα ξερονήσια είτε την συμπονετική για όσους ανήκουνε σε μείζονα σχήματα, οι άλλοι ταξιδιώτες της Οδυσσειακής παιδείας ας εξακολουθούν να επιδιώκουν παιδεία με αξία και εξατομικευμένο κόπο.
Στη παιδεία σήμερα όπου γης, σε σχολεια εδώ ή αλλού ή στο google χρειάζεται κανείς ειδίκευση ρακοσυλλέκτη ή νατό πω σοφιστικέ θησαυροθήρα στην άγρια φύση της κοινωνίας, με προβειά να κοσκινίζει το νερό μη του κάτσει κανένα ψήγμα γνώσης. Δέστε στο google πως κυλάει η πληροφορία όμως που είναι η γνώση και που τα αναμασήματα και η φλυαρία;
Κανείς δεν επιθυμεί δωρεάν παιδεία αλλά κοπιάζει δια παιδεία με Αξία και ψάχνει που χάνεται η ενέργεια της και η απώλεια της Υπεραξίας της απο εκμεταλευομένους και μη.
Εξαιρώ βεβαίως την κρατική παιδεία για δημοσίους υπαλλήλους ή την στρατιωτική εκπαίδευση για την ιεραρχία την στρατιωτική. Διότι εκεί θεωρούν ότι σε μορφώνουν δια να υπακούς, το ακρον άωτον δλδ της μόρφωσης.
Ο Κύριος Στέργιος έγραψε:
"Ξέρεις ότι, αν στον καιρό σου δεν ήταν η παιδεία δωρεάν, εσύ είναι πιθανόν να ήσουν τώρα πλύστρα στη Κοκκινιά και θα είχαμε απαλλαγεί από διάφορα διαφθορικά δημοσιεύματα σου... "
Ρε μήπως και έχει δίκιο; Αλλά τι κακό έχει το επάγγελμα της πλύστρας; Προσωπικά, έχοντας διαβάσει κάποιες από τις τελευταίες αναρτήσεις σου, πιστεύω ότι θα τιμούσες αυτό το τίμιο επάγγελμα, ίσως καικαλύτερα από ότι τιμάς το τωρινό (?). Εξ' άλλου,δεν αντιλαμβάνωμαι την απαξίωση και τον χλευασμό ενός τίμιου επαγγέλματος, από έναν επαγγελματία σοσιαλιστή.
Ντροπή σου Ανώνυμε. Στην ανώνυμη προστυχιά αξίζει μόνο το φτύσιμο.
Κύριος Στέργιος
καλημερα Βαγγέλη,
σου στελνω και τις δικες μου ευχες για ό,τι επιθυμεις. Και που εισαι... Και οι λέξεις να είναι πάντα καλές μαζί σου.
Παράκληση να μη γίνει αρένα το blog και μάλιστα χωρίς λόγο.
Κάποιο σχόλιο που υπογράφεται «Κύριος Στέργιος» και απευθύνεται στον «Ανώνυμο» δεν είναι δικό μου εγώ είμαι ο… σκέτος «Στέργιος». Όχι, τέτοιες εκφράσεις δεν χρησιμοποιώ εγώ. Αντίθετα, θα συμφωνούσα με τον «Ανώνυμο» ότι το επάγγελμα της πλύστρας μάλλον δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τη «κυρία φυσικό». Μάλιστα τα τελευταία χρόνια παρατήρησα ότι ηρωικές μορφές από τη φυσική δεν παράγονται πια ενώ από τις πλύστρες έστω τις καθαρίστρες όπως η Κούνεβα… και η C. της βγάζει το καπέλο είναι σίγουρο! Όσο για το πείραγμα που της έκανα ε, χιούμορ είναι αυτό, μπορεί να παρουσιάσει και το… καλύτερο ως απειλή για το καλό! Πάντως για την αποκατάσταση της τάξης δεν είμαι «επαγγελματίας σοσιαλιστής», απλός ιδεολόγος κομμουνιστής με ιδανικά είμαι, χωρίς οργανωτική στέγη και μόνο να δίνω έμαθα σε όλη μου τη ζωή χωρίς να ζητώ ποτέ ανταμοιβή για τίποτα. Και αν δεν ξέρεις πόσο ακριβά πληρώνεται το να εισαι ιδεολόγος του όποιου πολιτικού χώρου σου, σου συνιστώ να μη το δοκιμάσεις αν δεν είσαι αποφασισμένος να υποστείς τα πάνδεινα και όχι μόνο από τους αντίπερα…
airgood, δεν κατάλαβα επακριβώς όλα όσα λες αλλά πρέπει να πω ότι είμαι μέσα σε αυτά. Και μαρξιστή θεωρώ τον εαυτό μου, και από τα «Πέτρινα Πανεπιστήμια» πέρασα για χρόνια, και τα διδάχτηκα όσο λίγοι στη χώρα μας, και πραγματική δια βίου μάθηση έκανα και κάνω (μόνο 6 τα χρόνια του τυπικού σχολείου μου), και πολλά επαγγέλματα άλλαξα γνωρίζοντας από τον ιδρώτα του αγρότη μέχρι τη ζάλη του Η/Υ και συνεχίζω τη μάχη για μια νέα παιδεία, όχι απλά δωρεάν αλλά παραγωγική της γνώσης και των ολοκληρωμένων σκεπτόμενων πολιτών και όχι προσκυνημένων. Αν τα καταφέρνω ή όχι είναι άλλο θέμα. Η μάχη όμως συνεχίζεται και όπως έχουμε διδαχτεί από την ιστορία και από τα Πέτρινα Πανεπιστήμια κανένας αγώνας δεν πάει χαμένος, ακόμη και αυτός που έτσι φαίνεται. Μόνο αυτός που δεν γίνεται είναι χαμένος. Θέτεις ερωτήματα με αυτονόητες απαντήσεις για τους κοινούς θνητούς που έστω ενδιαφέρονται λίγο. Όμως εκεί καταντήσαμε, να μην έχουμε ούτε σε αυτά τα αυτονόητα υπεύθυνες απαντήσεις. Αυτή τη παιδεία θέλουν…
Αν τα "ερωτήματα έχουν αυτονόητες απαντήσεις" τότε η ευθύνη ανήκει στη "κυρίαρχη αντίληψη" ή την "συμβατική σοφία" η οποία εξ ορισμού είναι εμπόδιο στην μόρφωση.
Χρήζει η Παιδεία Καινοτομίας και μάχης με την "παράδοση" εφόσον βέβαια αυτή κατανοείται.
ΧΡΌΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
βλέπω μετά από μήνες απουσίας από τα μπλογκ ... διεθνιστικές οπτικές .... λαμπρά...
ούλος ο κόσμος μια γειτονιά...
a re cynikal evales pali fotia sta topia!
''γιατι ο κοσμος δεν μαχεται΄΄λεει ο de profundis-αμειλικτο το ερωτημα
Οι μονοι που μάχονται με τον δικο τους αγριο τρόπο ειναι οι 15ρηδες που επιασαν στον αέρα τι τους περιμένει και αφου ψυχανεμίστηκαν την ανεπαρκεια[επιεικώς] των πολιτικων υποκειμένων της Αριστεράς.Ιδου η Ρόδος
Αρθράκι για την cynical (αναφέρεται στη φυσική, γι'αυτό..):
http://www.ft.com/cms/s/0/35301d06-2eaa-11de-b7d3-00144feabdc0.html?nclick_check=1
καλημέρα @hearnothing,
επειδη η "κοινωνια της γνωσης" σαν σύλληψη δεν μου καλοκάθεται, θα την ξεσκονισω λιγακι παραπανω, λιαν συντομως. Ολα αυτα τα νεα 'φρουτα' δεν είναι τοσο όμορφα κι αγγελικά όσο φαίνονται. Υπαρχει τετοια διαστρεβλωση εννοιων, που καλον ειναι να ειμεθα επιφυλακτικοι.
Το κοιταξα το edu-factory. Δεν το καταλαβα εντελως πως λειτουργει. Θελει παραπανω ..διαβασμα.
καλημερα @ange-ta
παλιοτερα ειχα βρει ενα αρθρο που προσπαθουσε να εξηγησει γιατι η παιδεια δεν πρεπει να ειναι δημοσιο αγαθο. Δυστυχως δεν το ξαναβρισκω, για να θυμηθω τα επιχειρηματα περι τουτου.
@aerostatik,
οι τιμες των μεταπτυχιακων λιαν προσεχώς..
@airgood
δεν αναφερομαι σε τετοιες μορφες ατυπης παιδειας, αλλα σε θεσμοθετημενες μορφές και μαλιστα συνταγματικώς.
Βλεπω δυσκολευεσαι, και συ και ολοι μας ειναι αληθεια να φανταστουμε τη λειτουργια του σχολειου και της γνωσης. Ή τι σημαινει: η μορφωση ειναι χρησιμο πραγμα για την κοινωνια και οχι για την οικονομια.
Ή αυτα που μαθαινουμε, για ποιο σκοπο τα μαθαινουμε;
Ας σκεφτουμε λιγακι τι σημαινει "μαθαινω γραμματα για να γινω άνθρωπος". Και ας του δωσουμε μεγαλυτερη αξια από ότι τώρα.
καλως επέστρεψες arkat !
Kαι χρόνια πολλά!
καλημερα πεντανοστιμη
κι ομως γινονται συνεχεια διαδηλωσεις εναντια στο συγκεκριμενο μοντελο εκπαιδευσης σε ολο το κοσμο. καπου, το εχω το site που τις καταγραφει με ημερολογιακο τροπο... θα το βρω..
Αγαπητή Pentanostimi,
Μάλλον το "πάτησες" λίγο παραπάνω στο αλάτι το σχόλιό σου.
"Οι μονοι που μάχονται με τον δικο τους αγριο τρόπο ειναι οι 15ρηδες που επιασαν στον αέρα τι τους περιμένει και αφου ψυχανεμίστηκαν την ανεπαρκεια[επιεικώς] των πολιτικων υποκειμένων της Αριστεράς.Ιδου η Ρόδος".
Ε όχι δα! Πολύ ωραιοποίηση βλέπω στους σημερινούς 15άρηδες. Σου θυμίζω, ότι οι 15άρηδες του '91, τώρα είναι γιάπηδες και διαβάζουν Γεωργελέ και Τσαγκαρουσιάνο. Όσοι δεν είναι γιάπηδες το παίζουν τέτοιοι και διαβάζουν πάλι Γεωργελέ και Τσαγκαρουσιάνο. Κι όσοι είναι άνεργοι διαβάζουν πάλι Γεωργελέ και Τσαγκαρουσιάνο, αλλά μαζί και "Χρυσή Ευκαιρία". Όλ' αυτά κατά πλειοψηφίαν, εννοείται. Οπότε ας κρατάμε λίγο μικρότερο καλάθι...
Τώρα για την "επιεικώς ανεπαρκή Αριστερά", αν είσαι "από δώθε" -κι απ' ό,τι είδα στο blog σου είσαι- προσπάθησε να την κάνεις καλύτερη. Μην την πετροβολάς όμως...
Χαιρετώ.
Καλησπέρα σας,
Κι ένα παλαιότερο συναφές κείμενο :
"Η ανώτατη εκπαίδευση δεν είναι εμπόρευμα", στο: http://anoixtosxoleio.wordpress.com/2009/04/04/edu/
"Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, ...κλπ, αγωγή των Ελλήνων, ... και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες"
Οχι, δεν είναι κείμενο της ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗΣ ΣΕΧΤΑΣ για την ΠΑΙΔΕΙΑ,
είναι απο το Σύνταγμα της Ελλάδος,
άρθρο 16.
Καλησπέρα @mvel,
αυτη τη περίοδο εχω διαβασει κι εγω διάφορα αρθρα που τα ριχνουν στους οικονομολογους και τα μοντελα τους, κυριως για τις χρηματαγορες. Αλλα εδω ο FT το παει μακρυτερα. Εγω δεν έχω να προσθέσω τιποτε άλλο, παρά το "οικονομολόγοι δεν θα γίνετε ποτέ σας φυσικοι!!".
Ο λόγος βεβαια ειναι οτι η κοινωνια και η οικονομια σαν ανθρωπινη δραστηριοτητα είναι πολυ δυσκολο να περιγραφουν, παρα μονο κατα προσέγγιση.
Καλησπέρα @L'Enfant de la Haute mer,
ευχαριστω για το αρθρο. Υπαρχουν παντου αντιδρασεις και γινονται μαλιστα και πορειες διαμαρτυριες σε ολο τον κοσμο γιαυτο το λογο. Ασχετο αν δεν τις παίρνουμε χαμπαρι εδω. Θα αναφερθω προσεχως...
Καλά έκανες και το εγραψες @ΝP,
γιατι εχουν στραβωσει τοσο πολυ τα πραγματα, που ουσιαστικα το οποιοδηποτε λεξιλογιο εκτος του γνωστου και μη εξαιρεταίου, παραμενει ακατανοητο.
Αγαπητή Cynical,
Λένε όσοι ξέρουν: Ποτέ μην περιμένετε να βγάλετε συμπέρασμα για τις πεποιθήσεις ενός blogger μόνο από τις αναρτήσεις του. Πρέπει να συμπεριλάβετε στην έρευνά σας (και ίσως ρίχνοντας μεγαλύτερο βάρος) και τα σχόλιά τους. Εκεί πολλές φορές χαλαρώνουν και γίνονται πιό αποκαλυπτικοί όσο αφορά στις απόψεις τους.
Μεγάλη κουβέντα και την ακολουθώ όσο μπορώ. Έτσι "τσίμπησα" και το εξής από την απάντησή σου στον mvel:
“Εγω δεν έχω να προσθέσω τιποτε άλλο, παρά το "οικονομολόγοι δεν θα γίνετε ποτέ σας φυσικοι!!".”
Αναθεωρώ, δεν είσαι ο Γκαλέτι! Μεταμψύχωση του Κοντ είσαι! Και επίτιμο μέλος του Κύκλου της Βιέννης!
Χαιρετώ.
Δ. Δρακοναριε,
μονο οι φυσικοι τολμουν να καταπιαστουν με τη ..."Θεωρια των παντων", που φυσικά περιλαμβανει και τους οικονομολογους μεσα!
Για να δουμε, θα βγαλουν οι οικονομολογοι θεωρια που να περιλαμβανει τους φυσικους;
Οχι παιζουμε!
Αγαπητή Cynical,
Το "αγαπητέ", τι έγινε το "αγαπητέ"; Το 'φαγε η Μαγδάλω με το στόμα το μεγάλο;
Αχ... Γυναίκες...
Χαιρετώ.
Αγαπητέ Δ. Δρακονάριε,
τυχαια ηταν η παραλειψη. Αλλα για ν' ανησυχεις και να διερωτάσε, μήπως εχεις κανει κατι, που δεν υπέπεσε ακομα στην αντίληψη μου;;
Αγαπητή Cynical,
Η αντίληψή σου είναι αρκούντως μεγάλη. Κι έπειτα, εγώ παίζω πάντα μ' ανοιχτά χαρτιά. Οπότε...
Δέχομαι το τυχαίον της παράλειψης. Με την ελπίδα βέβαια, ότι θα είναι και στιγμιαίο...
Χαιρετώ.
Υ.Γ. Σε βλέπω! Για πού ετοιμάζεσαι πουλάκι μου; Ξέχασες την δεκαήμερη κράτηση; Μέσα γρήγορα! Ορίστε μας!...
Δημοσίευση σχολίου