Τετάρτη 10 Ιουνίου 2009

Το Φροντιστήριο ως Επίσημος Θεσμός


Τις τελευταίες ημέρες, μπλεγμένοι καθώς ήμασταν στη δίνη των εκλογών, ξεχάσαμε τη δίνη των εξετάσεων στα σχολεία, που κάθε χρόνο τέτοια εποχή παγιδεύει και σφυροκοπάει χιλιάδες γονείς και παιδιά.

Χιλιοειπωμένα τα χάλια της παιδείας, δεν έχω να προσθέσω τίποτε παραπάνω απόψε. Χιλιοειπωμένα και τα της οικονομικής αιμορραγίας των γονέων που ξοδεύουν περιουσίες στα κάθε λογής παράπλευρα μαγαζιά και μαγαζάκια τα οποία στήνονται δίπλα στα σχολεία, αναλαμβάνοντας να διεκπεραιώσουν τα ίδια τον λειψό ρόλο του δημόσιου σχολείου, άλλοτε με επιτυχία, κι άλλοτε απλώς κερδοσκοπώντας και κοροϊδεύοντας.

Το ότι το Φροντιστήριο αποτελεί απόφυση και αναπόσπαστο εξάρτημα του επίσημου σχολείου, το γνωρίζουμε όλοι από αρχαιοτάτων χρόνων. Μπορεί να το βρίζουμε και να το καταριόμαστε, αλλά ουδέποτε τολμήσαμε να το αμφισβητήσουμε έμπρακτα και να το προσπεράσουμε, για λόγους που δεν έχουν να κάνουν τόσο με την αποτελεσματικότητά του, όσο με τη συνήθεια και τα φοβικά μας σύνδρομα που δεν μας αφήνουν να απαγκιστρωθούμε απ’ την ασφυχτική αγκάλη του και να εκμεταλλευτούμε τις φροντιστηριακές δωρεάν υπηρεσίες του ίδιου του δημόσιου σχολείου.

Δεν θα έκανα αυτή τη κουβέντα περί φροντιστηρίων, αν δεν μού χτύπαγε στο μάτι η πρωτοβουλία της συμπαθέστατης κ. Τσαπανίδου να καλέσει την προηγούμενη Δευτέρα στην πρωινή εκπομπή της κάποιον εκπρόσωπο, μπορεί και τον πρόεδρο, της ένωσης φροντιστηριούχων της χώρας για να δώσει τα φώτα του, ανάμεσα στα άλλα, και για τον τρόπο που θα πρέπει να συμπληρωθούν τα μηχανογραφικά δελτία των αποφοίτων της τρίτης Λυκείου. Παροτρύνοντας και η ίδια τους μαθητές, μαζί με τον πρόεδρο, να περάσουν από το φροντιστήριό τους για τα δέοντα, δεν έκανε τίποτε άλλο από το να ανακηρύσσει σε επίσημο σχολικό θεσμό το φροντιστήριο και να ρίχνει ακόμα μια πέτρα στον τάφο του δημόσιου σχολείου. Σε πόσους άραγε χτύπησε άσχημα αυτή η ενέργεια; Θα τολμούσα να πω σε κανέναν, μιας και σχολείο θεωρείται κυρίως το φροντιστήριο.

Και πού να μην δούλευε, η κ. Τσαπανίδου, στη δημόσια τηλεόραση!

28 σχόλια:

nelly είπε...

Ελα, μην κανεις ετσι...
Συμβαλλει στην επιλυση του προβληματος της ανεργιας.
Ξερεις ποσοι εκπαιδευτικοι εργαζονται στην παραπαιδεια?

Νεφελη είπε...

cynical, καλησπέρα.

Συμφωνώ στον απόλυτο βαθμό με τα λεγόμενα του κειμένου σου σχετικά με τα φροντιστήρια...Είναι μια υπόθεση χιλιοσυζητημένη και παρ' όλ' αυτά λύση δε βρίσκει πουθενά...Σκέτη αγανάκτηση νιώθουν όλοι οι συμμετέχοντες στο εκπαιδευτικό σύστημα απέναντί τους (ίσως με εξαίρεση τους ίδιους τους φροντιστές...), μα το φαινόμενο ακόμη ζει και βασιλεύει...

Έχω όμως αντίρρηση στον τρόπο που το αντιμετωπίζεις, φίλε μου, μού φαίνεσαι λίγο απαισιόδοξος...Είναι μεν σίγουρο πως ολόκληρο το εκπαιδευτικό είναι βυθισμένο σε μια ατέλειωτη άγνοια και πάλη του συμφέροντος, όμως δεν μπορείς να αναφέρεσαι τόσο απόλυτα στο ότι δεν υπάρχει κανένας που να αντιδρά έμπρακτα. Και στο λέω αυτό διότι είμαι μέρος των αντιδρώντων "στοιχείων", μαθήτρια λυκείου που δεν κάνει κανένα φροντιστήριο και μάλιστα σύντομα μαθήτρια που θα δώσει πανελλήνιες εξετάσεις, διατηρώντας την ίδια ακριβώς στάση.

Είμαι επίσης μαθήτρια η οποία δε χάνει ευκαιρία να θίγει καθημερινώς και αδιαλλείπτως το θέμα στους συμμαθητές της, όποτε εκείνοι τύχει να αναφερθούν στο "μάθημα 8-9" ή στο "φροντιστήριο που τους έκανε 6 φορές επανάληψη κάποιο κείμενο και τελικά φταίει ο καθηγητής του δημοσίου που δεν έπεσε αυτό"...

Όσο γίνεται, φίλε μου, προσπαθώ με νύχια και με δόντια να συνετίζω κόσμο και δεν είμαι η μόνη. Ίσως η σύγχρονη ελληνική νεολαία έχει τη φήμη της μαζικής αποχαύνωσης, όμως με περηφάνεια σου δηλώνω πως επιβιώνουν και εξαιρέσεις, παρασύροντας μαζί τους κι άλλους...

Θέλησα να μεταδώσω ένα αισιόδοξο μήνυμα, σε σένα και σε όλους όσους επισκέπτονται την αξιόλογη σελίδα σου...ελπίζω να τα κατάφερα...

Την καλησπέρα μου.

VAD είπε...

Tολμώ να υποθέσω τι καημό κουβαλάς σαν μάνα παιδιού που έδωσε εξετάσεις,τι τζερεμέδες πλήρωσες,πόσο δίκιο έχεις!

Καλημέρα...

cynical είπε...

Καλημερα Νελλη,

ξερω, ξερω, πώς δεν ξέρω.
Αυτο που με τρομαζει ομως, ειναι οτι το φροντιστηριο εχει περασει πια στα κυτταρα. Να λες σχολειο και να εννοεις κυριολεκτικα φροντιστηριο.
Αυτο σημαινει οτι δεν υπαρχει περιπτωση να καταργηθει. Εχει γινει μερος της φυσης!

cynical είπε...

Καλως τηνα τη Νεφελη,

κι εγω ξερω καποιες σπανιες περιπτωσεις παιδιων που περασανε και ιατρικη αθηνων μαλιστα, χωρις κανενα φροντιστηριο.
Σου ευχομαι καθε επιτυχια.

Τα λυκεια οργανωνουν απογευματικα φροντιστηριακα μαθηματα, κι ομως κανενα παιδι δεν πηγαινει.

cynical είπε...

Γεια σου VaD και σε καλωσοριζω στην πατριδα.

Με το που ηρθες, μάς εφερες και τις θερμοκρασιες της ερήμου...

Υπήρχε και το αλλο σιχαμα με το φροντιστηριο. Οι αποδειξεις! Που ειτε δεν εδιναν καθολου, ειτε εγραφαν ενα ευτελες ποσο. Και γιατι οχι, αφου η εφορια δικαιολογει μονο 1000 ευρω το χρονο για φροντιστηρια.

Και οι κεραταδες ουτε αυτο το ποσο δεν θελανε να γραψουν στην αποδειξη, παρα το οτι πληρωνα τουλαχιστον τα τετραπλασια.

Χαιρομαι που γλιτωσα απ' αυτά τα πιρανχας!

Sophia Kollia είπε...

Καλημέρα,
Που λες, σαν μαμά αγοριού που θα πάει τώρα 2 Λυκείου, έχει αρχίσει και με πιέζει πολύ αυτή η κατάσταση.Η ιδέα πιο πολύ, με απωθεί τελείως. Μιλούσα με μια μαμά που έδωσε για 2 φορά για ιατρική. Λοιπόν, 1200 μόνο για ιδιαίτερα το μήνα και 600 για το φροντιστήριο.Τρελάθηκα! Τα ενισχυτικά δεν δουλεύουν εδώ, γιατί οι καθηγητές στο λύκειο τα χρεισιμοποιούν για άσκηση πίεσης. Δηλαδή να έχουν ιδιαίτερα, η να βάζουν τις ασκήσεις που κάνουν στην ενισχυτική σε όλα τα παιδιά, ακόμα και σε αυτούς που δεν παρακολουθούν!!
Μα οι πανελλήνιες υποτιθεται ότι είναι για την ύλη του λυκείου.Τι στο καλό κάνουν πια τόσες ώρες? Προχωράνε την ύλη του πρώτου έτους?
Έχω προβληματιστεί πολύ γιατί μου λένε όλοι ότι πολυτεχνείο δεν μπαίνεις αν δεν ξεπουληθείς..Και έχω μια απλή ερώτηση να μου απαντήσετε εσεις που μπορεί να ξέρεται καλύτερα. Είναι δυνατόν να παρακολουθήσεις το πολυτεχνείο χωρίς βοήθεια αν δεν μπορείς μόνος σου να κάνεις κάτι? Πραγματικά θα σας ήμουν ευγνώμων αν μου απαντήσετε.Σου λένε ότι και το σχολείο της επαρχίας δεν έχει ελπίδες...Τι να πω? Ζητώ τα φώτα σας..

Nikos Lioliopoulos είπε...

κατω τα χερια απο τη δημόσια δωρεάν παιδεία.!!!

kopria είπε...

Αφού δεν θέλει κανείς να κάνει τίποτα από την επισημη διοίκηση προσπεράστε τους.
Να ξεπουληθείς για να μπεις Πολυτεχνείο;
1.800 Ευρώ το μήνα φροντιστήρια;
Καλλίτερα να στείλω τα παιδιά μου να πουδάσουν στο εξωτερικό... Φτηνότερα θα έρθει

cynical είπε...

@sofia καλημερα,

συμμεριζομαι απολυτα την αγωνια σου και την αγανάκτησή σου.

Σχετικα με την ενισχυτικη διδασκαλι και εκει όπου προβλεπεται ελαχιστα παιδια την παρακολουθούν, γιατι πλεον το φροντιστηριο ειναι εθισμος. Και το φαινομενο ιδιωτικο+φροντιστηριο+ιδιαιτερα ειναι πολυ εξαπλωμενο και εντελώς άχρηστο. Το τρίπτυχο αυτο ξεπλένει την απραξια των παιδιων κυριως, που δεν θελουν να κανουν μια προσπαθεια και τα οποια παραμενουν παθητικά με την ελπιδα οτι μετα απο τοσες ωρες κατι θα τους μεινει στο κεφαλι.

Τα παιδια ξεκινουν απο μια έντονη αποστροφη, πολλες φορες αδικαιολογητη για το σχολειο και ως εκ τουτου δεν καταβαλουν καμια προσπαθεια εκει μεσα. Δηλαδη δεν παρακολουθουν και δεν διατυπώνουν αποριες, ουτε απαιτουν από τους καθηγητες τους να τους εξηγησουν ό,τι δεν καταλαβαινουν. Εφησυχαζουν οτι το απογευμα στο φροντιστηριο θα τους τα κανουν λιανά, τριχες δηλαδη. Το φροντιστηριο ειναι η μεγαλυτερη διαστρεβλωση της παιδειας, η οποια δυστυχως εχει αφεθει στα χερια του.

Ο συλλογος γονεων του Λυκειου θα πρεπει να απαιτησει να γινεται η ενισχυτικη διδασκαλια. Συζητήστε το. Τουλαχιστον για τη Β Λυκειου ειναι παραπανω απο αρκετη, μιας και η υλη της χρονιας αυτης ειναι εκτος πανελλαδικων.
Το καλοκαιρι προς Γ Λυκειου τα φροντιστηρια βγάζουν την υλη της Γ Λυκειου. Παιδευονται τα παιδια καλοκαιριατικα και ειναι εντελώς αχρηστο. Το λεω εκ πειρας. Την αναγκαιοτητα αυτη την εχουν επιβαλει οι φροντιστηριαδες πατωντας πανω στο φοβο των γονεων που μεταδιδουν και τη δικη τους ανασφαλεια στα παιδια.
Για την Γ Λυκειου χρειαζεται συνεση και ψυχραιμια ως προς την επιλογη της εξωσχολικης βοηθειας. Αν το παιδι θελει και φροντιστηριο και ιδιαιτερα τοτε αστο καλυτερα. Σημαινει οτι δεν εχει παρει τιποτε στα σοβαρα και οτι δεν ειναι διατεθειμενο να προσπαθησει ούτε κατ' ελάχιστο, μονο του.

cynical είπε...

γεια σου Νικο,

φροντιστηριο, ο φαρος και ο στυλοβατης της Παιδειας. Συντηρειται μεσα απο ενα πλεγμα συμφεροντων που βολευουν πολλους.

Το κρατος, που κρατα σε πολυ χαμηλα επιπεδα τους μισθους των καθηγητων κάνοντας τα στραβα ματια με τα ιδιαιτερα.

Απορροφα, ενα μεγαλο κομματι των ανεργων πτυχιουχων. Ειδικα στις φυσικομαθηματικες και φιλολογικες σχολες το συστημα δουλευει αναπαράγοντας τον εαυτο του. Δηλ. οι αποφοιτοι εκπαιδευουν καποιους οι οποιοι θα εκπαιδευσουν τους επομενους για τις ιδιες σχολες κ.ο.κ., με ελάχιστη διαρροή σε άλλους παραγωγικούς κλάδους.

Οι γονεις παρ' ότι πληρώνουν αδρα εφησυχαζουν τη συνειδηση τους.

Οι μαθητες βρισκουν αλλοθι για να μην καταβαλουν τις αναλογες προσπαθειες. Ποσοι στις καταληψεις εχουν αμφισβητησει ανοιχτα το ρολο του φροντιστηριου; Βαζουν τετοιο θεμα;

cynical είπε...

καλημέρα Πολύκαρπε,

επιλεγοντας σπουδες στο εξωτερικο, ξεφευγεις απο αυτο το σιχαμενο αλισβερισι. Δινεις μια ωραια μουτζα στα φροντιστηρια και χαιρεσαι τη ζωη σου. Με προσεκτικες επιλογες τα χρηματα ειναι λιγοτερα απο το να σπουδαζει το παιδι σε αλλη πολη στην ελλαδα.

Anastassios Kazinierakis είπε...

Το θέμα είναι για εμένα, το κατά πόσο η πολιτεία δημιουργεί τέτοιες προϋποθέσεις στην δημόσια εκπαίδευση, ώστε να μειωθεί μόνο σε ιδιαίτερες περιπτώσεις, η ανάγκη χρήσης φροντιστηρίων ή ακόμα και της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Όσο αυτό δεν γίνεται σωστά, δυστυχώς θα υπάρχει από πολλούς, πραγματική ανάγκη για χρήση τέτοιων λύσεων.

Κατά συνέπεια, δυστυχώς και είναι απαραίτητη η ύπαρξή τους.

Απ' τη στιγμή που υπάρχουν και έχουν έμμισθη σχέση με το προσφερόμενο αντικείμενό τους, άρα εντάσσονται στον γενικότερο όρο "επιχείρηση", πολλά από τα χαρακτηριστικά της τάσης τους για αύξηση του κέρδους τους, είναι απλώς φυσικά επόμενα!

cynical είπε...

Καλημερα Cosmos,

εχω βασιμες υποψιες, οτι στην πραγματικοτητα η κυβερνηση αυτη, αλλα και ολες οι προηγουμενες δεν θελουν τα εξαληφθει το φροντιστηριο, κυριως για να κρατανε χαμηλους τους μισθους των καθηγητων και να απορροφουν τους ανεργους εξ αυτών.

Θα μπορουσε καλλιστα η παρουσα κυβερνηση να προπαγανδισει και να στηριξει το θεσμο ενισχυτικής διδασκαλιας, αλλα δεν το κανει. Αντιθετα την αποσιωπα. Ποια αλλη ερμηνεια να δωσω;

Φροντιστηρια και ιδιαιτερα υπαρχουν σε ολες τις χωρες, αλλα σε καμμια δεν υποκαθιστουν το σχολειο, δεν εχουν αυτη την εξαπλωση και δεν γινονται τα ιδια θεσμος, οπως εδώ.

Νεφελη είπε...

Ουπς, συγγνώμη που σε προσφώνησα "φίλο"!...Δεν είχα περάσει ακόμη απ' το προφίλ σου...

Καλησπέρα.

ELvA είπε...

Cynical,
Συμφωνω μαζι σου οτι τα φροντηστηρια ειναι η μεγαλυτερη διαστρεβλωση της Παιδειας που ουτε..
δωρεαν υπηρξε ποτε,οπως λενε πολλοι,ουτε ομως..
Παιδεία,με τη σωστη εννοια της λεξης! Τωρα που το σκεφτομαι μαλλον..Παπαγαλία
θα επρεπε να λεγεται! :)
Το θεμα ειναι μεγαλο και εχει να κανει και με τη κομπλεξικη αντιληψη
του μεσου Ελληνα που σκεφτεται καπως ετσι:'Eχω χρηματα, πληρωνω και απαιτω
το βλασταρι μου να σπουδασει!' Ποιος φυσικα εμπιστευεται το κρατος στην Ελλαδα και ετσι τα κακομαθαινουν και τα παιδια τους που, οπως λες κι εσυ, ουτε δινουν σημασια
στη παραδοση του σχολειου, αφου θα τους τα ξαναπουν και μια και δυο φορες, οι αλλοι στο φροντηστηριο!
Γιατι ομως πολλοι γονεις ΔΕΝ απαιτουν,οπως και εσυ προτεινεις, να γινεται η ενισχυτικη διδασκαλια; Μηπως επειδη φοβουνται οτι θα χαρακτηρισθουν,απο τους αλλους γονεις,που τα
'σκανε' κανονικα,(ειτε επειδη δεν εχουν μυαλο για κριτικη,ειτε απο ξιπασμο!) ως...φτωχοι& κακομοιρηδες;
Τελος να πω οτι τα φροντηστηρια δεν ισχυουν, ουτε ισχυαν ποτε σε ξενες χωρες και η Ελλαδα εχει γινει, εδω και χρονια, το περιγελο της Ευρωπης οσον αφορα τη Παραπαιδεια και οχι μονο! Ποτε θα ξυπνησει πια αυτος ο κοσμος εκει να δει οτι τον κοροιδευουν απο 100 πλευρες και σε καθημερινο πια επιπεδο; :(

alex_m είπε...

Είμαι κι εγώ ένας από τους "παθόντες" και καταλαβαίνω απόλυτα τους συνάδελφους γονείς και τα 2 μου βλαστάρια πέρασαν απ' αυτές τις πόρτες των παραμαγάζων , κατστρέφοντας μας , σαν οικογένεια , οικονομικώς .
Γνωρίζοντας καλά το πρόβλημα , για 5 χρόνια , μέσα από το σύλλογό μου , μαζί και με άλλους γονείς , δώσαμε μεγάλη μάχη για το θεσμό της πρόσθετης ενισχυτικής διδασκαλίας .
Οφείλω να ομολογήσω , ότι στο 1ο Λύκειο της Νέας Ιωνίας , λειτούργησε άψογα , παρά τις όποιες δυσκολίες που τις περισσότερες φορές , δυστυχώς , είχαν να κάνουν με την δυσπιστία των γονέων .
Χρησιμοποιήσαμε και τις 2 μορφές ενίσχυσης , δηλαδή και το φροντιστήριο και το δημόσιο σχολείο . Είμαι σε θέση να πω , ότι το 2ο , λειτούργησε άψογα !
Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να λειτουργήσει στο δημόσιο σχολείο . Αρκεί να σας πω , ότι πολλές φορές και χωρίς να δικαιολογείτε από τον κανονισμό , καθηγητές , δίδασκαν σε τμήματα με έναν ,"1", μαθητή !
Το κούρασα το θέμα και δεν μ' αρέσουν τα "σεντόνια" ....

ΝΕΦΕΛΗ -----------ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΣΕΝΑ !

cynical είπε...

Καλησπερα Νεφελη,
Συγχωρεμενη!
και καλη συνεχεια...

cynical είπε...

Γεια σου Ελβα,

η παπαγαλια ειναι ενας πολυ ελαφρυς ορισμος. Δεν το πιστευα όταν μου ελεγαν οτι πρεπει να αποστηθισουν ολοκληρη την υλη, γιατι αλλιως τους κοβουν μορια στις πανελληνιες. Αυτο γινεται σε ΟΛΑ τα θεωρητικα μαθηματα, οπως Ιστορια, Οικονομικα, Διοικηση επιχειρησεων, Βιολογια κ.α. Καθονται οι μαναδες και κρατανε το βιβλιο και τα παιδια το λενε απ' έξω χωρις να παραλειψουν ουτε ενα "και". Μεχρι που το είδα το έργο με τα ιδια μου τα ματια στο ιδιο μου το σπιτι.

Ειναι δυνατον να δινουν τετοιες οδηγιες στους εξεταστες; Και ομως αυτες ειναι οι οδηγιες!! Στην ελλαδα που βαλθηκαν να φτιαξουν τα εξυπνα σχολεια, οι ΗΛΙΘΙΟΙ!!

Δεν απαιτουν την ενισχυτικη διδασκαλια γιατι δεν την εμπιστευονται! Και εχουν δικαιο γιατι το υπουργειο λες και το κραταει κρυφο μυστικο!
Κανονικα, αν το ηθελε και τον πιστευε τον θεσμο, θα το διαλαλουσε απο το πρωι , μεχρι το βραδυ στις τηλεορασεις, για να αλλαξει το κλιμα δυσπιστιας των μαθητων και γονεων. Και σε λιγα χρονια θα περπατουσε ο θεσμος.

Αλλα δεν το κανει διοτι ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ τα φροντιστηρια και τα ιδιαιτερα των καθηγητων. Οι ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ και οι ΑΝΑΙΣΧΥΝΤΟΙ!

Ποτε θα ξυπνησουμε;;;;

cynical είπε...

Καλησπέρα Κακο,

αυτο με την ενισχυτικη διδασκαλια αν το παιχνιδι γινοταν τιμια, θα μπορουσε να κανει θαυματα. Σε λιγα χρονια θα ειχε βαλει στην ακρια το φροντιστηριο. Να γεμιζε ο τοπος διαφημιστικα μηνυματα για το νεο θεσμο και το υπουργειο να δεσμευοταν πραγματικα οτι θα τα χρηματοδοτουσε σε βαθος χρονο.

Επισης θα πρεπει να αλλαξει και ο τροπος βαθμολογησης ώστε τα παιδια να μπορουν να γραφουν την ουσια με τον δικο τους τροπο.
Παρα τις οποιες βαρυγδουπες υπουργικες εξαγγελιες, αυτα τα δυο πραγματα (το δευτερο μαλιστα χωρις οικονομικο κοστος), θα μπορούσαν να γινουν αμεσα.
Δεν μπορεις να φανταστεις πόσο σιχασια αισθανομαι. Ιδιως οταν ξεδιαντροπα αρνουνταν να σου δωσουν και αποδειξη. Τοσα χρηματα!!

Greek Rider είπε...

Το θέμα με τα φροντιστήρια μου θυμίζει τα ντοκιμαντέρ με τα τρωκτικά.

Ασφαλώς τα εκβιαστικά διλήμματα του ιδιωτικού τομέα δημιουργούν τετελεσμένα που στη συνέχεια υποστηρίζουν ακόμη και εκείνοι που ζημιώνονται γιατί δεν βλέπουν άλλες εύκολες λύσεις...

cynical είπε...

Καλησπέρα @Rider,

μηπως ειναι η βερσιον με τους αρουραιους; Διοτι προκειται για πολυ μεγαλα τρωκτικα. Αλλα βρισκουν και τα κανουν. Σε λιγο πιστευω οτι στο ελληνικο DNA θα βρεθει και το γονιδιο της φροντιστηριοεξάρτησης.
Ποσος κοσμος αραγε απασχολειται ετσι; Τι ποσοστο παιδιων παει στην ενισχυτικη;

Πολλοι ειναι αυτοι που συντηρουν τη συγκεκριμενη βιομηχανια κρατωντας σε ομηρια τοσο κοσμο.

N. είπε...

Αγαπητή Cynical να κάνω τρεις παρεμβασούλες στο θέμα φροντιστήριο-ιδιαίτερο;Έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη η εντύπωση ότι στο εκπαιδευτικό(;) μας σύστημα υπάρχουν δυο πόλοι: η θεσμοθετημένη εκπαίδευση και η αγοραία μορφή της, αυτή της παραεκπαίδευσης ή παρά-παιδείας (ο παράς, του παρά από τουρκ. para, κι όχι παρά-λληλη). Επίσης νομίζω ότι τα λίγα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει η ιδέα ότι στο δημόσιο σχολείο δε γίνεται δουλειά. Ταπεινά, λανθασμένες άποψεις. Αν δεν υπήρχε το καλό ή το κακό σχολείο, η προπαίδευση, δε θα μπορούσε να λειτουργήσει το όποιο φροντιστήριο, όσο κι αν φαίνεται παράξενο. Έχω τη γνώμη ότι τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα αποτελούν τη μαζική μας υστερία. Κι αυτό συμβαίνει όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και αλλού λ.χ. σε Ιαπωνία- Ν. Κορέα, όταν τα εκεί σχολεία και οι μαθητές τους βρίσκονται πολύ ψηλά στις αξιολογήσεις Pisa. Και στις δυο περιπτώσεις ο κινητήριος μοχλός της παρα-παιδείας είναι οι φιλοδοξίες των γονέων για τους βλαστούς τους. Κι ας σταματήσω εδώ.

Η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη έχει ηλικία μιας 12ετίας περίπου και εφαρμόζεται σε όλους τους τύπους Λυκείου (μέχρι πέρσι ήταν ενταγμένη στο Β΄& Γ΄ ΚΠΣ). Το αν λειτουργεί θετικά ή όχι σε κάποιο σχολείο, είναι θέμα εσωτερικής οργάνωσής της από το σχολείο και της αποδοχής ή μη από τους μαθητές και τους γονείς τους. Για τα γυμνάσια υπάρχει το προγράμμα ενισχυτικής διδασκαλίας από τις αρχές της 10ετίας του ΄80. Επίσης, στα μέσα της δεκαετίας του ΄80«επιχειρήθηκε αποφασιστικό χτύπημα στην παραπαιδεία με τη λειτουργία των (δημόσιων) Μεταλυκειακών Προπαρασκευαστικών Κέντρων». Κρατικό δωρεάν φροντιστήριο που απέτυχε στην πρώτη τριετία λειτουργίας του, όταν πολλοί φροντιστές έκλεισαν την επιχείρησή τους για να ενταχθούν, ως διευθυντές και διδάσκοντες, σε αυτά!
Τέλος, πράγματι η παρα-παιδεία είναι «υποθαλπόμενη». Τα επίσημα λειτουργούντα φροντιστήρια απασχολούν περίπου 25000 (αδιόριστους) εκπαιδευτικούς και σε αυτούς να προσθέσουμε όσους διδάσκουν στα μη καταχωρημένα γκρουπάδικα ή/και κάνουν μόνο ιδιαίτερα. Ως προς τα ιδιαίτερα ή/και τα γκρουπάδικα από εκπαιδευτικούς του δημοσίου, ας κάνω την εκτίμηση ότι με αυτό τον (παράνομο) τρόπο τσοντάρει «μαύρα» στο μισθό του το 30% του συνόλου των φιλόλογων, μαθηματικών, φυσικο-χημικο-βιολόγων και οικονομολόγων (μια άλλη κατηγορία είναι οι δάσκαλοι). Συνεπώς, όχι «ανάθεμα» στο σύνολο των εκπαιδευτικών του δημόσιου σχολείου. Και κλείνω: Διαβάζω κι αντιγράφω από μαθητικό blog: «Θα ήθελα να σας εκφράσω με μεγάλη θλίψη ένα γεγονός το οποίο συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στο σχολείο μας το οποίο είναι και παράνομο. Γιατί ορισμένοι καθηγητές που διδάσκουν στο ΓΕ.Λ μας (…) κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές του σχολείου μας; Το θεωρείτε αυτό σωστό; Ας μου απαντήσει κάποιος καθηγητής.» Όρθή η απορία, αλλά το «σπορ» κρατά από παλιά, όπως μας υπενθυμίζει Σιγίλλιο (=διαταγή) του 1691 του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Καλλίνικου του Β΄ προς τους καθηγητές της Πατριαρχικής Σχολής Κωνσταντινουπόλεως, που λέει: «Προσέχειν δε όλως εαυτοίς εντέλλεται ειλικρινώς και απροσωπολήπτως μη ετεροζύγοις πως ποιείν τας διδόσεις των μαθημάτων, αλλ’ ούτε τινός μεν εν κρύπτω διδάσκειν των μαθητών, τινάς δε μόνον εν τη κοινή ακροάσει τούτο γαρ παράλογον αν είη, φαΰλον τε και επίψογον έργον και σκανδάλων ου μικρών παραίτιον αλλ’ ισοπάλως πως και ισοστάθμως, οσίως τε και ανεπιλήπτως κοινήν την διδασκαλίαν προβάλλεσθαι, καθώς ευάρεστόν εστί θεώ και ανθρώποις».

cynical είπε...

Γειά σου Ν.,

και η δικη μου αποψη ειναι οτι το δημοσιο σχολειο εχει υπερ του δεοντος απαξιωθει, οπως και το δημοσιο πανεπιστημιο. Για το δευτερο αφιερωσα αρκετα κειμενα για να δειξω οτι δεν ειναι ακριβως ετσι. Παράδειγμα τρανό: μολις αλλαξε η διοικηση της ΠΟΣΔΕΠ, ολοι λουφαξανε και σταματησαν να το λοιδωρουν!

Στο βαθμο που απαξιωνεται συλλήβδην οτιδηποτε δημοσιο, δεν μπορουσε παρα να συμβει το ιδιο και με την εκπαιδευση.

Ο κινητηριος μοχλος της παρα-παιδειας ειναι η ανοχη και η στηριξη του κρατους, για λογους που εξηγησα και που και εσυ αναφερεις (απορροφηση ανεργιας και καθηλωση μισθων των καθηγητων). Δεν πιστευω να ειμαστε μονο εμεις και οι Κορεάτες γονεις που τρεφουμε φιλοδοξιες για τα βλασταρια μας.

Μη γελασεις αν σου πω οτι το δημοσιο σχολειο πασχει "επικοινωνιακά". Και οτι μια ιδεα θα ηταν να βγουν οι εργαζομενοι και οι γονεις και να το στηριξουν δημοσια, ωστε να πειστει η κοινη γνωμη οτι δεν ειναι ετσι όπως το παρουσιαζουν. Επισης θα πρεπει να διαφημιστουν και να στηριχθουν δυναμικα και τα προγραμματα ενισχυτικης διδασκαλιας. Θελει χρονο, δουλεια, με ομιλιες, καταχωρησεις στον τυπο κ.λ.π. Και οι συνδικαλιστες να αφησουν την κομματικη και ξυλινη γλωσσα τους και να φροντισουν να αναστρεψουν το κλιμα με ανθρωπινη γλωσσα.
Γιατι ολες οι προσπαθειες και η τωρινη δεν περπατησανε; Υπαρχει καμια μελετη γιαυτο; Ασχοληθηκε κανενας;

Το οτι μονο το 30% των καθηγητων ασχολειται με ιδιαιτερα μου κανει εντυπωση. Πίστευα οτι το νουμερο ειναι μεγαλυτερο. Το αναθεμα δεν το ριχνω στους καθηγητες που κανουν ιδιαιτερα. Και στο κειμενο στοχευσα αποκλειστικα στους φροντιστηριαδες τους οποιους θεωρω μεγαλη πληγη. Και οτι και αυτοι συμβαλλουν, κυριως αυτοι στην απαξιωση του δημοσιου σχολειου.

Δεν ξερω αγαπητε Ν., αλλα οι καθηγητες θα πρεπει απο αμυνομενοι να περασουν στην επιθεση!

Ανώνυμος είπε...

Καθ. Κέιμπριτζ Πολ Κάρτλιτζ:
Ο [πολυδιαφημισμένος διεφθαρμένος]
Σωκράτης ήταν πράγματι ένοχος
Αθήνα,14-6-2009
Η θανατική καταδίκη του Σωκράτη παραμένει ένα από τα άλυτα αινίγματα της Ιστορίας, παρ΄ ότι έχουν γραφεί τόνοι συγγραμμάτων για εκείνη τη δίκη που έγινε στην Αθήνα το 399 π.Χ. Ωσπου πολύ πρόσφατα - 2.400 χρόνια αργότερα - κυκλοφόρησε το βιβλίο Αncient Greek Ρolitical Τhought in Ρractice(Η αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη στην πράξη) του Πολ Κάρτλιτζ, καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, για να βάλει κάποια πράγματα στη θέση τους: η δίκη ήταν νομικά άρτια & ο Σωκράτης δικαίως κρίθηκε ένοχος. Λίγες ημέρες προτού μας επισκεφθεί για μία ακόμη φορά στην Αθήνα ο ελληνόφωνος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ για να λάβει μέρος στους εορτασμούς για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, του ζητήσαμε να μας πει λίγα λόγια για αυτή την καινούργια ρηξικέλευθη πρότασή του.
- Ισχυρίζεστε ότι δικαίως κρίθηκε ένοχος ο Σωκράτης.
-Εχουμε, πρώτον, μια δυτική παράδοση η οποία, όπως έδειξε η Τζένι Ρόμπερτς στο βιβλίο της το 1994, είναι πρωτίστως αντι-δημοκρατική (όσο & αν η “δημοκρατία” εφαρμόστηκε σε διάφορες περιοχές του κόσμου) & όπου η δίκη & καταδίκη του Σωκράτη χρησίμευσε συχνά ως βέργα παραδειγματισμού για το πόσο “ανόητοι”, “αδαείς”, “ασταθείς”, με “ψυχολογία όχλου” ήταν οι πολίτες της κλασικής Αθήνας & έτσι να δυσφημήσουν τον όρο “δημοκρατία”, ώσπου να εφεύρουν τον 19ο αιώνα τον όρο “αντιπροσωπευτική δημοκρατία” (την οποία οι αρχαίοι έλληνες δημοκράτες θα θεωρούσαν ολιγαρχία). Δεύτερον, έχουμε μια νέα “ολιστική” αντίληψη που λέει ότι η δημοκρατία (οποιουδήποτε είδους) δεν εφευρέθηκε στην Ελλάδα αλλά κάπου πιο “ανατολικά”, π.χ. στη χώρα των Φοινίκων.
Σε αυτούς λοιπόν ήθελα να αντιπαραθέσω ότι, πρώτον, ο αθηναϊκός δήμος ΔΕΝ ήταν όχλος (τον παρουσιάζουν ως τέτοιον αντιδημοκράτες, σαν τον Πλάτωνα & τον Ξενοφώντα). Δεύτερον, ήταν πράγματι οι Αθηναίοι που εφηύραν τη δημοκρατία (ελληνική λέξη).
- Με βάση το αθηναϊκό νομοθετικό σύστημα,σε αυτού του είδους τις δίκες ο κατηγορούμενος μπορούσε να προτείνει ο ίδιος την ποινή του.Ο Σωκράτης πρότεινε με χιούμορ- ή & σοβαρά ότι θα έπρεπε να επιβραβευτεί μάλλον για τις υπηρεσίες του στην πόλη & να καταβάλει το πρόστιμο μιας μνας.Τελικά καταδικάστηκε σε θάνατο.Ηταν νομικά ορθό αυτό;
-Ναι, ήταν νομικά απολύτως ορθό. Ηταν λογικό να υπάρχουν ελαφρότερες & βαρύτερες ποινές αναλόγως της σοβαρότητας της ασέβειας, όπως οι ένορκοι ήθελαν να τη δουν. Ο Μέλητος είχε ζητήσει θανατική καταδίκη από την αρχή- με άλλα λόγια, τοποθετούσαν το έγκλημα του Σωκράτη στην ίδια βαθμίδα με την ιεροσυλία, που σήμαινε αυτομάτως την εσχάτη ποινή. Ο Σωκράτης όμως μοιάζει πως πίστευε από την αρχή ότι καθόλου δεν ήταν ένοχος για ασέβεια & ότι αντίθετα από το να διαφθείρει τους νέους είχε προσφέρει μόνο καλό στους μαθητές του, όπως & μόνο καλό στην πόλη των Αθηνών (ψάχνοντας “την αλήθεια όπως την έβλεπε ΕΚΕΙΝΟΣ”.Είχε μια ριζικά ατομικιστική, & ως εκ τούτου αντι-δημοκρατική, αντίληψη της αλήθειας & μάλιστα της γνώσης στο σύνολό της. Για εκείνον, χωρίς υπερβολή, η γνώμη της πλειοψηφίας ήταν πάντα λάθος.
- Ο Σωκράτης ήρθε σε σύγκρουση με τη δημοκρατία. Γιατί;
-Δεν έχουμε τεκμήρια ότι ο Σωκράτης αγαπούσε το δημοκρατικό πολίτευμα της πόλης του. Θυμηθείτε ότι το 404-403 π.Χ. παρέμεινε πολίτης της ολιγαρχίας των Τριάκοντα Τυράννων υπό το μαθητή του Κριτία αντί να εγκαταλείψει την πόλη & να ενωθεί με τους Δημοκρατικούς για την ανατροπή τους. Είναι αλήθεια ότι αρνήθηκε να εκτελέσει μια εντολή των Τριάκοντα, δεν τιμωρήθηκε όμως γιατί τους παράκουσε.
Ο Σωκράτης, με το να μην εκφωνήσει ούτε καν μια στοιχειώδη απολογία (να γιατί ο Πλάτωνας & ο Ξενοφώντας αισθάνθηκαν την ανάγκη να το κάνουν αυτοί για εκείνον μετά τον θάνατό του- & κοιτάξτε πόσο διαφορετικές είναι οι δύο απολογίες...), απεργάστηκε στην πράξη μια γελοιοποίηση ολόκληρου του δημοκρατικού συστήματος.

Ανώνυμος είπε...

Θα προλάβουν άραγε οι εξουθενωμένοι και ξεγελασμένοι μαθητές να καταργήσουν τις εξετάσεις πριν τελειώσουν τα καύσιμα σε λίγα χρόνια και ξαναγυρίσουμε στα χωριά, αφού όλες οι πανάκριβες "εναλλακτικές" στηρίζονται στο πετρέλαιο που τελειώνει;;;

Unknown είπε...

Αυτό που με τρομάζει περισσότερο είναι ότι το φροντιστήριο και οι πρακτικές που εφαρμόζει, μπορεί να επιτυγχάνουν στο να "δημιουργήσουν επιτυχόνες", αλλά δυστυχώς, σχεδόν στο σύνολό τους, καταστρέφουν πλήρως τα νεανικά μυαλά και κάθε ελπίδα τους να μάθουν, έστω και στο μέλλον, να σκέφτονται...

cynical είπε...

Καλωςόρισες @Darthiir,

και λιγα λες για τα φροντιστηρια. Γιατι τα θεωρω κάτι χειροτερο απο μάστιγα; Κυριως λογω του εντελως παραμορφωτικου τους χαρακτηρα σε αξιες και εννοιες. Πληρης παρακμη!