Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016

Τι κινει την Παγκοσμιοποιηση?


Όσοι ακομα πιστευουν οτι μπορουν τα κρατη να μπαινοβγαινουν στα χωράφια της παγκοσμιοποιησης κατά το δοκούν, μαλλον δεν εχουν κατανοησει τη γενεσιουργό της αιτια. Αυτα που βλεπουμε δεν ειναι η αιτία, αλλά το αποτέλεσμα. Η παγκοσμιοποιηση, δλδ  το ανοιγμα των συνορων στη μετακίνηση ανθρώπων και υλικών και άυλων αγαθών δεν προαποφασιστηκε σε καποια σκοτεινα γραφεια ή επι το συγχρονον σε καποιο απομακρο resort του Colorado ή των Αλπεων αλλα συνεβη επειδη η τεχνολογία ηδη επέτρεπε ολα τα προηγούμενα να συμβαινουν σε μικρη αλλα διογκουμενη κλιμακα, χωρις φυσικα να εχει ζητηθει η αδεια κανενος.

 Και επειδη το κοστος της αποτροπής μεσω ολοενα σκληροτερων μετρων καταστολης και επιτηρησης φανηκε να ειναι δυσβασταχτο απο καθε αποψη για να μην πουμε και γελοίο, η αλλαγη του παραδειγματος φανηκε συμφεροτερη και συνεπώς αναπόφευκτη. Ετσι "επεσε" η σοβιετικη ενωση, ετσι "πέφτει" η κουβα, ετσι αναδυθηκε η Κινα και ετσι θα πεσει και το τελευταίο καστρο, η Βορεια Κορεα.

Δεν γνωρίζω ακριβώς ποιο συγκεκριμενα ηταν το τεχνολογικο γκατζετ που διελυσε την κραταια Σοβιετια, για τη Β. Κορεα ομως νομιζω οτι εχω αποψη. Σιγουρα συνεβαλε το CD player και μετα το DVD player που προκαλεσαν μια πρωτη συγκρουση αναμεσα στον κοσμο που τους τάιζαν οι Κιμ και στον κοσμο που προβαλε στις οθόνες τους με το υλικο που μετεφεραν απο την μια οχθη του Yalu στην αλλη ατρομητοι  λαθρεμποροι, αλλα δεν απετελεσαν και τη χαριστικη βολη.

Οι βορειοκορεατες που ειχαν αρχισει σιγα να ξεζαλιζονται απο το οπιο της ανελεητης προπαγανδας, ανακαλυψαν οτι μπορουσαν να παιζουν τους απαγορευμενους καρπους στα σπιτια τους, ειτε κουκουλωμενοι με κουβέρτες ειτε καλυπτοντας τα παραθυρα με βαριες κουρτινες, ειτε με αλλους τροπους.

Φυσικα η αστυνομια επιτηρησης της ιδεολογικής καθαροτητας δεν αργησε να αντιληφθεί τις εξυπναδες των ατακτων βορειοκορεατων και αρχισε να κανει ντου εκει που προεβλεπε (βλ. σκοτεινα παραθυρα) οτι θα χορευαν τα διαβολια της Δυσης. Οι ενοικοι ειχαν ετοιμη την τελετουργια. Με το που μπουκαραν οι λεβεντες εβγαζαν το κακο DVD απο το πορτακι, εβαζαν στη θεση του το καλο με τις μεγαλοφυεις μπουρδες καποιου Κιμ και προσποιουνταν τις παναγιες. Ελα ομως που οι αλλοι το ειχαν ξαναδει το εργο και διαπιστωναν για χιλιοστη φορα οτι το DVD που βρισκοταν στο συρταρακι ηταν πιο κρυο και απο το χιονι, γεγονος που προδιδε την ολη πλεκτανη.

Τα πραγματα ομως αλλαξαν αρδην οταν καποιοι κακοι τεχνοκαπιταλιστες βαζοντας στο ματι τον τελευταιο αμολυντο παραδεισο επί της γης, εβγαλαν στο εμποριο τα "στικακια" τα οποια λογω μεγεθους ειναι ευκολοτερο να περασουν τον Yalu και μαλιστα σε πολλαπλασιες ποσότητες και μετα να κρυφτουν, ακομα και μεσα στο μενταγιον με το προσωπο του ιδου του dear leader.
Το κυριοτερο ομως επιτρεπουν στους ξετσουπισμενους πλεον βορειοκορεατες να γευονται τους απαγορευμενους καρπους της νοτιοκορεατικης σαπουνοπερας χωρις να κινδυνευουν να αποκαλυφτουν.

Μπορει η σαπουνοπερα να μην προαγει και τοσο το πολιτιστικο επιπεδο του θεατη, αλλα εχει αρκετη δυναμη ωστε να βαλει καποια εκατομμυρια γλωσσες καποια στιγμη να χλευαζουν το βουβαλοπαιδο Κιμ Ουν.




31 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Σοβαρά τώρα, από όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας σε παγκόσμιο επίπεδο, το πρόβλημά μας είναι η Βόρεια Κορέα...
Κρίμα, και είχα χαρεί πάρα πολύ όταν ξανάρχισες να δημοσιεύεις κείμενα...

Ανώνυμος είπε...

ΨIT-ΨIT ...
... MHN ΠAIZOYMAI ME TOIΣ ΛEΞEIΣ KAI TA NOHMATA AYTΩN !
ΓIA MHΠΩΣ TO KANOYMAI ΓIA AΠOΠPOΣANATOΛIΣMO ;;;
H ΛEΞH "ΠAΓKOΣMOIOΠOIHΣH" EINAI ΓENIKH KAI AΦHPHMENH ! ΣTHN ΠOΛITIKH KAI EΠIΣTHMONIKH OPOΛOΓIA ΛEΓETAI: IMΠEPIAΛIΣMOΣ (TOY KEΦAΛAIOY) ME OΛA TA ΣYNAΦH !

cynical είπε...

Στο ερωτημα τι κινει την παγκοσμιοποιηση εδωσα σαν απαντηση μου "η τεχνολογια" φερνοντας σαν παραδειγμα μια χωρα (απο τις ελαχιστες) ακομα να που δεν εχουν ενσωματωθει στο παγκοσμιο γιγνεσθαι. Ειναι ενδιαφερον να δει κανεις πως η απλη αντικατασταση του DVD απο το στικακι μπορει να επιταχυνει τις εξελιξεις στη χωρα αυτη επειδη η πληροφορια θα μπορει να διαπερνα πιο ευκολα τα καθεστωτικα στεγανα.

Χωρις τη διαδωση του ιντερνετ, του κινητου και του email, δλδ της πληροφοριας, οι μεταβολες θα ηταν πολυ πιο αργες.

Φυσικα και το προβλημα δεν ειναι προς το παρον η β. Κορεα γιατι ακομα οι πυραυλοι της με τα πυρηνικα δεν ειναι τοσο αξιοπιστοι. Οταν ομως γινουν μια μερα θα ειναι μεγα προβλημα. Ευχομαι τα στικακια να προλαβουν την κακη εξελιξη.

Napo είπε...

Αντε να καταλαβουν θεμελειωδεις εννοιες κουκουεδες και λαε που ονειρευονται δηθεν προστασια οικονομικη

cynical είπε...

Κ. ΨΙΤ ΨΙΤ .
Μου αρεσε πολυ ο τροπος γραφης σας. Καποιες λεξεις που τις βρηκατε φαινεται πολυ λιανες αποφασισατε να τις καλλωπισετε φαρδυνοντας τις με ενα επιπλεον γραμμα. Πρωτοτυπο!

Τοις λεξεις αντι για τις λεξεις
Παιζουμαι αντι για παιζουμε
Κανουμαι αντι για κανουμε
Παγκοσμοιοποιηση αντι για παγκοσμιοποιηση

Ανώνυμος είπε...

Σατυρικό ,έξυπνο,πνευματώδες άρθρο της παλιάς cynical που γνωρίζουμε.Μαρξιστικά σωστό μία και ή κινητήρια δύναμη είναι ή τεχνολογία και τα μέσα παραγωγής που σε αυτά στηρίζεται όλο το επικοδόμοιμα.Αναπόφευκτη ή παγκοσμιοποίηση και ο διάδοχος της ο Διεθνισμός.
Markos

cynical είπε...

Κοιτα να δεις, Μαρκο, που μεχρι και ο Μαρξ συμφωνει μαζι μου. Το ξερει αυτο ο Λαφαζανης?

Ανώνυμος είπε...

Ο γιος μου ήταν υποψήφιος του Λαφαζάνη όχι εγώ.Μη μας μπερδεύεις.Εγω ξαναέγινα ανένταχτος.
Markos

cynical είπε...

Ιδεα δεν εχω ποιοι ηταν οι υποψηφιοι του Λαφαζανη ποσο μαλλον ο γιος σου που δεν γνωριζα κιολας οτι εχεις γιο.

Ανεφερα τον Λαφαζανη, διοτι πιθανον να νομιζει οτι μπορει να μαντρωσει την ελλαδα εντος συνορων χωρις να μετατραπει σε σταλιν Νο2 για να υλοποιησει τα οραματα του.
Διοτι,ποιος ειναι ο λογος να γυρισουμε στη δραχμη αν δεν εχουμε σκοπο να βαλουμε φεσι 300δις. Αν το χρεος δεν αποπληρωνεται σε ευρω, ποσο μαλλον σε δραχμη.
Αν βαλεις τοσο μεγαλο φεσι στην ευρωπη δεν σε σωζει τιποτα πλεον, εν ετει 2016. Ουτε ο Πουτιν, ουτε ο Χομεινι, ποσο μαλλον ο Μαδουρο. Μας τελειωσε και ο Ομπαμα.
Τροφιμα θα μπορουμε να εισαγουμε μονο απο Β. Κορεα.


cornelsen είπε...

Εγώ πάντως συμφωνώ με τον Μαυρουδέα. Ο ιμπεριαλισμός είναι ακόμη το βασικό χαρακτηριστικό τού σύγχρονου καπιταλισμού. Από την άλλη «[η] "παγκοσμιοποίηση" είναι [απλώς] η ραγδαία διεθνοποίηση του κεφαλαίου που ξεκίνησε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 ως προσπάθεια αντιρρόπησης της φθίνουσας κερδοφορίας. Αντίθετα με τα κηρύγματα των θεωριών της, δεν είναι ούτε πρωτοφανής (έχουν προϋπάρξει τέτοιες φάσεις, π.χ. "πρώτη παγκοσμιοποίηση" στα μέσα του 19ου αι.) ούτε αμετάκλητη (π.χ. η προηγούμενη ακολουθήθηκε από την επιστροφή του προστατευτισμού) και φυσικά δεν σημαίνει την εξάλειψη του εθνικού κράτους».

Συμφωνώ και με τον Σαμίρ Αμίν: «Έκανα τον παραλληλισμό μεταξύ δύο μεγάλων σε διάρκεια κρίσεων, διότι, περιέργως, ξεκίνησε ακριβώς με εκατό χρόνια διαφορά: 1873 και 1973. Επίσης, αρχικά είχαν τα ίδια συμπτώματα και η απάντηση τού κεφαλαίου ήταν η ίδια, δηλαδή, τρεις σειρές συμπληρωματικών μέτρων.

Κατ’ αρχάς, μια τεράστια συγκεντροποίηση τού κεφαλαίου με το πρώτο κύμα των μονοπωλίων, όπως τα ανέλυσαν οι Hilferding, Hobson και ο Λένιν. Στη δεύτερη κρίση, αυτό που εγώ αποκαλώ “γενικευμένα μονοπώλια” που σχηματίστηκαν στη δεκαετία τού 1980.

Δεύτερον, η παγκοσμιοποίηση. Η πρώτη μεγάλη κρίση είναι η επιτάχυνση τής αποικιοποίησης, που είναι η πιο βάναυση μορφή τής παγκοσμιοποίησης. Το δεύτερο κύμα, είναι τα σχέδια διαρθρωτικών προσαρμογών τού ΔΝΤ, το οποίο μπορούν να χαρακτηριστούν ως επαναποικιοποίηση.

Τρίτο και τελευταίο μέτρο: η χρηματιστικοποίηση. Όταν θεωρείται η χρηματιστικοποίηση ως ένα φαινόμενο νέο, χαμογελώ. Ποια ήταν η απάντηση στην πρώτη κρίση; Η Wall Street και το City τού Λονδίνου το 1900!»

bama είπε...

Το κατάλαβα. Το να γίνουμε δούλοι είναι νομοτέλεια. Μην μου πεις ότι δεν βλέπεις ότι το πράγμα πάει όλο και παρακάτω. Όσο για τόν αποκλεισμό έχω να πω ένα δυο πράγματα. Πρώτον έναν τριψήφιο αριθμό δις χρωστάμε στην ΕΚΤ που δεν έχω καταλάβει ακριβώς τι παράγει. Δεύτερον πρέπει να είσαι άρρωστος μενουμευρώπης για να πιστεύεις ότι θα υπάρχει αυτό το κατασκεύασμα μεσομακροπρόθεσμα. Και τρίτον σε ότι με αφορά προσωπικά μια χαρά μου φαίνεται η Κούβα. Και μπορούν να πάρουν τα στικάκια τους και να τα βάλουν όπου βολεύονται καλύτερα.

LeftG700 είπε...

It's the economy, cynical! ;-) :-)

Μαύρο πρόβατο είπε...

Tout ça pour ça λοιπόν... άχρηστα τα εμπάργκο κι οι πολέμοι, χωρίς λόγο τους ζώνουν με πυρηνικά, ανωριμότητες οι σερί χούντες με τις λαμογιές τους στο νότο. Τζάμπα έσφαξαν (και) οι συμπατριώτες μας τους Κορεάτες... δυό καραβιές στικάκια και τέρμα οι Κιμητσοτάκηδες.
Δεν τα γράφετε όμως όλα και είναι κρίμα.
Αποσιωπείτε οτι όταν έρθει το 5G, θα ξυπνήσουνε μια μέρα και δε θα πάνε στη δουλειά οι βόρειοι. Θα πάνε να βρουν τη σίνικαλ να τη μουτζώσουν για το σύριζα που στήριξε και που την κατέστρεψε διανοητικά.

cynical είπε...

@bama η ΕΚΤ παραγει και διανεμει φρεσκο χρημα. Λιγο ειναι?

cynical είπε...

@Left@700

αν δεν ηταν η τεχνολογια δεν θα μπορουσε να ειναι η παραγωγη στην Κινα, το management στη Γερμανια και οι πωλησεις στην Αφρικη.

afotistosfilellin είπε...

Αει οι θεοι της οικονομιας τεχνολογουν!

Χαιρε cynical !

LeftG700 είπε...

Φίλη cynical,


Νομίζω ότι η δικαιολογημένη φούρκα σου για το ανεκδιήγητο καθεστώς τής Β. Κορέας σε παρέσυρε σε ανορθολογικά μονοπάτια.

Παγκοσμιοποίηση, με την έννοια της επικοινωνίας μεταξύ πληθυσμών διαφόρων τόπων και των πάσης φύσεως ανταλλαγών που προέκυπταν από αυτές τις επαφές, υφίσταται από την απαρχή τών οργανωμένων κοινωνιών. Και κάθε φορά, η δοσμένη παγκοσμιοποίηση άπλωνε τα πόδια της μέχρι εκεί που της επέτρεπε το πάπλωμα της εποχής (= η τεχνολογία). Δεν μπορεί, επομένως, το διευκολυντικό μέσον να αναχθεί σε κινούν αίτιο, όπως κάνεις εσύ στην ανάρτηση (διότι αυτό κάνεις). Είναι σαν να λες ότι αυτό που κίνησε τη μετακίνηση είναι ο τροχός! Ενώ είναι προφανές ότι αυτό που κίνησε την μετακίνηση (και έφερε και την ανακάλυψη του τροχού) ήταν η ανάγκη τής μετακίνησης, την οποία, με τη σειρά της, τη γέννησε η ωφελιμιστική ανάγκη τής διευκόλυνσης των εργασιακών διαδικασιών που απαιτούσε η αναπαραγωγή τής ζωής εκείνη τη μακρινή εποχή. Κι αυτό δεν τελειώνει πουθενά. Γιατί είναι σαν να λες, π.χ., ότι το κινούν αίτιο των πολέμων είναι τι; Εδώ σε θέλω. Αφού κάθε εποχή είχε και την οπλική τεχνολογία της, θα πρέπει να καταλήξουμε σε κάποιες ντουζίνες κινούντων αιτίων/όπλων (πέτρινα ρόπαλα, χάλκινα σπαθιά, σιδερένιες πανοπλίες, πυρίτιδα κ.λπ., κ.λπ., κ.λπ.). Πάνω χέρι, κάτω χέρι, τίνος είναι το πιο πάνω; Για να μη σου πω ότι η εφαρμογή αυτής τής προσέγγισης στην εποχή τών ανακαλύψεων οδηγεί στο να αναγορεύσουμε κινούν αίτιο της ανακάλυψης και αποικιοποίησης της Αμερικής την τεχνολογία τροφίμων τής εποχής που επέτρεπε τη συντήρησή τους για μήνες (κάτι που καταρρίπτεται, αν υιοθετήσουμε τη θεωρία ότι οι πρώτοι ευρωπαίοι που πάτησαν πόδι στην Αμερική ήταν οι Βίκινγκς) ή τα όργανα ναυσιπλοΐας ή η εξέλιξη της ναυπηγικής τέχνης, ή..., ή..., ή... Κόλαση! :-)

Τέλος: Δεν θα ήθελα να σε στενοχωρήσω, αλλά ο Μαρξ διόλου δεν συμφωνεί μαζί σου –ή με τον Μάρκο, που σε πήρε στο λαιμό του (εσύ, απ’ όσο θυμάμαι, δεν έχεις δηλώσει μαρξίστρια και συγχωρείσαι, ενώ ο Μάρκος, υποτίθεται, κατέχει τα βασικά τού μαρξισμού –τον στέλνεις σε γκουλάγκ ή δεν τον στέλνεις; ;-) :-) ). Για δες την πρώτη-πρώτη πρότασή του από το Κομμουνιστικό Μανιφέστο:

«Η ιστορία όλων των ως τώρα κοινωνιών είναι η ιστορία ταξικών αγώνων

Να το λοιπόν το κατά Μαρξ κινούν αίτιο: οι ταξικοί αγώνες, η ταξική πάλη. Οι τεχνολογίες τής παραγωγής ήταν το όχημα, το μέσον. Όχι όμως η βενζίνη!


Τα λέμε

LeftG700 είπε...

Φίλε Μαυροπρόβατε,


BTW, γιατί έκλεισες το τσαρδί σου; Έτσι κάνουν οι κομμουνιστές; Εμένα μού έμαθαν ότι δίνουν εξηγήσεις. Ακόμα κι αν αυτές οι εξηγήσεις είναι «το κλείνω για προσωπικούς λόγους και δεν σας πέφτει λόγος!».

Για πες.


Τα λέμε

LeftG700 είπε...

Φίλε Μαυροπρόβατε, άκυρο! Έβγαλα λάθος συμπεράσματα γιατί κλικάροντας από κάποιο φιλικό (σου) μπλογκρολ έβλεπα στην οθόνη μου «δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτόν τον ιστότοπο».

Ανώνυμος είπε...

Aπόσπασμα από τό βιβλίο "Η Ανατολική Μεσόγειος ώς Ευρωπαική Ιστορία"

"...
Mέσα άπό τούτες τίς διαφορές καί τήν έπί μέρους ((άντίθεση)) δημιουργείται μιά άλλη έννοια ένιαιότητος πού άφορά όλους τούς άνθρώπους άνεξαρτήτως χρώματος καί φυλής , τό άνθρωπιστικόν ένιαίον τής Τεχνολογίας , δηλαδή τό σοσιαλιστικόν ίδεώδες τής Τεχνολογίας . Διότι κάθε τί τό άνθρωπιστικό , κάθε τί πού έχει βάση τήν ίκανοποίηση άνθρωπίνων άναγκών καί άπό έκεί ξεκινάει , είναι κατ' άνάγκην σοσιαλιστικό .
Σοσιαλισμός σήμερα (σημ. τό 1984 γράφτηκε) δέν είναι νά μήν κερδίζη ό βιομήχανος πολλά , άλλά νά ζή ό κόσμος καλά . Αν τό κεφάλαιο νέμεται τό κέρδος άπ' τήν παραγωγή -- άρα πρέπει νά παράγη όσο πιό πολύ μπορεί-- , τούτο συμβαίνει έφ' όσον ό κόσμος νέμεται ό,τι αύτό παράγει .
Η έννοια τού κέρδους έχει πρό πολλού άλλοιώσει τό νοημά της μέσα στήν έννοια τής κοινωνικής αύτορρύθμισης , άφού ή έννοια τού καπιταλιστικού κέρδους άντλεί τό νόημά της άπό τήν ίκανότητα πού πρέπει νά έχη ό ((λαός)) ν' άπορροφά τά παραγόμενα προιόντα , δηλ. τά ((άγαθά)) .
Τήν έποχή τής σχέσης ((έργοδότη -έργάτη)) ή έννοια τού κέρδους συνιστούσε ένα μεταβατικό στάδιο τής καπιταλιστικής παραγωγής , τό όποίον σήμερα έπαψε πρό πολλού νά ύπάρχη . Μόνο σέ όσες κοινωνίες δέν ύπάρχουν σήμερα πολυεθνικές , άλλά ύπάρχει μιά κάποια παραγωγή καί τάση ((βιομηχανικής άναπτύξεως)) , μπορούμε νά πούμε ότι ύφίσταται άκόμη ((έκμετάλλευση άπό άνθρώπου είς άνθρωπο)) . Διότι μέσω τής πολυεθνικής έταιρείας σήμερα ή έννοια τού κέρδους έλαβε ούσιαστικά τήν έννοια τής κοινωνικής μερίμνης .
Τί μ' ένδιαφέρει πόσο κερδίζει ή πόσο θέλει νά κερδίζη ή έταιρεία , πού έφκιαξε τό ήλεκτρικό ψυγείο , άφού μέσα στόν όρισμό τής ύπαρξής της είναι νά ζώ έγώ σέ κοινωνικές συνθήκες πού θά μού έπιτρέπουν νά τό άγοράσω ?
Ας π'αρωμε ένα πιό συγκεκριμένο παράδειγμα . Τί σημαίνει ότι μιά έταιρεία κατασκευής τηλεοράσεων θέλει νά κερδίζη όσο τό δυνατόν πιό πολύ ? Σημαίνει
1) ότι έχει άνάγκη νά πουλάη όσο τό δυνατόν περισσότερες τηλεοράσεις (άρα ό συναγωνισμός ώς πρός τίς άλλες όμοιες έταιρείες μού έξασφαλίζει τήν καλήν ποιότητα καί κατοχυρώνει τά λεφτά μου ) .
2) ότι έκτός άπό τήν κοινωνική δυνατότητα τής οίκονομικής παροχής γιά ν' άγοράσω τήν τηλεόραση , πρέπει νά έχω τόν κατάλληλον χρόνο καί τήν άντίστοιχη καλή διάθεση (αύτά άποτελούν κοινωνικές προυποθέσεις) νά καθήσω νά ίδώ τά προγράμματα .
Η ίδια λογική ίσχύει γιά πάν ό,τι έπιδέχεται τό χαρακτηρισμό τού ((άγαθού)) καί τείνει νά ίκανοποιήση ((προσωπικές άνάγκες)) . Δέν ξεχνάμε ότι ό παράδεισος τής Γραφής καί ή πολυεθνική λειτουργούν κατά τόν ίδιον τρόπο . Η πολυεθνική πρέπει νά μέ ((έξωθή)) ν' άγοράσω τά προιόντα της μέ τό νά τά ((βελτιώνη)) καί νά μού προσφέρη τό ((διαρκώς καινούργιο)) σ' αύτά . Τούτο όμως σημαίνει ότι ούσιαστικά μεριμνά γιά τήν άνάπτυξη τών μέσων έκείνων πού πραγματοποιούν τούς σκοπούς αύτούς τού κέρδους , δηλ. στήν άνάπτυξη τής ίδιας τής τεχνολογίας .
Αλλά άνάπτυξη τής τεχνολογίας σημαίνει λιγώτερη σπατάλη τής σύνολης άνθρώπινης δύναμης γιά τήν παραγωγή τού κοινωνικού προιόντος . Η άτομική έτσι ((σωτηρία )) τής πολυεθνικής μεταβάλλεται σέ κοινωνική σωτηρία τού ((ποιμνίου)) .
Αν οί πρώτες τηλεοράσεις είχαν τό μέγεθος ένός ντουλαπιού καί έπρεπε νά έργάζωνται έκατοντάδες άνθρωποι γιά νά τήν φτιάξουν , σήμερα έχει μέγεθος έλάχιστο καί οί άπασχολούμενοι γιά τήν κατασκευή της είναι έπίσης έλάχιστοι .
Τό κύριο όμως έπίτευγμα όλων τών άνωτέρω είναι τό σύνολο πολιτιστικό άποτέλεσμα καί ή συνάρτησή του πρός τήν λειτουργία τού κράτους .
Αν δούλευα όσο δούλευαν οί έργάτες στήν έποχή τού Μάρξ , ή πολυεθνική θά ύπονομευόταν , διότι δέν θά είχα χρόνο νά ίδώ τά προγράμματα .
Αλλά καί σήμερα πού ό άνθρωπος δουλεύει λιγώτερο , πρέπει οί όροι δουλειάς νά είναι τέτοιοι , ώστε νά παρέχεται ή άπαιτούμενη ξεκούραση καί διάθεση γιά τήν παρακολούθηση τών προγραμμάτων κατά τήν έπιστροφή στό σπίτι .
Ορος δηλ. τού ((κέρδους)) τής πολυεθνικής είναι ή γενική βελτίωση τού έπιπέδου ζωής .

Ανώνυμος είπε...

Λογικώς ή ίδεώδης κατάσταση γιά τήν πολυεθνική καί τόν καταναλωτή , θά ήταν ένας κοινωνικός παραλογισμός : νά κάθεται κανείς άπό τό πρωί ώς τό βράδυ καί νά βλέπη τηλεόραση . Εδώ άκριβώς καθίσταται άπαραίτητη ή λειτουργία τού κράτους . Διότι αύτό πού άποτελεί τήν ίδεώδη κατάσταση γιά τήν πολυεθνική κι' έμένα , στερεί άκριβώς τίς κοινωνικές προυποθέσεις λειτουργίας τής πολυεθνικής , δηλ. μετατρέπεται σέ συντελεστή ύπονομεύσεως τής σύνολης παραγωγής ώς κοινωνικού προιόντος .

Τό κράτος παίρνει έτσι σήμερα τόν ρόλο τού συντονιστή άπλώς τής περαιτέρω κοινωνικής λειτουργίας . Είναι ύποχρεωμένο νά περιορίση τίς ((τάσεις)) τής πολυεθνικής καί νά έγγυηθή τήν διατήρηση τών πολιτιστικών έπιτεύξεων καί τού έν γένει έπιπέδου ζωής τών πολιτών , πού άποτελούν προυποθέσεις περαιτέρω λειτουργίας τής πολυεθνικής , δηλ. τής παραγωγής κοινωνικού προιόντος . Καί αύτό γίνεται μέ τήν κατοχύρωση τών διαδικασιών έκείνων , πού παρήγαγαν ίστορικά τήν έν λόγω κατάσταση καί άπετέλεσαν ήδη ((κοινωνικές ένσωματώσεις)) τής διαδικασίας παραγωγής , ήτοι τίς ίδέες τού Πλάτωνα , τού Σπινόζα , τού Λώκ κλπ.
Αύτές , τροποποιημένες σέ ((συντάγματα)) καί ((κοινωνικές διεκδικήσεις)) , είναι τά κατοχυρωτικά τής κοινωνικής έλευθερίας τών πολιτών καί οί παράγωγες αίτίες δημιουργίας τού όλου συστήματος τών νεωτέρων χρόνων .
Παρατηρούμε ότι μέσα στήν Λογική τής παραγωγής ώς κοινωνικής διαδικασίας έμφιλοχωρεί κάποιο είδος κενού , τό όποίον καλύπτει ή έννοια τού κράτους .
Η λογική δηλαδή τής τεχνολογικής παραγωγής προυποθέτει τό κράτος άνεξαρτήτως ((συστήματος)) . Ο ρόλος τού κράτους σήμερα είναι καθαρά κοινωνικός , έν άντιθέσει πρός τίς παλαιότερες έποχές , διότι ή αύξηση κοινωνικών παροχών άποτελεί σήμερα προυπόθεση τής ίδιας τής παραγωγής .
Γι' αύτό καί τά νέα Συντάγματα άπομακρύνονται άπό τήν έννοια τού ((άτόμου)) (((έλευθερίες τού άτόμου)) κλπ. , τά όποία άποτελούν πρό πολλού ήδη κεκτημένες καταστάσεις ) καί διευρύνονται πρός τήν γενικώτερη έννοια τού ((άνθρώπου)) (δικαιώματα τού άνθρώπου ) κλπ .
Η έννοια τής ((άτομικής ίδιοκτησίας)) , πρός τήν όποίαν άφορούσε ή νομική σκέψη τών περασμένων αίώνων , στά πλαίσια τής σημερινής τεχνολογικής παραγωγής καί τών πολυεθνικών έταιρειών , παίρνει μιά νέα μορφή κατοχύρωσης -- αύτής τής έπί μάλλον καί μάλλον κοινωνικοποιήσεως της .
Eίδαμε πιό πάνω ότι άπό άπόψεως ((Λογικής)) τής τεχνολογίκής παραγωγής δέν μπορεί νά ύφίσταται διαφορά ((κοινωνικών συστημάτων)) διότι ή προυπόθεση τής παραγωγής αύτής είναι ότι ό κόσμος καταναλώνει .
Ενα πρόβλημα πού τίθεται είναι άν τό κράτος πρέπει νά είναι ό μεσολαβητής μεταξύ πολυεθνικής καί κοινωνίας , ή άν ή πολυεθνική μπορή νά είναι τό ίδιο τό κράτος.
Καί άκόμη , άν ύπό τά δεδομένα τής τεχνολογικής άναπτύξεως , τό κράτος μπορή νά πάψη νά ύπάρχη καί νά άντικατασταθή άπό κάτι άλλο .
Τό σημείο τούτο δέν μπορούμε νά τό έξετάσωμε άκόμη , διότι μέχρις έδώ έξετάσαμε τήν γένεση τού δυτικού κράτους . Τό κράτος στή Ρωσσία , καίτοι άπλούστερο ώς ίστορική διαδικασία διότι προήλθε άπό μιάν έπανάσταση , θά μάς άπασχολήση σέ άλλην θέση . Πρέπει όμως νά πούμε ότι έδημιουργήθη άπό τίς άνάγκες τής τεχνολογικής παραγωγής καί ότι καί σέ άλλους πολιτιστικούς χώρους , όπου ή ((καπιταλιστική έκμετάλευση)) είναι άγνωστη , όπως π.χ. στήν Ιαπωνία , τό κράτος ύπάρχει .
Τό γεγονός ότι στό τεχνολογικώς σήμερα άνεπτυγμένο μέρος τού πλανήτη μας ύπάρχει ποικιλία άντιλήψεων έπί τής έννοίας τού ((κέρδους)) , σημαίνει ότι τό ((κέρδος)) στήν σύγχρονη κατανόησή του έχει ξεφύγει άπό τά μαρξιστικά διαγράμματα τού περασμένου αίώνα καί άποτελεί τήν πολιτιστική άξιοποίηση μιάς ίδεολογικώς καλλιεργηθείσης κάποτε καταστάσεως πρός χάριν τού συνόλου .
Σήμερα πλέον είναι πασιφανές ότι ή άπρόσωπη έννοια τού ((κέρδους τού κεφαλαίου)) άποτελεί άπλήν μεταβλητή στήν συνάρτηση τής δικής μου κοινωνικής έλευθερίας .
Αν μιά πολυεθνική άεροπορική έταιρεία θέλη όλο καί πιό πολύ νά κερδίζη , αύτό σημαίνει ότι έγώ κάποτε θ' άποκτήσω τήν δυνατότητα νά γυρίσω τόν κόσμο όλον .

Ανώνυμος είπε...

αν η τεχνολογία είναι με κάποιο τρόπο η 'αιτία' (ή μείζων παράγοντας που επηρεάζει) της παγκοσμιοποίησης, τότε η παραγωγικότητα που συνδέεται με την πρώτη δεν θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να συσχετίζεται με τα περιστατικά της παγκοσμιοποίησης;

Ενώ η 'παγκοσμιοποίηση' δεν έχει μετριαστεί καθόλου* τα τελευταία χρόνια, η παραγωγικότητα, αντίθετα, εμφανίζεται αναιμική (για την ίδια περίοδο, κυρίως στις ανεπτυγμένες χώρες/περιοχές)

Επομένως, αν η τεχνολογική εξέλιξη λειτουργεί ωε καταλύτης της 'παγκοσμιοποίησης', αυτό που παρατηρείται παγκοσμίως (χαμηλή παραγωγικότητα) πως μπορεί να εξηγηθεί από το ερμηνευτικό ζεύγος 'τεχνολογία', 'παγκοσμιοποίηση'?


*εξαρτάται βέβαια από το πως την μετράει κανείς

αν λάβεις υπόψη τον όγκο του εμπορίου πχ, αυτός έχει μειωθεί αλλά υπάρχουν σχολιαστές που ισχυρίζονται ότι αυτό οφείλεται περισσότερο στην κάμψη της παγκόσμιας ζήτησης παρά σε κάτι άλλο

niko demo είπε...

CYNICAL, χρόνια πολλά !

cynical είπε...

Γεια σου νικο
Ευχαριστω για τις ευχες και ανταποδιδω!

grsail είπε...

Τώρα μόλις είδα το άρθρο σου.
Αξίζει τον κόπο να συνεχίζει το γράψιμο όποιος μπορεί κι όποιος έχει κάτι να πει.
Πολλές ευχές για Καλή Χρονιά και για ό,τι επιθυμείς

akrat είπε...

καλή χρονιά και χαίρομαι που επέστρεψες... μαγεία

Ανώνυμος είπε...

Μόνο εγώ δεν μπορώ να βρω καμία σχέση στα παλιά άρθρα και σ΄αυτό Τι στο καλό Δραγασάκη πάθατε όλοι; Αυτά τα έχει γράψει ο ίδιος άνθρωπος; Μετά την κωλοτούμπα με το τριπλό λουπ δεν μπορώ να ξεχωρίσω συριζαίο από τζιμεροειδές. Έχουμε συνεχή αναδιανομή εισοδήματος προς τους έχοντες, έχουμε γίνει χειρότερα και από τον Μεσαίωνα, με εργαλείο την παγκοσμιοποίηση και το πρόβλημα είναι ο Κιμ και το κουμπί του;

niko demo είπε...

cynical χρόνια σου πολλά και να περνάς καλά!

Ανώνυμος είπε...

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ
(Ας ΜΗΝ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΟΙ ΘΕΣΜΙΚΟΙ ΛΑΚΕΔΕΣ)

Οι "Εταιρεία" Starbucks σε όλη την Ευρώπη κάνει Δισεκατομμύρια Τσίρο και έχει Δισεκατομμύρια Κέρδος!

Μάλιστα στην Ο.Δ.Γερμανίας εδώ και σχεδόν Δέκα (10) Χρόνια δεν πλερώνει ούτε ... ΤΣΑΚΙΣΤΗ ΔΕΚΑΡΑ ΦΟΡΟΥΣ!!! Και ΑΥΤΟ βάσει Φοροτεχνικών Νόμων!!!

Οι Νόμοι Αυτοί ΙΣΧΥΟΥΝ και για άλλες "Εταιρείες"!

Οι Νόμοι Αυτοί "Φτιάχτηκαν" επί Πρωθυπουργίας του ... Juncker στο Λουξεμβούργο!!! Γιαυτό τον κάναν ΥΣΤΕΡΑ τον Juncker και ... Αυτό που Είναι σήμερα στην Ε.Ε.!!!

Και η ΑΠΛΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ:

Εαν η "Εταιρεία" Starbucks ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΦΟΡΟΥΣ ΣΤΗΝ ... Ο.Δ.Γερμανίας (Νόμιμα) πληρώνει στην ΕΛΛΑΔΑ;;;;;

Και μιλάνε ΟΛΕΣ Αυτές οι Κοπριες για τον Ελληνικό Λαό;;;

Και μιλά η Νεκροφιλία Juncker ο Μασάζ men του Alex για ... Χρέος Του Ελληνικού Λαού; Της Χώρας ΜΑΣ;;;

Η Ελλάδα ο Ελληνικός Λαός ΔΕΝ ΧΡΩΣΤΑΕΙ ΤΙΠΟΤΑ !

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΣΑΤΑΝΙΚΑ ΨΕΜΑΤΑ!!!


Στο ΠΥΡ το Εξώτερων ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ!

ΣΤΟΝ ΔΙΑΟΛΟ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ!!! Και οι Εντός και οι Εκτός!!!



Υ.Γ. Μήπως καί η Fraport υπάγεται στήν άνω κατηγορία;;; Εμείς θά λέγαμε ΝΑΙ!!! ΕΡΕΥΝΗΣΕ ΤΟ!!!

Napo είπε...

ισως γιατι θα επρεπε να μας ενδιαφερει περισσοτερο το γεγονος πως τα σταβακς δινουν δουλειες σε χιλιαδες ανθρωπους και οικογενειες
ισως γιατι θα επρεπε να μας ενδιαφερει περισσοτερο το γιατι στην ελλαδα εχουμε καταντησει να εχουμε σταρβακσ και διωχνουμε τους επιχειρηματιες στο εξωτερικο

λογικο ειναι μια κοινωνια που επιδοτει τον τεμπελη και τιμωρει τον εργαζομενο να καταντησει μη παραγωγικη

price list είπε...

Να το λοιπόν το κατά Μαρξ κινούν αίτιο: οι ταξικοί αγώνες, η ταξική πάλη. Οι τεχνολογίες τής παραγωγής ήταν το όχημα, το μέσον. Όχι όμως η βενζίνη!